Pracovní sešit pro pacienty s mírnou kognitivní poruchou Gerontologické centrum, Praha 8 - Kobylisy Pracovní sešit pro pacienty s mírnou kognitivní poruchou Vážená paní, vážený pane, do rukou se Vám dostává nová série sešitů sloužících k procvičování paměti, která vznikla ve spolupráci Gerontologického centra Praha a farmaceutické společnosti Pfizer. Nová série je inspirována předchozími úspěšnými vydáními a je složena ze 3 sešitů rozdělených podle úrovně obtížnosti úloh v nich obsažených. Sešit s vyšší úrovní obtížnosti je určen zejména pacientům, kterým byla diagnostikována mírná kognitivní porucha. To znamená těm, u kterých došlo k mírnému zhoršení paměti či jiných mozkových funkcí, přičemž toto zhoršení nebývá v osobním ani profesionálním životě nápadné. Sešit se střední úrovní obtížnosti obsahuje úlohy pro cvičení paměti pacientů s diagnózou lehké formy demence. Lehká forma demence představuje již výraznější postižení paměti a poznávacích funkcí. Okolí si takových změn u postižené osoby zpravidla všimne. Třetí sešit obsahuje soubory úloh nízké úrovně obtížnosti a je ideálním prostředkem pro trénink kognitivních funkcí pacientů s diagnózou středně těžké formy demence. V této fázi onemocnění se k postižení kognitivních funkcí přidávají též poruchy v každodenní péči o svou osobu a často i poruchy chování. Přestože byly sešity vytvořeny primárně pro pacienty s diagnostikovanými kognitivními poruchami a různými formami demence, mohou být jistě přínosem i pro zdravé seniory. Je velmi dobře známo, že procvičování mozkových funkcí je aktivitou účinnou pro oddálení vzniku a rozvoje obdobných onemocněnímozku. Přejeme Vám hodně úspěchů při cvičení paměti a na následující straně přidáváme ještě několik rad, jak udržet svůj mozek co nejdéle svěží. jr. Jitka Suchá Ergoterapeut Gerontologické centrum Praha Bc. Silvie Rindtová Product Manager Pfizer, spol.sr.o. ^| Důležité rady pro udržení duševní svěžesti Snažte se maximálně soustředit, když se snažíte vštípit si nějakou informaci do paměti. Samozřejmě byste měli mít sami chuť k takovémuto tréninku, s nadšením jde pak všechno lépe. Zdravě a vyváženě se stravujte a hodně pijte. Pro mozkovou činnost je důležitý adekvátní přísun všech potřebných látek (zejména glukózy), vitamínů i minerálů. Pravidelně se pohybujte, cvičte, choďte na procházky. Při pohybové aktivitě dochází ke zlepšení prokrvení mozku. Bylo zjištěno, že kombinace tréninku paměti a psychomotorického tréninku působí jednoznačně proti procesu stárnutí, zlepšuje paměťové výkony, posiluje soběstačnost a oddaluje progresi demence. Podobné účinky má i zpěv atanec. Udržujte své kognitivní funkce stále v činnosti - čtěte noviny, časopisy, knihy, sledujte dění okolo; významně může pomoci i luštění křížovek, sledování televizních vědomostních soutěží, naučných pořadů atd. Když jdete na nákup, zkuste se obejít bez lístečku se seznamem a spolehněte se pouze na vlastní paměť. Věnujte dostatek času spánku. Právě během spánku dochází k tomu, že je nějaká informace přesunuta z paměti krátkodobé do dlouhodobé. Pro lepší zapamatování některých informací je vhodné udělat si v nich „pořádek", seskupit si je do určitých celků či řetězců, používat barevné označovánízvýrazňovačem, podtrhávat si v textu důležité body atd. Lépe si zapamatujeme také to, k čemu máme kladný citový vztah, co nás zajímá, baví. Dochází totiž při tom k aktivaci části mozku zvané limbický systém, která má na dobrém fungovánípaměti výrazný podíl. Lépe si také zapamatujeme to, co je