Specifické poruchy učení – základy oboru SPp317 Cílem předmětu je přiblížení problematiky specifických poruch učení, etiologie, metody přístupu k dětem s SPU. Zmíněny budou metody zaměřené na reedukaci jednotlivých poruch: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Dále rozvoj osobnosti žáka se SPU a přístupy k žákům se SPU v základní a střední škole. Student si osvojí základní terminologii této problematiky. Obsah předmětu · Definice specifických poruch učení. · Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). Příčiny (etiologie) SPU. · Projevy SPU, prevence SPU. · Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). · Deficity dílčích funkcí, screening SPU. · Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Školní dotazník. · Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. · Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. · Legislativa týkající se SPU. · Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. · Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. · Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). · Základní informace o reedukaci SPU. Absence/Přítomnost Předmět je vyučován formou semináře. Z tohoto důvodu mají studenti dovoleny dvě neomluvené absence. Jakékoliv další absence musí být omluveny. Omluvenku doručí student na studijní oddělení. Větší počet absencí (přesahující dvě povolené) musí být vykompenzovány seminární prací. Anotace Povinností studenta v průběhu semestru je sepsání anotace příspěvku týkajícího se témat ze sylabu předmětu. K anotaci lze použít článek z periodika, publikaci, video, aj. dle výběru studenta. Rozsah práce 1 – 2 A4 + úvodní strana opatřena logem, názvem semináře, názvem příspěvku a údaji o autorovi. Odevzdání do odevzdávárny – otevřena do 4.12., 23:59. Zkouška Písemný test. K úspěšnému absolvování nutných 75% správných odpovědí. Termín dle domluvy na semináři.