Otázky ke státní závěrečné zkoušce Program Speciální pedagogika Obor Speciální pedagogika pro učitele Navazující magisterský program, kombinovaná forma Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením) 1 a) Případová práce – vedení záznamů – základní struktura – se zaměřením na děti v riziku/s problémy/ s poruchami chování – případová konference, mezioborová spolupráce 1 b) Profesní orientace žáka s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování (možnosti edukace, poradenství, intervence). 2 a) Diagnostika speciálního pedagoga – se zaměřením na děti v riziku poruch chování – koncept funkčních a dysfunkčních kompetencí/strategií v učení 2 b) Legislativní rámec problematiky vzdělávání, prevence, poradenství a intervence žáka s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování. 3 a) Edukační potřeby dětí s poruchou chování a emocí jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. 3 b) Komplexní poradenské a intervenční služby, spolupráce učitele, rodiny a odborníků, mezioborová spolupráce v intervenci žáka s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování. 4 a) Podpůrná opatření a jejich aplikace pro inkluzivní vzdělávání se zaměřením na děti v riziku/s poruchami v chování 4 b) Využití terapeutických přístupů, alternativních pedagogických přístupů a moderních vyučovacích metod v edukaci žáka s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování. 5 a) Specifika vedení a obsahu poradenského rozhovoru při práci s dítětem s problémy v chování – principy, témata, typy otázek 5 b) Komplexní speciálněpedagogická diagnostika u žáků s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování. 6 a) Práce s rodiči dětí v riziku/s problémy/s poruchami v chování – význam klíčových osob pro efektivitu intervence 6 b) Okruh žáků s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování. 7 a) Intervence 3P v prostředí školní třídy 7 b) Podpůrná opatření a jejich aplikace v edukačním procesu žáka s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování. Inkluzivní vzdělávání. 8 a) Diagnostika speciálního pedagoga – se zaměřením na děti v s poruchami chování – koncept funkčních a dysfunkčních kompetencí/strategií v učení 8 b) Metodika výuky čtení a psaní žáků s mentálním postižením. 9 a) Edukační potřeby dětí s problémovým chováním jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. 9 b) Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování. 10 a) Specifika poradenství a intervence školního poradenského pracoviště a střediska výchovné péče – komparace cílů, strategií, obsahů 10 b) Individuální vzdělávací plán pro žáka s mentálním postižením a v riziku problémů/poruch chování (legislativní vymezení, tvorba, obsah, aplikace). Druhá část: Případová studie