spojeno s nějakými výraznějšími smyslovými vjemy, ať už zrakovými (to zejména, neboť informace v našem mozku jsou velice často spojeny s konkrétními „obrazy"), sluchovými, čichovými, hmatovými nebo chuťovými. Je prokázáno, že převážná většina lidí zapojuje do mozkové činnosti mnohem více levou hemisféru než pravou. Pokud chcete zapojit právě i tu pravou, zkuste např. dělat všechny běžné denní činnosti pouze levou rukou (platí pouze pro praváky). Pravá hemisféra je také „sídlem" kreativity, takže nezanedbávejte ani tuto oblast. Obsah 1. Obrázkové sudoku ......................................................................................4 2. Přiřazování přídavných a podstatných jmen .............................................. 5 3. Čtete pozorně? .......................................................................................... 6 4. Zapamatování symbolů v tabulce .............................................................. 8 5. Málo známé letopočty ................................................................................9 6. Synonyma .............................................................................................. 10 7. Hodiny v zrcadle .................................................................................... 11 8. Zrcadlové čtení ...................................................................................... 12 9. Počítání bez kalkulačky............................................................................ 13 10. Slova z římských číslic........................................................................... 14 11. Spojování slov ....................................................................................... 15 12. Doplňování veršů ................................................................................... 16 13. Města ze slabik ...................................................................................... 17 14. Co nepatří mezi zeměpisné názvy............................................................ 18 15. Přísloví a rčení na zadané téma .............................................................. 19 16. Písmenné rébusy .................................................................................... 20 17. Vymýšlení příběhu ze zadaných slov ...................................................... 21 18. Zapamatování autíček na parkovišti ........................................................ 22 19. Slovenština............................................................................................. 23 20. Barevné tvary v řadě ............................................................................... 24 Řešení úkolů ................................................................................................. 25 Obrázkové sudoku Doplňte chybějící obrázky tak, aby v každém řádku, sloupci a malém čtverečku (3x3 políčka) bylo všech 9 různých obrázků. Žádný obrázek nesmí být v jednom řádku, sloupci, nebo čtverci vícekrát a zároveň žádný nesmí chybět 0 o 0 CA A A 0 o ó 0 / ó o ó A 0 0 A CA 0 ó A CA O 0 Obrázky nám schématicky znázorňují jednotlivé látky, které jsou mimo jiné nezbytné pro výživu mozku a které bychom tedy měli v co nejhojnější míře konzumovat. Jsou to: Voda (láhev) / Tekutiny obecně jsou pro dobré prokrvení mozku nutné. Bílkoviny (vejce) / Mají přímé účinky na paměť, zpracování a uchování informace v mozku, jsou zdrojem neurotransmitterů v mozku. Sacharidy (bonbón) / Jsou základním palivem pro mozek, ten spotřebuje čtvrtinu