Morfologie ruštiny 1

6.1 Adjektiva: jejich gramatické kategorie a druhy

6.1 Adjektiva: jejich gramatické kategorie a druhy

Adjektivum je ohebný slovní druh, který obvykle označuje příznak (předmětu, osoby, věci) a je sémanticky a gramatický spojen s podstatným jménem nebo zájmenem, jejichž významy nebo charakteristiky upřesňuje:
  • ДомØ – новый, большой, деревянный, просторный, красивый, уютный, синий...
  • Комната – светлая, большая, просторная, детская, маленькая, синяя...
  • Море – тёплое, солёное, огромное, глубокое, Чёрное, красивое, синее...
Protože je slovo дом mužského rodu, mají přídavná jména koncovky -ый/-ий/-ой, protože je slovo комната ženského rodu, mají přídavná jména koncovky -ая/-яя, protože je slovo море středního rodu, mají přídavná jména koncovky -ое/-ее.
Obvykle adjektiva tvoří se substantivy nebo zájmeny slovní spojení typu shoda (kongruence), což znamená, že jedno slovo je tzv. hlavní a určuje gramatické kategorie slova druhého, podřízeného, a proto všechny gramatické kategorie adjektiv jsou závislé na kategoriích substantiv nebo zájmen. U adjektiv tedy můžeme určit gramatický rod (mužský, ženský, střední), číslo (jednotné, množné), pád a také kategorii, jež platí pouze pro adjektiva a příslovce, – stupňování (podr. viz blok 8.1 Stupňování adjektiv)[1].
Gramatická závislost adjektiv na substantivech je úplná (viz příklady nahoře), tudíž adjektiva se shodují se substantivy dle rodu, čísla a pádu, pouze ve množném čísle se rodové rozdíly stírají a pro všechna adjektiva jsou možné jen dvě koncovky -ые/-ие: новые дома/комнаты/моря, большие дома/комнаты/моря, синие дома/комнаты/моря.
Současná ruština kromě skupiny sklonných adjektiv má také adjektiva nesklonná (v jiných termínech – adjektiva bez morfologické charakteristiky), patří sem slova typu бордо, хаки, беж, флэш (jedná se o přejatá slova).
Příklady z Národního korpusu ruského jazyka:
  • В войне Англии с ними была впервые применена форма цвета хаки. [Интеллектуальные игры «З-С» // «Знание – сила», 2003] 
  • Сшитый трапецией, в пол, с большим рукавом реглан, он очень укрупнял сценический силуэт. [Сати Спивакова. Не всё (2002)]
  • Но сейчас у него квартира исключительная, просто генеральская, люкс. [Юрий Трифонов. Обмен (1969)]
Z hlediska slovotvorného se adjektiva nejčastěji tvoří sufixálním (стеклянный, деревянный, дождливый, детский), prefixálním (ультрасовременный, антисанитарный, заполярный, прекрасный) nebo sufixálně-prefixálním způsobem (пришкольный, приморский, настольный). Nová adjektiva také vznikají skládáním (железнодорожный, русско-чешский, светло-коричневый), nemorfologickým spojením dvou slov: подписавшиеся ниже лица = нижеподписавшиеся, указанный выше адрес = вышеуказанный, nebo tzv. adjektivací (pomocí přechodu příčestí do třídy adjektiv), např. выдающиеся успехи, смеющиеся глаза.
 
Z hlediska syntaktického plní adjektiva nejčastěji funkci přívlastku nebo jmenné části přísudku.
 
