4. Organizace vzdělávání nOrganizování je důležitá a neopomenutelná součást řízení: npomáhá hledat a stanovit co nejvhodnější postupy, včetně materiálního a personálního zabezpečení, pro vytvoření optimálních podmínek při naplňování zvolených cílů a záměrů; nsměřuje k vytváření a stanovení rámcových pravidel, která zajišťují dobré fungování systému, školy; numožňuje uspořádání života školy, které vytváří pedagogům prostor pro individualizaci vzdělávání, tedy respektování potřeb, možností a schopností jednotlivých dětí. n > Organizace předškolního vzdělávání v ČR nRejstřík škol nMateřské školy nSpeciální mateřské školy n… nŽivnostenský zákon nZařízení jako např. denní centra, skupiny (malé velké střední) atd. > Rejstřík škol nVeřejné nSoukromé nKřesťanské n > Právní dokumenty nŠkolský zákon nVyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání n > Školský zákon n§ 34 řeší organizaci předškolního vzdělávání. Stanoví: nvěk dětí, kterým je určeno (zpravidla od tří do šesti let), nřediteli povinnost určit v dohodě se zřizovatelem místo, termín a dobu pro podání žádostí o přijetí dětí k předškolnímu vzdělávání pro následující školní rok a zveřejnit je, nřediteli pravomoc rozhodnout o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání, i o stanovení případného zkušebního pobytu dítěte, npovinnost přijmout k předškolnímu vzdělávání přednostně děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, nobci, v níž má dítě v posledním roce před zahájením povinné školní docházky místo trvalého pobytu, povinnost zajistit mu zařazení do jiné mateřské školy, pokud ho nelze přijmout z kapacitních důvodů, nmožnost přijmout dítě k předškolnímu vzdělávání i v průběhu školního roku. > Vyhláška č. 14/2005 Sb. n§ 1 určuje podrobnosti o podmínkách provozu mateřské školy. Vymezuje, že: nlze zřizovat mateřské školy s celodenním, polodenním a internátním provozem, nškolní rok začíná 1. září a končí 31. srpna následujícího kalendářního roku, npředškolní vzdělávání má 3 ročníky a určuje věk dětí v jednotlivých ročnících, ndo jedné třídy mateřské školy lze zařadit děti z různých ročníků, tedy zřizovat smíšené (heterogenní) třídy, nmateřská škola může organizovat zotavovací pobyty dětí, školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy, npři přijetí dítěte do mateřské školy ředitel dohodne se zákonným zástupcem dítěte dny docházky dítěte do mateřské školy a délku pobytu. n > RVP PV nJe třeba využívat: npřirozeného toku dětských myšlenek a spontánních nápadů nposkytovat dítěti dostatek prostoru pro spontánní aktivity a jeho vlastní plány. > nUčební aktivity by proto měly probíhat: npředevším formou nezávazné dětské hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby npřijímání hotových poznatků je jako cesta v učení dítěte předškolního věku nevhodná n > nV předškolním vzdělávání by měly být uplatňovány aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte. nSpecifickou formou, vhodnou pro předškolní vzdělávání v podmínkách mateřské školy, je didakticky zacílená činnost, která je pedagogem přímo nebo nepřímo motivovaná, která je dítěti nabízena a v níž je zastoupeno spontánní a záměrné (cílené, plánované) učení. > nTyto činnosti mohou probíhat zpravidla v menší skupině či individuálně. nV souladu s postupujícím věkem a vyspělostí dítěte a na základě jeho narůstajícího zájmu o takové činnosti přirozeně přibývá těch, na které může navazovat systematická školní práce n > Podmínka ndostatečně pružný denní řád, který umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí a jejich aktuální potřeby, nvyvážený poměr spontánních a řízených činností v denním programu, ndostatek času i prostoru pro spontánní hru a její dokončení, nuplatňování individuálně přizpůsobeného adaptačního režimu při vstupu dítěte do mateřské školy, nvytvoření prostoru pro vlastní aktivitu, experimentování dětí, jejich zapojování do organizace