INKLUZIVNÍ PROSTŘEDÍ ŠKOLY OČIMA DĚTÍ V RIZIKU A S PROBLÉMY V CHOVÁNÍ PRÁVA DÍTĚTE VE ŠKOLSKÉ PRAXI, ČESKO-BRITSKÁ O. P. S. A PEDAGOGICKÁ FAKULTA MASARYKOVY UNIVERZITY, PdF MU, BRNO 9. – 10. 4. 2013 doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., vojtova@ped.muni.cz OBSAH • Inkluzivní škola – 7P inkluzivní školy • Model Inkluzivní školy – podpora a posilování • SVP jako bariéry a přístupu ke vzdělání • Cílová skupina - bariéry, potřeby • PCH jako riziko pro učení, riziko pro výuku • Realita dnešní školy z a v perspektivě vybraných výzkumů týmu DILEMA DNEŠNÍ ŠKOLY 13 – 17% výuky zabírá řešení problémů s chováním žáků 3 z 5 škol považují problémy s chováním žáků za překážku pro kvalitivní změny výuky (OECD, 2009) Největší problém českého školství – problémy s chováním žáků (Walterová, 2009) Vyloučení ze školy – nejčastější řešení (Kauffman, 2001, 2005, Meijer, 2003) Tlak na školy Vzdělávání všech žáků Zvyšování výkonu INKLUZE 7P INKLUZIVNÍ ŠKOLY Přístup ke vzdělání – individuální dimenze vzdělávání - zapojení a aktivita Příležitostpro rozvoj – kognitivní, sociální, emocionální – potencialita, socializace Postoje – intrapsychické pozitivní procesy, sebehodnocení, perspektiva, směřování k dospělosti, odpovědnost; Postupy – instrukce, strategie učení – L2L, strategie výuky, dosažitelnost cílů, formativní zpětná vazba - hodnocení, zapojení rodičů; Pozitivní nastavení systémů – facilitace, orientace na úspěch, kompetence, fungování; Prostředí – otevřenost, rovnováha, respekt, spravedlnost Podmínky– systémový rámec – zákony, kurikulum, koncepce školy Daniels, Garner, 2000 Booth, Ainscow, 2002 Mathur, 2004 Watkins, 2007 Helus, 2004 Vojtová, Bloemers, Johnstone, 2006 Vojtová, 2010 WHO, 2001, 2003 Every Child Matters, 2004 OECD, 2005, 2009 UNESCO, 2008 Očekávání Očekávání Možnost Učení příležitost úspěchu Školní výkon učení práceschopnost Aktivita příležitost zapojení Potencialita Pravidla kázeň interakce PersonálMateriálKurikulumLegislativa Škola Žák Možnost Kompetence bariéra Podporující procesy Posilující procesy KDO JE ŽÁK S PROBLÉMY V CHOVÁNÍ? Vzpomenete si na příklad z vaší školy? Napište 3 charakteristiky tohoto žáka. VÝZKUMY – CYKLICKÁ RIZIKA Problémy v chování žáků ve škole souvisí  s neúspěchy v učení (Nordlund, 2003, Vojtová, 2010),  s nespokojeností se školním životem (Kauffman, 2005, Vojtová, 2010),  s předčasným ukončováním školní docházky,  s riziky profesního uplatnění v dospělosti (UNICEF, 2004). LIMITY JSOU ZDROJEM BARIÉR VE VZDĚLÁVÁNÍ (VOJTOVÁ, 2010) Neúspěch v učení Strategie učení Neschopnost přizpůsobit se požadavkům Neuspokojivé sociální kompetence Nedostatek pozitivní sociální interakce Sociální izolace Nepřiměřené chování a emotivní reakce Cyklus negativního chování Přijímání hodnocení Psychosomatické potíže Problémy ve spojení se školou Absence, snížená příležitost Celkový pocit neštěstí, sklon k depresi Snížená motivace Omezení perspektivy PORUCHA CHOVÁNÍ PODLE „DEFINICE SDRUŽENÍ PRO NÁRODNÍ DUŠEVNÍ ZDRAVÍ A SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ" (KAUFFMAN, 2005, 2010) Odlišnosti v chování Limity v kompetencích Podmínky reakce v interakci reakce v emocích akademických sociálních předprofesních Nejde o reakce na stresující události z prostředí; vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou; přetrvává i přes individuální intervenci nejsou způsobeny věkovými, kulturními nebo etnickými normami školní výkon neodpovídá nadání dlouhodobé trvání může být v kombinaci s jiným postižením RIZIKO PRO UČENÍ A) v individuálním kontextu jejich osobní situace spojené s některými z faktorů nadání, popřípadě sociální oblasti jejich života; B) nepřiměřenými, popř, málo profesionálními přístupy pedagogů ve škole. Bludný kruh