DIAGNOSTICKÉ DOMÉNY_NKS OBLASTI SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ¡LOGOPEDIE ¡SURDOPEDIE ¡OFTALMOPEDIE ¡PSYCHOPEDIE ¡SOMATOPEDIE ¡ETOPEDIE ZÁKLADNÍ POJMY ¡Diagnostický proces ¡Diagnóza ¡ ¡ ¡Průběh dosavadního vývoje jedince – zjištění příčin možných obtíží s ohledem na další rozvoj osobnosti a uplatnění KOMPLEXNÍ DIAGNOSTIKA ¡Mezioborová spolupráce ¡Lékařské obory ¡Psychodiagnostika ¡Sociální diagnostika ¡Speciálněpedagogická – logopedická diagnostika ČLENĚNÍ DIAGNOSTIKY PODLE ZÁKLADNÍCH KRITÉRIÍ ¡Podle sledovaných cílů ¡Globální ¡Parciální ¡ ¡Podle etiologie ¡Kauzální ¡symptomatická ČLENĚNÍ DIAGNOSTIKY PODLE ZÁKLADNÍCH KRITÉRIÍ ¡Podle časového sledu ¡Vstupní – průběžná – výstupní ¡ ČLENĚNÍ DIAGNOSTIKY PODLE ZÁKLADNÍCH KRITÉRIÍ ¡Podle věku klienta ¡Raný a předškolní věk ¡Školní věk ¡Dospělost ¡Stáří METODY A TECHNIKY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY ¡metody obecné ¡rodinná anamnéza (RA) ¡osobní anamnéza (OA) ¡ ¡ METODY A TECHNIKY DIAGNOSTIKY ¡metody speciální ¡pozorování ¡explorační metody ¡diagnostické zkoušení ¡testové metody ¡kazuistické metody ¡rozbor výsledků činnosti ¡HRA J ANAMNESTICKÉ ÚDAJE RODINNÁ ANAMNÉZA RA ¡ ¡ ¡ ¡výskyt NKS ¡v blízkém i širším příbuzenstvu ¡rodiče a prarodiče ¡různý charakter obtíží – projevy komunikačních obtíží v běžném životě, ve vzdělávání ¡zařazení do logopedické a další péče ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ RODINNÉ PROSTŘEDÍ - RA ¡Matka a otec ¡jméno, rok narození ¡vzdělání, zaměstnání, bydliště ¡ ¡Sourozenci ¡jméno, rok narození, škola ¡ ¡ RODINNÉ PROSTŘEDÍ RA ¡Rodinné uspořádání - typ rodiny ¡Model výchovy dítěte – role obou rodičů, prarodičů ¡ ¡Jazyková specifika – dle oblasti, ze které dítě pochází ¡Biligvismus ¡ ¡ VÝVOJ DÍTĚTE ¡Pořadí a průběh těhotenství ¡Průběh porodu ¡Stav dítěte po narození ¡onemocnění v raném věku ¡nejčastější onemocnění ¡hospitalizace a zákroky – závažnost a četnost ¡ VÝVOJ DÍTĚTE ¡Způsob dýchání ¡Tvorba hlasu ¡Chrup ¡ ¡ ¡ ¡ VÝVOJ DÍTĚTE ¡Péče odborných lékařů ¡Neurolog ¡Alergolog ¡Ortoped ¡Foniatr ¡ORL ¡ ¡Psychiatr ¡Další odborníci VÝVOJ DÍTĚTE ¡Medikace ¡ ¡Oční vada – korekce brýlemi, okluzor ¡Sluchová vada ¡Vyšetření sluchu ¡ PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ ¡podrobnosti raného motorického vývoje ¡rehabilitační cvičení – indikace cvičení Vojtovou metodou apod. ¡ ¡hygienické návyky ¡sebeobsluha ¡úroveň jemné a hrubé motoriky ¡vztah ke kresbě ¡lateralita ¡vztah k pohybovým aktivitám ¡ ¡ ŘEČOVÝ VÝVOJ ¡broukání – žvatlání – nápodoba zvuku ¡první slova ¡jednoduché věty ¡alespoň přibližné časové zařazení J ¡ ¡ ¡průběh vývoje řeči ¡stagnace ¡„rozmluvení“ ¡ ŘEČOVÝ VÝVOJ ¡kvalita porozumění řeči ¡srozumitelnost řeči – reakce dítěte na neporozumění ze strany komunikačního