LEGISLATIVNÍ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ A ŽÁKŮ S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM ¢Legislativa: ¢Nadnárodní normy ¢Ústava České republiky ¢Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělání ve znění všech novelizací ¢Vyhlášky ¢Doporučení, směrnice, informace, metodické pokyny ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Rovný přístup ke vzdělávání (§2, odst. 1) - právo žáků se středně těžkým MP, se souběžným postižením více vadami a autismem na vzdělávání v ZŠ speciální nebo jinak. ¢Systém vzdělávacích programů §3 ¢Rámcové vzdělávací programy §4 ¢Školní vzdělávací programy §5 ¢Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení §7 ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Právní postavení škol a školských zařízení §8 ¢Název právnické osoby a organizační složky státu §8a ¢Dlouhodobé záměry §9 ¢Výroční zprávy §10 ¢Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy §12 ¢Vyučovací jazyk §13 ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON §16 ¢Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) §16 ¢Odst.1) Dítětem, žákem a studentem se SVP se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se SVP mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Odst. 2)Podpůrná opatření spočívají v ¢a) poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, ¢b) úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky, ¢c) úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, ¢d) použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů ¢e) úpravě očekávaných výstupů vzdělávání, ¢f) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, ¢g) využití asistenta pedagoga, ¢h) využití dalšího pedagogického pracovníka ¢i) poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených. ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Odst. 3) Podpůrná opatření podle odst. 2 se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti. ¢Odst. 4) Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení. Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení. ¢Odst. 5) Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně školou nebo školským zařízením je vždy předchozí písemný informovaný souhlas zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka. ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Odst. 8) Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta, který při komunikaci využívá prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace, se volí tak, aby bylo zajištěno vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá potřebám dítěte, žáka nebo studenta. ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Odst. 9) Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny. ¢Podmínkou pro zařazení je písemná žádost zletilého žáka nebo studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka, doporučení školského poradenského zařízení a soulad tohoto postupu se zájmem dítěte, žáka nebo studenta. ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§ 16a Poradenská pomoc školského poradenského zařízení ¢§ 18 Individuální vzdělávací plán ¢§ 19: Ministerstvo stanoví vyhláškou: ¢a/ konkrétní výčet a účel podpůrných opatření a jejich členění do stupňů, ¢b/ u podpůrných opatření druhého až pátého stupně pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením a normovanou finanční náročnost pro účely poskytování fin. prostředků ze státního rozpočtu, ¢c/ postup školy nebo školského zařízení před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi ………. ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§21 Práva žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků ¢§22 Povinnosti žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků ¢ ¢§23 Organizace škol ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§ 26 vyučovací hodina – rámcový nebo akreditovaný vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny (výuka v blocích), ¢§ 27 odst. 3 přípravné třídy bezplatné poskytování učebnic a učebních textů, odst. 4 střední školy, odst. 6 ¢§ 28 Dokumentace škol a školských zařízení ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§ 33 Předškolní vzdělávání ¢§ 34 Organizace předškolního vzdělávání od 1.9.2016 ¢§ 34 Organizace předškolního vzdělávání od 1.1.2017- povinné předškolní vzdělávání, termín zápisu (2.