PODPORA, POSILOVÁNÍ, PROVÁZENÍ Vedení případu v poradenství a intervenci ZÁZNAMY MINIMÁLNĚ 4 DOMÉNY + PŘÍLOHY ZÁZNAMŮ O PRŮBĚŽNÉ INTERVENČNÍ PRÁCI S DÍTĚTEM Biografická studie - sociální, edukační, anamnestická •Kritické a významné životní události, anamnestické údaje, edukace history •Sociální ukotvení, attachement – vazby, vrstevnické vztahy, významné osoby •Biodromální history Speciálněpedagogická diagnostika – 3 základní stupně 1. Vymezení základního problému 2. Analýza dysfunkčního (problémového) chování v souvislostech situačních a sociálních 3. Analýza funkčního chování – úroveň dovednostní a kompetenční Intervenční plán změny •Poradenský rozhovor •Dohoda: cíle, podmínky, osoby, odpovědnost, čas, místo, ukončení •Strategie, formy a metody intervence – přehled zdrojů pro úspěšnou intervenci Vyhodnocení efektivity intervence Průběžně Závěrečné 2 BIOGRAFICKÁ STUDIE Osobní •Zdraví •Porod •Rizika •Postižení •Nemoc Sociální •Rodina •Klíčová osoba •Osoby významné •Ukotvení •Vrstevnické vztahy Edukační •ŠD •Vyloučení •Úspěšnost •Vzdělávací potřeby Krizové •Ze všech oblastí •Ztráty •Traumata •Krize •Ohrožení •Nebezpečí 3 SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA Analýza funkčního chování Jak Schopnosti, dovednosti, kompetence Kdy, Kde, Kdo Analýza dysfunkčního chování Jak Nenaučené, nedoučené, špatně naučené chování Kdy, Kde, Kdo Vymezení základního problému Je to vůbec PCH Základní popis 4 SPD_1. VYMEZENÍ ZÁKLADNÍHO PROBLÉMU a) je? není? b) A,B,C – spouštěč, chování, důsledek 5 Spouštěč A Chování a jeho projevy B Následek Chování C Co Kdo, kdy Jak Co se dělo pak Zisk, ztráta Zapomenutý úkol Lež, vyhýbání se odpovědnosti Zatloukání před rodiči Útěk z domu Záškoláctví Násilí od spolužáka Záškoláctví Účast na rvačkách Nuda, vazba na děti na ulici, uzavřenost Agresivní modely chování…. SPD_2 a 3 ANALÝZA CHOVÁNÍ Funkční chování Dysfunkční chování 6 Bariéry Vzorce Schopnosti Dovednosti Kompetenc e Kontext osobnostní Kontext situační Kontext sociální KONTEXT - SOCIÁLNÍ, SITUAČNÍ, OSOBNOSTNÍ •Vymezení problému •Popis chování Identifikace problému •Funkční •Problematické dovednosti, kompetence Sociální analýza • Kdy, kde, kdo • Záměr, důsledek • Porozumění situaci • Postoj osob i potřebné osoby • Interakce Situační analýza 7 emoce, socializace, kognice INTERVENČNÍ PLÁN ZMĚNY INDIVIDUALIZACE PŘÍPADOVÉ PRÁCE CÍLE Dlouhodobé Postupné DOHODY Čas Pravidla Odpovědnost Reflexe DIAGNOSTIKA Osobní Sociální situační PLÁN INTERVENCE Formy Metody Strategie 8 Specific Measurable Achievable Relevant Time-limited Specifické Měřitelné Akceptovatelné Relevantní Termínované