energie získané z glukózy. Vitamín C (jablko) / Tento důležitý antioxidant chrání buňky před poškozením kyslíkovými radikály, působí také proti ateroskleróze. Vitamín E (ořech) / Je také velmi důležitý antioxidant. Vitamíny skupiny B (krychlička droždí) / Jsou nezbytné pro správné fungování nervového systému a kvalitu duševní činnosti. Hořčík (lusk) / Ovlivňuje výměnu energie v nervových buňkách, zlepšuje paměť a myšlení. Jód (ryba)/Jeho nedostatek způsobuje zpomalené psychomotorické tempo, apatii a depresi, f ^ ) Měď (houba) / Je potřebná ke správnému fungování nervového systému. Přiřazování přídavných a podstatných jmen Přiřaďte k sobě vždy přídavné jméno z levé části stránky a podstatné jméno z pravé části stránky tak, aby vzniklo ustálené, běžně užívané slovní spojení. 1. ostnatý A. výslech 2. ponorný B. objezd 3. povolávací C. rok 4. ponorková D. společnost 5. pokerová E. dieta 6. neprůstřelná F. kazajka 7. přestupný G. drát 8. svěrací H. mléko 9. kruhový I. vařič 10. redukční J. skupina 11. krevní K. vesta 12. akciová L. tvář 13. houpací M. rozkaz 14. plnotučné N. křeslo 15. křížový 0. nemoc Další látky potřebné pro dobrou výživu mozku jsou např. selen (důležitý antioxidant bránící působení volných radikálů), železo (důležité pro dostatečný přísun kyslíku k buňkám celého těla, tedy i mozkovým) a zinek (také důležitý antioxidant, jeho nedostatek způsobuje poruchy psychické činnosti). Pokud jíme vyváženou stravu, většinou tyto látky dostaneme do těla v dostatečném množství přirozeným způsobem. Pokud ne, je nutné je do těla dodávat v podobě různých multivitamínových přípravků a potravinových doplňků. Čtete pozorně? Pozorně si přečtěte následující úryvek z knihy, pak text zakryjte a pokuste se odpovědět na otázky. Náš ostrov objevil v roce 1792 kapitán Vancouver a pojmenoval ho Vashon po svém příteli admirálu Jamesi Vashonovi. Je co do ostrovů prostředně veliký, zhruba čtyřiadvacet kilometrů od ramen k lýtkům a osm kilometrů kolem boků. Je zelený pronikavou zelení rozsekané petržele, plnoštíhle zaoblený a spočívá v ledových vodách Pugetské úžiny naproti městům Seattle a Tacoma, z nichž obou je více či méně přístupný prevozní lodí. Na mapě vypadá ostrov Vashon trochu jako páv a trochu jako luňák. To záleží na tom, který konec si vyberete za hlavu a jak dlouho vězíte v jeho spárech. Podnebí, asi o deset stupňů teplejší a vlhčí než v Seattlu a přilehlém okolí, je ideální pro petrklíče, rybíz, rododendrony, jahody, plíseň a pro lidi se suchou pletí, kteří si rádi čtou. Počet obyvatel je kolem pěti tisíc lidí a neurčitého počtu ufňukaných zbabělců, kteří se na zimu stěhujído města. Protože leží tam, kde leží, a protože jeho útesy strmě vystupující z vody přecházejí v náhorní plošiny, překypuje ostrov Vashon výhledy a rozhledy. Na západě jsou mohutné zasněžené skály pohoří Olympie a velkolepě nezkrocený poloostrov Olympie, ztmavěly strom, hemžící se zvěří a rybami, zavlažovaný jezery a říčkami, tetelící se nezkrotnou divokou přírodou. Od poloostrova a pohoří Olympie je Vashon oddělen úzkým křivolakým půvabným západním průlivem Pugetské úžiny. Na východě se purpurově chmuří pohoří Kaskád a Seattle. Na severu jsou ostatní ostrovy, Bainbridge, Blake, Whidbey a zase pohoří Olympie. Na jihu je Mount Rainier, ta nádherná, neuvěřitelně stydlivá hora, která rozhalí svá mračna a ukáže půvabnou tvář pouze, když se ujistí, že strýc Jim s tetou Helenou skutečně nastoupili zpáteční cestu do Minneapolisu. Mount Rainier je vysoká 4 394 m, což je víc než