1 Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání „Společně s kamarády poznávám svět“ Mateřská škola Prušánecká 8, Brno, příspěvková organizace 2 Obsah Identifikační údaje o škole..........................................................................................................3 Obecná charakteristika školy .....................................................................................................4 Podmínky vzdělávání..................................................................................................................5 Organizace vzdělávání................................................................................................................7 Charakteristika vzdělávacího programu...................................................................................10 Vzdělávací obsah ...................................................................................................................... 11 Evaluace....................................................................................................................................33 Povinnosti učitele mateřské školy............................................................................................ 34 Pravidla pro vytváření Třídního vzdělávacího programu (TVP) ...............................................35 3 Identifikační údaje o škole Název orgánu: Mateřská škola Prušánecká 8, Brno, příspěvková organizace Kontaktní adresa: Mateřská škola Prušánecká 8, 628 00, Brno Kontakty: tel: 544 210 882 e-mail: ms.prusanecka@bm.orgman.cz web: www.msprusanecka.cz Zřizovací listina: vydaná Č.j. JMK 12428/2004 OŠ Krajským úřadem Jihomoravského kraje – odborem školství IČO:62156942 Zřizovatel: Statutární město Brno, Městská část Brno-Vinohrady, Velkopavlovická 25,628 00, Brno Statutární zástupce: Libuše Hráčková jmenovaná do funkce OŠ MMB ze dne s účinností od 1.1.1992 Řízení a vedení školy: v čele MŠ je ředitelka školy, kterou jmenuje a odvolává v souladu s platnými zákony a školským zákonem 561/2004 Sb. ve znění pozdějších novel Systém školy: trojtřídní škola s kapacitou 75 (max. 90 dětí) a školní jídelna s vývařovnou ŠVP ČJ 98 /2017 platnost dokumentu od 1.9.2017, nahrazuje ŠVP ČJ 12/2017 4 Obecná charakteristika školy MŠ zabezpečuje všestrannou péči o děti předškolního věku v návaznosti na vzdělávání a výchovu dětí a úzké spolupráce s rodinou. Jedná se o trojtřídní školu s vlastní kuchyní a zahradou. Škola, příspěvková organizace, zaměstnává šest pedagogů, vedoucí školní jídelny, dvě kuchařky a dvě provozní pracovnice. V mateřské škole pracují vždy pedagogové s odbornou kvalifikací. Mateřská škola má ve svém oficiálním názvu Prušánecká dle vesnice, která se nachází v jižní části Moravy, a jsme hrdí na tento název. Prušánky mají staletou tradici a také oblast školství dosahuje velmi dobré úrovně v rámci celého regionu. Vzájemná spolupráce s kolegy pedagogy, spojená s častou komunikací a výměnou nových poznatků nejen nás, ale i samotné děti velmi obohacuje, zejména v oblasti folkloru. Svou polohou má mateřská škola zajištěnou dobrou dopravní dostupnost, jak do centra města, tak do okolní přírody. V těsném sousedství Vinohrad začíná Chráněné krajinné území Moravského Krasu. Výlety do těchto koutů krajiny nám usnadňuje integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Výhody plynoucí z náležitosti ke krajskému městu Brnu, které je druhým největším městem v naší republice, jsou evidentní. Jen jako příklad lze uvést snadnou dostupnost divadel s činností zaměřenou pro děti předškolního věku nebo kvalitní plavecká zařízení i další sportovní areály. 5 Podmínky vzdělávání V Mateřské škole se snažíme se poskytnout podnětné prostředí pro všechny činnosti dětí a jejich pohybové aktivity. Škola má vlastní keramickou dílnu s pecí. Mateřskou školu obklopuje rozsáhlá zahrada se vzrostlou zelení, herními prvky ze dřeva sloužící k pohybovým aktivitám, dopravní hřiště a brouzdaliště. Toto vybavení pro vytvoření kvalitního zázemí je důkazem příkladné spolupráce městské části a vedení školy. Svědčí o nastavených prioritách směrem k těm nejmenším z nás a k jejich kvalitnímu vzdělávání. Na základě metodiky Školního vzdělávacího programu (dále jen ŠVP) jsou třídy vybaveny účelovým nábytkem a velmi podnětným prostředím, které tvoří pracovní kouty pod názvem „centra aktivit“, kde mají děti k dispozici materiály a pomůcky, vše dostupné a použitelné k individuální práci i práci ve skupině. Tato „centra aktivit“ jsou vhodně rozmístěna ohraničena tak, aby měly děti soukromí pro práci, jsou jasně označena obrazem, nápisem a počtem pracovních míst. Záměrem v této oblasti obohatit třídy o interaktivní tabuli a obnovit herní prvky v zahradě. V rámci správné životosprávy jsou činnosti organizovány tak, aby zabezpečovaly rovnocenné uspokojování tělesných a duševních potřeb dětí. V režimu dne jsou funkčně respektovány individuální potřeby dětí na hygienu a životosprávu. Naším cílem je, aby dětem byla poskytována plnohodnotná, vyvážená strava podle příslušných předpisů. Snažíme se zvýšit podíl čerstvého ovoce a zeleniny, a to formou nabídky pro děti již od rána. Děti vedeme k samostatnosti při stolování. Je naší snahou dodržovat pitný režim, respektovat individuální potřeby dětí ve stravování, v rekonvalescenci po prodělaných nemocech, dětí s nižší potřebou spánku, dětí se zvýšenou potřebou sociálního kontaktu. Celkově je tedy zajištěn pravidelný denní rytmus a řád, který je však natolik flexibilní, aby umožňoval přizpůsobit organizaci činností v průběhu dne aktuálním potřebám a situaci. Záměrem v oblasti životosprávy je, více se přibližovat zdravenému způsobu stravování dětí v oblasti podávání salátů k hlavním jídlům a zařazením mléčných koktejlů s použitím čerstvého ovoce. Z celkové filozofie našeho programu a metodiky „Začít spolu“ vyplývají i psychosociální podmínky pro vzdělávání dětí. Nově příchozí děti mají možnost s rodiči navštívit školu již před nástupem, a tak se formou dnů otevřených dveří s pedagogy navzájem sblížit. Pro rodiče je škola otevřená po celý rok. Navíc mají možnost podílet se na plánování individuálního vzdělávacího programu pro své děti a to každý nový školní rok, formou besedy. Pedagogický styl je uplatňován nabídkou činností, aktivní spoluúčastí a samostatným rozhodováním dětí. Naším dalším cílem je, aby děti chápaly své rovnocenné postavení, že všichni bez ohledu na handicap, národnost či jiné sociokulturní odlišnosti jsou si rovni a mohou se naopak obohacovat. Záměrem v této oblasti podpořit individuální vzdělávání o personální podporu školního asistenta /z projektu „Šablony“/. 