6.1.1 Lexikálně-gramatické třídy (druhy) adjektiv
Dle svého významu se ruská adjektiva dělí do tří lexikálně-gramatických tříd (druhů):
  • adjektiva jakostní (весёлый, умный, большой, маленький),
  • adjektiva vztahová (железный, каменный, деревенский),
  • adjektiva přivlastňovací (мамин, отцов, лисий, охотничий).
Adjektiva jakostní pojmenovávají jakostní příznaky předmětu, osoby nebo věci: tvar a polohu (прямой, отвесный), velikosti (низкий – высокий, большой – маленький, узкий - широкий), charakteristiky (сильный – слабый, холодный – горячий, сладкий – горький), povahové rysy (злой – добрый, доверчивый – подозрительный), fyziologické a intelektuální vlastnosti (больной – здоровый, молодой – старый, умный – глупый).
Díky tomu, že jakostní adjektiva mohou označovat příznak, jež se mění, jež není stálý, můžeme tato adjektiva stupňovat, např. высокий – выше (более/менее высокий) – самый высокий (высочайший/выше всех, выше всего). Podrobněji o stupňování adjektiv viz blok 8.1.
Jakostní adjektiva mohou mít krátké a dlouhé tvary, např. больно́й – бо́лен, молодо́й – мо́лод, у́мный – умён, podrobněji o krátkých a dlouhých tvarech viz blok 7.1.
Jakostní adjektiva spolu s příslovci очень, весьма, гораздо, чрезвычайно, совсем не, отнюдь не aj. mohou tvořit slovní spojení, např. очень большой, весьма умный, гораздо сильнее, чрезвычайно интересный, отнюдь не глупый.
 
Adjektiva vztahová označují na rozdíl od adjektiv jakostních příznak stálý, který se nemění, a nemůžeme je tudíž stupňovat. Tento příznak je označován skrze vztah daného předmětu (osoby) k jiným předmětům, příznakům, stavům, např. студенческое общежитие (="общежитие для студентов"), читальный зал (="зал для чтения / где можно читать"), утренняя газета (="газета, которая вышла / выходит утром").
Většina vztahových adjektiv je odvozena od substantiv, z čehož vyplývá jejich význam "označení příznaku skrze vztah daného předmětu (osoby) k jiným předmětům, příznakům, stavům": морской порт (морской je odvozeno od море pomocí sufixu -ск-), глазной врач, деревянный стол, серебряная посуда, пластиковое окно.
Adjektiva vztahová mají pouze dlouhý tvar, tj. морской, глазной, деревянный atd.
Do adjektiv vztahových patří adjektiva, která označují materiály/látky, barvy apod.: стеклянный, кожаный, синий, сиреневый, чёрный, зелёный.

 
Adjektiva přivlastňovací označují individuální nebo rodovou příslušnost, individuální nebo rodový příznak, např. Петин костюм, лисья нора, мамина сумка. Obvykle tato adjektiva odpovídají na otázku čí? (srov. adjektiva jakostní a vztahová odpovídají na otázku jaký?) a mají své speciální ukazatele:
  • speciální sufixy -ов-, -ин-, -ий- (-j-): отцов, сестрин, лисий,
  • v nominativu jednotného a množného čísla mají přivlastňovací adjektiva koncovky krátkých tvarů: отцовØ, сестринØ, лисийØ – отцова, сестрина, лисья, отцово, сестрино, лисье – отцовы, сестрины, лисьи.
Ruská příjmení s formantem -ов-, -ин-/-ын- jsou původně přivlastňovací adjektiva (Петров, Козлов, Вдовин, Курицын).
 
Tvary na -ов-, -ин- konkurují v ruštině s tvary genitivu: отцовы ботинки – ботинки отца, мамина сумка – сумка мамы, Наташино пальто – пальто Наташи. Přivlastňovací konstrukce s genitivem se v současné ruštině používají mnohem častěji než tvary přivlastňovacích adjektiv, tj. ботинки отца, сумка мамы, пальто Наташи.