neúspěchu (Helus, Pelikán, 1984) Začarovaný kruh příčin a důsledků (Červenka, 2008) Jedincovo chování v okolí vyprovokuje negativní reakci, na niž v některých případech jedinec reaguje negativně. Tato jeho negativní reakce vyvolá další negativní reakci okolí a jeho životní situace se stává začarovaným kruhem a) stereotypních přístupů (je to cikán; nikdy se to nenaučí, stejně je to zbytečné; chudák; s takovými rodiči; nemá dost píle), b) nedostatečné připravenosti dětí na školu a vzdělávání (z důvodů nízké stimulace v rodině mívají méně zkušeností a příležitostí k „předškolnímu“ učení), c) sebevnímání žáka v pozici „outsidera“ ve třídě, d) vnímání neschopnosti změnit situaci, e) v ignorování/opomíjení specifických potřeb pro učení toho, kterého žáka (Vojtová, V., 2010). Efekt sněhové koule - kumulace znevýhodnění u dětí s problémy/poruchami chování RIZIKO PRO VÝUKU (VOJTOVÁ, 2010) Nerespektování potřeb Nedostatek příležitosti Nízké výkony Nízká sebedůvěra Snížení motivace Nezájem o školu Vylučování ze vzdělávání Problémy v chování Podceňování učení a výuky pro intervenci Znalost potřeb? Odpovědnosti za všechny žáky? INKLUZIVNÍ ŠKOLA OČIMA DĚTÍ S PCH POTŘEBY ŽÁKA PCH E_dotazník 1600 žáků Vojtová, (2010, 2011, 2012) Publikace: Předcházení problémům v chování žáků (Vojtová, Fučík, 2012) http://evaluacninastroje.rvp.cz /nuovckk_portal/ Vztah učitel žák • Nespravedlivéhodnocení • Nenípříležitostke komunikacisučitelem • Učiteléjejnemajírádi Sebevnímání • Nemá pocit, že je důležitý • Ostatní si jej neváží • Lidé o něm nepřemýšlí • Jiní žáci jsou upřednostňovaní Učení • Neradseučí,nenízvědavý • Nechodídoškolyrád • Učitelése nezajímají o jehonázor Vztah žák žák • Pomoc spolužáka • Nemápocit osamělosti Podpora • Pomoc učitele Učení • Vnímámožnost pro dosažení dobrých výsledků v učení PosilujícíOslabující Odlišnostiinformujícío potřebácha posilujícíchoblastechŽák s PCH 17 VYUŽÍVÁNÍ FORMATIVNÍCH MOŽNOSTÍ HODNOCENÍ VÝUKA A UČENÍ – POTENCIÁL PRO INTERVENCI, POSÍLENÍ Presová, 2012 Vztah mezi výchovným opatřením a školním prospěchem Čím více negativních výchovných opatření bylo žákům uděleno, tím horší byl průměr klasifikace v jednotlivých pololetích školní docházky. S přibývajícím věkem žáků byl vztah mezi negativním hodnocením jejich chování a prospěchem stále těsnější. 0 50 100 150 200 250 300 350 Nekázeň a nevhodné chování Porušování školního řádu Docházka Zapomínání Vyrušování Návykové látky Krádeže Agrese ke spolužákum Agrese k ucitelum Sprostá mluva Podvody, lži Neplnění povinností Poškození vybavení Odmítání práce Nerespektování pokynů Drzost Jiné počet záznamů důvodů z celkového počtu zaznamenaných Důvody udělení negativních výchovných opatření Hodnocení chování, Presová, 2012 Očima učitele? „Pro mě jako učitele je spíš důležitý, když takové dítě dostanu, jakým způsobem s ním zacházet, to je pro mě asi stěžejní.“ „A když vás někdo pořád nepřijímá, když pořád nějakým způsobem vám vrací negativní emoci. Každý člověk potřebuje, aby se mu emočně vracelo to, jak ho okolí přijímá. A v tom se realizuje. To mu dává signál, ano seš dobrej, ne nejseš dobrej. (...) Je to odraz. A tím se vlastně formuje člověk. Jaký odraz vytváří, takový si o sobě vytváří úsudek. A už jsme u toho. Protože těmhle těm dětem se často odráží negativní přijetí. Mají s ním zkušenost vlastně od malinka.“ Livňanská, 2013 (nepublikováno) 0,0 0,5 1,0 1,5 2,0 2,5 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 1_I 1_II 2_I 2_II 3_I 3_II 4_I 4_II 5_I 5_II 6_I 6_II 7_I 7_II 8_I 8_II 9_I 9_II průměrdanéskupinyžáků Průměr klasifikace v pololetí sociální znevýhodnění bez sociálního znevýhodnění rozdíl Hodnocení učení, Presová, 2012 OČIMA UČITELE? „..ale já jsem vám vlastně od začátku říkala, že já ty poruchy chování na škole nedělám…….. tady s těmi poruchami chování já nemám opravdu vůbec žádný zkušenosti“ „…já ho musím mít ráda, i s jeho vadama, ale nemůžu mu nic odpustit a ono navzdory všemu začne mít rádo mě (smích). Časem se to vždycky podaří.