činností a práci svým pracovním tempem, numožnění individuální, skupinové, případně i frontální činnosti, nmaximální omezení spojování tříd, npravidelné zařazování řízených zdravotně preventivních pohybových aktivit. > Vnitřní předpisy nZřizovací listina nZařazení do rejstříku škol a školských zařízení nŠkolní řád nOrganizační řád nProvozní řád nSměrnice > Směrnice nsměrnice pro přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání, nsměrnice k úplatě za předškolní vzdělávání, nsměrnice o poskytování informací, nsměrnice k zajištění bezpečnosti dětí, nsměrnice k dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků, nsměrnice k provádění kontrolní činnosti, nsměrnice pro hospodaření s majetkem, nsměrnice pro oběh účetních dokladů. n > Organizační formy nUspořádání vzdělávacího procesu, do kterého patří vytvoření prostředí i způsob organizace činností učitele a dítěte. Mezi jednotlivými formami vzdělávání, z nichž nejužívanější jsou individuální, skupinová a frontální (hromadná > nIndividuální nskupinová nfrontální (hromadná) n > DŘÍVE nPřevažující byla hromadná, frontální práce s dětmi realizovaná jako tzv. zaměstnání. Podle věku dětí bylo v dopoledních hodinách jedno, u předškolních dvě zaměstnání. Jejich délka byla určena s ohledem na věk dětí. Zaměstnání byla pro děti povinná. nObsah zaměstnání byl předem dán v rámci stanovené metodické řady v jednotlivých výchovných složkách podle Programu výchovné práce pro jesle a mateřské školy (1984). Výrazně byl založen na předávání hotových, často izolovaných poznatků dětem. nPokud se zohledňovala individualita dítěte, tak jen v omezené míře, snahou bylo dosáhnout u každého dítěte předepsaný „standard“. nSkupinová práce byla uplatňována jen výjimečně, zejména při výtvarné a pracovní výchově, nebo ve smíšených třídách při rozdělení na tzv. „starší“ a „mladší“ děti. n > NYNÍ nvzdělávání má být důsledně vázáno k individuálně různým potřebám a možnostem jednotlivých dětí, nrozvojové předpoklady a možnosti dětí předškolního věku vyžadují uplatňování odpovídajících metod a forem práce, nvýznamnou roli při učení sehrává spontánní sociální učení, založené na principu přirozené nápodoby, nměly by být uplatňovány aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, nvhodnou formou řízené činnosti jsou didakticky zacílené činnosti, které mohou zpravidla probíhat v menší skupině nebo individuálně, nstyl vzdělávání v mateřské škole by měl být založen na principu vzdělávací nabídky, na individuální volbě a aktivní účasti dítěte, npedagog by měl být průvodcem dítěti na cestě poznání, ne tím, kdo je „úkoluje“ a plnění úkolů kontroluje. n(RVP PV, s. 4) > Individuální forma: nmá jasně stanovený cíl, záměr v rozvoji dítěte, nvychází z dobré znalosti dítěte, z respektování jeho věkových a individuálních zvláštností, npostup je u každého dítěte používán jiný, podle jeho potřeb a schopností, ndoba stanovená pro práci dítěte je volná, tzn. že trvá tak dlouho, jak dítě podle svých možností potřebuje ke zvládnutí zadaného úkolu. n > Skupinová forma: nJedná se o způsob, při kterém děti pracují ve skupinách o různém počtu. nSkupiny mohou vznikat na základě různých hledisek. Tvoří je učitelka, nebo vznikají spontánně. Mohou být homogenní - skupinu tedy tvoří děti, které jsou na stejné, nebo podobné úrovni věkem nebo schopnostmi, nebo heterogenní - tedy smíšené. nSkupiny mohou řešit buď stejné úkoly, nebo každá jiný úkol odpovídající její úrovni, případně se mohou při plnění úkolů střídat. Nejlépe jeho význam vystihují slova Vygotského „Co dnes dokáže dítě ve spolupráci s druhými, dokáže zítra samo“ (Fischer, 1997). n > nVygotský“ „Co dnes dokáže dítě ve spolupráci s druhými, dokáže zítra samo“ n(Fischer, 1997). n > nrozvíjí schopnost spolupráce (kooperace), nrozvíjí sociální dovednosti, které se uplatňují jak ve společné práci, tak i při vzájemné komunikaci, nrozvíjí rozumové dovednosti