Česká spojeni typu Gorkého ulice, Puškinův institut ruského jazyka, Masarykova univerzita se do ruštiny překládají buď pomocí genitivní přivlastňovací konstrukce, anebo speciální vazbou se slovem имени: улица Горького, Институт русского языка имени Пушкина, Университет имени Масарика[2]. Vazby se slovem имени se běžně zapisují ve zkrácené podobě: Институт русского языка им. Пушкина, Университет им. Масарика.
Uvedeme příklady z Národního korpusu ruského jazyka:
  • Но такие блики вокруг, так несуетна нереставрированная, домашняя, уездная улица Гоголя, так хорошо, что можно и без кофе. [Татьяна Соломатина. Мой одесский язык (2011)]
  • После реконструкции открылась библиотека имени 1 Мая на площади Гагарина в Москве. [Вячеслав Суриков. Культура // «Эксперт», 2015]
 
Hranice mezi lexikálně-gramatickými třídami adjektiv jsou pohyblivé, což znamená, že v důsledku sémantického vývoje nebo mnohoznačnosti mohou adjektiva přecházet z jedné lexikálně-gramatické třídy do druhé, nejčastěji adjektiva vztahová se mění na adjektiva jakostní, např. золотое кольцо (=кольцо из золота, adjektivum vztahové), золотые руки (=умелые руки, přenesený význam, adjektivum jakostní), золотое сердце (=доброе, adjektivum jakostní), золотые слова (=умные слова, adjektivum jakostní).
Dále uvedeme příklad z učebnice současné ruštiny (Современный русский язык 2017, 60):
Přivlastňovací adjektivum Vztahové adjektivum Jakostní adjektivum
медвежья лапа (берлога) медвежья шуба (шапка) медвежья походка, медвежья услуга, лисий характер, рыбья кровь, заячья храбрость и т. д.
(=«принадлежит медведю») (=«не принадлежит медведю, а сделана из медведя»)
лисий хвост (лисья нора) лисья шуба (лисий воротник)
 
 
Задания
1. От приведённых ниже словосочетаний образуйте притяжательные прилагательные: книга Ани, дача тёти, машина дяди, друг Саши, котёнок Димы, пальто дедушки, просьба матери, пух лебедя, ружьё охотника, молоко козы / коровы, хвост лисы, зубы волка, жир рыбы, глаза кошки, лапы собаки.

2. Приведённые ниже прилагательные разделите на качественные и относительные, свой ответ обоснуйте.
Стальные двери, стальная воля, золотое кольцо, экскурсия по Золотому кольцу, большие ботинки, прямой угол, прямой человек, квадратные скобки, белая бумага, воздушный бой, книжная полка, умный человек, чистое полотенце, успешная фирма, глубокая пропасть, глубокая мысль, железная решётка, железная дисциплина, минеральная вода, уютная квартира, футбольный мяч, детская комната, учебный год, оригинальная идея.

3. Дополните окончания прилагательных: южн___ берег, толков___ словарь, земн___ шар, отварн___ картофель, выпускн___ экзамен, овощн___ суп, плюшев___ медвежонок, летуч___ мышь, крупн___ учёный, дальн___ родственники, соседн___ дома, пражск___ метро, весёл___ история, зелён___ цвет, весенн___ погода, летн___ каникулы, зимн___ куртка, вчерашн___ газета, домашн___ задание, средн___ школа, передн___ сиденье, нижн___ ящик, хорош___ настроение, обеденн___ перерыв, разн___ страны, тёпл___ ночь, кругл___ стол, кратк___ ответ, свободн___ места.

4*. Выпишите фрагмент из текста любого жанра (объём – минимум 150 слов), найдите в этом тексте все прилагательные. Выпишите найденные прилагательные и определите их лексико-грамматические разряды. Определите начальную форму всех найденных прилагательных (именительный падеж, единственное число).

5*. Работайте с Национальным корпусом русского языка. Найдите в корпусе 10-15 несклоняемых прилагательных. Найдите их эквиваленты в родном языке.

6*. Работайте с "Грамматическим словарём новых слов русского языка". Найдите там несклоняемые прилагательные (грамматическая помета 0 п). Найдите примеры употребления этих прилагательных в Национальном корпусе русского языка и переведите эти прилагательные на свой родной язык.
 
[1] Stupňujeme pouze ta adjektiva, která označují nestálý, měnící se příznak, a také příznak, který se dá změřit, např. большой, толстый, высокий, тёмный, длинный - больше, толще, темнее, длиннее.
[2] Avšak Karlova univerzita = Карлов университет.