Příprava vyučovací hodiny Metody antikoncepce Bc. Michaela Mertlová 22. 11. 2017 Téma hodiny: Metody antikoncepce Určeno pro: 8. ročník Podle Rámcového vzdělávacího programu (RVP ZV): · Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví · Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví · Tematický okruh: Změny v životě člověka a jejich reflexe · Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova · Mezipředmětové vztahy: - Přírodopis (biologie člověka – pohlavní soustava) Kompetence žáka rozvíjené ve vyučovací hodině: · k učení - žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení a praktickém životě · komunikativní - žák se snaží porozumět názorům druhých a účastní se diskuze na téma hodiny · k řešení problémů - žák navrhne postup, který by při řešení (výběr vhodné antikoncepce v budoucnosti) mohl použít · sociální a personální - žák k zadané skupinové práci vytváří kritéria toho, jak bude vypadat dobře odvedená společná práce · občanské - názory nebo přesvědčení druhých přijímá jako možné, svůj názor předkládá také jako jeden z možných a opírá ho o argumenty · pracovní - žák pracuje podle návodu – seznámí se s návodem a systematicky podle něj pracuje Výchovně vzdělávací cíle: · žák vysvětlí vlastními slovy pojem antikoncepce · žák kategorizuje metody antikoncepce · žák uvede klady a zápory antikoncepčních metod · žák diskutuje o spolehlivosti antikoncepce · žák si vyzkouší nasazování kondomu na pomůcce (např. na modelu pro navlékání mužského kondomu; nebo banán, tvrdý rohlík…) Další specifikace: Místo realizace: učebna Časová dotace: 45 minut Pojmy opěrné: ochrana, kondom, menstruace, ovulace, vajíčko, spermie Pojmy nové: antikoncepce, postinor, hormonální antikoncepce, pesar, nitroděložní tělísko, erekce, ejakulace, masturbace, předehra, pohlavní styk Didaktické prostředky: tabule, fix, sešit, lístečky, model pro navlékání mužského kondomu nebo banán, tvrdý rohlík, kondomy Použité formy: frontální výuka, skupinová výuka, samostatná práce Použité metody: diskusní, praktická, brainstorming Teoretická příprava (podklad pro učitele) Antikoncepce - slouží jako ochrana před nežádoucím otěhotněním, tzn. že zabraňuje splynutí ženské pohlavní buňky (vajíčko) a mužské pohlavní buňky (spermie) při pohlavním styku - existuje celá řada antikoncepčních metod, které se v dnešní době dají využít - metody antikoncepce: ü přirozená v metoda bez použití ochranných prostředků v řadíme sem: přerušovanou soulož, hlenovou metodu, měření bazální teploty, výpočet neplodných dnů ü bariérová v metoda s použitím ochranného prostředku, který zabrání setkání vajíčka se spermií v řadíme sem: kondom, pesar, ženský kondom (femidon), nitroděložní tělísko v u této metody se chvíli zastavíme a zaměříme se na kondom, o kterém jste již určitě slyšeli v kondom neslouží pouze jako ochrana před neplánovaným těhotenstvím, ale hraje významnou roli i v tom, že zabraňuje přenosu pohlavních nemocí!! v kondom patří u mladistvých k nejvhodnější metodě antikoncepce, a proto je důležité se ho naučit správně používat ü hormonální v metoda, která obsahuje hormony, které zabraňují ovulaci – Co je to ovulace (opakování z předchozí hodiny)? ovulace = uvolnění zralého vajíčka ü chemická v metoda, která zpomaluje pohyblivost spermií a zkracuje jejich životnost v řadíme sem: spermicidní krém (gel) Klady a zápory antikoncepce - každá antikoncepční metoda má nějaké své pro a proti a) prezervativ § nejvhodnější metoda pro sexuálně aktivní dospívající (+) § chrání před přenosem pohlavních nemocí (+) § může lehce prasknout nebo dojít k mechanickému poškození (např. o prstýnek, nehet) (-) b) přerušovaná soulož § spolehlivá u stálých partnerů (+) § nespolehlivá u partnerů, kteří spolu začínají sexuálně žít (-) c) vaginální pesar § žena musí navštívit