Sigmund Freud a nevědomí Teorie: (znaky dobré teorie) •a) soubor premis, relevantních pro předmět zkoumání, které jsou v logickém vztahu a tvoří systém •b) soubor definic, které dávají premisy do vztahu pozorovatelných skutečností •PRAVIDLA: •Musí být jasná syntax. Musí být operacionalizované pojmy, definice. •Př. Vztah úzkosti x motoriky a sebehodnocení •Nutné vlastnosti: •Verifikovatelnost. (je možné testovat hypotézy) •Obsažnost (jak velké pole zasahují?) •Heuristika (jaký mají dopad na realitu?) • Testování teorie z pragmatického pohledu •Psychologická teorie osobnosti se snaží dát smysl (zmatečné a traumatizující) lidské zkušenosti •Otázka 1: Jak dobře dokáže popsat teorie naši zkušenost? Odpovídá jí/částečně/nedostatečně/ jde proti ní •Otázka 2: Jak nám pomáhá chápat, co člověku chybí a co je pro něj možné udělat? •Otázka 3: Jak „umožňuje“ funkční terapii? • Klíčové myšlenky psychoanalýzy •Psychický determinismus – nic není náhoda, všechno má svoji specifickou příčinu – kde? • •Vnitřní struktura - oddělené části, každá má svoji funkci • •Vnitřní konflikt • •Mentální energie – libido, metafora principu zachování energie Prohřešky •Dva prohřešky, které psychoanalýze ostatní směry neodpustí: • 1.Duševní život je převážně nevědomý - vědomí jen manifestní projevy nevědomých pochodů • •2. Jestliže principem všeho je pudová energie (biologie, determinismus) je výlučně sexuální •Příklady: •Ve vývoji: Oidipův komplex – zapovězený vztah, směrem k normální sexualitě •Incest •Obranné mechanismy ega - např. sublimace Kritika •Nadměrná komplexita •Vychází z případových studií •Vágní definice •Netestovatelnost •Sexismus • •Proč studovat Freuda? •Jaká Vaše nedávná zkušenost jde dobře vysvětlit psychoanlytickou teorií? Ad. Testovatelnost: Vztah k moderní biopsychologii •Neurovědy versu psychonanalýza •Struktury mozku - jaký je vztah ke strukturám freudovským •Neuropsychoanalýza – nejnovější směřování psychoanalýzy, které se snaží být objektivně vědecké – Where mind meets the brain • •(Zároveň dává smysl neurovědám) Témata •Struktura osobnosti •Vývoj osobnosti •Parapraxe a sny •Obranné mechanismy •Zhodnocení teorie • • Model osobnosti Strukturální Model osobnosti Strukturální x topografický Model ledovce Model fungování osobnosti Vývoj osobnosti •Libido produkuje energii, příběh psychického vývoje je příběhem projevení této energie v různých lokacích během života •Orální, Anální, Falické (Latentní), Genitální – vznik struktur •Místo – psychický problém- charakter v dospělosti •Dospělost je dokončením – „milovat a pracovat“ Obranné mechanismy •Jakou mají funkci……? •Racionalizace •Reaktivní výkon •Popření •Projekce •Sublimace • Chybné úkony •Freud – předpoklad, že léčíme pomocí slov – dostat se nějak k podvědomí, je úkolem terapeuta – ale jak? •Chybné úkony- porozuměti jim je jedna možnost (asociace, hypnóza, sny…) • Verbální: přeřeknutí se (skryté myšlenky, chtíč) •Činnostní- zapomenutí klíčů, rozbití věci (může být i sebetrestání) • Chybné úkony, přeřeknutí Humor •Dva podněty, které jsou neobvykle postaveny vedle sebe • •Ale proč je tolik vtipů neslušných? •Vysvětlete humor a fungování vtipů z pozice psychoanalýzy •Které vtipy jsou špatné? Humor Sny •Psychická energie z id- má svůj cíl, objekt, ten je korigován egem, principem reality, pokud možno, i superegem (výchova, morálka) •V noci má ego slabou moc – objekty mimo provoz – sny jsou realizací našich zapovězených tužeb (sexualita, tabu) a naich nepřiznaných, nezjevených strachů a komplexů •Freud – „sny jsou klíčem k duši“ Kde se nachází psychoanalýza na kontinuu? •Každá teorie osobnosti je soubor tvrzení o lidském chování, které odpovídají na hlavní otázky po povaze lidské osobnosti. • •Teorie se mohou (vzhledem k těm tvrzením) nacházet na kontinuu (např. 1-10): •Vědomé ………………………… nevědomé procesy •Výsledky učení …………………. proces učení •Dědičnost………………………….. prostředí •Minulost…………………………přítomnost •Holistický přístup…………………………analytický přístup •Osoba …………………………situace •Účelové ……………………mechanistické chování •Několik ……………………mnoho motivů •Normální …………………nenormální • Vyhodnoťte teorii •Z pohledu: •A) Jaká je nejsilnější (a zároveň nejslabší) stránka psychoanalytické teorie? •B) •Verifikovatelnosti •Obsažnosti •Heuristiky Proč studovat Freuda ! -JEDINÁ kompletní teorie -Sex a agrese JSOU velmi mocné síly v psychickém životě -Dětství MÁ rozhodující vliv na dospělost -Vliv na soudobou psychologii (každý chce odbouchnout Freuda) a psychoterapii (asociace, hypnóza, sny, přenos) - Vliv na (pop) kulturu a na myšlení lidí („podvědomí“) Po Freudovi/ od Freuda •https://www.youtube.com/watch?v=rlW_NR6gE-Q •Co si myslí Freudiáni o Jungiánech… •Revidovat/interpretovat/přepisovat •Různé nové směry – rozvoj, aktualizace •Zpsůsob kritiky v různých dobách a zemích různý •Jaký byl postoj k Freudovi v socialismu? • Neopsychoanalýza - RYSY •Jaká témata jsou tabu – jak je nahrdit, jaké je jiné vysvětlení? •Sexualita versus Ranné vztahy •Nevědomí versus EGO •Pudy versus socializace •Nemoc versus normalita, zdraví • Hlavní osoby a jejich témata •Jung •Anna Freud •Erikson •Adler •Horney •Ainsworth • • • Freud vs Erikson Výsledek obrázku pro erikson vs freud