OKRUHY KE ZKOUŠCE SPECIALIZACE: SPp209 NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU 1. Komunikace – význam komunikace v životě jedince. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Jazyk a řeč. Narušená komunikační schopnost, vymezení narušené komunikační schopnosti, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 2. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. 3. Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). 4. Možnosti rozvoje komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. 5. Narušený vývoj řeči – klasifikace, charakteristika. 6. Dítě s opožděným vývojem řeči – charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. 7. Dítě se specificky narušeným vývojem řeči – charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. 8. Dítě s dyslalií – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. 9. Dysartrie – vymezení, etiologie, symptomatologie. Komplexní péče o děti s dysartrií. 10. Balbuties – současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace. Logopedická intervence poskytovaná dětem s koktavostí v předškolním věku. 11. Tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence. 12. Diferenciální diagnostika balbuties a tumultus sermonis. 13. Poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie. 14. Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. 15. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika, logopedická intervence.