“ (Livňanská, 2013) 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 neschopnost adaptace na pravidla a podmínky, nátlakové chování konfliktnía vzdorovité chování, lži, krádeže, podvody, záškoláctví, útěky z domu agresivníchování, vandalismus, týránízvířat, ponižovánídruhých, psychické týrání, fyzické týrání, loupež, zabití, vražda závislostníchování, alkoholová závislost, závislost na drogách, závislost na médiích, závislost na výherních automatech procento výskytu (100 % =počet dětí) doma ve škole jinde výskyt chování: Výskyt projevů nežádoucího chování před rozhodnutím o ÚV, OV (Vojtová, 2011, 2012) VYLUČOVÁNÍ Vyloučení ze školy – nejčastější řešení (Kauffman, 2001, 2005, Meijer, 2003) 13 – 17% výuky zabírá řešení problémů s chováním žáků 3 z 5 škol považují problémy s chováním žáků za překážku pro kvalitivní změny výuky (200 škol/23 států - OECD, 2009) počet přestupů počet procento procento platných kumulativ ní procento 0 24 8,9 13,9 13,9 1 26 9,7 15,0 28,9 2 37 13,8 21,4 50,3 3 48 17,8 27,7 78,0 4 25 9,3 14,5 92,5 5 7 2,6 4,0 96,5 6 3 1,1 1,7 98,3 7 1 0,4 0,6 98,8 8 2 0,7 1,2 100,0 Celkem platných 173 64,3 100,0 Chybí odpověď 96 35,7 Celkem 269 100,0 Počet přestupů mezi školami před rozhodnutím o ÚV, OV (Vojtová, 2011, 2012) – (vyloučení???) Znalost problematiky poruch chování • je základním předpokladem kvalifikované výuky, • kázně ve třídě, • uchopení problémového chování, • podpory dítěte v jeho učení, • naplnění práva dítěte na „přístup ke vzdělání“ ( Kauffman, 2005, Lane, Gresham, 2002, Schütz, 2005, Visser, 2009, Vojtová, 2010, 2011, 2012) Očima učitele? „myslím si, že je to spojené s tou pozorností, že se nedokáže soustředit, je to dítě nepozorné, je to také spojené třeba s hyperaktivitou....vyrušuje to dítě ve vyučování“ „..co se týká CNS, spojené s ADHD apod.“ „Dítě s poruchou chování se projevuje jinak než většina jeho spolužáků (...)vyrušuje ve třídě, chová se nestandardně“ „Poruchy chování, no. Nestandardní chování. (....)jiný chování, než je očekáváno většinovou společností“ „Chování, které se vymyká nějaké normě ve škole. (...)je to úplně odlišné chování od ostatních dětí“ (Livňanská, 2013) ZNALOST PROBLEMATIKY INKLUZIVNÍ PŘÍSTUP • Třídní učitelka B: „emoční vazba- vzájemná, (...) já ho musím mít ráda, i s jeho vadama, ale nemůžu mu nic odpustit a ono navzdory všemu začne mít rádo mě (smích). Časem se to vždycky podaří. Protože děti s poruchou chování jsou velmi snadno zranitelní. Víceméně emočně jsou hodně takoví odhalený. Emoce mají schovaný, ale přitom je strašně potřebujou. Takže to je oblast, na který se dá stavět. A když dítě s poruchou chování přitáhnete a získáte, ona má vazbu na vás a vy na něj, tak je vždycky čeho se chytit. Nejhorší je, když tam není vztah. Pak se nedá dělat vůbec nic. A to je otázka taky kázně a profesionality vyučujícího, protože většina dětí s poruchami chování nejsou zrovna (smích) zrovna ideální děti a většinou vyučování narušují, program nějakým způsobem rozhazují a často..dráždí nervovou soustavu, protože se projevují dost akusticky ve chvílích, kdy by se tak vyjadřovat neměli, takže je to o sebekázni, profesionalitě doplněné vztahem (Livňanská, 2013) Code MSM Identity code 0021622443 Title Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Elementary Education Research Institution Masaryk University Place Faculty of Education, Masaryk University Main Researcher prof. PhDr. Marie Vítková, C.Sc. Doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Period 2007-2013