AKTIVNÍ UČENÍ n autorkou je dánská speciální pedagožka Lilli Nielsen n přístup vychází z přesvědčení, že téměř každé dítě se může a je schopno se učit n podporuje využití aktivity dítěte a jeho vlastní zkušenosti v učení n celková podpora rozvoje dítěte – jeho zrakových funkcí, sluchu, hmatu, mototorického i senzomotorického vývoje, kognitivních funkcí, představ. U dětí s těžkým postižením zraku je primárně užíván sluch a hmat. n využívány speciální pomůcky - pružinová deska, resonanční deska, hopsadlo, podpůrná lavice aj. Podpůrná lavice a hopsadlo umožní dítěti změnu polohy, kontrolu dolních končetin a přenesení váhy na ně. Metodika n pozorujme dítě, co dokáže, co mu dělá radost n poskytujme dítěti více aktivit a předmětů, které jsou podobné těm, které má rádo. Aby se dítě činnosti naučilo, je nutné je mnohokrát zopakovat, pokud možno s obměnami. n nabídněme dítěti několik aktivit a předmětů, které lehce přesahují jeho vývojový stupeň a stanou se mu motivací a výzvou. n nevyrušujme dítě ze hry, dítě se zrakovým postižením musí přerušit aktivitu, aby nás slyšelo n zpomalme – buďme trpěliví a dejme dítěti čas, aby činnost zvládlo. Při seznamování se s předměty je dobré, aby si dítě předmět prohlédlo (ohmatalo) samo, teprve po jeho osobní zkušenosti bychom mu měli ukázat detaily, které přehlédlo, vysvětlit, k čemu se předmět používá. n dovolme dítěti, aby samo kontrolovalo své ruce. Než dítěti s těžkým zrakovým postižením povedeme ruce, nechejme jej aktivně objevovat předmět – jeho materiál, vytvářet zvuky pomocí předmětu apod. n na konci hry přichází čas reflexe – dospělý krátce a jasně popisuje dítěti, jaké aktivity provádělo, ukazuje, s čím si hrálo. Můžeme klást otázky. Více na http://www.lilliworks.com NIELSEN, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. Speciální pedagogika (ISV). ISBN 80-85866-26-9.