TUMULTUS SERMONIS BREPTAVOST TUMULTUS SERMONIS ◦ Není izolovanou nozologickou jednotkou – syndrom ◦ Kombinace narušení: ◦ psychických (koncentrace pozornosti, chaotičnost myšlení) ◦ lingvistických (neplynulost řeči, dysgramatismus) ◦ fyziologických (respirační dysrytmie) různorodost obtíží BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS NKS, kterou si daná osoba neuvědomuje má malý rozsah pozornosti narušena je: percepce artikulace formování výpovědi breptavost narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic breptavost je projevem centrálních poruch řeči (central language disbalance) působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování Etiologie ◦ dědičnost ◦ organický podklad ◦ neurotický podklad ◦ polyfaktoriální příčiny Etiologie… ◦ Dříve – kategorie řečových neuróz ◦ Postupný posun k názoru – organický podklad ◦ Využití zobrazovacích metod – EEG ◦ Drobné patologické změny ◦ Centrální porucha na organickém podkladě ◦ Porucha zpětnovazební regulace ve striopalidární oblasti bazálních ganglií Další možnosti ◦ Koncipování výpovědi – práce s myšlenkami ◦ Předání informací v nezměněné a bezchybné formě ◦ Vyjádření informace v adekvátním tempu, rytmu – bez artikulačních obtíží Symptomatologie • zasažený řečový projev i celkové chování Symptomatologie ◦ Interverbální akcelerace ◦ Jejich počet narůstá s délkou slov ◦ Polykání, opakování slabik (podezření na koktavost) ◦ Nejčastěji v ustálených rčeních, obratech ◦ Vlivem rychlosti promluvy a oslabené preciznosti artikulace dochází k redukci souhláskových skupin Symptomy v chování ◦ Nápadnost ◦ Pohyby, chůze, celková motorika zbrklá, překotná a zrychlená ◦ Nápadně neklidný spánek Další symptomy ◦ časté vdechy při řeči (inspirace) ◦ poruchy dýchacího rytmu (respirační dysrytmie) ◦ motorická nejistota v gestikulaci ◦ zastřený hlas až funkční dysfonie ◦ narušení jemné motoriky ◦ poruchy pravolevé orientace ◦ poruchy senzomotorické koordinace Symptomatologie příznaky první úrovně deformace obsahu výpovědi  dezorganizace myšlení, bezobsažná řeč slabé chápání výpovědi vynechávání podstatných informací absence sémantické soudržnosti vybočení od tématu ztráta dějové linie neuvědomování si problému příznaky druhé úrovně ◦ deformace formy výpovědi ◦ nesprávná segmentace textu ◦ konstruování nadměrně dlouhých vět ◦ dysgramatismus ◦ přeřeknutí, floskule příznaky třetí úrovně deformace substance výpovědi nenáležité vytváření přestávek chybné využívání přízvuku zrychlené či arytmické tempo řeči revize embolofrázie opakování části výpovědi monotónní výpověď Komplexní diagnostika provádí tým odborníků foniatr, psycholog, logoped, neurolog důležitá vyšetření EEG – elektroencefalografické EMG – elektromyografické EEG – organický podklad breptavosti EMG – odlišení od koktavosti – spasmy Diagnostika ◦ pátrání po příčinách ◦ analýza symptomů ◦ sledování okolností ◦ analýza symptomů na řeči a v postoji ke komunikaci ◦ analýza koverbálního chování ◦ vyhodnocení úrovně mentálního vývoje ◦ zhodnocení jazykové schopnosti ◦ vymezení korelace mezi mentálním a řečovým vývojem ◦ stanovení případné disproporce mezi inteligencí a lingvistickou schopností Diagnostika intelekt ◦ osoba s breptavostí má normální intelekt ◦ odlišení od MP – sémantická úroveň ◦ při MP – specifika myšlenkových procesů ◦ při breptavosti – dezintegrované myšlení – intelekt v normě ◦ míra jazykových a intelektových schopností Klíčová kritéria při diagnostice ◦ Výskyt symptomů neplynulosti ◦ Normální intelekt ◦ Výrazná disproporce mezi intelektuálními možnostmi a jazykovou schopností ◦ Nespastický základ symptomů neplynulosti řeči Další postupy rozhovor, hlasité čtení psaní reprodukce vět zpěv a recitace vyšetření motoriky a muzikálních schopností testová vyšetření testy inteligence testy jazykového vývoje Diferenciální diagnostika ◦ Mentální postižení ◦ Schizofrenie ◦ Afázie ◦ Balbuties ◦ Koktavost – narušení dynamiky řeči ◦ Breptavost – narušení tempa řeči Terapie breptavosti Faktor „upozornění“ obnovení akustické a motorické zpětné vazby Korigování vlastního projevu dýchání – artikulace – tempo – uvědomění Vybrané prvky terapie breptavosti nácvik správného čelistního úhlu – většinou je extrémně malý odstraňování dysprozódie – řečnická cvičení – zdůrazňování rytmu a melodie cvičení koncentrace Stabilizace správného tempa řeči oporovnávání zvukových záznamů výpovědi osoby s breptavostí se správnou výpovědí onácvik čtení a psaní – nácvik elementárních grafomotorických vzorců oredukce extrémně rychlého tempa řeči – rytmizované čtení oslabikování ospolečné čtení textu očtení textu s cloněním osoučasné čtení a psaní Rozvoj hudebních schopností ◦ rozpoznávání stále složitějších hudebních struktur ◦ přehnané akcentování náležitých slabik ◦ zpěv Eliminace potíží se čtením ◦ tendence k povrchnímu čtení ◦ čtení textu cloněním - okénko ◦ současné psaní a čtení ◦ dokonalejší percepce textu a zpomalení řeči Rozvoj vyjadřovací „zručnosti“ ◦ hlasité a zřetelné čtení textu ◦ recitace ◦ dotváření a tvorba textu ◦ např. popis obrázku, dotvoření nebo odpovědi na otázky dle vyslechnutého textu ◦ návyk - „rozmysli se, než něco povíš“