-16.5.), odst. 6 o přijetí dítěte uvedeného v § 16 odst. 9 rozhodne ředitel školy na základě vyjádření školského poradenského zařízení, popřípadě také registrujícího lékaře ¢§ 34 Organizace předškolního vzdělávání od 1.9.2017- přednostní přijímání dětí čtyřletých ¢1.9.2018 - přednostní přijímání dětí tříletých ¢1.9.2020 - přijímání dětí od dvou let věku ¢§ 34a – povinnost předškolního vzdělávání a způsoby jejího plnění, povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§ 34a odst. 5 – Jiným způsobem plnění povinnosti předškolního vzdělávání se rozumí a)Individuální vzdělávání dítěte, které se uskutečňuje bez pravidelné denní docházky dítěte do mateřské školy b)Vzdělávání v přípravné třídě ZŠ a ve třídě přípravného stupně základní školy speciální dle § 47 a 48 a c)Vzdělávání v zahraniční škole na území ČR, ve které ministerstvo povolilo plnění povinné školní docházky dle § 38a ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§ 34a odst. 6 – Zákonný zástupce dítěte, které bude plnit povinnost předškolního vzdělávání způsobem podle odst. 5 písm. b) nebo c) je povinen oznámit tuto skutečnost řediteli spádové školy, nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku (od 1.1.2017) ¢§ 34b Individuální vzdělávání ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§ 36 Plnění povinné školní docházky odst. 4 zápis k povinné školní docházce, ¢Odst. 8 § 36 Obecní úřad obce, na jejímž území je školský obvod základní školy, poskytuje této škole s dostatečným předstihem před termínem zápisu k povinné školní docházce seznam dětí, pro které je tato škola spádová a jichž se týká povinnost podle odst. 4 ¢§ 37 Odklad povinné školní docházky ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Jiný způsob plnění povinné školní docházky ¢§ 40 Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky ¢Jiným způsobem plnění povinné školní docházky se rozumí a)individuální vzdělávání žáka, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole b)b) vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením ¢§ 41 Individuální vzdělávání žáka ¢§ 42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢Dítěti s hlubokým mentálním postižením stanoví krajský úřad, se souhlasem zákonných zástupců, zvolí takový způsob vzdělávání, který odpovídá duševním a fyzickým schopnostem dítěte, a to na základě doporučujícího posouzení odborného lékaře a ŠPZ. Krajský úřad zároveň zajistí odpovídající pomoc při vzdělávání dítěte, zejména pomoc pedagogickou a metodickou. Dojde-li ke změně duševních a fyzických možností dítěte, KÚ způsob vzdělávání dítěte odpovídajícím způsobem upraví. ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§45 stupně vzdělání – základního vzdělání, základy vzdělání ¢§46 organizace základního vzdělávání – devět let (deset ročníků), dva stupně ZŠ, ¢§47 přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj a přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 10 dětí ¢§48: vzdělávání žáků se středně těžším těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem – vzdělávání na ZŠS a to na žádost zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, vzdělávání v ZŠS má 10 ročníků ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§48a Přípravný stupeň základní školy speciální, zřizovatel ZŠS může zřídit třídy PS ZŠS, které poskytují přípravu na vzdělávání v ZŠS dětem se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami nebo autismem, o zařazení dítěte do PS rozhoduje ředitel školy na základě žádosti zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského por. zařízení. ¢Do třídy PS ZŠS lze dítě zařadit od šk. roku, v němž dosáhne 5let věku. ¢Třída PS ZŠS má nejméně 4 a nejvýše 6 žáků ¢ ŠKOLSKÝ ZÁKON ¢§ 51, odst.2 - hodnocení výsledků vzdělávání žáků, klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady, odst. 4 – výsledky vzdělávání žáka v ZŠS se hodnotí slovně. ¢§ 54 – ukončení základního vzdělávání, dokladem je vysvědčení o úspěšném ukončení 9, popř, 10 ročníku základního vzdělávání, vysvědčení je opatřeno doložkou o získání stupně základního vzdělání. ¢§ 55 – žák se speciálními vzdělávacími potřebami (dle §16, odst. 9) může ředitel školy ve výjimečných případech povolit pokračování v základním vzdělávání, v němž žák dosáhne 20 roku věku, žáci ZŠS, pak se souhlasem zřizovatele do 26 let. ¢Kurz základního vzdělání pro osoby, které nezískaly základní vzdělání. VYHLÁŠKY ¢Vyhláška č. 14/2005 o předškolním vzdělávání (č. 280/2016 Sb.) ¢Vyhláška č. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. ¢Vyhláška č. 13/2004 o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. VYHLÁŠKA Č. 14/2005 SB. O PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ ¢Novelizace vyhlášky č.14/2005 Sb. - č.43/2006 Sb. ¢Obsah: ¢§ 1Podrobnosti o podmínkách provozu mateřské školy ¢§ 2 Počty přijatých dětí ve třídách mateřské školy ¢§ 3 Přerušení nebo omezení provozu mateřské školy ¢§ 4 Stravování dětí ¢§5 Péče o zdraví a bezpečnost dětí ¢§ 6 Úplata za předškolní vzdělávání v mateřské škole, kterou zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí ¢Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ¢§ 7 Přípravné třídy ¢§ 12, 13 Kurz pro získání základního vzdělání ¢Vyhláška č. 13/2004 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři ¢Typy středních škol pro žáky s mentálním postižením ¢Odborná škola, odborné učiliště, praktická škola ¢Nařízení vlády č. 211/2010 Sb. o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělání ¢ PŘEHLED KATEGORIÍ DOSAŽENÉHO VZDĚLÁNÍ ¢B – základní vzdělání ¢C – obor vzdělání Praktická škola jednoletá, dvouletá ¢J – obory vzdělání poskytující střední vzdělání (bez výučního listu a maturitní zkoušky) ¢E – dvouleté a tříleté obory vzdělání poskytující střední vzdělání s výučním listem (určené pro žáky se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, absolventi jsou připraveni pro výkon jednoduchých prací v rámci dělnických povolání ¢H – obory vzdělání poskytující střední vzdělání s výučním listem VYHLÁŠKA Č. 27/2016 SB. O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A ŽÁKŮ NADANÝCH ¢§ 1 1) Tato vyhláška upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných ¢ 2) Přihlíží se ke všem vyjádření žáka v záležitostech týkající se jeho vzdělávání, poskytují se mu dostatečné a vyčerpávající informace pro utvoření názoru, vše v souladu se zájmem žáka, veškerá sdělení musí být poskytována srozumitelným způsobem. ¢§ 2 Podpůrná opatření ¢ Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, §3, §4 ¢ VYHLÁŠKA Č. 27/2016 SB. O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A ŽÁKŮ NADANÝCH ¢§ 5 Asistent pedagoga ¢§ 9 Působení dalších osob poskytující podporu (osobní asistent) ¢§ 10 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně ¢§ 11, 12 Postup před přiznáním podpůrných opatření druhého až pátého stupně ¢§ 13 Zpráva a doporučení za účelem stanovení podpůrných opatření ¢§ 14 Zpráva ¢§ 15 Doporučení ¢ VYHLÁŠKA Č.27/2016 SB. ¢§ 16 Postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně ¢§ 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními ¢§ 18 Podpora organizace vzdělávání ¢§ 19 Pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona ¢Zařazování žáků do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 zákona ¢§ 20, 21 ¢§ 22 Převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální ¢§ 23 Přezkoumání podmínek ¢§ 24 Organizace vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona, § 25 Počty žáků VYHLÁŠKA Č. 27/2016 SB. VE ZNĚNÍ ÚČINNÉM OD 1. 9. 2017 ¢Pod číslem 270/2017 byla zveřejněna ve Sbírce zákonů novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Změny si kladou za cíl odstranit technické nedostatky v textu samotné vyhlášky č. 27/2016 Sb. V některých případech směřuje právní úprava i k odstranění nadměrné administrativní zátěže v oblasti společného vzdělávání, jelikož se v prvním roce po nabytí účinnosti vyhlášky č. 27/2016 Sb. ukázalo, že některé právem předpokládané postupy jsou zbytné, ať už vzhledem ke své povaze, nebo duplicitě vůči jiným postupům. Změny byly provedeny i v přílohách k vyhlášce. Dochází jak k opravám zjevných nesprávností, tak k úpravě některých podpůrných opatření. Mění se například velikost skupiny, ve které může být poskytováno podpůrné opatření v podobě pedagogické intervence (navyšuje se ze 4 žáků na 6). Dále se zakotvuje možnost poskytnout žákům s potřebou podpory z důvodu narušené schopnosti komunikace laminátor a laminovací fólie. Dochází i k úpravě formulářů tak, aby lépe vyhovovaly praxi. ¢Většina změn nabývá účinnosti od 1. září 2017. Nicméně změny uvedené v příloze č. 1 k vyhlášce a ve formuláři doporučení (příloha č. 5) vstoupí v účinnost až 1. prosince 2017. ¢Níže je uveřejněno platné znění dotčených ustanovení s vyznačením změn. ¢ VYHLÁŠKA Č. 72/2005 SB. O POSKYTOVÁNÍ PORADENSKÝCH SLUŽEB VE ŠKOLÁCH A ŠKOLSKÝCH PORADENSKÝCH ZAŘÍZENÍCH VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ (197/2016) ¢§ 1 Poskytování poradenských služeb ¢§ 2 Účel poradenských služeb ¢§ 2a Pravidla poskytování poradenských služeb ¢§ 2b Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika ¢§ 3 Školská poradenská zařízení ¢§ 4 Další dokumentace ¢§ 5 Poradna ¢§ 6 Centrum ¢§ 7 Škola ¢ ZÁKONY ¢Zákon o sociálních službách (č.108/2006 Sb.) ¢Zákon o zaměstnanosti (č. 435/2004 Sb.) ¢Občanský zákoník (č. 89/2012 Sb.) ¢ ¢ NIŽŠÍ PRÁVNÍ NORMY ¢