POMOCNÁ OSNOVA PRO REFLEXI HOSPITOVANÉ VYUČOVACÍ HODINY Jakým způsobem sdělil učitel žákům cíl vyučovací hodiny, zda byly zvolené vhodné vyučovací metody a formy ve vztahu k cíli, obsahu učiva a charakteristice žáků, zda učitel žáky vhodně motivoval na vyučovací proces, jak se podařilo učiteli žáky zaujmout, jak učitel sděloval nové učivo (použité metody a formy), jak odlišil základní, rozšiřující, příp. prohlubující a doplňkové učivo, jaké byly jeho typické otázky, jakým způsobem navozoval samostatnou aktivitu žáků, zda zapojoval do činnosti všechny žáky, jaké typy učebních úloh žákům předkládal, jaká byla převládající činnost učitele, jaké byly převládající činnosti žáků, zda dokázal žákům aktivně naslouchat, jak byla využívána učebnice, příp. jiné texty nebo materiály, pomůcky - výzvy k práci s učebnicí, organizace práce s učebními pomůckami, domácí úkol - zda byl zadán plánovitě v souladu s výukovým cílem a učivem, jak byly zaměřeny otázky učitele při zkoušení a opakování - na pamětní zvládnutí, učiva, na pochopení vztahů a souvislostí, na aplikaci poznatků zda mělo zkoušení charakter vytváření zpětné vazby (pro učitele i pro žáky) s ucelenou myšlenkovou strukturou, nebo mělo roztříštěný, epizodický charakter zda mělo zkoušení a opakování jasný cíl, propojený s cílem hodiny, zda hodnocení výkonů bylo objektivní, spravedlivé, učitelem zdůvodněné, jak reagoval učitel na chybu žáka, zda jí dokázal didakticky využít, jaká byla atmosféra při zkoušení (stres, napětí, "osudovost" výsledku, nebo pohoda, uvolnění, podpora), orientace učitele na znalosti, nebo naopak na chybu (zkoušel, co žáci vědí - nebo co nevědí, se snahou "nachytat" při neznalosti), jak zhodnotil učitel výsledky učební práce v hodině z hlediska výukového cíle, zda zapojil do hodnocení i děti a nakolik je vedl k sebehodnocení, jaká byla celková atmosféra hodiny (kladně podněcující, či ne), jaká byla celková aktivita žáků v hodině a jak ji učitel navozoval a využíval, zda diferencoval učitel požadavky na žáky s ohledem na jejich individuální možnosti a zvláštnosti.