MOTIVACE Zora Syslová MOTIVACE ¢vyjadřuje přeneseně souhrn všech skutečností, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco dělal, či nedělal. Je to proces, který určuje směr, sílu a trvání chování. ¢Motiv - je hypotetickou dispozicí k motivaci. Je činitel, který zvyšuje intenzitu výkonu a chování, to znamená je energizujícím činitelem, je to i činitel, který určuje směr či obsah chování k dosažení určitého cíle. Je tedy i činitelem motivačním. ¢Zdroje lidské motivace – incentivy (hmotné i nehmotné stimulační pobídky, které vyvolávají nebo zesilují motivaci) MOTIVACE ¢Vnitřní ¢aneb „tak to chci, tak je to správné“ ¢Souvisí -s uspokojováním potřeb -s příjemnými pocity -zvnitřněnými hodnotami ¢Vnější ¢aneb „udělám to pro odměnu nebo abych se vyhnul/a nepříjemnostem“ ¢Činnosti: -u kterých nevidíme smysl -které neuspokojují naše potřeby -které musíme - - ¢Jde o podporu při cestě od „závislosti k nezávislosti“, tedy k rozvoji plně autonomní osobnosti. ¢ ¢Plná závislost – prenatální období VNITŘNÍ MOTIVACE ¢Uspokojení potřeb ¢ - učitel (pocit bezpečí) ¢ - zvídavost (seberealizace) ¢ - ostatní děti (sounáležitost, přátelství) ¢ - . . . . . USPOKOJOVÁNÍ POTŘEB: ¢Potřeba místa ¢Potřeba bezpečí ¢Potřeba podnětu, péče a výživy ¢Potřeba podpory, opory ¢Potřeba limitu ¢ SEBEREALIZACE POTŘEBA UZNÁNÍ POTŘEBA SOUNÁLEŽITOSTI POTŘEBA BEZPEČÍ FYZIOLOGICKÉ POTŘEBY ¢ • • •Rozum •(smím – nesmím) •2 •Změna postoje •6 •Činy •(umím – neumím) •1 •Výdrž •5 •Emoce •(chci – nechci) •3 •Energie •4 • • • PROFESIONÁLNÍ CHYBA ¢snaha motivovat dítě (žáka, studenta) učitelem, přes komponentu „emoce“, tedy aby dítě „chtělo“ ¢vede to zpravidla k vymlouvání (dokazování učiteli), že „tak jak on to chce to není možné“ PODPORA JEDINCE ¢nastartování pozitivní změny (podpora učení – motivace) je v oblasti „činy“ ¢apelujeme na složku „umím“, protože dítě si plně uvědomuje, že „toto umí“ a v osobní historii dokáže najít důkazy o zvládání ¢problém je pak posazený do jiné roviny – „rozhodnout se začít“ ¢pokud učitel svým vyjádřením důvěry, opírajíc se o kladný vztah mezi ním a dítětem, důsledně argumentuje a dává podporu, lze předpokládat, že dítě zahájí proces (mozek dává signál „smíš“) ¢ ¢Pokud se podaří „otevřít“ dvě komponenty (umím a smím), je velmi pravděpodobné, že se „otevře“ i komponenta třetí – „chci“. ¢Jestliže jsou všechny tři zásadní komponenty rozhodovacího procesu v kladném pásmu, vloží do zahájené aktivity dítě více energie, investuje do učení více času („neodbude ji“), vydrží u ní (bude potřebovat podporu). ¢Tento model motivace vede ke zvýšení učebního výkonu. PODMÍNKY K UDRŽENÍ VNITŘNÍ MOTIVACE: ¢Smysluplnost ¢Spolupráce ¢Svobodná volba ¢Zpětná vazba