SPD jedince s tělesným postižením Jméno a příjmení: Narozen (a): Dg.: Hrubá motorika: a) samostatný pohyb, bez zjevných omezení b) pohyb za pomoci ortopedických pomůcek (berle, rolátor, kozičky,..) c) imobilní, sedí na vozíku: - bez fixace - s pomocí postranních opěrek - opěrky, popruhy, klín, podpěra hlavy d) potřebuje speciální židli e) koordinace pohybů: v normě – narušená – dyskinéze f) pohotovost, rychlost, tempo: v normě – snížené – zbrklé atp.. g) dynamika, rytmičnost pohybů: h) výskyt stereotypů, automatismů: i) uvědomělé provádění pohybů: Poznámky: Jemná motorika: a) vývoj: v normě – opožděný – patologický b) koordinace pohybů: v normě – narušená – dyskoordinace c) opozice palce: dobrá – vázne – špatná – neschopnost d) úchop: dlaňový – špetkový – prstový – drápovitý – válcový – používá technické pomůcky (dlaha, protéza apod.) e) obratnost prstů (viz test pohyblivosti) f) navléká na pevný návlek: g) navléká na šňůrku: h) staví kostky: i) staví dle nápodoby atp.: Poznámky: Grafomotorika: I. Schopnost nápodoby: a) cviky není schopen provádět ani pod přímým vedením (proč?): b) pracuje pod vedením (slovní instrukce) c) pracuje s podpůrnými technikami (s návodným říkadlem apod.) d) cviky provádí automaticky II. Vedení čáry a plynulost tahu: a) jasnost, pravidelnost b) linie přímá - roztřesená – tremor c) přerušovaná – nenavazující d) tvary nesprávné – deformované e) přítlak: v normě – slabý – silný III. Další: a) hypotonie – spasticita – norma b) tempo: v normě – snížené – zvýšené c) kompenzační pomůcky: Poznámky: Kresba: Stupeň figurální kresby: a) sledované čmárání b) nereálné znázornění c) difúzní obraz d) hlavonožec e) trupohlavonožec – lineární znázornění f) montovaná figura g) dvojdimenzionální znázornění končetin h) profil i) pohyb Vývojový stupeň kresby: a) bezobsažná čáranice (12 – 18 měs.) b) obsažná čáranice (18 – 24 měs.) c) přechod ke znakové kresbě (24 – 30 měs.) d) znaková kresba (30 – 36 měs.) e) spontánní realismus (3 – 6 let) Poznámky: Lateralita: Oko: Ruka: Noha: Ucho: Poznámky: Řeč: a) hlásková výslovnost: b) srozumitelnost, agramatismy c) slovní zásoba d) tempo řeči e) porozumění f) hovoří ve větách g) náhradní komunikační systém: Poznámky: Rozumová oblast: a) iniciály: b) orientace v prostředí domácím: c) orientace v přírodě: d) orientace v čase: e) orientace v prostoru: f) matematické představy: Poznámky: Vnímání: a) sluchem: v normě – snížené – sluchadla b) fonematický sluch: c) zrakem: v normě – korekce brýlemi d) zraková diferenciace: Poznámky: Pozornost: a) přiměřená b) fluktující c) neschopnost soustředit se d) lehce odklonitelná e) další: Myšlení: a) konkrétní b) abstraktní c) počátky logického vyvozování a zdůvodňování d) analýza e) syntéza f) pomalé – v normě – rychlé Únava: a) přiměřená b) zvýšená c) nutné časté střídání poloh a činností d) nutná zvýšená motivace k činnostem Sebeobsluha: a) zcela samostatné b) částečná asistence c) úplná asistence d) udržuje čistotu: e) stolování: lžíce – příbor – dokrmován – plně krmen – hrníček s náustkem – pije normálně – jí samostatně f) orofaciální stimulace před jídlem: ano – ne g) polykání: h) salivace: Adaptace: a) přiměřená situaci – dobrá – špatná b) zaujímá aktivní postoj – pasivní – pozitivní – negativní c) přechod od jedné činnosti k druhé: činí – nečiní potíže Poznámky: Vlastnosti, záliby: a) veselé – vážné – smutné – plačtivé b) pohodlné – trpělivé – lenivé – často úkol nedokončí c) základní společenské návyky: d) záliby, oblíbené činnosti: Zvláštnosti: Jiná doplnění: