Bobath koncept Základním znakem Bobath konceptu je práce v týmu. Ve středu týmu vždy stojí dítě a jeho rodina. Ostatní terapeuti (logoped, fyzioterapeut, ergoterapeut aj.) musí na problémy dítěte pohlížet stejnýma očima Jedná se o 24hodinový koncept, který zahrnuje veškerou denní péči o dítě s poruchou centrálního nervového systému: - oblékání - přebalování - hru - vzdělávání - terapii - kompenzační pomůcky - přizpůsobení domácnosti atd. Inhibice a facilitace: dva neoddělitelné principy: metoda vede k facilitaci (usnadnění) správných pohybových vzorů inhibici (potlačení, útlum) spasticity terapie se uskutečňuje v rámci tzv. handlingu (způsob cvičení, manipulaci s jedincem) Principy terapie Předpoklad plasticity mozku a zachovaného potenciálu postižené strany Terapie symptomatická, nikoli kauzální Aktivní, participace pacienta Týmová práce (24hod. denně) Základem je kvalitní vyšetření, analýza, krátkodobý a dlouhodobý plán terapie Uplatnění principů motorického učení Využití facilitace, inhibice Zapojení celého těla + percepce, kognice Nepoužívá se: odpor, patologické pohybové vzory, reflexy Bobath koncept Manuálními doteky navozujeme automatické pohyby (vzpřimovací, rovnovážné a obranné reakce) Základním principem je dosažení relaxace pomocí staticko-kinetických reflexů (polohových a pohybových) Polohujeme celé tělo nebo jednotlivé části (hlavu, tělo, končetiny) do RIP RIP jsou zpravidla opačné, než nesprávné polohy postiženého dítěte BK umožňuje rozvoj hybnosti i u osob s těžkým postižením odstraňuje nebo alespoň snižuje: - spasticitu - nepotlačitelné mimovolní pohyby (uvedením do RIP) RIP v lehu: Dítě zpočátku reaguje na nezvyklou polohu jistým odporem, po opakování se však uklidní a uvolní Jde o vyrovnání bederní a hrudní páteře, natažených ohnutých končetin, vzpřímené držení šíje a hlavy