• Strategie vzdělávání žáků se SVP I • Obsah konzultace • Obsah předmětu – okruhy, literatura • Organizační pokyny, • Pojetí speciální pedagogiky • Specifika vzdělávání žáků se speciálními • vzdělávacími potřebami • Specifika vzdělávání žáků s • mentálním postižením, tělesným zrakovým sluchovým postižením, kombinovaným postižením • • Obsah konzultace • Poradenské služby • Legislativní rámec vzdělávání • Individuálně vzdělávací plán • Okruhy: 1. Pojetí a klasifikace speciální pedagogiky 2. Inkluzivní vzdělávání, vymezení pojmů integrace, inkluze 3. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, (žák se zdravotním postižením – mentálním, tělesným, zrakovým, sluchovým, narušenou komunikační schopností, poruchy autistického spektra, žák se zdravotním znevýhodněním, žák se sociálním znevýhodněním 4. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (legislativní rámec pro integrativní/inkluzivní vzdělávání, podmínky pro vzdělávání) 5. Kurikulární dokumenty, systém kurikulárních dokumentů • Okruhy: 6. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, příloha upravující vzdělávání žáků s LMP, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání ZŠS 7. Multikulturní výchova jako příklad průřezového tématu 8. Kooperativní učení, heterogenní učební skupiny, team teaching 9. Individuálně vzdělávací plán 10 Poradenské služby v České republice (obsah činnosti speciálně pedagogického centra, pedagogicko- psychologické poradny, personální obsazení, individuální vzdělávací plán, heterogenní učební skupiny, • Okruhy: 11. Etopedie – základní uvedení, východiska, postavení v systému speciální pedagogiky 12.Terminologie, definice poruch chování a jejich klasifikace, současné trendy, 14. Vymezení cílové skupiny etopedie, 15. Speciálně pedagogický proces v etopedii – cíle, principy, prostředky, prevence, intervence, rehabilitace, integrace, inkluze, segregace, 16. Téma nálepkování (etiketizace,) • Okruhy: 17. Poruchy chování spojené shyperaktivitou a deficitem pozornosti – ADD, ADHD (vymezení, kauzální faktory, prevence, diagnostika, intervence), 18. Systémový přístup v edukaci žáků v riziku či s poruchami chování, prevence kázeňských problémů – škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, vztahy, efektivita výuky, poradenství a intervence; 19. Poradenský systém a systém školských výchovných zařízení (poradenské služby ve školách, SVP, ÚV a OV apod.) • Literatura • BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., et.al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. Brno: MU, 2012, ISBN 978-80-210-6001-2. • BAROŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M.Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. • BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. 1. vyd. Brno: Paido, 2013, v tisku. • Literatura • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou RVP ZV LMP, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. 3. aktualizované a rozšířené vyd. Praha: Parta, 2007. 386 s. ISBN 978-80-7320-099-2. Oddíl Metodická část-Kapitola 2, Didaktika osob s mentálním postižením, s. 252-286. • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení :vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. 405 s. ISBN 9788073674755 • Literatura • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s. • Bartoňová, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno : MSD, 2005. 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. distanční texty • Pojetí speciální pedagogiky Speciální pedagogika vědní obor, který se zabývá zákonitostmi výchovy a vzdělávání a rozvojem jedinců, kteří jsou znevýhodnění vůči většinové populaci v oblasti fyzické, psychické nebo sociální a mají speciální výchovné potřeby“ (Fischer, S., Škoda, J. 2008) • je orientována na výchovu a vzdělávání, • na pracovní a společenské možnosti zdravotně postižených a sociálně znevýhodněných osob • na řešení výzkumných problémů oboru • Legislativní rámec • MKF (ICF ) – Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví tělesné funkce (mentální funkce), tělesné struktury (struktura NS) , aktivita a participace (např. pohyblivost) a faktory prostředí ( faktory životního prostředí a faktory sociální) • Pojem postižení se tak stal definitivně relativní kategorií,kterou lze přesně chápat jen v souvislosti s personálními, sociálními a ekologickými zdroji člověka. (Lindmeier, B. 1993 in Bartoňová, M. 2005) • Legislativní rámec • K významnému kroku směrem k podpoření inkluze patří ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením - Antidiskriminační zákon č. 198/2009 Sb. O rovném zacházení a právních prostředcích ochrany před diskriminací: • zajištění přístupu osob se zdravotním postižením k fyzickému, ekonomickému, sociálnímu a kulturnímu prostředí, ke vzdělávání, rehabilitaci, k informacím a ke komunikaci. Úmluva je založena na principu rovnosti. • Klasifikace speciální pedagogiky • Psychopedie – (speciální) pedagogika osob s mentálním postižením • Oftalmopedie – (speciální) pedagogika osob se zrakovým postižením • Klasifikace speciální pedagogiky • Logopedie – (speciální) pedagogika osob s narušenou komunikační schopností • Surdopedie – (speciální) pedagogika osob se sluchovým postižením • Klasifikace speciální pedagogiky • Somatopedie – (speciální) pedagogika osob s tělesným postižením, s chronickým a onemocněním • Edukace jedinců s více vadami (kombinovaným postižením) • Klasifikace speciální pedagogiky • Etopedie – pedagogika osob s poruchami chování • Specifické poruchy učení a chování • Speciální vzdělávací potřeby • se vztahují k osobě, které má být poskytnutá podpora, a prostředí, které tuto podporu poskytuje. • Postižení nejsou pouze předmětem začleňování do společnosti, ale přispívají také k její různorodosti. • Inkluze • Inkluze - užívá se ve smyslu nutnosti poukázat na potřebu rozšíření integrace a na realizaci optimální integrace pro každého žáka se SVP v praxi • Inkluze (začlenění) se prosadila jako nový rozsáhlý koncept vedoucí k sociální integraci. • Inkluze = současný trend, z ang. „to be included“ = být úplnou součástí. Širší významový smysl než integrace. • Inkluzivní škola • Inkluzivní škola, prostředí = systém, jež naplňuje všechny speciálněpedagogické potřeby každé osoby s postižením. • osoby s postižením se nevyčleňují, ale měly možnost se od počátku začlenit do společnosti intaktní populace. • Deklaruje zodpovědnost ještě více na rodiče • Zasahuje do všech oblastí života, dívá se na perspektivu života, vytváření nabídek na práci • Inkluzivní škola • Předpokladem vzniku inkluzivního prostředí je v první řadě stimulace včasné intervence od raného věku dětí, • Inkluze se prosadila jako rozsáhlý koncept vedoucí k sociální integraci. • Inkluzivn škola= škola, která se vzdává rozdílu mezi žákem s postižením a intaktním žákem, a vychází z individuálních potřeb, zájmůa schopností všech žáků. • Vyhláška č. 27/2016 Sb. • Podpůrná opatření se dle stupně míry závažnosti člení na: • 5 stupňů: • Občasná, mírná, zvýšená, intenzivní, mimořádná • Vzdělávání žáků se speciálními potřebami Ø Žáci se zdravotním postižením Ø Žáci se zdravotním znevýhodněním Ø Žáci se sociálním znevýhodněním Ø Žáci nadaní a mimořádně nadaní (Zákon č 561/2004 Sb. ) • RVP ZV platí pro všechny žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, pro žáky s MP platí příloha vzdělávající žáky s LMP • RVP ZŠS • RVP pro střední vzdělávání • Podmínky vzdělávání • Odstraňovat architektonické bariéry • Uplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu • Používat kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky • Uplatňovat alternativní formy komunikace – znaková řeč, Braillovo písmo, AAK • Využívat působení druhého pedagoga • Spolupracovat s rodiči • Spolupracovat s poradenskými pracovníky • Vzdělávání žáků se SVP • Vzdělávání žáků se SPV • Při identifikaci speciálních potřeb žáka a jeho vzdělávání se využívá se souhlasem rodičů služeb školských poradenských zařízení a odborných pracovníků školního poradenského pracoviště