1 Teorie sociální validity • definuje sociální dovednosti jako sociálně významné chování dětí v konkrétních situacích, které vede k důležitým sociálním výstupům. • Walker, Irvin, Noell & Singer, 1992, Gresham & Elliott, 1990) 2 Význam sociálních kompetencí pro řízení chování • Jedním z nejdůležitějších úspěchů vývoje je míra, do jaké je dítě schopné se úspěšně zapojovat do interakce s vrstevníky, učiteli a rodiči. • Zda se dokáží přiměřeně a dlouhodobě, psychologicky i sociálně přizpůsobit vypovídá a předurčuje: – schopnost udržovat uspokojivé mezilidské vztahy – míra akceptace mezi vrstevníky, – navazování a udržení smysluplného přátelství; – ukončování negativní nebo destruktivní sociální interakce. 3 Sociální dovednosti Sociální kompetence Sociální dovednosti • jsou specifické způsoby chování, které jedinci umožní kompetentně reagovat na sociální úkol. Sociální kompetence • vychází z názorů a hodnocení významných lidí (např. učitel, rodiče, vrstevníci), • porovnání s explicitními kritérii (např. počet úspěšně zvládnutých sociálních úkolů) a/nebo s normativním vzorem. • způsoby chování, které musejí být učeny, naučeny a používány, 4 Pět širokých oblastí sociálních dovedností 1. dovednosti ve vztazích se spolužáky, 2. dovednosti sebe-ovládání, 3. akademické dovednosti, 4. dovednost dodržovat pravidla 5. asertivní dovednosti 5 Klíčová rizika v sociálních dovednostech dětí s problémy v chování • neschopnost navázat nebo udržovat uspokojivé mezilidské vztahy s vrstevníky a učiteli • nepřiměřené projevy chování nebo emocí za normálních okolností. 6 Sociálně významné chování sociálně důležité výstupy • Sociálně významné chování je chování, které ti, jichž se dotýká (např. učitelé, rodiče a spolužáci) považují za žádoucí, a které předurčuje sociálně důležité výstupy - zisky. • Sociálně důležité výstupy jsou výstupy, které ti, jichž se dotýkají, považují za důležité a/nebo které umožňují adaptaci nebo jsou funkční v určitém prostředí. • v sociálně důležitých výstupech se odráží fungování jedince nebo jeho adaptace na požadavky prostředí a očekávání společnosti. • Sociálně důležité výstupy mohou zahrnovat: – akceptaci spolužáků a kamarádství – kladné hodnocení ze strany rodičů a učitelů – školní přizpůsobivost