Fudžijama, ale jenom polovina Mount Everestu. Je na ní šestadvacet ledovců, encyklopedie ji uznává jako pěkný kus a objevil ji rovněž kapitán Vancouver, který zřejmě strávil mnohou chvíli tím, že se projížděl po tomto krajíci světa a objevoval. Kromě jitřních rozednívání a občas i letních večerů, kdy je vidět úpatí hor, vypadá Mount Rainier jako fata morganavznášejícíse v oblacích, vynořujícíse a mizející (většinou mizející) nad obzorem. Lokálně se to líčí: „Přesně jako miska se zmrzlinou" - jahodovou nebo vanilkovou, podle denního údobí. Aby byl popis dokonalý, měla by být zmrzlina očepena bledě modrým krémem. Na Vashonu všechno roste jako šílené, a když vyjdete z přístavu a pustíte se nahoru po cestě, zmocní se vás pocit, že jste si měli najmout domorodého průvodce, nebo s sebou vzít mačetu. Olše, jasmíny, javory, bezinky, mandloně, borovice, bobuloviny, vrby, divoké magnólie, ostružiny, jedle, rododendrony, vavřín a dřín jsou napěchovány po okrajích cest proměňujíce je v zelené tunely a jenom díky píli okresních úřadů a telefonních a elektrorozvodných společností, které trpělivě mýtí a vysekávají, se nad silnicí neuzavře džungle. (Betty MacDonaldová - Co život dal a vzal) OTÁZKY 1. Kdo objevil ostrov Vashon a kdy? 2. Podle čeho dostal ostrov Vashon své jméno? 3. Jak se jmenuje úžina, v níž se ostrov Vashon nachází? 4. Jaká jsou dvě nejbližší města na pevnině? 5. Jaký je počet stálých obyvatel? 6. Jaká pohoří se nacházejí na západě a jaká na východě ostrova? 7. Jaké ostrovy se nalézají severně od ostrova Vashon? 8. Kolik ledovců najdeme na hoře Mount Rainier? 9. Co na ostrově Vashon roste? Procvičujete si svoji krátkodobou paměť a koncentraci pozornosti. Stává se Vám někdy, že si nejste jisti, zda jste před odchodem z domu vypnuli sporák, žehličku, zda jste zamkli? Zkuste na tyto činnosti více koncentrovat svou pozornost a dělat je vědomě a ne pouze automaticky. Také si nejlépe hlasitě nebo alespoň v duchu, řekněte, co právě děláte (Vypnula jsem žehličku, zamkla jsem dveře atd.) 6 7 Zapamatování symbolů v tabulce Po dobu 2 minut pozorujte následující tabulku a snažte se zapamatovat si co nejvíce zakreslených symbolů. Po 2 minutách tabulku zakryjte a v dolní části listu se pokuste do příslušných políček symboly umístit. t v * -* ď ? ♦ Procvičujete krátkodobou paměť ikonickou (obrazovou). 7 ) ČT Málo známé letopočty Po dobu 5 minut si pročítejte následující tabulku a snažte se zapamatovat si z ní co nejvíce. Pak horní tabulku zakryjte a pokuste se doplnit údaje v dolní tabulce. 10. leden 49 př. n. I. Caesar překročil hraniční řeku Rubikon 21. leden 1775 Popraven vůdce donských Kozáků Pugačov 16. únor 1937 Výroba prvních nylonových vláken určených pro zubní kartáčky 27. březen 1921 Narodil se Stanislav Libeňský, známý český sklářský výtvarník 4. červen 1942 Říšský protektor Heydrich podlehl zraněním z atentátu 14. červen 1642 Město Olomouc se vzdalo Švédům 4. srpen 1306 Český král Václav III. zavražděn v Olomouci 13. listopad 1907 Fr. vynálezce Paul Cornu poprvé vzlétl kolmo vzhůru s letadlem 21. leden 1775 16. únor 1937 14. červen 1642 4. srpen 1306 Caesar překročil hraniční řeku Rubikon Narodil se Stanislav Libeňský, známý český sklářský výtvarník Říšský protektor Heydrich podlehl zraněním z atentátu Fr. vynálezce Paul Cornu poprvé vzlétl kolmo vzhůru s letadlem V této úloze jde o náročnější trénink krátkodobé paměti - kombinace paměti numerické (číselné) a sémantické (slovní). Pro její lepší zvládnutí je dobré rozdělit si letopočty