Kierkegaard, S. 2007. Buď – alebo. Bratislava: Kalligram, 2007. 838 s. ISBN 80-7149-913-7. 1. „...je vždy nesmierne dôležité voliť správne aj vo veciach, pri ktorých je vlastne jedno, čo si zvolíme, je potrebné skúmať samých seba...“ s. 613 2. ...Podobne je to i s človekom: ak si zabudne vyrátať životnú púť, nadíde napokon okamih, keď už nebude ani reči o buď-alebo, nie preto, že už volil, ale preto, lebo nevolil; inými slovami, iní volili zaňho, lebo on stratil sám seba....Tvoje nazeranie sa odlišuje práve tým, že sa voľbe bráni.“ s. 620 3. „Osobnosť má záujem o voľbu už pred voľbou a ak voľbu odložíme, potom si osobnosť bude voliť nevedomky alebo budú za ňu voliť temné mocnosti v nej.“ s. 620 4. ..ak nevolíme absolútne, volíme len na moment, a teda v nasledujúcom okamihu možno voliť niečo iné. Etická voľba je teda istým spôsobom oveľa ľahšia, jednoduchšia, v inom zmysle je však nekonečne ťažšia...že pri voľbe nezáleží na tom, aby si si správne zvolil. Záleží skôr na energii, vážnosti a pátose, akým volíš. Tým sa osobnosť vo svojej vnútornej nekonečnosti manifestuje a konsoliduje. 623 5. Čo teda odlišujem svojím buď-alebo? Azda dobro a zlo? Nie, ide mi len o to, aby som ťa priviedol k bodu, v ktorom pre teba voľba naozaj nadobudne význam. 623 6. Žiť treba teda buď esteticky alebo eticky. Zatiaľ tu nejde v prísnejšom zmysle o voľbu; pretože ten, kto žije esteticky, nevolí, a ten, kto napriek tomu, že sa mu ukázalo etické, volí esteticky, ten nežije esteticky, keďže hreší a podlieha etickým určeniam, hoci jeho život treba označiť ako neetický. 624 7. Nejde teda o voľbu medzi požadovaním dobra a zla , ale ide o voľbu požadovania , čím sa však opäť ustanovuje dobro a zlo. Kto volí etické, volí dobro, ale dobro je tu úplne abstraktné, jeho bytie je len postulované, z čoho nijako nevyplýva, že voliaci nemôže opäť voliť zlo, hoci predtým volil dobro. s. 625 1. "... je vždy nesmírně důležité volit správně i ve věcech, u nichž je vlastně jedno, co si zvolíme, je třeba zkoumat sami sebe ..." s. 613 2. ... Podobně je to i s člověkem: pokud si zapomene vypočítat životní pouť, nadejde konečně okamžik, kdy už nebude ani řeči o buď-nebo, ne proto, že už volil, ale protože nevolil; jinými slovy, jiní volili za něj, neboť on ztratil sám sebe .... Tvoje nahlížení se odlišuje právě tím, že se volbě brání. "s. 620 3. "Osobnost má zájem o volbu už před volbou a pokud volbu odložíme, pak si osobnost bude volit nevědomky, nebo budou za ni volit temné mocnosti v ní." S. 620 4. ..když nevolíme absolutně, volíme jen na moment, a tudíž v následujícím okamžiku lze volit něco jiného. Etická volba je tedy jistým způsobem mnohem lehčí, jednodušší, v jiném smyslu je však nekonečně těžší ... že při volbě nezáleží na tom, aby sis správně zvolil. Záleží spíše na energii, vážnosti a pátosu, jakým volíš. Tím se osobnost ve své vnitřní nekonečnosti manifestuje a konsoliduje. 623 5. Co tedy odlišuji svým buď-nebo? Snad dobro a zlo? Ne, jde mi jen o to, abych tě přivedl k bodu, ve kterém pro tebe volba opravdu nadobude významu. 623   6. Žít třeba tedy buď esteticky nebo eticky. Zatím zde nejde v přísnějším smyslu o volbu; protože ten, kdo žije esteticky, nevolí, a ten, kdo přesto, že se mu ukázalo etické, volí esteticky, ten nežije esteticky, protože hřeší a podléhá etickým určením, ačkoli jeho život třeba označit jako neetický. 624 7. Nejde tedy o volbu mezi požadováním dobra a zla, ale jde o volbu požadování, čímž se však opět stanoví dobro a zlo. Kdo volí etické, volí dobro, ale dobro je tu zcela abstraktní, jeho bytí je jen postulované, z čehož nijak nevyplývá, že volící nemůže opět volit zlo, ačkoli předtím volil dobro. s. 625 1. " ... Je vždy nesmírně důležité volit správně i ve věcech , u kterých je vlastně jedno , co si zvolíme , je třeba zkoumat sami sebe ... " s . 613 2. ... Podobně je to i s člověkem : pokud si zapomene vypočítat životní pouť , nadejde konečně okamžik , kdy už nebude ani řeči o buď - nebo , ne proto , že už volil , ale proto, že nevolil ; jinými slovy , jiní volili za něj , neboť on ztratil sám sebe .... Tvé nazírání se odlišuje právě tím , že se volbě brání . " s . 620 3. " Osobnost má zájem o volbu už před volbou a pokud volbu odložíme , pak si osobnost bude volit nevědomky nebo budou za ni volit temné mocnosti v ní . " S . 620 4. .. pokud nevolíme absolutně , volíme jen na moment , a tedy v příštím okamžiku lze volit něco jiného . Etická volba je tedy jistým způsobem mnohem lehčí , jednodušší , v jiném smyslu je však nekonečně těžší ... že při volbě nezáleží na tom , aby sis správně zvolil . Záleží spíše na energii , vážnosti a patosu , jakým volíš . Tím se osobnost ve své vnitřní nekonečnosti manifestuje a konsoliduje . 623 5. Co tedy odlišuji svým buď - nebo ? Snad dobro a zlo ? Ne , jde mi jen o to , abych tě přivedl k bodu , ve kterém pro tebe volba opravdu nabude význam. 623   6. Žít třeba tedy buď esteticky nebo eticky . Zatím zde nejde v přísnějším smyslu o volbu ; protože ten , kdo žije esteticky , nevolí , a ten , kdo přesto , že se mu ukázalo etické , volí esteticky , ten nežije esteticky , protože hřeší a podléhá etickým určením , přestože jeho život třeba označit jako neetický . 624 7. Nejde tedy o volbu mezi požadováním dobra a zla , ale jde o volbu požadování , čímž se však opět zavádí dobro a zlo . Kdo volí etické , volí dobro , ale dobro je zde zcela abstraktní , jeho bytí je jen postulované , z čehož nijak nevyplývá , že volící nemůže opět volit zlo , ačkoli předtím volil dobro. s . 625