Osobnost učitele Semestr: podzim 2015 Osobnost učitele U učitele nutné kvalifikační i osobnostní předpoklady. Stávání se učitelem… Nestačí suma znalostí, které by žákům předával, důležitý je i způsob, jak to činí. Profesionální kompetence učitele – komplexní schopnost či způsobilost k úspěšnému vykonávání profese. Zahrnuje znalosti, dovednosti, postoje, hodnoty, osobnostní charakteristiky (Spilková). Učitelova osobnost  souhrn všech jeho vlastností (a jejich projevů v jeho jednání a chování), které jistým způsobem (ať již kladně nebo záporně) působí na žáky a současně ovlivňují také výsledky učitelovy i žákovy činnosti (Štefanovič).  systém biofyzických, psychických a sociálních komponent (Spousta) – biopsychosociální model Model osobnosti učitele dle Mareš, 2013 Vlastnosti osobnosti učitele V modelu osobnosti (Mareš) lze nalézt odraz základních charakteristik osobnosti: temperament, charakter, motivaci, schopnosti a dovednosti (+ jejich projevy) Základní psychologické předpoklady (Spousta):  osobní psychosomatická a psychomotorická zdatnost, rychlost, vytrvalost;  neuropsychická stabilita;  psychická a frustrační tolerance;  schopnost zvládat mimořádné zátěžové situace;  schopnost vnímat a prožívat smyslové a citové podněty;  schopnost aktivizovat, stimulovat, motivovat. Charakteristiky osobnosti „dobrého“ učitele Co je „dobrý“ učitel? (obdobně: efektivní, ideální, oblíbený, úspěšný…) – hodnotící soudy, obtížně vymezitelné Taxativní charakteristika osobnosti dobrého učitele (vymezení některých základních vlastností a dovedností):  stabilita učitele, extroverze, introverze;  vlastnosti spojené s uspokojováním základních potřeb žáků;  sociálně psychologické dovednosti;  „životní dovednosti“ jakožto charakteristiky osobnosti. Stabilita učitele, extroverze, introverze 1 H. Eysenck - dimenze osobnosti: neuroticismus (hlavní dimenze osobnosti, tvořena emoční stabilitou a labilitou) extroverze/introverze Stabilita učitele, extroverze, introverze 2 Emoční stabilita – jedna z nejdůležitějších charakteristik osobnosti dobrého učitele Učitel emočně stabilní: projevuje se klidně; dokáže své emoce identifikovat a ovládat; reaguje přiměřeně situaci; má větší frustrační toleranci; vytváří příznivé klima ve třídě; dokáže tedy žáky více naučit; zároveň působí jako vzor chování (může ovlivňovat osobnostní vývoj žáků) Extroverze/introverze – méně zřejmé ve vztahu k učiteli; záleží i na osobnosti konkrétního žáka Extroverze – empirický, materialistický, utilitární přístup Introverze – idealismus, optimismus, emocionální zaměření, racionalismus Poněkud lepší introverze – neprosazuje se, naslouchá, přemýšlí o žácích, méně dominantní, pomalejší v reakcích Uspokojování potřeb žáků Naplňování kognitivních potřeb:  „kognitivní přesvědčivost“ (cognitive validity) – učitel zná svůj předmět a zároveň ho umí přesvědčivě podat, žáci musí vnímat jeho kompetenci;  schopnost motivovat (motivating power) – dokáže žáky motivovat, přitáhnout je k učení (formou či obsahem otázek a problémů, které jim předkládá + „silou“ osobnosti, ve smyslu její opravdovosti a přesvědčivosti). Naplňování základních potřeb (Maslow):  fyziologické potřeby;  potřeba bezpečí – vytvoření příznivého klimatu třídy; konzistentní; stabilní chování učitele, vstřícnost;  potřeba náležení a lásky – udržování soudržnosti třídy; mít rád žáky (dle některých názorů to ke kompetenci učitele nutně nepatří);  potřeba úcty – akceptování, ocenění žáka; vyzdvihnutí toho, co žáci zvládají; schopnost pochválit (self-esteem žáka). Dovednosti učitele Dovednost – zahrnuje smyslové, intelektuální, volní a emocionální kvality osobnosti, která se projevuje v