na menší celky a k těm si pak vytvořit nějakou legendu. Samozřejmě pro splnění této úlohy stačí zapamatovat si z každého letopočtu jen část. Synonyma Spojte čarou vždy dvě slova na této straně, která mají podobný význam. adresa hala část řešeto bydliště jáma maličký odpustit muž díl lehký léčka štíhlý restaurace objednat zatáčka mimořádný díra tlumok serpentina lest subtilní rezervovat hospoda snadný batoh pan síto prominout vestibul mýt žok nepatrný čistit zvláštní puk pytel touš 9^ í »___/ Procvičujete krátkodobou pamět ikonickou (obrazovou) Hodiny v zrcadle Najděte mezi zakreslenými ciferníky hodin vždy dva ciferníky, které jsou navzájem svým zrcadlovým odrazem. Tímto cvičením aktivujeme pravou mozkovou hemisféru, kterou v běžném živote trochu opomíjíme. Zrcadlové čtení Pokuste se přečíst následující známá česká přísloví. aoQUoeMaiA .aoacuAi; \\ab\a .\Vy\-3351ai4 y\»2>\a aj^ats IA3MA>I \8UCUHYV y\»S>\>] \ .HOA>i5íů>j uovq o AaaaH^ au bqušv aaar m\quo£ aaae aaQos Další varianta cvičení: Zkuste také napsat zrcadlově otočena pár slov nebo větu. Také můžete vyzkoušet čtení pozpátku. Počítání bez kalkulačky Pokuste se spočítat následující početní příklady bez použití kalkulačky. 68 732 - 951 = . 9 305 + 6 425 = 360 + 976 = ..... 9 902-6 321 = 4 730 + 3 012 = 12 720:265 = .. 354 x 69 = ........ 1 034:11= ......... 845 x 34 = ........ 14 596:356 = .. Pokuste se i v běžném životě obejít bez kalkulačky nebo ji používejte pouze ke kontrole správného výsledku. Tímto způsobem si procvičíte krátkodobou paměť i oprášíte své matematické znalosti. 12 13 Slova z římských číslic Pokuste se rozluštit následující „šifry". Pokud si číselné údaje převedete do římských číslic a spojíte s ostatními uvedenými písmeny, získáte slovo, které můžete napsat na volný řádek. 1 5A...................... 500 Á 1000 A .... 50 E 500 .............. 50 U 10 U S ........ T A 10 1 ............... 500 1 5 ................ 100 1 50 .............. 50 1 1000 0 ....... 5 1 1000 .............. 5 50 Á1000 ....... O 500 50 1 5 ....... 1000 50 0 100 1 5 50 1 5 ................ C? 501 100 ............ 50 E 1000 .......... 50 1 500 É ......... 50 A T E 10 ....... 1000 1 50 Á ..... 100 1 5 K A ..... 100 í 500 1 T ... 5 1 500 1 1000 5 50 A K ............ 5 H 50 E 500 ... 1000 A 501 ...... 10000 1001 .... Zkuste další slova sami vytvořit (tj. najděte slova, která obsahují co nejvíce písmen I, V, X, L, C, D a M, a „převeďte" je do číselného vyjádření). Spojování slov Pospojujte čarami postupně nejdříve všechna podstatná jména ve správném abecedním pořadím a potom všechna přídavná jména, taktéž podle abecedy. visací rákos kramflek zubr slaný baterie vlak tajemný nmsa žvýkací banální odhoz palice nepovolaný chorý dynamický Cína chlebíček hojný kostelní zvědavý kalendář namorni V tomto cvičení jde o náročnější trénink koncentrace (musíte se soustředit jednak na sledování písmenek podle abecedy, jednak na rozlišování přídavných a podstatných jmen). 15 Doplňovaní veršu Pokuste se ke každému zadanému slovu vymyslet další alespoň jedno slovo, které by se se zadaným rýmovalo. Města ze slabik Z uvedených slabik se pokuste různým seskupováním sestavit co nejvíce názvů různých měst. Trám Šiška Drak . Malíř. Šátek Dálka Hůlka Bláto . Cívka Víra...... Křída ... Hračka Mráz ... Vila...... Kříž ..... Pruh..... Tlapka BO SKO VI CE HO RO LEV PA VA STRA V tomto cvičení opět procvičujeme opomíjenou pravou hemisféru. Další možnosti jejího procvičení jsou následující: • Pokusit se dělat (při dostatku času) maximum