SPSMK_S4g2 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením_část PCH Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy k intervenci a edukaci dětí v riziku, s problémy a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Platformou pro téma je teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Osnova kurzu · Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k~sociální práci · Model informované intervence – podpora, posilování, provázení · Metody intervence individuální, skupinové/Formy intervence/Témata intervence · Intervence 3P · Inkluzivní trendy v~institucionální výchově/Standardy ústavní výchovy/Kontext individuální intervence · Koncept resilience a inkluze ve speciálněpedagogické intervenci Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA et al. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6645-8 Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. LABÁTH, V. (ed.) Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. ŘÍČAN, P., Cesta životem. Praha: Portál, 2004 ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. VEČERKA, K. Ohrožená mládež mezí prevencí a represí 1. vyd. -- Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-118-9 (brož.) ŠEVČÍK, D. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence Vyd. 1. -- Praha : Portál, 2011. -- 192 s.ISBN 978-80-7367-690-2 (brož.) RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8 Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf Výstupy kurzu jsou: (1) prostudovat knihu VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7 (2) prostudovat vybrané kapitoly z knihy MIKOVÁ, S., STANG, J. TYPOLOGIE OSOBNOSTI U DĚTÍ. PRAHA: PORTÁL. 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 (3) Vytvořit manuál pro práci se třídou - předcházení stigmatizace a vylučování žáka v riziku/s problémy/poruchami chování (4) Do 30.11.2017 nahrát do odevzdávárny v isu (5) písemná zkouška.