Okruhy: Speciální pedagogika předškolního věku – prezenční forma 1. Pojetí speciální pedagogiky, terminologické vymezení (integrace/inkluze, dítě se SVP) 2. Postavení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín, speciální metody 3. Speciálně-pedagogická diagnostika 4. Aktuální legislativní rámec vzdělávání 5. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém (PPP, SPC, speciální pedagog) 6. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání se zaměřením na žáky SVP 7. Individuální vzdělávací plán (IVP), plán pedagogické podpory (PLPP) 8. Specifické poruchy učení a chování - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace, systém vzdělávání 9. Deficity dílčích funkcí 10. Lehká mozková dysfunkce – ADD, ADHD 11. Somatopedie - klasifikace pohybových vad, mozková obrna – formy, kombinované postižení, chronická onemocnění, školy pro žáky s tělesným postižením. 12. Logopedie - narušená komunikační schopnost, charakteristika jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku, možnosti poskytování logopedické intervence v ČR 13. Alternativní a augmentativní komunikace 14. Psychopedie - pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, charakteristika dítěte s mentálním postižením, LMP, systém péče 15. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, charakteristika 16. Oftalmopedie – pojmové vymezení, dítě se zrakovým postižením 17. Surdopedie – pojmové vymezení, dítě s postižením sluchu 18. Dítě se sociálním znevýhodněním, přípravná třída základní školy Literatura: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3. BARTOŇOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním se zřetelem na romské etnikum. Brno: MSD, 223 s. 2009. ISBN 978-80-210-5103-4 BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada Publishing, a.s. , 2012. ISBN 978-80-210-4454-8. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice. Teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. BYTEŠNÍKOVÁ. I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: MU 2007. ISBN 978-80-210-4454-8 HÁJKOVÁ v., strnadová, i. inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-5070-7. HOBDAYOVÁ, A, Tvořivé činnosti pro psychoterapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000 KASÍKOVÁ, H., VALIŠOVÁ, A. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007 ISBN 978-80-1734-0 KOLLÁRIKOVÁ, Z, pupala.b. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál 2001 ISBN LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001 LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Pracovní listy. Praha: Portál, 2001 80-7178-585-7 SILBERMAN, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997 SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998 ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál. 1999 ŠULOVÁ, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha: UK 2004, ISBN 80-246-0877-4 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: 2005 Distanční texty: BARTOŇOVÁ, M, BAZALOVÁ, B.,PIPEKOVÁ, J Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido 2007 s. 159. ISBN 978-80-7315-140-8 ISBN 978-80-7315-140-9 BARTOŇOVÁ, M, VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido 2007 s.159. ISBN 978-80-7315-140-9 OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9. 123 s. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s. HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-7315-145-4. 125 s.