denních činností svou nedominantní rukou (praváci levou a leváci pravou) • Dočasně pozměnit umístění různých věcí v domácnosti (např. odpadkový koš, klíče, telefon, TV ovladač atd.), abychom se vyhnuli navyklé rutině a více přemýšleli o tom, co děláme jinak automaticky • Pokusit se popsat v jednotlivých postupných krocích nějakou běžnou činnost, kterou provádíme zcela automaticky bez přemýšlení (např. postup hry člověče, nezlob se, fotografování, mytí oken, vybírání peněz z bankomatu...) • Skládat puzzle • Zapojit při procesu zapamatování více různých smyslů, nejen obvyklý zrak a sluch, ale také hmat, čich nebo chuť JI NYR KO LOV RAL HLA SO JE NY LOU Jiná varianta této úlohy - zkuste z těchto slabik složit jakákoliv slova, nejste tedy omezeni pouze názvy měst. s—* >" N 17 Co nepatří mezi zeměpisné názvy Určete z každé pětice zeměpisných názvů vždy jeden, který se do dané skupiny nehodí. Argentina, Ekvádor, Bolívie, Kolumbie, Keňa Sněžka, Matterhorn, Klínovec, Čerchov, Tok Český Les, Bílé Karpaty, Lužické hory, Slavkov, Orlické hory Ural, Alpy, Jenisej, Kordillery, Skalnaté hory Balaton, Bled, Máchovo jezero, Titicaca, Vattern Ploučnice, Nežárka, Jizera, Váh, Nisa Berlín, Split, Bukurešť, Atény, Oslo Honšú, Bali, Ankara, Madagaskar, Seychely Gargano, Krym, Peloponés, Mallorca, Florida Vranov nad Dyjí, Břeclav, Mikulov, Opava, Kyjov Le Havre, Barcelona, Nice, Lyon, Marseille Antverpy, Utrecht, Delft, Rotterdam, Haag Severní Karolina, Florida, Texas, Aljaška, Ohio Bavorsko, Lotrinsko, Durynsko, Sasko, Švábsko Svět, Bezdrev, Rožmberk, Rozkoš, Staňkov Liptov, Nil, Amazonka, Drává, Visla Procvičujete své logické myšlení a myšlení v souvislostech. Přísloví a rčení na zadané téma Vymyslete co nejvíce různých rčení, úsloví nebo přísloví na téma voda, oheň a dřevo. VOPA OHEN P REVO Zkuste vymyslet co nejvíce přísloví i na jiná témata, která Vás napadnou. Písmenné rébusy Pokuste se rozluštit následující rébusy, které skrývají různá mužská a ženská jména. A tíA J+N STAZIE BER RONIKAl RD TA £7 D K+REL OSLAVA a® ZDA DE ADíMIR PA rrr, r. i 71 1 .1 JT tWt SLÁVA Pokuste se sami na podobném principu rébusy vytvořit. Vymýšlení příběhu ze zadaných slov Níže máte uvedeno 8 náhodných slov. Pokuste se zapamatovat si je v daném poradí tak, že si je zapojením vlastní fantazie poskládáte do nějakého příběhu. Příběh zapište na volné řádky a ještě si ho po sobě několikrát přečtěte. Pak svůj text i slova zakryjte a pokuste se vybavit si slova v daném pořadí. uběhnout, sezóna, Francie, vstup, spolknout, obrana, louka, bronzový Zkuste si tuto úlohu i s jinými slovy, buď požádejte nékoho blízkého, aby Vám slova určil, nebo náhodné, bez zrakové kontroly, zakroužkujte 8-10 slov např. z denního tisku a s témito slovy pak pracujte stejným způsobem jako v této úloze. Trénujete jednak krátkodobou paméť, jednak aktivujete pravou mozkovou hemisféru. 20 21 Zapamatování autíček na parkovišti Během 4 minut si prohlížejte „parkoviště" se zakreslenými auty a pokuste se zapamatovat si barvy a značky aut i jejich rozestavení. Pak horní část listu zakryjte a pokuste se auta doplnit do prázdného nákresu parkoviště v dolní části listu. FIAT SUBARU KtA SfAT MAZPA V této úloze stimulujeme vizuální složku krátkodobé paméti (pro vétšinu lidí jsou vizuální informace snadnější k zapamatování než např. informace zvukové - mozek totiž pracuje převážné s obrazy). Slovenština Najděte ke každému slovenskému slovu na této straně jeho český ekvivalent. Rasca .......... December.... Stará