6 Řízení mateřské školy a pedagogické, personální zajištění je plně uvedeno v organizačním řádu školy. Spoluúčast rodičů je celkově žádoucí a vyplývá z celkové filozofie programu školy. Rodiče jsou vedeni jako partneři při vzdělávání dětí. Jsou pravidelně informování o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy. Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě, nabízí poradenský servis i nejrůznější osvětové aktivity v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí K zajištění ochrany zdraví dětí přispívá snaha o důsledné dodržování předpisů všemi zaměstnanci školy v oblasti BOZP a PO. K zajišťování ochrany zdraví dětí přispívá i výchova k zdravému životnímu stylu a mnohé doprovodné programy, které jsou součástí vzdělávacího programu školy. Neméně důležitým prvkem je i příkladné chování zaměstnanců školy. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami – pro děti z jazykově odlišného prostředí učitelky vytváří odpovídající, stimulující podmínky vzdělávání- spolupracují s odborníky (logopedie, plán pedagogické podpory – PPP). Dětem ze socio-kulturně znevýhodněného prostředí poskytujeme zvýšenou individuální péči. Nadaným dětem se nabízí další různorodé aktivity podle jejich zájmů a schopností viz. příloha PPP. 7 Organizace vzdělávání Organizace chodu školy je zajištěna školním řádem a denním režimem. Řízení mateřské školy a její optimální chod je zároveň zajištěn v organizačním řádu školy, který je funkční pro trojtřídní mateřskou školu. Díky dobrému vymezení kompetencí se snažíme zajistit funkční, vstřícný a týmově pracující kolektiv. Do tříd s heterogenním uspořádáním jsou děti zařazovány dle přání rodičů a s respektováním sourozeneckých vazeb. Denní režim v mateřské škole Náplň vychází ze ŠVP, ročního plánu školy a TVP, je založený na metodice programu „ZAČIT SPOLU“, ze které vycházíme a reagujeme na potřeby dětí. S průběhem dne se rodiče podrobně již 4 rokem mohou seznámit jednak prostřednictvím ukázkové části v měsíci říjnu za účasti dětí, svojí aktivní účasti během roku. V průběhu roku se s dětmi účastníme plaveckých kurzů. 6.45 – 9.00 hod  volné hry a činnosti v centrech aktivit volné hry námětové, didaktické, konstruktivní, pohybové a hudebně pohybové pracovní a výtvarné činnosti individuální práce s dětmi dle závěru individuálních plánů součástí je i osvěžení vhodným nápojem a ovocem od příchodu do MŠ  ranní pohybová chvilka cviky na správné držení těla, přirozená cvičení, hudebně pohybové hry, osvojování pohybových dovedností rozvíjení tělesné zdatnosti s prvky jógy 8  ranní kruh – společné sdílení všichni účastníci ranního kruhu, učitelka, děti, rodiče, hosté, se usadí do tvaru kruhu jako symbolu partnerství, kruh stmeluje – nikdo není nadřazený ani podřízený děti se zde ranním rituálem, který si společně vytvářejí, pozdraví a sdělí si všechno zajímavé, společně pracují na tématu dne a plánují si svoji činnost, samostatně se rozhodnou, jakou nabídku chtějí realizovat, za toto rozhodnutí později nesou zodpovědnost 9.00 – 10.00 hod  hry a činnosti na dané téma v centrech veškeré činnosti jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování, každý pracuje svým tempem, zároveň mají možnost pracovat v malých i větších skupinách  reflektivní kruh po ukončení činností mají děti možnost zhodnotit a prezentovat svoji činnost před skupinou dětí možno i po pobytu venku tato část je důležitým prvkem sebereflexe, u dětí se rozvíjí slovní zásoba a kultivují se sociální vztahy, učitelka vždy v pozadí  svačina po postupném ukončení činností v kruhu a hygieně si děti přechází na svačinu, po ukončení svačiny postupně odchází na přípravu na pobyt venku 10.00 – 12.00 hod  pobyt venku děje se na školní zahradě a v okolí MŠ, možnosti uspořádání výletů pobyt venku umožňuje poznávat okolí, slouží k tělovýchovným aktivitám, poznávání přírody individuálním přístupem pedagogů a asistentů napomáháme při nápravě řeči vycházky bývají obyčejné spojené s tématem dne, jsou součástí různých projektů, které plánuje třídní učitelka společně s dětmi – zde záleží na její kreativitě 9 12.00 – 14.45 hod  hygiena, oběd příprava na oběd a společná chvíle u stolu  odpolední odpočinek a jeho alternativy odchod děti s polodenní docházkou domů poslech pohádky, individuální činnosti pro nespavé děti grafomotorika a další činnosti pro předškoláky keramická dílna, výuka hry na zobcovou flétnu 14:45 – 15.00 hod  svačina 15.00 – 16.15  odpolední hry a činnost do odchodu domů děti se samostatně rozhodují a vybírají si činnost individuálním přístupem učitelka realizuje společné závěry z individuálního plánování v příznivých dnech co nejvíce využíváme pobytu na školní zahradě již od 15 hodin 10 Charakteristika vzdělávacího programu Téma našeho ŠVP zní „Společně s kamarády poznávám svět“. Záměrem tohoto tématu je dát pocit domova, bezpečí a osvětlit dítěti i širší pojetí domova a jeho vztahy ke světu. Shrnutí principů vzdělávacího programu „ Začít spolu“ v mateřské škole Prušánecká  individuální přístup ke každému dítěti  integrované učení hrou a činnostmi  plánování a pozorování  centra aktivit v herně  aktivní účast rodin