> Komplexní diagnostika autismu: — Moderní diagnostika autismu je mezioborová: —psychologické vyšetření — psychiatrické vyšetření, —neurologické vyšetření (stanovuje se, zda je autistická porucha v souvislosti s jinou somatickou nemocí či anomálií) —speciálně pedagogická > Psychologicko-psychiatrická diagnostika: —- Pro rámcové hodnocení se používá v ČR nejčastěji posuzovací škála CARS (Childhood Autism Rating Scale, Škála dětského autistického chování) —- CARS lze hodnotit již dvouleté děti a děti, které sice nemluví, ale dosáhly alespoň 18 měsíců mentálního věku. — — — C:\Documents and Settings\Opatrilova\Plocha\111123.jpg > Posuzovací škála CARS (Childhood Autism Rating Scale, Škála dětského autistického chování) -dítě se hodnotí celkem v patnácti behaviorálních oblastech (vztahy k lidem, schopnost nápodoby, schopnost adaptace, úroveň neverbální i verbální komunikace, percepční potíže, hra a užívání předmětů, zvláštnosti v motorice), -míra abnormity se hodnotí na čtyřstupňové škále, -škála může být užita na základě přímého pozorování, informací od rodičů nebo jiných anamnestických dokumentů C:\Documents and Settings\Opatrilova\Plocha\rozevrena_kniha-150x150.jpg > Psychologicko-psychiatrická diagnostika: škála ADI (Autism Diagnostic Interview): -jde o rozsáhlý dotazník, který je vyplňován zaškoleným odborníkem na základě získaných informací od rodičů (či jiné pečující osoby), -mapuje okolo stovky specifických projevů dítěte v minulosti i současnosti, -výsledkem je míra narušení sociální interakce, komunikace a představivosti, -podstatné pro diagnózu je i zjišťování doby nástupu poruchy vč. velmi podrobného dotazování na první manifestaci příznaků, která vyvolala znepokojen, -určující pro diagnózu autismu jsou odlišnosti ve vývoji, které se projeví do tří let věku dítěte. > Neurologické nálezy u lidí s autismem: —Zhruba u poloviny případů s diagnózou autismu byly zjištěny různé nespecifické projevy mozkového poškození : — - abnormní EEG nález — - abnormity mozečkové — - abnormity mozkové kůry — - abnormity v čelních a spánkových lalocích, v amygdale a — singulární oblasti limbického systému. —Významný počet pacientů má také tzv. „měkké“ neurologické příznaky. —Pouze u zhruba jedné desetiny pacientů s autismem nebyla diagnostikována žádná zjevná porucha CNS. > Pro dětský autismus (F84.0)se užívá: — —diagnostická kritéria dle MKN-10 (American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), —často však vznikají diagnostické rozpaky, neboť triáda poškození se může projevovat různými způsoby: —1. Autismus se projevuje před třemi roky věku dítěte —2. Kvalitativní narušení sociální interakce - > Pro dětský autismus (F84.0)se užívá: — — Kvalitativní narušení sociální interakce: -nepřiměřené hodnocení společenských emočních situací, -nedostačující odpověď na emoce jiných lidí, -nedostatečné přizpůsobení sociálnímu kontextu, -špatné používání sociálních signálů, -chybí sociálně-emoční vzájemnost, -slabá integrace sociálního, komunikačního a emočního chování. > Pro dětský autismus (F84.0)se užívá: — —Kvalitativní narušení komunikace: -nedostatečné sociální užívání řeči bez ohledu na úroveň jazykových schopností, -porucha imaginační a společenské napodobivé hry, -nedostatečná synchronizace a reciprocita v konverzačním rozhovoru, -snížená přizpůsobivost v jazykovém vyjadřování, -relativní nedostatek tvořivosti a fantazie v myšlení, -chybí emoční reakce na přátelské přiblížení jiných lidí (verbální i neverbální), -narušená kadence a důraz komunikace, které jsou odrazem modulace komunikace, -nedostatečná gestikulace užívaná k zvýraznění komunikace. - > Pro dětský autismus (F84.0)se užívá: — —Omezené, opakující se stereotypní způsoby chování, zájmy a aktivity a nespecifické rysy: -rigidita a rutinní chování v široké škále aspektů každodenního života (všední zvyky, hry), -specifická příchylnost k předmětům, které jsou pro daný věk netypické (jiné než např. plyšové hračky), -lpění na rutině, vykonávání speciálních rituálů, -stereotypní zájmy – např. data, jízdní řády, -pohybové stereotypie, -zájem o nefunkční prvky předmětů (např. omak, vůně), -odpor ke změnám v běžném průběhu činností nebo v detailech osobního prostředí (např. přesunutí dekorací, nábytku). > Pro dětský autismus (F84.0)se užívá: — —Nespecifické rysy: -strach (fobie), -poruchy spánku a příjmu potravy, -záchvaty vzteku a agrese (zvláště pokud je přítomna mentální retardace), -většinou chybí spontaneita, iniciativa a tvořivost při organizování volného času, -potíže s koncepčností při rozhodování v práci i přesto, že schopnostmi na samotné úkoly stačí. > Diagnostická kritéria pro autistickou poruchu (299.0) se používají: — —DSM-IV(American Psychiatric Association: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders): —A. Kvalitativní narušení sociální interakce (nejméně dva symptomy), —B. Kvalitativní narušení komunikace (nejméně jeden symptom), —C. Omezené, opakující se nebo stereotypní vzorce chování, zájmů nebo aktivit (nejméně jeden symptom) - > Pervazivní vývojová porucha: — —Jestliže kvalitativní postižení jsou přítomna ve více oblastech, hovoříme o pervazivní vývojové poruše. —Člověk s pervazivní vývojovou poruchou může být současně mentálně retardovaný. —Peeters (1998) uvádí: — - že nejvíce dětí s autismem se pohybuje v oblasti střední a těžké mentální retardace (60%) — - lehkou mentální retardaci má 20% autistů — - stejné procento jedinců (20%) má průměrnou nebo mírně nadprůměrnou inteligenci. > >