mama Encián ......... Rúra ............. Čudný .......... Kocka .......... Hmla............. Rožok .......... Olovrant ...... Torta ... Fajčiť............................................................... Bábätko.......................................................... Tieň................................................................. Ponúka ........................................................... Lopta .............................................................. Kúpele ............................................................ Cintorín .......................................................... Sobáš ............................................................. Rátať............................................................... Somár............................................................. V této úloze jsme vycházeli z toho, že vétšina z nás se se slovenštinou dříve setkávala, máme ji tedy uloženou ve své dlouhodobé paméti. Je však možné, že mladší generace by mohla mít s touto úlohou trochu potíže. Vybírali jsme zde hlavné slova, jejichž znění je v obou jazycích značně rozdílné a nelze je tedy odhadnout. 23 Barevné tvary v řadě Pozorně si prohlížejte (po dobu zhruba 3 minut) následující různobarevné geometrické tvary v poradí, v jakém jsou uvedeny. Pak horní řadu zakryjte a pokuste se v dolní neúplné řadě doplnit ty tvary, které byly vynechány, spolu s příslušnými barvami. V této úloze trénujeme krátkodobou paméť. s~^f\ 0 Ó A t / 0 ✓ O cx / ✓ ? 0 cx A 0 ó 0 cx o Ó ✓ A 0 / 0 cx o ó A ✓ s A 0 / ó o cx cx O ó A ✓ / 0 ô 0 0 / A cx o / * CX 0 ó A A O 0 ó / / z. 3. •< Přiřazování přídavných a podstatných jmen 1G, 21, 3M, 40, 5L, 6K, 7C, 8F, 9B, 10E, 11J, 12D, 13N, 14H, 15A Čtete pozorně? 1. v roce 1792 kapitán Vancouver 2. po admirálu Jamesu Vashonovi 3. Pugetská úžina 4. Seattle, Tacoma 5. 5 000 6. na západe pohoří Olympie, na východe pohoří Kaskády 7. Bainbridge, Blake, Whidbey 8. 26 9. olše, jasmíny, javory, bezinky, mandloné, borovice, vrby, divoké magnólie, ostružiny, jedle, rododendrony, vavřín, dřín, petrklíče, rybíz, jahody 24 25 Synonyma adresa Hodiny v zrcadle A+E / C+J / D+G / B+H / l + L / F+K Zrcadlové čtení Není žalobce, není soudce. Ve zdravém tele zdravý duch. Stará láska nerezaví. I kapka vyhloubí kámen. Všude je chleba o dvou kůrkách. Podle sebe soudím tebe. D Počítání bez kalkulačky 68 732-951 = 67 781 9 305 + 6 425 = 15 730 360 + 976 = 1 336 9902-6321 = 3581 4 730 + 3 012 = 7 742 12 720:265 = 48 /i ) 354 x 69 = 24 426 ŕ 1 034 :11 = 94 845 x 34 = 28 730 ( 14 596:356 = 41 10. Slova z římských číslic lva, líc, dáma, lem, led, lidé, luxus, latex, taxi, milá, div, cívka, cíl, cídit, limo, vidím, vím, vlak, Vlám, vhled, odliv, Mali, mloci, moci, vliv 11. * Spojování slov visací - rákos kramflek zubr • slaný baterie vlak banální nepovolaný \ /S tajemný \ žvýkací / \/S odhoz \ palice *^ y/ rimsa dynamický Čína • chlebíček hojný kostelní zvědavý kalendář ->■ namorni 13. 14. Doplňování veršů Trám-krám, prám... Šiška - liška, myška... Drak-mrak, prak, brak... Malíř-halíř, talíř... Šátek - pátek, plátek, svátek. Dálka-válka, pálka... Hůlka-půlka... Bláto-dláto... Cívka-dívka... Města ze slabik Přísloví a rčení na zadané téma Víra-díra, míra... Křída-třída, střída... Hračka - pračka, dračka. Mráz - hráz, sráz... Vila- pila, sila... Kříž - mříž, blíž... Pruh-druh, kruh... Tlapka - klapka, šlapka.. Boskovice, Hořovice, Milovice, Milevsko, Opava, Ostrava, Ralsko, Buchlov, Strakonice, Jihlava, Nýrsko, Sokolov, Jevany, Louny... Co