jako partnerů  spolupráce s komunitou  integrace dětí s individuálními a specifickými potřebami (v příloze PPP)  profesní a osobnostní růst pedagogů  rozvoj kreativity a týmové spolupráce učitelů, rodičů a široké veřejnosti Jak dětem prokazujeme úctu  vždy, když k dítěti mluvíme a hovoříme o něm, užíváme jeho jméno, ne příjmení  mluvíme s dítětem co nejčastěji a jednotlivě, je to vhodnější než hovořit se skupinou dětí  když s dítětem hovoříme, skloníme se fyzicky do jeho výšky  posloucháme, co nám říkají a odpovídáme jim  práci dětí poctivě hodnotíme  využíváme jejich námětů, návrhů a oceníme je  dáváme jim příležitost podělit se o svou práci a o své zájmy s ostatními 11 Vzdělávací obsah Během celého roku flexibilně pracujeme na základě sestavených integrovaných bloků/ témat/. Ty vychází z charakteru ŠVP a jsou zpracovány na základě potřeb a skutečného zájmu dětí stejně jako z představ rodičů. Integrované bloky plně využívají materiální zabezpečení a umístění mateřské školy. Práce s integrovanými bloky (tématy) Cíl  vycházíme z toho, co o dětech víme  vycházíme z toho, co děti znají a dovedou  včleníme cíle individuálních plánů do celkového cíle plánu Vzdělávací obsah  výběr vhodných her a činností do všech center aktivit i pro pobyt venku  určíme, kdo které činnosti připraví  určíme, kdo které činnosti povede  určíme, kdo připraví materiály a pomůcky Způsob dosažení cíle  děti si pomocí nabídky mohou vybrat, v jakém centru aktivit se budou seberealizovat  vše se děje v souladu s metodikou programu „Začít spolu“  volíme rozmanité styly učeními práci se skupinou  využíváme individuální styl učení při práci s jedním dítětem  tematický plán na několik měsíců, týdnů, dnů Časový průběh  integrované bloky jsou průřezové a záleží na schopnostech, zájmu a délce s přihlédnutím k potřebám dětí a jejich optimálnímu rozvoji Realizace plánu  provádíme s dětmi prostřednictvím naplánovaných činností v třídním vzdělávacím programu (TVP)  průběžně hodnotíme kvalitu plánu na základě evaluace a individuálního plánování  podle průběžného hodnocení můžeme plán v průběhu realizace měnit  provedeme po dokončení všech činností a v návaznosti na zákonné tříleté údobí  s přihlédnutím i ke změnám v legislativě 12 Téma: Můj vstup do společnosti – Mám nové kamarády Charakteristika Usnadníme novým dětem adaptaci na nové sociální a vzdělávací prostředí, seznámíme je s budovou a zahradou MŠ. Budeme se snažit rozvíjet základní společenské návyky, vytvoříme si společně základní pravidla soužití a bezpečného chování. Děti naváží nová přátelství a budou si pomáhat navzájem při všech činnostech. V přírodě budeme vnímat změny a vytvářet podzimní náladu kreativní činností i v prostorách školy. Umožníme společnými chvilkami a slavnostmi na zahradě radovat se i za přítomnosti rodičů. Rámcové cíle  Očekávané poznatky o uvědomění si svého vlastního „JÁ“ o rozvíjení po stránce tělesné o zájem o nové vědomosti jako základ k počátečnímu učení  Očekávané hodnoty o rozpoznání problémů, dovednost řešit je o rozpoznání hranic, ve kterých se budou pohybovat o dovednost samostatně kriticky myslet  Očekávané postoje o sebereflexe a orientace v sobě samém o tolerance vůči individuálním odlišnostem kamarádů o sdílení zájmů vůči společenství a prostředí, ve kterém se pohybuji 13 Dílčí cíle v oblastech  Dítě a jeho tělo o uvědomění si vlastního těla o osvojení si věku přiměřených dovedností  Dítě a jeho psychika o rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy o okolí  Dítě a ten druhý o rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem  Dítě a společnost o rozvoj základních kulturně-společenských postojů, návyků a dovedností  Dítě a svět o rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám, přirozenému vývoji o vytváření si vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije Vzdělávací obsah – hlavní poznatkové okruhy  sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid  ochrana zdraví – péče o čistotu a zdraví, ochrana před škodlivými vlivy, prevence onemocnění  ochrana bezpečí – varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci, jevy  JÁ – individuální charakteristiky, osobnost, právo být sám sebou  prostředí mateřské školy – pravidla vzájemného soužití  společenské role – dítě, dospělý, rodič, učitelka, role dané povoláním  prostředí – domov a okolí, škola a okolí, obec, doprava, ulice, obchody 14 Hlavní okruhy činností – vyplývající z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech  manipulační činnosti s věcmi, materiály nástroji, které děti obklopují  jednoduché sebeoslužné činnosti v oblasti osobní hygieny a stolování, oblékání  lokomoční pohybové dovednosti chůze, lezení, běh, sezonní činnosti, míčové hry  účast na předplavecké přípravě  zdravotně zaměřené činnosti  činnosti zaměřené k poznávání lidského těla a jeho částí  konstruktivní a grafické činnosti  příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů  artikulační a řečové, sluchové hry  společné a individuální diskuse  prohlížení knih a časopisů, vyhledávání informací  experimentování – vnímání zvuků  záměrné pozorování běžných objektů, předmětů i jevů v okolí  zkoumání vlastností a manipulace s předměty  experimentování a pozorování jevů na svém těle  námětové hry a činnosti v centech aktivit  spontánní hra  činnosti zaměřené na objasňování symbolů  cvičení organizačních dovedností  činnosti nejrůznějšího zaměření umožňující samostatné vystupování  běžné verbální komunikační aktivity dítěte s druhým dítětem a dospělým  činnosti zaměřené na porozumění a dohodám k vzájemnému soužití a chování, spolupodílení na jejich tvorbě  aktivity podporující sbližování dětí  běžné setkávání s pozitivními vzory  aktivity vhodné pro přirozenou adaptaci dítěte v novém prostředí  spoluvytváření jasných a smysluplných pravidel soužití ve třídě  přípravy a realizace společných zábav a slavností  