partnera ¡matka, sourozenec v roli tlumočníka ¡potřeba komunikace ¡ ¡ ŘEČOVÝ VÝVOJ ¡Ze zkušeností a pozorování rodičů: ¡slovní zásoba ¡vlastní slovní zásoba ¡gramatika a syntax ¡schopnost větného vyjadřování ¡správnost větné skladby ¡vypravování… ¡ ¡ ¡ VÝVOJ ŘEČI ¡tempo řeči ¡pomalé/běžné/rychlé ¡plynulost projevu ¡ ¡ VÝVOJ ŘEČI ¡mluvní apetence ¡potřeba povzbuzovat ke komunikaci ¡málomluvnost ¡spontánní projev ¡ ŘEČOVÝ VÝVOJ ¡Komunikace ve ne/známém prostředí ¡Komunikace s ne/známými osobami ¡ ¡ ¡Navazování kontaktu ¡kamarádi ¡ ŘEČOVÝ VÝVOJ ¡Vztah k aktivitám spojeným s řečí ¡Učení se básničkám a písničkám ¡Poslech čtených pohádek ¡Zájem o knihy… ¡Televize, počítač, tablet ¡ ¡Oblíbené činnosti a zájmy DALŠÍ OBLASTI ¡sociabilita ¡zahájení docházky do MŠ ¡adaptace na nové situace a prostředí DALŠÍ OBLASTI ¡dosavadní logopedická péče ¡chování a postoje okolí v době vzniku NKS ¡změny v osobnosti v rámci patogeneze NKS ¡ ANALÝZA JAZYKOVÝCH ROVIN V PRŮBĚHU VYŠETŘENÍ SLEDUJEME ¡navázání kontaktu ¡spolupráce ¡Pozornost ¡Pracovní tempo VYŠETŘENÍ ŘEČOVÉ PRODUKCE ¡zhodnocení jazykových rovin ¡foneticko-fonologické ¡lexikálně-sémantické ¡morfologicko-syntaktické ¡pragmatické ROVINA FONETICKO-FONOLOGICKÁ ¡srozumitelnost a plynulost projevu ¡součástí vyšetření této roviny je také: ¡vyšetření oromotoriky ¡stav chrupu a skusu ¡respirace ¡fonace ¡ VYŠETŘENÍ OROMOTORIKY ¡Oromotorika ¡celkový výraz tváře ¡mimika ¡ ¡ ¡ ¡ ¡Test izolovaných orálních pohybů ¡Test orálně-motorických sekvencí ¡Testovací pohyby mimického svalstva ¡ ROVINA FONETICKO-FONOLOGICKÁ ¡vyšetření výslovnosti hlásek ¡různá artikulační pozice, náročnost slov ¡začátek – střed – konec slova ¡ ¡Postupy: ¡Opakování slov ¡Spontánní projev ¡Recitace a zpěv ¡ ¡ A E I O U OU AU ŤĎŇ P B M L F V C T S D Z N Č H Š CH Ž J CSZxČŠŽ K R G Ř BĚ PĚ VĚ MĚ ROVINA FONETICKO-FONOLOGICKÁ ¡ ¡Hodnocení projevu ¡Srozumitelnost ¡Plynulost ¡Práce s prozodickými prvky – melodie, přízvuk…. ¡ ¡ ¡Artikulační (ne)obratnost ¡Specifické asimilace ¡ ¡ ¡ VYŠETŘENÍ SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ ¡Mezioborová spolupráce – kvantitativní hledisko auditivní percepce ¡orientační sluchové vyšetření ¡ ¡Dále sledujeme: ¡Fonematický sluch ¡Sluchová analýza a syntéza ¡Rytmická reprodukce ¡ ¡ ¡(průběh vývoje sluchové percepce viz. Diagnostika dítěte předškolního věku (Bednářová, Šmardová) TESTOVÉ MATERIÁLY, KTERÉ LZE VYUŽÍT ¡Hodnocení fonematického sluchu u předškolních dětí (Škodová, E. a kol.) ¡Skríning fonematického uvědomování – východisko pro využití Metodiky Elkonina ¡Akustické slyšení hlásky ve slově – součást školní zralosti ¡Zkouška sluchové diferenciace Wepman – Matějček VYŠETŘENÍ SLUCHOVÉ PAMĚTI ¡opakování ¡slova ¡slovní spojení ¡jednoduché věty ¡rozvité věty ¡souvětí ¡důležité pro porozumění řeči ¡ i vzdělávání ROVINA LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ ¡vyšetření pasivní slovní zásoby ¡ - poznání obrázků (ukaž, kde je….) ¡ ¡vyšetření aktivní slovní zásoby ¡ - pojmenování obrázků ¡ ROVINA LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ ¡pojmenování ¡popis ¡chápání významu slov ¡chápání abstraktních pojmů ¡definování, vysvětlování významu pojmů ¡práce s nadřazenými/podřazenými pojmy ¡tvorba protikladů ¡sestavení dějové posloupnosti s popisem ROVINA LEXIKÁLNĚ-SÉMANTICKÁ ¡Vypravování na dané/volné téma ¡Reprodukce básničky, písničky ¡Tvorba antonym, synonym… PŘÍKLADY PROTIKLADŮ CHÁPE – DOPLNÍ S NÁZOREM TVOŘÍ BEZ NÁZORU ¡Velký x malý ¡Dlouhý x krátký ¡Veselý x smutný ¡Rychlý x pomalý ¡Lehký x těžký ¡Hodně x málo ¡Studený x teplý ¡Mokrý x suchý ¡ ¡ ¡Nízký x vysoký ¡Plný x prázdný ¡Široký x úzký ¡Tvrdý x měkký ¡Den x noc ¡Světlo x tma ¡Nahoře x dole ¡Sladký x kyselý ¡Čistý x špinavý ¡Nahlas x potichu ¡Světlý x tmavý PRÁCE S NP A PP - ZAŘAZUJE POD NP - VYJMENUJE PP ¡Ovoce ¡Zelenina ¡Hračky ¡Oblečení ¡Zvířata ¡Nádobí ¡Nářadí ¡Nábytek ¡Dopravní prostředky ¡Barvy ¡Potraviny ¡Květiny ¡….. TEST PASIVNÍ A AKTIVNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY ¡Dr. Durdilová, doc. Klenková ¡Pasivní složka ¡Od 4 let – horní hranice neomezena ¡Výběr obrázku dle instrukce ¡Aktivní složka ¡Od 5 let až 11 let a 11 měsíců ¡Vysvětlení významu slova – přehled uznávaných odpovědí ¡Pes ¡Je to zvíře, má čtyři nohy, je chlupatý, je savec, domácí mazlíček ¡Má štěňata, jí kosti nebo granule, štěká ¡Chodí s námi ven, aportuje, vodí se na vodítku, hlídá a stopuje ¡Honí kočky, bydlí v boudě, vrtí ocasem ¡ TEST PASIVNÍ A AKTIVNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY ¡Příklady ¡Pes ¡Je to zvíře, má čtyři nohy, je chlupatý, je savec, domácí mazlíček ¡Má štěňata, jí kosti nebo granule, štěká ¡Chodí s námi ven, aportuje, vodí se na vodítku, hlídá a stopuje ¡Honí kočky, bydlí v boudě, vrtí ocasem VYŠETŘENÍ POROZUMĚNÍ ŘEČI ¡ ¡vhodné použít předměty denní potřeby ¡instrukce k určité činnosti ¡identifikace, manipulace ¡obrázky ¡stupeň náročnosti se zvyšuje ¡délkou věty, různorodostí úloh ve větě ¡ a použitím záporů ¡u starších děti lze zjišťovat, zda chápou synonymní, homonymní a dvojznačné výrazy PRAGMATICKÁ ROVINA ŘEČI ¡navazování kontaktu ¡přiměřenost reakcí na komunikačního partnera ¡přiměřenost rozsahu a obsahu vyjádření ¡chování při komunikaci ¡aktivizace ke komunikaci ¡ovládání a respektování pravidel ¡turn-taking ¡zdvořilostní návyky ¡ MORFOLOGICKO-SYNTAKTICKÁ ROVINA ¡skloňování ¡časování ¡rody substantiv, přechylování ¡užívání zájmen ¡tvorba singuláru a plurálu ¡stupňování adjektiv, příslovcí ¡tvoření deminutiv ¡využívání předložkových vazeb ¡jazykový