v důsledku nutnosti vysvětlovat jeden druhému, domlouvat se, naplánovat a rozdělit si práci a řešit vzniklé problémy, nuplatňuje se v ní vzájemná motivace a podpora pro činnosti v důsledku zájmu nebo nadšení celé skupiny, nebo jejích některých členů (obvykle vůdčí typy), numožňuje uplatnění dětí různého věku, schopností i inteligencí (7 typů inteligencí podle Gardnera), nděti získávají nové, procvičují a upevňují již získané poznatky a dovednosti numožňuje učit se od druhých, npřipravuje pro budoucnost, ve které bude dítě potřebovat značnou schopnost týmové spolupráce. n > Hromadná forma: nJedná se o tradiční způsob vzdělávání, v němž učitelka pracuje hromadně se všemi dětmi ve třídě společnou formou a se stejným obsahem. nZákladním znakem je, že vzdělávací činnost ve třídě vede učitelka, která má vedoucí postavení, určuje a řídí jejich průběh. nPráce je typická ve třídách vytvořených podle věku dětí stejné mentální úrovně. Všechny děti při ní plní vždy ve stejném čase stejné úkoly a postupují stejným, předem daným postupem. Jsou vedeny učitelkou krok za krokem a předpokládá se, že se všechny děti přizpůsobí. Pokud se tak nestane, jsou k práci donuceny. nVe skutečnosti se tyto děti projevují tak, že vyrušují nebo komplikují práci učitele a jsou „na obtíž“. Pro tento způsob se užívá označení frontální vzdělávání. nDnes již odborníci stále častěji poukazují na omezení, která hromadná forma při vzdělávání dětí přináší. Děti jsou převážně odkázány do role pasivních příjemců informací a vykonavatelů pokynů a učitelky musí vynakládat velké úsilí na jejich motivaci i udržení pozornosti. n > Nevýhody: nnezajišťuje dostatečně individualizaci, protože málo splňuje požadavek, důsledného vázání vzdělávání k individuálně různým potřebám a možnostem jednotlivých dětí, nnenaplňuje princip vzdělávací nabídky, neumožňuje individuální volbu ani aktivní účast každého dítěte, nzpravidla bývá založena na dominantní roli učitelky, na zadávání úkolů a kontrole jejich splnění, nvede děti k téměř bezvýhradné poslušnosti. n > Důsledky: nnezájem velké části dětí, z nichž pro některé může být činnost příliš náročná, pro část naopak může být velmi jednoduchá, pro jiné neodpovídá jejích zájmům, takže je neupoutá, npři nezaujetí děti vznikají problémy s jejich chováním, kdy se např. válejí, nebo jinými způsoby narušují činnost, nučitelka pro zajištění realizace činnosti často volí neefektivní autoritativní způsoby komunikace (příkazy, zákazy, poučování, moralizování, někdy i výhrůžky), nméně aktivní, uzavřené děti nemají šanci se prosadit, pasivně se podřizují a činnost sledují. n > Vhodnost využití: npři zprostředkování společného zážitku dětí pro plnění cílů třídního programu (návštěva ZOO, zvířecí farmy v obci, lékařského střediska, obchodu, nádraží apod.), npři plánování činností ve třídě, pokud do něho učitelky cíleně zapojují děti (zvyšuje se tím jejich aktivita a zodpovědnost při plnění vzdělávacích cílů), npři řešení problému, který se týká celé třídy (diskusní kruh), npři realizaci komunitního kruhu, pokud ho MŠ pravidelně využívá (jeho cílem je rozvoj vztahů, vytváření soudržnosti, pocitu sounáležitosti a přijetí pro každé dítě, vytváření bezpečného klimatu třídy). n > LITERATURA nHAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 nKOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1 nMATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-853-8 nPŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky, 1.díl. 4. vydání. Praha: SPN, 1964. nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Věstník MŠMT, sešit 2, Ročník LXI, únor 2005. nRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Věstník MŠMT. nSMOLÍKOVÁ, K. a kol. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6 nŠULCOVÁ, E. Význam předškolního věku pro zdravý vývoj populace. Československá psychologie, 1989, ročník XXXIII, č.2, s. 193 – 204. n n n n >