SPD HM žáka s tělesným postižením Jméno a příjmení: Narozen (a): Dg.: Hrubá motorika: Posuzování motorických projevů: * hledisko vývoje (normální, opožděný, patologický) * hledisko opoždění (lehké, střední, těžké) * hledisko kvality (koordinace pohybů, narušení koordinace, nekoordinované pohyby) * hledisko výkonu (síla, rychlost, vytrvalost). a) samostatný pohyb, bez zjevných omezení b) pohyb za pomoci ortopedických pomůcek (berle, rolátor, kozičky,..) c) imobilní, sedí na vozíku: - bez fixace - s pomocí postranních opěrek - opěrky, popruhy, klín, podpěra hlavy d) potřebuje speciální židli e) koordinace pohybů: v normě – narušená – dyskinéze f) pohotovost, rychlost, tempo: v normě – snížené – zbrklé atp.. g) dynamika, rytmičnost pohybů: h) výskyt stereotypů, automatismů: i) uvědomělé provádění pohybů: Poznámky: Hodnocení – kvalitativní diagnostika Současná praxe přináší více způsobů zaznamenávání jednotlivých diagnostických položek. Někteří pedagogové upřednostňují širší slovní (písemné) hodnocení, jiní využívají různé typy záznamových archů, vývojových škál apod. Posuzované položky jsou většinou řazeny chronologicky podle věku a hodnotí se buď četnost zvládání, nebo stupeň rozvoje jednotlivých schopností a dovedností. Příklady záznamových archů jsou uvedeny např. Opatřilová, D, (2010), Hanák, P. a kol. (2011), Čadová, E. a kol. (2012). Příklad hodnocení míry úbytku funkce (Shánělová, J. in Čadová, E. a kol. 2012, s. 22): 0 - úbytek dovedností 0 %, žádná ztráta dovednosti, jedinec činnosti zvládá v normě 1 - úbytek dovednosti 25 %, jedinec zvládá je někdy bez dopomoci 2 - úbytek dovednosti 50 %, jedinec zvládá činnosti s dopomocí 3 - úbytek dovednosti 75 %, jedinec spolupracuje, činnosti naznačuje 4 - úbytek dovednosti 100 %, jedinec činnosti nezvládá, je zcela závislý na dopomoci Další z možností je zaznamenávání dovedností dle četnosti. Posuzované výkony hodnotíme podle škály v rozsahu 1-5, kdy hodnotíme četnost určitých projevů žáka v určitém sledovaném období. Četnost dovedností zaznamenáváme do předem připravených záznamových archů, které sledují jednotlivé domény diagnostiky (Polášková, D. 2001): Sledované projevy se vyskytují: 1 – vzácně, popř. vůbec 2 – příležitostně, potřebuje pomoc druhých 3 – přiměřeně často, případně s určitou dopomocí 4 – často, jen výjimečně potřebuje pomoc 5 – často, samostatně, bezpomoci druhých