cit SYNTAX ¡správnost větné skladby ¡tvoření a chápání věty – rozlišení nesprávné ¡délka a složitost větných celků ve vlastním projevu dítěte/žáka ¡převádění vět do minulého/budoucího času ¡ ZKOUŠKA JAZYKOVÉHO CITU ¡Varianta pro předškolní děti ¡3 krátké věty – 2 špatně/1 správně ¡dítě určuje správné řešení ¡…..Vašek včera sáňkovala/ Vašek včera sáňkoval/ Vašek včera sáňkuje ¡ ¡Varianta pro děti školního věku – dle doporučení 1.-5. ročník ¡Aktivní odpovědi, práce s řadou kategorií ¡ PŘÍKLADY ¡Doplňování ukazovacích zájmen – teta (ta teta), pero (to pero), hodiny (ty hodiny)…. ¡Přechylování – dělník/dělnice, vesničan/vesničanka ¡Tvorba adjektiv od substantiv a sloves - člun s motorem (motorový), míč, do kterého se kope (kopací) ¡Skloňování podstatných jmen – u stolu je židle – sedni si na…. (židli), dědeček má hůl – musí chodit…(o holi) ¡Převod věty do minulého času – čteme hezkou pohádku – včera jsme četli hezkou pohádku ¡Skloňování slovních spojení – rozbité pero – nemohl psát…s rozbitým perem ¡Hledání společného základu – kořeny slova - Přístroj, strojník, nástroj, strojovna (stroj), výhra, hračka, prohra, hračkářství, hráč (hra) ¡ ¡ DÍLČÍ SLOŽKY ¡ MOTORIKA ¡Hrubá motorika ¡Jemná motorika ¡Vývoj – kvalita – výkon ¡ ¡Anamnestické údaje ¡Motorické testy, běžné činnosti a hra J ¡Sebeobsluha ¡ MOTORIKA ¡Gesselova škála ¡Škála Bayleyové ¡Test Oseretzkého ¡Orientační test dynamické praxe GRAFOMOTORIKA A KRESBA ¡Grafomotorika a kresba ¡Úchop a držení psacího/kresebného nástroje ¡Manipulace a pohyb prsů a ruky ¡Uvolnění a plynulost, přítlak ¡Sklon čar při psaní a kreslení ¡Dotažení kresby k základní obrysové linii ¡Zaplnění plochy papíru ¡Sezení, výška židle apod. ¡Specifika vývoje kresby ¡Test kresby lidské postavy ¡Test obkreslování ¡Kresba rodiny a začarované rodiny ¡ LATERALITA ¡Vztah pravé a levé strany k organismu ¡Souhlasná – nevyhraněná – zkřížená ¡Lateralita oka a ruky (ucho, dolní končetina) ¡Anamnéza ¡Pozorování ¡Zkouška laterality (Matějček a Žlab) ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ ¡Zraková diferenciace a pozornost ¡Vnímání polohy v prostoru ¡Vnímání vztahů v prostoru ¡Vizuálně řečové schopnosti ¡Zraková analýza a syntéza ¡Optická figura a pozadí ¡Optická paměť ¡Zraková fixace a koordinace očních pohybů – důležité pro čtení ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ ¡Edfeldtův reverzní test ¡Text Frostigové – vývojový test zrakového vnímání VYŠETŘENÍ LATERALITY ¡ ¡lateralita je důsledek dominance jedné z mozkových hemisfér ¡projevuje se jako převaha nebo upřednostňování některého z párových orgánů ¡obvykle se vyhraňuje mezi 3-4 roky, ale může i později ¡stejná dominance obou polovin těla – nedominantní typ – obourukost ¡převaha levé – praváctví ¡převaha pravé – leváctví