setkávání s hudebním a literárním uměním mimo školu  různorodé společenské hry a konstruktivní i výtvarné projekty  přirozené pozorování a seznamování s prostředím a přírodou, ve které dítě žije formou výletů na Hádeckou planinu, Bílou horu, Kraví horu, …  aktivity zaměřené na orientaci v blízkém okolí (obchody, lékárny, ordinace lékařů)  přirozené a zprostředkované vnímání a sledování změn v přírodě experimentováním, práce s literárními texty  poučení o ochraně před nebezpečnými vlivy (předměty, kontakt se zvířaty, jedovaté plody, požár, dopravní situace, … 15 Klíčové kompetence – k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje  Kompetence k učení o získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení o orientuje se v řádu a v prostředí, ve kterém žije  Kompetence k řešení problémů o řeší problémy, na které stačí, větší problémy zvládá s oporou o využívá zkušeností fantazie a představivosti  Kompetence komunikativní o rozlišuje symboly a rozumí jejich význam o v běžných situacích komunikuje bez zábran, chápe, že být komunikativní je výhodou  Kompetence sociální o napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí o spolupodílí se na společných činnostech o přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti a dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim  Kompetence činnostní a občanské o zajímá se o druhé i o to, co se děje, je otevřené k aktuálnímu dění o dbá o své osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých o spoluvytváří pravidla společného soužití a uvědomuje si svá práva i druhých 16 Téma: Rád jsem s kamarády v přírodě – Moji nejmilejší Charakteristika Chceme pomoci dětem osvojit si základy hodnot, na nichž je založena naše společnost a sdílet zájem vůči prostředí a společenství, ve kterém žijí. Budeme nadále rozvíjet smysl a vztah vůči přírodě, více vnímat změny v přírodě. Vnímat smysl našeho počítání v pozitivním světle i to, jak můžeme ovlivnit svým chováním okolí kolem nás. Kreativním způsobem vnímáme i lidové zvyky a tradice v období adventu. Spolupodílíme se s dětmi na kultivovaném vyjadřování svých pocitů a názorů. Svojí účastí na vánočních koncertech, vystavováním betlému z naší keramické dílny přispíváme k otevřené komunikaci s okolním světem. Rámcové cíle  Očekávané poznatky o uvědomění si nejen svého vlastního „JÁ“ o rozvíjení po stránce tělesné o osvojení si poznatků o podpoře zdraví a bezpečí, pohody prostředí všech kamarádů a lidí ve společnosti dítěte i celé živé přírody kolem nás o rozvíjení jazykové dovednosti receptivní i produktivní o rozvíjení komunikativní dovednosti  Očekávané hodnoty o rozpoznání problémů a dovednost řešit je o postupné respektování hranic, ve kterých se budou pohybovat o rozvíjení schopnosti sebeovládání, kultivace mravního a estetického cítění a prožívání 17  Očekávané postoje o sebereflexe a orientaci v sobě samém o tolerance vůči individuálním odlišnostem kamarádů i ostatních kolem nás o spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybují o vytváření podvědomí o existenci ostatních kultur a společenství, jejich zvyklostech Dílčí cíle v oblastech  Dítě a jeho tělo o osvojení si poznatků důležitých k podpoře zdraví, bezpečnosti, osobní pohody i pohody prostředí o rozvoj užívání všech smyslů o zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky  Dítě a jeho psychika o rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy o okolí  Dítě a ten druhý o rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou kooperaci  Dítě a společnost o rozvoj základních kulturně-společenských postojů, návyků a dovedností o rozvoj schopností chovat se prosociálně  Dítě a svět o rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám, přirozenému vývoji o rozvoj schopnosti vytváření si vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije o podpora poznávání jiných zvyklostí a rozvíjení úcty k životu ve všech formách Vzdělávací obsah – hlavní poznatkové okruhy  sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid  ochrana zdraví – péče o čistotu a zdraví, ochrana před škodlivými vlivy, prevence onemocnění ochrana bezpečí – varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci, jevy  JÁ – individuální charakteristiky, každý i kamarád má právo být sám sebou  prostředí mateřské školy – pravidla vzájemného soužití  společenské role – dítě, dospělý, rodič, učitelka, role dané povoláním, se kterým se setkáváme  prostředí – domov a okolí, škola, ostatní zařízení (návštěva domova důchodců, aj.) 18 Hlavní okruhy činností – vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách  pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech  lokomoční a pohybové dovednosti (skoky, poskoky, základní gymnastické prvky)  sezónní činnosti  zdravotně zaměřené činnosti, plavání, relaxační cvičení a dechová cvičení  jednoduché činnosti v oblasti stolování, hygieny, úklidu a úpravy prostředí  příležitosti směřující k prevenci úrazů v pohybových činnostech, k prevenci nemoci  rytmické hry, hry se slovy  samostatný projev na určité téma  recitace, přednes dramatizace, zpěv  spontánní hra, volné hry a experimenty s materiálem a předměty hry podporující tvořivost, představivost a fantazii  činnosti zaměřené k seznamování se s elementárními číselnými a matematickými pojmy (číselná řada, geometrické tvary, množství,…)  činnosti nejrůznějšího zaměření vyžadující samostatné vystupování  hra na téma rodiny, přátelství apod.  návštěvy kulturních akcí a samostatná vystoupení mimo mateřskou školu  kooperativní činnosti v centrech  činnosti zaměřené na poznávání sociálního prostředí, v němž dítě žije – rodina, vztahy a život v rodině, rodina ve světě,…  receptivní, slovesné, literární, dramatické, výtvarné, hudebně pohybové činnosti podněcující kreativitu dítěte  setkávání s různými skupinami lidí návštěvou zajímavých míst v okolí, vnímání různé role společenské – učitelka, kuchařka, lékař, poštovní doručovatelka, herec, …  setkávání se společně s rodinou v mateřské škole – dílny, odpolední chvilky  aktivity přibližující pravidla vzájemného styku a mravní hodnoty  přípravy a realizace společenských setkání i uvědomování si přínosu vlastní činnosti pro druhé  vnímání zvyků a tradic formou prožitku, dramatizace, pozorováním  vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí  osvojování si dalších poznatků a dovedností v péči o okolí, spoluvytváření zdravého prostředí a vedení k ochraně před nebezpečnými vlivy 19 Klíčové kompetence – k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje  Kompetence k učení o rozvíjí schopnosti a dovednosti k efektivnímu učení o přistupuje k učení s aktivním zájmem  Kompetence k řešení problémů o přistupuje k problémům, řeší je iniciativně a získané poznatky umí vyhodnocovat o využívá zkušeností fantazie a dřívějších poznatků  Kompetence komunikativní o v běžných situacích komunikuje bez zábran, chápe, že být komunikativní je výhodou  Kompetence sociální o napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí o spolupodílí se na společných činnostech o přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti o dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim  Kompetence činnostní a občanské o svoje činnosti a hru se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat o respektuje pravidla etická, právní normy a požadavky společenství 20 Téma: Kde žiji a co mne obklopuje – Kde jsem rád, kam patřím Charakteristika Budeme se snažit, aby si děti osvojily základy hodnot v návaznosti na prostředí, ve kterém žijí, a pomůžeme jim v jejich učení. Budeme probouzet v dětech vlastní iniciativu v návaznosti na komunikaci s vrstevníky, aby uměly skloubit své poznatky navzájem. To vše v souvislosti s poznáváním okolí našeho bydliště, aby se naučily vnímat význam i architekturu historických, sportovních a ostatních budov kolem nás. Budeme poznávat historii našeho města formou výletů. Výlety je možno pořádat na Hádeckou planinu, zámek v Líšni, do Muzea dopravy v Líšni, a to jednotlivě po třídách, často ve spolupráci s rodiči. Rámcové cíle  Očekávané poznatky o zlepšení tělesné zdatnosti a povědomí o zdravotní kultuře nás všech v návaznosti na svoji aktivní činnost a činnost institucí, které nám k tomu napomáhají o pochopení, že změny způsobené lidskou činností mohou chránit a zlepšovat život  Očekávané hodnoty o povědomí a vnímání duchovních a materiálních hodnoty ostatních lidí o společné vnímání hodnot duchovních, kulturních a materiálních o rozvíjení schopnosti sebeovládání, kultivace mravního a estetického cítění a prožívání o umění tyto poznané hodnoty nadále využívat v dalším životě  Očekávané postoje o sebereflexe v návaznosti k nejbližším a okolí o tolerance a vstřícnost k rozmanitosti života kolem nás o spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybují Dílčí cíle – v oblastech  Dítě a jeho tělo o rozvíjení fyzické a psychické zdatnosti o osvojení si poznatků o pohodě prostředí v návaznosti na činnost, kterou vykonáváme o rozvoj užívání všech smyslů o osvojení si poznatků k podpoře zdraví a bezpečí 21  Dítě a jeho psychika o rozvoj řečových schopností, umění vyjádřit pocity o podpora zájmu o učení, rozvíjení poznatků  Dítě a ten druhý o rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, kultivování a obohacování jejich vzájemné kooperace  Dítě a společnost o povědomí o mezilidských morálních hodnotách o aktivní postoj ke kultuře, umění a historii  Dítě a svět o rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám o vytváření vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije o podpora poznávání jiných zvyklostí a rozvíjení úcty k životu ve všech formách Vzdělávací obsah – hlavní poznatkové okruhy  sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid  ochrana zdraví – péče o čistotu a zdraví, varování před úrazy, bezpečnost při sportu, dopravních situacích, reakce na přírodní změny – počasí, věci, jevy  my všichni, lidé kolem nás, každý, nejen kamarád, má právo být sám sebou  prostředí mateřské školy – pravidla vzájemné činnosti v centrech aktivit  společenské role – dítě, dospělý, rodič, učitelka, role dané povoláním, se kterým se setkáváme  prostředí – domov a okolí, škola, ostatní zařízení – plavecký areál, hist. jádro města atd. 22 Hlavní okruhy činností – vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech  lokomoční pohybové dovednosti (poskočný krok, přísunný, klouzání), sezonní činnosti  rozvoj tělesné zdatnosti chůzí 3 km – Hádecká planina, Líšeňský zámek, ….  manipulační činnosti s novými stavebnicemi a materiálem  předplavecká průprava, zdravotně zaměřené činnosti a akrobatické prvky  psychomotorické hry, hudebně pohybové činnosti, vokální činnosti  artikulační cvičení a fonetické hry, slovní hádanky, vyprávění zážitků sdělování slyšeného druhým  grafické napodobování symbolů  činnosti seznamující s různými sdělovacími prostředky – noviny, časopisy, počítač a vhodné programy  motivovaná manipulace s předměty – experimentování  hry a praktické úkony podporující orientaci v prostoru a rovině  řešení myšlenkových a praktických problémů – hledání různých možností a variant  spontánní hra, činnosti vedoucí k identifikaci sebe sama a k odlišení od ostatních  dramatické činnosti, typy chování člověka, vyjadřování nálad  četba pohádek a poslech s dramatizací příběhů s etickým koncem a poučením  činnosti zaměřené na prosociální chování, vztahy mezi dětmi, dětmi a dospělými, zvířaty, přírodou  různorodé společenské aktivity a hra umožňující spolupodílet se na průběhu  setkávání se s hudebním, výtvarným, dramatickým uměním mimo mateřskou školu  seznamování se nejbližším okolím a historií svého bydliště vytváření pozitivního vztahu k svému městu  seznamování a prožívání lidových tradic – Fašank – karneval  kognitivní činnosti – rozvoj