nepatří mezi zeměpisné názvy Argentina, Ekvádor, Bolívie, Kolumbie, Keňa - jihoamerické státy Snéžka, Matterhorn, Klínovec, Čerchov, Tok - hory v Čechách Český Les, Bílé Karpaty, Lužické hory, Slavkov. Orlické hory - pohoří v Čechách Ural, Alpy, Jenisej, Kordillery, Skalnaté hory - svétová pohoří Balaton, Bled, Máchovo jezero, Titicaca. Vattern - evropská jezera Ploučnice, Nežárka, Jizera, Váh, Nisa - české řeky Berlín, Split, Bukurešť, Atény, Oslo - hlavní mésta Honšú, Bali, Ankara. Madagaskar, Seychely - ostrovy Gargano, Krym, Peloponés, Mallorca, Florida - poloostrovy Vranov nad Dyjí, Břeclav, Mikulov, Opava. Kyjov-jihomoravská mésta Le Havre, Barcelona, Nice, Lyon, Marseille - francouzská mésta Antverpy, Utrecht, Delft, Rotterdam, Haag - holandská mésta Severní Karolina, Florida, Texas, Aljaška. Ohio - americké státy Bavorsko, Lotrinsko, Durynsko, Sasko, Švábsko - spolkové zemé Svét, Bezdrev, Rožmberk, Rozkoš. Staňkov-jihočeské rybníky Liptov, Nil, Amazonka, Drává, Visla - řeky 16. A OHEN - např. Zahrávat si s ohném Pálit jako oheň Oheň na střeše Není kouře bez ohýnku. DREVO - např. Vysázet peníze na dřevo Roste jako dříví v lese. Mohlo by se na ném dříví štípat. Spí jako dřevo. Tancuje jako dřevo. Nosit dříví do lesa VODA - např. Pustit k vodé Usnout, jako když do vody hodí Voda na jeho mlýn Držet se nad vodou Honit vodu Vařit z vody Z jedné vody načisto Tichá voda břehy mele. Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Písmenné rébusy Anastázie, Valérie, Jan, Nataša, Veronika, Bernard, Vít, Karel, Kvétoslava, Ivona, Nadéžda, Vladimír, Růžena, Pavel, Zdislava Slovenština Rasca - kmín Fajčiť - kouřit December-prosinec Bábätko - miminko Stará mama - babička Tieň - stín Encián - hořec Ponúka - nabídka Rúra - trouba Lopta - míč Čudný-divný Kúpele - lázně Kocka - kostka Cintorín - hřbitov Hmla-mlha Sobáš - svatba Rožok - rohlík Rátať - počítat Olovrant - svačina Somár-osel Torta - dort 28 29 Literatura BUCHWALDOVÁ, M., KARSTEN, G.: Úspěšná paměť. Scientia, spol. s r.o., Praha, 2003. CARTER, P., RUSSEL, K.: Trénink paměti a kreativity. Computer Press, Praha, 2002. FIORINO, M.-Ch. A KOL.: Jak si zlepšit paměť. Překl.: A.Bequivinová. Reader's Digest, Praha, 2005. MACDONALDOVA, B.: Co život dal a vzal. Vyšehrad, Praha, 1998. MANDŽUKOVÁ, J.: Kniha pro váš mozek. Start, Benešov, 2007. MULLER, 0., TATÍČKOVA, I.: Rok do kapsy. Albatros, nakladatelstvis.ro., Praha, 2003. PAVELKA, R.: Hlavolam ti hlavu nepoláme. Votobia, Olomouc, 2000. POSPÍŠILOVÁ, Z.: Hádanky a hříčky nejen se slovíčky. Portál, Praha, 2006. STEINOVA, D.: Mnemotechniky - zapomenuté dědictví antiky. Metodický materiál ČSTPMJ. SUCHÁ, J.: Cvičení paměti pro každý věk. Portál, Praha, 2007. VAŠINA, L: Jak si zlepšit paměť. Computer Press, Praha, 2002. www.ordinace.cz Poznámky Na závěr naše poslední doporučení Zapojte se do skupinového cvičení paměti. Uvidíte, že Vám to půjde lépe, navíc se pobavíte, rozptýlíte a získáte nové přátele. Informace o různých možnostech cvičení paměti získáte na níže uvedených internetových stránkách nebo u svého ošetřujícího lékaře: www.trenovanipameti.cz www.gerontologie.cz www.alzheimer.cz www.mneme.cz www.sdruzenicmp.cz www.cvicenipameti.cz www.treninkpameti.webnode.com Praktické publikace on-line (např. další řadu pracovních sešitů), konkrétní počítačovou aplikaci sloužící k trénování paměti a informace o Alzheimerově chorobě naleznete na internetových adresách: www.vzpominkovi.cz sekce Laická veřejnost www.pfizer.cz sekce Vaše zdraví