ŠKOLSKÝ A ŠKOLNÍ MANAGEMENT KATEDRA PEDAGOGIKY PDF MU INFORMACE O PŘEDMĚTU •Prezenční výuka •pátek 29. 9. 18:30–20:10 učebna 50 •pátek 1. 12. 18:30–20:10 učebna 50 •Studium odborné literatury •Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: UP. •Rukověť základní školy (vybrané texty) •doporučené časopisecké studie (vloženo ve studijních materiálech v IS). •Ukončení předmětu: zápočet •Podmínky úspěšného ukončení: •zápočtový test – 70 % správných odpovědí •samostatná práce/práce ve dvojici – vybrané téma, podrobnosti v závěru semináře ŠKOLNÍ ÚRAZ •Přečtěte novinový článek. •Ve dvojici diskutujte o tom, jak hodnotíte počínání učitelů v popisované situaci. • Jednali (podle vašeho názoru) v souladu s platnou legislativou? • Měli/mohli postupovat jinak? • Měli/mohli něco udělat lépe? •Konfrontujte své postoje s rozhodnutím soudu. • JAK SOUVISELA PŘEDCHOZÍ PRÁCE S PŘEDMĚTEM ŠKOLSKÝ A ŠKOLNÍ MANAGEMENT? • RUKOVĚŤ ZÁKLADNÍ ŠKOLY •Najděte v textu z Rukověti základní školy odpovědi na otázky formulované v pracovním listě. • •Odpovědi si zapište, poslouží vám při přípravě na závěrečný test. MANAGEMENT = řízení (při práci s lidmi hovoříme o vedení) proces zahrnující: plánování – organizování – operativní řízení – kontrolu •Jak rozumíte pojmu školský management? •Co znamená pojem školní management? •Jaký je vztah mezi těmito dvěma termíny? ŠKOLSKÝ MANAGEMENT A JEHO SUBSYSTÉMY a)makrořízení zkoumá instituce a osoby, které řídí výchovu a vzdělávání ve školském resortu. Zkoumá řízení ze strany státní školské správy, vzájemný vztah jednotlivých stupňů řízení školství v ČR, proporce strategického, taktického a operativního řízení na jednotlivých stupních, regulativní a normativní aspekty, sociální otázky ve školství apod., • a)mikrořízení se zabývá otázkami vnitřního řízení školy, kompetencemi řídících činitelů, principy a funkcemi řízení školy, metodami a formami řízení školy, řídícími vztahy, ale i otázkami ekonomického a administrativně správního usměrňování školy; = školní management • a)řízení pedagogického procesu (výuky) zkoumá usměrňování tohoto rozhodujícího procesu ze strany vedení školy, předmětových komisí, třídních učitelů, jednotlivých učitelů apod. Teorie řízení výuky má nejblíže k didaktice a k teorii výchovy, abstrahuje od procesů ekonomického a administrativního zajištění činnosti školy; = pedagogický management. • PLÁNOVÁNÍ •Struktura plánování zahrnuje dva kroky 1.Stanovení cílů 2.Určení cest k jejich dosažení, tedy • prostředků – Čím? • způsobu – Jak? • času – Kdy? Za jak dlouho? • prostoru – Kde? • • •Obst, O. (2006). Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: UP, s. 31–32. • JAKÉ JSOU VÝHODY A NEVÝHODY JEDNOTLIVÝCH TYPŮ USPOŘÁDÁNÍ? •SKUPINY A •z pohledu učitele •SKUPINY B •z pohledu žáka • ZMĚNA JAKO ŘÍZENÝ PROCES •Učitelé znají z historie našeho školství řadu různých reforem, které se snad nikdy nepodařilo realizovat tak, jak to iniciátoři změn zamýšleli. … Můžeme se ptát: Byly to vždy změny, které vycházely z důkladné diagnostiky existujícího stavu? Byly potřebné? Nešlo někdy o pouhé napodobování jakýchsi „vzorů“? Byly formulovány jasné vize, které učitelé přijali? Řekl někdo učitelům, co se od nich očekává, jak se má změnit jejich práce? Dostali dostatek času na to, aby se naučili nově pracovat? Když si na tyto otázky odpovíme, snadno pochopíme, proč se již dlouhá léta v našem školství ve vnitřní práci škol prakticky nic podstatného nezměnilo. • • •(Obst, 2006, s. 46) ABY DOŠLO KE ZMĚNĚ… •…musí být naplněny základní předpoklady a současně podmínky: •tlak na provedení změny •jasná vize •způsobilost provést změnu •odvaha udělat první krok - NEŽ DOJDE KE ZMĚNĚ… SWOT ANALÝZA VYUŽITÍ SWOT ANALÝZY VE ŠKOLE •V jakých situacích lze využít SWOT analýzu ve škole? •K čemu mohou její výsledky posloužit? •Jak byste mohli SWOT analýzu využít vy sami? ŠKOLNÍ A TŘÍDNÍ KLIMA Z POHLEDU MANAGEMENTU •Co znamenají pojmy školní a třídní klima? •Z pohledu jakých aktérů mohou být oba fenomény nahlíženy? •Kdo se podílí na utváření školního a třídního klimatu? •Jakým způsobem můžeme ovlivňovat školní, resp. třídní klima? •