myšlení a společné hledání odpovědí ve spolupráci s literárním textem, využíváním encyklopedií i počítačových programů 23 Klíčové kompetence – k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje  Kompetence k učení o má elementární poznatky o světě lidí, kultury, techniky, která dítě obklopuje o získanou zkušenost uplatňuje v dalším učení o odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých  Kompetence k řešení problémů o přistupuje k problémům, řeší je iniciativně a získané poznatky umí vyhodnocovat o při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá matematických a dalších empirických postupů  Kompetence komunikativní o dovede využít informativní a komunikační prostředky o rozlišuje některé symboly, rozumí významu a funkcím  Kompetence sociální o napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí o spolupodílí se na společných rozhodnutích, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti o dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim  Kompetence činnostní a občanské o uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se respektu k druhým 24 Téma: Všímám si krásy kolem mne Charakteristika Naším záměrem je prostřednictvím tohoto tématu využít přírody kolem nás, která dítě bezprostředně obklopuje. Pomocí dodržování lidových tradic a zvyků budeme rozvíjet děti a jejich schopnosti v učení. V návaznosti na úzkou spolupráci s rodinou a ostatními komunitami přispějeme k tomu, že se z dětí stanou samostatné osobnosti. V tomto období pořádáme společná odpoledne s rodiči na téma První jarní den, velikonoční dílny a další. Rámcové cíle  Očekávané poznatky o rozvíjení osobnosti dítěte, vedení dětí k uvědomení si proměn v přírodě, jejich významu pro náš život, zdraví o rozvíjení jazykových dovedností receptivních i produktivních, rozvíjení komunikativní dovednosti  Očekávané hodnoty o umění vzájemně řešit situace ve spolupráci s kamarády o respektování svého okolí, prostředí a proměny, umění pozitivně vnímat změny o rozvíjení schopnosti vnímat tradice, kultivování mravního a estetického cítění a prožívání  Očekávané postoje o sebereflexe a orientace v sobě samém o tolerance vůči individuálním odlišnostem komunit i ostatních kolem nás o spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybují o vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a společenství a jejich zvyklostech 25 Dílčí cíle – v oblastech  Dítě a jeho tělo o vytváření zdravých životních návyků a postojů jako základního životního stylu o zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky  Dítě a jeho psychika o rozvoj schopností vytvářet a rozvíjet citové vztahy o okolí  Dítě a ten druhý o rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem, kultivovat a obohacovat jejich vzájemnou kooperaci  Dítě a společnost o rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností  Dítě a svět o rozvoj schopnosti přizpůsobovat se běžným změnám, přirozenému vývoji o vytváření si vztahu k místu a prostředí, ve kterém dítě žije o podpora poznávání jiných zvyklostí, a rozvíjení úcty k životu ve všech formách Vzdělávací obsah – hlavní poznatkové okruhy  sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid  ochrana zdraví – tělesný pohyb – cvičení, pobyt venku, omývání těla – otužování, plavání  ochrana bezpečí ¬varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci a jevy  my všichni – máme něco společného a vzájemnou pomocí se rozvíjíme  prostředí kolem nás a jeho proměny v přírodě i v návaznosti na kulturní tradice  společenské role – dítě vs. kolektiv, různé komunity kolem nás  prostředí – rozvoj úcty k životu kolem nás ve všech formách – živá i neživá příroda 26 Hlavní okruhy činností – vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách  pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikovaná v třídních vzdělávacích programech  pomocí hudebně pohybových činností rozvíjet koordinaci těla  příležitosti a činnosti směřující k prevenci úrazů  základní rozvoj v obratnosti – přeskok snožmo, míčové hry hod, chytání míče  zdravotně zaměřené činnosti a předplavecká příprava  manipulační činnosti a práce s nástroji, které děti obklopují  vyprávění jednoduchých příhod a příběhů  vyřizování vzkazů a zpráv  dramatizace a zpěv  experimentování a řešení problémů  činnosti se zaměřením na poznávání znakových systémů  hry a orientace v méně známém prostoru, v ploše  ve výtvarném projevu zúročit podněty a zážitky ¬galerie na plotě  činnosti zaměřené na číselné řady, geometrické tvary, číslice a množství  cvičení organizačních dovedností  výlety do okolí – Hádecká planina, Bílá hora, Líšeň – muzeum, jezírko  aktivity podporující sbližování dětí, společné setkávání předškoláků  kooperace v centech aktivit  využívání lidových tradic ke společenským setkáváním – první jarní den, Velikonoce, dílna  praktickými a výtvarnými činnostmi v dílnách seznamovat děti s různými druhy řemesel a s hudebními nástroji  poznáváním jiných tradic obohacovat život dětí  hry a aktivity na dopravním hřišti promítat do povědomí o bezpečném chování  rozvíjet úctu k životu ve všech formách, pozorováním, experimentováním  v námětových hrách, ve výtvarné činnosti zúročit fantazii i poznatky o okolním světě  využívat pobyty venku, lidové tradice – vítání jara k poznávání přírodního okolí a rozmanitostí krajiny, vítání jara a loučení se zimou MORENA – Brno – Ochoz 27 Klíčové kompetence – k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje  Kompetence k učení o klade otázky a hledá na ně odpovědi o aktivně si všímá, co se kolem děje, chce porozumět věcem, jevům, dějům, které kolem sebe vidí o učí se hodnotit svoje osobní pokroky a oceňovat výkony druhých  Kompetence k řešení problémů o učí se iniciativně získané poznatky umět vyhodnocovat o rozlišuje, která řešení jsou funkční a postupně dokáže volit mezi funkčním a nefunkčním řešením  Kompetence komunikativní