cílevědomé a úspěšné realizaci činností (Milerjan) Parciální sociálně psychologické dovednosti:  citlivost ve vnímání žáků – přesné vnímání a interpretování všech projevů jednotlivých žáků (i mimoškolní kontext);  akceptace osobnosti žáka – akceptace žáka jako samostatné osoby, která má hodnotu sama o sobě; základní důvěra v žáka (Rogers, 2014);  empatie – (schopnost) vcítění se do myšlení a emocionálního prožívání žáků, jak vnímají jeho samého, jeho výuku nebo obecně různé situace ve škole; kognitivní a afektivní empatie  flexibilita reagování – kontrola situací, orientace v nich a správné reakce na ně; vliv temperamentu učitele;  autenticita – vystupování bez přetvářky; otevřené projevy emocí, pozitivních i negativních prožitků, názorů či postojů pomáhají žákům orientovat se v učitelově chování, poznávat cesty i hranice vzájemného působení (Gillernová, 2012). „Životní dovednosti“ jako charakteristiky osobnosti  Čestnost – dokázat bezpečně odlišit dobré od špatného;  iniciativa – udělat to, co je skutečně potřeba;  pružnost – vhodně reagovat na aktuální požadavky, situace;  vytrvalost – nevzdávat obtížnou práci;  organizování – dokázat efektivně vést, řídit;  opravdový smysl pro humor – dokázat se smát, nezapomenout na „dítě v sobě“, nezesměšňovat žáky;  úsilí, zdravý rozum, řešení problémů – umět nalézat řešení obtížných situací;  odpovědnost – za sebe i za vzdělávání a výchovu žáků;  trpělivost – akceptovat žákovu osobnost, tempo, drobné nedostatky;  přátelskost – vystupovat přiměřeně a konzistentně přátelsky vůči žákům;  zvídavost – neustrnout, nezautomatizovat výuku i vztahy;  spolupráce – dovednost spolupracovat se žáky i s okolím ve snaze jim pomoci;  starostlivost – projevovat zájem o žáky. (Kovaliková, 1995) Dovednost vést třídu Jde o dovednost učitele efektivně vést (řídit) procesy probíhající ve třídě, udržovat disciplinu, ale přitom vytvářet takovou atmosféru, která by podporovala učení. Styly vedení:  autoritářský – učitel vyžaduje naprostou poslušnost, nebere příliš ohled na názory žáků, vyžaduje přísnou kázeň, využívá často trestů;  demokratický – učitel akceptuje názory žáků, je objektivní, chápající potřeby žáků; je poměrně přísný, ale spravedlivý;  laissez-faire – učitel je k žákům nadmíru přátelský, nemá příliš velké požadavky, téměř nevyužívá trestů; učitel „dobrák“; tento styl není vhodný pro dosažení výraznější úspěšnosti jakékoliv skupiny, ani žáci jej nepreferují. Pro různé žáky vhodné různé styly (i souvislost s výchovou v rodině). Model tzv. „laskavé dominance“ (warm-and-dominant model) – blízko demokratickému stylu.; učitel je k žákům přátelský, vstřícný, ale zároveň je přísný, má jasně stanovená pravidla a vymezené hranice žákovy svobody; jasně strukturovaný, pro žáky čitelný a do určité míry předvídatelný. Formy moci učitele ve třídě Donucovací – moc učitele (respektování jeho požadavků) vychází z žákovy potřeby vyhnout se trestu (např. ve formě špatných známek či kritiky před třídou); Odměňovací – moc učitele určována snahou žáka získat odměnu ve formě hmotné (body, známky), psychologické (pochvala) či vztahové (pochvala před spolužáky); Referenční – vychází z identifikace žáka s učitelem na základě sympatií a náklonnosti („být jako učitel“ – zde osobnost podstatná); Legitimní – souvisí se sociální rolí učitele, která garantuje (formální) autoritu nad žáky; tato role je spjata s normou dohlížet na druhé a ovlivňovat je; Expertní – vychází z učitelovy znalosti oboru nebo ze zvládnutí výukových metod. Vliv učitele na žáky vychází z jejich vnímání učitele jako experta, který má intelektuální znalosti obsahu (či určité dovednosti). (původně French, Raven, 1959)