12. Autodiagnostika n= sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti) n n Když se řekne sebereflexe… n n n n n n n n n http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Gentau_Pic_du_Midi_Ossau.jpg/400px-Gentau_ Pic_du_Midi_Ossau.jpg 1. Sebereflexe nPsychologické hledisko: nJe složitým strukturovaným procesem, při kterém se uskutečňuje vývoj osobnosti. Tvoří jádro sebeobrazu (jáství). Jak vnímáme sami sebe ve svých reálných a budoucích možnostech, ovlivňuje naše chování a ambice. nPedagogické hledisko: nJde o vnitřní proces, který učiteli pomáhá analyzovat a hodnotit svoje pedagogické aktivity, názory a postoje a tohoto hodnocení využívat ke zdokonalování vzdělávací práce. Je nutnou podmínkou odborného růstu učitelů a přijetí odborné i lidské odpovědnosti. n > Fáze reflexe nALACT MODEL npodle F. KORTHAGENA n 4_reflection_en_1-81b4f korthagen,-fred_tcm108-264127 > Profesní sebereflexe n nSebereflexe dává možnost podívat se na sebe vlastníma očima s vědomím všech problémů a vlivů, které vnější pozorovatel nemusí ani postihnout. nSebereflexe umožňuje ujasnit si vlastní postupy ve vztahu k výsledkům vzdělávání, uvědomovat si svoje specifika = to vše s vědomím možností v řešení problémových oblastí, ale také posunů ve vlastní práci nSebereflexe by nemělo ustrnout v sebeobhajování zjištěného stavu, ale měla by vždy ukazovat cestu řešení problémů. vygotsky7.gif od Jarky obrázek husy •Co způsobuje zkreslený pohled sám na sebe? •Co by mohlo pomoci vidět se objektivněji? } Co ovlivňuje úroveň sebereflexe •ochota jedince zabývat se sám sebou •ochota a připravenost ke korekci vlastních postojů •osvojení si sebereflektivních technik •charakter sebepojetí •úroveň ideálního já •dostatečné množství a charakter podnětů k sebereflexi • ØSebereflektivní deník ØSebereflektivní rozhovor ØVideonahrávky ØDotazník (formulář) ØDiskuse (ped. rady, neformální) ØVzájemné návštěvy s kolegyněmi • NÁSTROJE: Význam sebereflexe -zabraňuje ve stereotypnosti práce -umožňuje učiteli ověřovat nové metody -naučit se předvídat možné důsledky -přispívá k neformálnímu a systematickému sebevzdělávání -stimuluje profesní růst učitele Shrnutí: Kdo je (sebe)reflektivní učitel? •(Sebe) reflektivní učitel je takový učitel, který upřímně a současně efektivně kriticky reflektuje pedagogickou praxi, obzvláště pak vlastní myšlení, jednání a důsledky vlastní činnosti. • Nástroje •Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA (projekt Začít spolu) •Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy •Munipress • • • •nástroj sloužící nejen k reflexi a sebereflexi, ale také •k sebeprezentaci učitele, •k prezentaci jeho pokroku, současného stavu nebo změny. 3. Profesní portfolio •o průběžném vzdělávání v oblasti pedagogiky, didaktiky a metodiky; •doklady o tvorbě učebních pomůcek; •doklady o reflexi vaší práce; •doklady o využívání mentoringu; •doklady o práci s plánem profesního rozvoje; •doklad o vzájemných hospitacích s kolegy; •doklady o práci ve školním týmu; •doklady o práci s digitálními technologiemi; •záznamy z pravidelných konzultací s rodiči; Příklady dokladů: • E:\Individualizace\Podklady\Foto konzultace 1.JPG •doklady o využívání inovativních metod při výuce; •v souladu s ŠVP zpracované tematické plány, TVP s konkretizovanými cíli; •příklady volby vyučovacích strategií vzhledem ke stanovenému cíli; •doklady o vytváření optimálních příležitostí k učení, doklady o motivaci žáků a dětí k zájmu o poznání; •příklady využívání formativního hodnocení; •příklady využívání nástrojů k vyhodnocování úrovně dosažených kompetencí jednotlivých žáků; •doklady o využívání diferenciace a individualizace vzdělávání… • • … další: E:\OPVK Rozvoj dovedností\Konference\026.JPG •Potřebuji tě Potřebuji tě •Podporuj moje prozkoumávání • •Pomoz mi „abych to dokázal sám“ • • •Raduj se mnou • • • •Sleduj mě •a pomoz mi porozumět • Osobnostní růst •Plánování ve spolupráci s ředitelkou MŠ: •další vzdělávání (semináře) •časopisy •samostudium – zpravidla četba odborné literatury •Další (návštěva kolegyně, VTI…)