1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání •2001 (bez klíčových kompetencí) •2004 •2016 (inovace - terminologie, posílení práce s dětmi s SVP, zpřesnění požadavků na obsah ŠVP a cílený – termínovaný rozvoj podmínek vzdělávání, ped. diagnostika) •2017 (podmínky pro vzdělávání dvouletých dětí) Obsah RVP PV •Zásady předškolního vzdělávání •Cíle vzdělávání •Podmínky vzdělávání •Obsah vzdělávání •Autoevaluace •Práce s dětmi s SVP •Tvorba ŠVP Pojetí RVP PV •Hlavní principy RVP PV: üZaměřuje se na vytváření základů klíčových kompetencí dosažitelných v etapě předškolního vzdělávání (kompetence = soubor předpokládaných dovedností, vědomostí, postojů, schopností a hodnot). üDefinuje kvalitu předškolního vzdělávání z hlediska cílů, podmínek, obsahu i výsledků, které má přinášet (Kvalita je definována pomocí očekávaných výstupů s upozorněním na rizika, které ohrožují úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga). • — • q Pojetí RVP PV •Hlavní principy RVP PV: üAkceptuje přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku. üDůsledně je promítá do obsahu, forem a metod předškolního vzdělávání. üUmožňuje rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb. • Spontánní a prožitkové učení; učení hrou; neurychlujeme zrání dítěte; rozvíjíme především mimoracionální složky poznávání dítěte. Individuální možnosti dítěte rozvíjíme na základě zjištění pedagogické diagnostiky – už. Zná speciální vzdělávací potřeby každého jedince. HOLISTICKÉ POJETÍ • • • • • • •Osobnost dítěte: bio – psycho - sociální jednotka Cyklický diagram Dítě a ten druhý Dítě a společnost Dítě a svět Dítě a jeho tělo Dítě a psychika Integrovaný přístup •Je třeba uplatňovat integrovaný přístup. Vzdělávání by mělo probíhat na základě integrovaných bloků, které nerozlišují „vzdělávací oblasti“ či „složky“, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích. Znamená to smysluplné propojování všeho, co bývalo uměle členěno do „výchovných složek“ . • •RVP PV, s. 8 • • • •Rámcové cíle: •Rozvoj dítěte, •jeho učení a poznání •Osvojení hodnot •Získání osobnostních postojů •Klíčové kompetence: •kompetence k učení •kompetence k řešení problémů •kompetence komunikativní •kompetence sociální a personální •kompetence činnostní a občanské • •Dílčí výstupy (dílčí poznatky, dovednosti, hodnoty a postoje) v oblastech: •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •Dílčí cíle v oblastech: • •Biologické •Psychologické •Interpersonální •Sociálně-kulturní •Environmentální •formulované jako záměry •v úrovni obecné •Vzdělávací cíle •v úrovni oblastní •formulované jako výstupy Vzdělávací cíle •Klíčové kompetence dítěte předškolního věku • • • Vzdělávací obsah Podmínky a vzdělávací strategie •Činnosti formulované 1. Věcné podmínky •v 5 oblastech: 2. Životospráva •1. Dítě a jeho tělo (oblast biologická) 3. Psychosociální podmínky •2. Dítě a jeho psychika (oblast psychologická) 4. Organizace •3. Dítě a ti druzí (oblast interpersonální) 5. Řízení mateřské školy •4. Dítě a společnost (oblast sociokulturní) 6. Personální a pedag. zajištění •5. Dítě a svět (oblast environmentální) 7. Spoluúčast rodičů •Cíle a výstupy vzdělávacích oblastí Vzdělávací strategie Vzdělávací obsah jako prostředek vzdělávání dítěte. Slouží k naplňování vzdělávacích záměrů a cílů a je formulován v podobě „učiva“ a očekávaných výstupů (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže). Vzdělávací obsah je pro učitelku východiskem pro vzdělávací nabídku, kterou předkládá dětem formou integrovaných bloků. ŠVP (TVP) by měl odpovědět: •Kde jsme nyní? (analýza) •Kde bychom chtěli být? Kam směřujeme? (stanovení cílů) •Jak se tam dostaneme? (stanovení strategií, metod a prostředků, které nás k cíli dovedou) •Jak zjistíme, že se tam dostaneme? (zpracování evaluačního systému) •Jak poznáme, že jsme se tam dostali? (vytvoření kritérií pro hodnocení)