o dovede využít k učení běžně dostupné komunikativní prostředky – kniha, encyklopedie, počítač, telefon o postupně ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, nářečím a má postupně možnost se s nimi seznamovat  Kompetence sociální o ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit se, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku o spolupodílí se na společných činnostech o přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti o umí být tolerantní k odlišnostem a jedinečnostem druhých  Kompetence činnostní a občanské o ví, že není jedno, v jakém prostředí žije a uvědomuje si vliv člověka i svůj na prostředí, ve kterém se pohybuje 28 Téma: Svět je kolem mne jako barevná louka Charakteristika Záměrem tohoto tématu je napomoci dětem vnímat a uvědomovat si čeho jsou součástí a jak pozitivně působit na okolí. Pomocí výletů do okolí, na Hádeckou planinu, k tamnímu jezírku, návštěvou muzeí, a prostřednictvím akcí jako oslava máje nebo společná vernisáž s dětmi“Galerie na plotě“ začnou děti více prožívat, čeho jsou součástí. Ve spolupráci s ekologickým Sdružením Lipka budeme učit děti poznávat přírodu v okolí. Neodmyslitelnou součástí našeho školního programu pro toto období je pomocí výletů se školou a rodinou děti učíme vnímat různorodost prostředí a jejich společné znaky k životu. Cílem výletu se může stát například Anthropos, Stará radnice, Moravský kras, hrad Veveří, planetárium. Díky zážitkům z dovolených s rodiči mohou děti předávat poznatky svým kamarádům. Rámcové cíle  Očekávané poznatky o osvojení si dovedností k podpoře zdraví, osobní pohody a bezpečí své i druhých o rozvíjení zájmu o psanou podobu jazyka, porozumění významu symbolů a jejich funkci o poznatky o světě, životě a jeho různorodosti na celé zemi  Očekávané hodnoty o umění komunikovat kooperativně v rámci společenství o uznávání elementárních základů našeho kulturního dědictví  Očekávané postoje o dovednost chovat se tak, aby naše činnost a jednání napomáhalo k soužití o tolerance vůči individuálním odlišnostem komunit i ostatních kolem nás o spolupodílení se na vytváření hodnot a prostředí, ve kterém se pohybuji o podvědomí o existenci ostatních kultur a společenství a jejich zvyklostech 29 Dílčí cíle – v oblastech  Dítě a jeho tělo o vytváření zdravých životních návyků o umění spoluvytvářet pohodu prostředí o zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky  Dítě a jeho psychika o rozvíjení fantazie, tvořivosti o kladný postoji k učení, který je v souladu s pocitem dítěte, aby pocítilo, že je zajímavé se dovídat nové věci  Dítě a ten druhý o rozvoj schopností a dovedností důležitých pro navazování a rozvíjení vztahů dítěte k druhým lidem o kultivace a obohacovat jejich vzájemnou kooperace  Dítě a společnost o rozvoj základních kulturně společenských postojů, návyků a dovedností  Dítě a svět o založení elementárního povědomí dítěte o vlivu člověka na životní prostředí o kladný postoj k ostatním etnickým skupinám, vzájemný respekt, obohacení o podpora poznávání jiných zvyklostí a rozvíjení úcty k životu ve všech formách Vzdělávací obsah – hlavní poznatkové okruhy  sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid, sběr odpadů a třídění odpadů  ochrana zdraví – tělesný pohyb – cvičení, pobyt venku, omývání těla – otužování, plavání  ochrana bezpečí – varování před úrazy, bezpečí při hře, dopravních situacích, cizí lidé, věci, jevy  MY všichni – máme něco společného a vzájemnou pomocí se rozvíjíme  prostředí kolem nás a jeho proměny v přírodě i v návaznosti na kulturní tradice  společenské role – dítě – kolektiv, různé komunity kolem nás  výlety, návštěvy muzeí, hvězdárny, … 30 Hlavní okruhy činností – vyplývají z rámcového režimu dne na jednotlivých třídách pozn. vzdělávací nabídka je blíže specifikována v třídních vzdělávacích plánech  lokomoční činnosti – běh, chůze po vyvýšené rovině, přeskok, chytání míče, hod  turistika, jízda na koloběžkách  zdravotně zaměřené činnosti  předplavecká průprava  příležitosti zaměřené k ochraně zdraví  jednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti, stolování  činnosti směřující k prevenci sociálně patologických jevů  vyprávění zážitků a popis své činnosti v centru aktivit  hra se slovy  vyřizování vzkazů a zpráv  grafické napodobování čísel, tvarů, písmen  prohlížení a „čtení“ z knih  činnosti zasvěcující dítě do časových pojmů a vztahů souvisejících s denní činností, s běžnými proměnami přibližujícími časové a logické posloupnosti dějů a příběhů  výlety do okolí  sledování pohádek a příběhů obohacující citový život dítěte  činnosti zaměřené k poznávání lidských vlastností a záměrné pozorování čím se lidé liší a co mají společného – pohlaví, věk, jazyk, barva pleti, místo narození  galerie na plotě  hry a činnosti, které vedou k ohleduplnosti k druhým, pomoci si navzájem vyřešit spory  aktivity uvádějící dítě do světa dospělých lidí, jejich občanského života  setkávání s uměním mimo školu na zajímavých akcích  vnímání různorodého přírodního prostředí  práce s encyklopediemi dalšími médii, počítačem  poučení o nebezpečných situacích dostupným způsobem na základě pozorování i prožitku (koupání, bouře, blesk, elektřina, oheň)  kognitivní činnosti – hledání odpovědí, diskuse nad problémem, vyprávění, poslechy  praktické vyžívání technických přístrojů, hraček a pomůcek, se kterými se dítě běžně setkává 31 Klíčové kompetence – k jakým znalostem, dovednostem, postojům blok přispěje  Kompetence k učení o klade otázky a hledá na ně odpovědi o aktivně si všímá, co se kolem děje, chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí o učí se hodnotit svoje osobní pokroky a oceňovat výkony druhých  Kompetence k řešení problémů o učí se iniciativně získané poznatky umět vyhodnocovat navazovat na další o rozlišuje, která řešení jsou funkční a postupně dokáže volit mezi funkčním a nefunkčním řešením  Kompetence komunikativní o dovede využívat k učení běžně dostupné komunikativní prostředky/kniha, encyklopedie, počítač, telefon/ postupně ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky, nářečím a má postupně možnost se s nimi seznamovat  Kompetence sociální o ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit se, v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku spolupodílí se na společných činnostech, přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti, umí být tolerantní k odlišnostem a jedinečnostem druhých  Kompetence činnostní a občanské o chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu a ví, že není jedno, v jakém prostředí žije a uvědomuje si, že ho může svým jednáním ovlivnit a čeho jsou součástí 32 Evaluace Sledované oblasti v rámci evaluace  naplnění cílů programu ŠVP  kvalita podmínek vzdělávání  způsob zpracování ŠVP PV, TVP PV a jeho realizace (hodnocení tematických celků)  práce pedagogů (hodnocení pedagogů včetně jejich sebereflexe)  kvalita práce a vzájemná kooperace pedagogů a ostatních zaměstnanců MŠ a ŠJ  kvalita výsledků vzdělávání (vzdělávací přínos programu pro děti)  kvalita spolupráce s rodiči a veřejností  spolupráce s odbornou veřejností a nadřízenými orgány státní správy Názory a vyhodnocování jednotlivých oblastí ve vzdělávání vyjadřujeme koeficientem 1-5 po podrobném rozboru a patřičnou vzájemnou konzultací. Tam, kde zaměstnankyně zjistí některé nedostatky, rezervy mají prostor pro vyjádření závěrů pro zkvalitnění další činnosti.  Tabulka koeficientu 1 daří se zřídka, vůbec ne 2 daří se příležitostně, s velkým úsilím 3 daří se částečně 4 dobrá úroveň plnění, nové náměty a realizace rezerv 5 splněno zcela příkladně a uspokojivě Jde o zcela jednotný systém přístupu k evaluaci, jež navazuje v rámci programu „Začít spolu“ na „Oregonskou metodu“ vyhodnocování, kterou uplatňujeme již roky v rámci individuálních plánů práce s dětmi., sebehodnocení i závěrečného hodnocení ŠVP. Výstupem je výroční zpráva školy. 33 Celkové shrnutí evaluačního systému cíle a kritéria nástroje časové období zodpovídá vzdělávací program  zajišťování úrovně cílů při realizaci ŠVP a TVP hospitace, pohospitační rozhovory průběžně ředitelka, pedagog  zpracování tematických bloků kontroly, aktualizace průběžně ředitelka, tým MŠ  aktuálnost TVP, RP pedagogické porady dle plánu školy pedagog. kolektiv  individuální vzdělávací plány pro děti záznamy, vyhodnocení 3x ročně, besedy s rodiči průběžně, 1x ročně třídní učitelka průběh vzdělávání  soulad ŠVP a TVP hospitace průběžně ředitelka školy  adekvátnost stanovených cílů autoevaluace učitelů týdně pedagog podmínky vzdělávání  úroveň vybavenosti tříd, zahrady průběžná kontrola průběžně zástupce ředitelky  pomůcky, atmosféra dostatek finančních zdrojů 2x ročně vyhodnocení zaměstnanci školy výsledky vzdělávání  klíčové kompetence rozbory, analýzy výsledků po ukončení bloku, projektu pedagog  výsledek pedagogického působení rozhovory s rodiči, rozhovory s dětmi průběžně 1x ročně ranní kruh ředitelka školy pedagog spolupráce s rodiči  rozvíjení spolupráce s rodiči jednání s rodiči průběžně pedagog  individuální plánování o vzdělávání dítěte jednání s rodiči 1x ročně pedagog  spokojenost rodičů se školou a informovanost rodičů o práci školy třídní schůzky, propagační listy, dotazníky, výsledky práce dětí dle plánu školy, 1x ročně ředitelka školy, pedagog personální oblast  rozvoj osobnosti, studium výběr školení 2x ročně ředitelka školy  osobní ohodnocení pozorování, osobní kontakty 2x ročně ředitelka, vedoucí ŠJ  vedení pedagogické dokumentace kontroly 1x měsíčně třídní učitelka  přínos pro školu, motivace aktivita, práce pro školu mimo vyučování průběžně zaměstnanci školy školní klima  spokojenost dětí ve škole pozorování, rozhovory průběžně zaměstnanci školy 34 Povinnosti učitele mateřské školy Učitel mateřské školy odpovídá za to, že:  školní, třídní vzdělávací program, který zpracovává je v souladu s požadavky ŠVP a RVPPV  program pedagogických činností je cílevědomý a je plánován  je pravidelně sledován průběh předškolního vzdělávání a jsou hodnoceny podmínky i výsledky Učitel mateřské školy vykonává tyto odborné činnosti:  analyzuje věkové a individuální potřeby dětí a v souladu s nimi zajišťuje profesionální péči o děti, jejich výchovu a vzdělávání  provádí poradenské činnosti pro rodiče ve věcech výchovy a vzdělávání v rozsahu odpovídajícím pedagogickým kompetencím učitele a možnostem mateřské školy  analyzuje své vlastní potřeby a naplňuje je sebevzdělávacími činnostmi  eviduje názory, přání a potřeby partnerů ve vzdělávání, na získané podněty reaguje Učitelka mateřské školy ve vztahu k rodičům  umožňuje rodičům každý den vstup za svým dítětem do třídy a účastnit se jeho činností  umožňuje rodičům aktivně se podílet na tvorbě programu školy i na jeho hodnocení  vede s rodiči dialog o dítěti (pravidelná individuální konzultační činnost a práce s portfoliem) Ředitelka mateřské školy ve vztahu ke vzdělávání dětí je metodikem učitelů mateřské školy a garantem vzdělávání dětí 35 Pravidla pro vytváření „ Třídního vzdělávacího programu“ (TVP) Vycházíme ze:  ŠVP  společných integrovaných bloků  autoevaluace a závěrů na příslušný školní rok  analýzy věkového složení dětí  společných pravidel  individuálních vzdělávacích plánů rozvoje dítěte a PPP Třídní vzdělávací bloky obsahují  podtémata  dílčí cíle  konkrétní činnosti – příležitosti  klíčové kompetence – formulované jako očekávané výstupy  charakteristiku podtématu formulovanou pro rodiče pro jednotlivá časová období Součástí ŠVP jsou přílohy se kterými je možnost se seznámit v mateřské škole:  Součástí TVP je metodika „Začít spolu“ – autorka Juliana Gardošová a kol.  Dílčí projekty  Rozpracovaná metodika pro inkluzívní vzdělávání a PPP v mateřské škole Tento dokument byl projednán na pedagogické a provozní poradě 31.8.2017