gynekologa, který ji naučí pesar zavádět (-) § spolehlivá metoda (+) d) nitroděložní tělísko § spolehlivá metoda (+) § zcela nevhodná pro dospívající, protože může mít závažné vedlejší účinky (nepravidelné krvácení, pánevní záněty…) (-) e) hormonální antikoncepce (pilulky) § spolehlivost při pravidelném užívání, snižuje výskyt vaječníkových cyst, reguluje menstruaci a snižuje při ní bolest v podbřišku (+) § ucpávání cév krevními sraženinami, kouření při užívání antikoncepce (-) Fáze hodiny Činnost vedoucí k naplnění výukových cílů Forma Metoda Čas Didaktické prostředky Úvod · zápis do třídní knihy - - 2 elektronická třídní kniha · seznámení žáků s cílem hodiny · opakování z předchozí hodiny (menstruace, ovulace, pohlavní buňky) · učitel vysvětlí pojem antikoncepce · žáci píší na tabuli opěrné pojmy k antikoncepci hromadná výklad diskuze 7 tabule, fix Hlavní část · učitel žákům vysvětlí problematiku antikoncepce (proč se používá, čemu může zabránit…) · učitel seznámí žáky s antikoncepčními metodami a rozdá jim natisknutou tabulku s metodami, popisem a zástupci · učitel diskutuje s žáky nad klady a zápory různých druhů antikoncepce · učitel s žáky diskutuje na téma pohlavní styk a jeho možná rizika · učitel diktuje zápis o kladech a záporech antikoncepce a informace o pohlavním styku hromadná výklad diskuze 16 sešit, vytisknutá tabulka · žáci přiřadí k antikoncepční metodě její vysvětlení a zástupce, který do té metody patří a seřadí metody podle spolehlivosti · učitel odpovídá na případné otázky, které žáky zajímají skupinová diskuze 9 lístečky · učitel rozdá žákům prezervativy, vysvětlí jeho používání a následnou aplikaci · nasazování prezervativu hromadná samostatná předvádění (praktická část) 9 model pro navlékání mužského kondomu, banán, rohlík Závěr · zopakování nejdůležitějších informací, zhodnocení hodiny hromadná diskuze 2 - Scénář hodiny: Úvod · Seznámení s cílem hodiny § Na konci této hodiny bude žák schopen vysvětlit pojem antikoncepce a popíše jednotlivé antikoncepční metody (jejich klady a zápory) a jejich spolehlivost. Žák demonstruje nasazení prezervativu dle návodu. Žák na konci hodiny uvede možná rizika předčasného zahájení pohlavního styku. · Motivace § Každý z vás v průběhu svého života bude řešit vhodnou metodu antikoncepce. V dnešní hodině se dozvíte, jaké existují metody antikoncepce a naučíte se správně nasazovat kondom tak, aby nedošlo k jeho poškození. § Před samotným začátkem dnešního tématu si zopakujeme látku z minulé hodiny – menstruace, ovulace, pohlavní buňky. o Jaká je funkce menstruačního cyklu? Odpověď: funkcí MC je příprava děložní sliznice na uhnízdění oplozeného vajíčka o Kolik dní zhruba trvá menstruace? Odpověď: asi 5 dní o Popiš fáze ovariálního a menstruačního cyklu o Jak se jmenuje ženská pohlavní buňka? Kolik těchto buněk dozraje v těle ženy od puberty do přechodu? Ve kterém orgánu jsou tyto buňky uloženy? Odpověď: vajíčko; 400 vajíček; vaječníky o Jak se jmenuje mužská pohlavní buňka? Od kdy do kdy se tvoří tyto buňky u mužů? Kde se tyto buňky shromažďují? Odpověď: spermie; od puberty po celý život; v nadvarlatech § Učitel vysvětlí pojem antikoncepce a úkolem žáků je pomocí brainstormingu napsat na tabuli cokoli, co je napadne s tímto pojmem. Hlavní část · Expozice § Nad napsanými opěrnými pojmy (např. ochrana, kondom, pilulky, pohlavní nemoci, bezpečnost a další věci, co děti vymyslí) vede učitel s žáky diskuzi. § Otázky do diskuze: Jaké znáš pohlavní nemoci? Co si představíš pod pojmem ochrana? Jaké pilulky myslíš? (žák by měl konkretizovat, jaké pilulky měl na mysli – mohl myslet třeba ATB, analgetika atd.) Víte, k čemu slouží kondom? § Učitel žákům rozdá natisknutou tabulku s antikoncepčními metodami, popisem a zástupci. Žáci si tabulku vlepí do sešitu. § Učitel diskutuje s žáky nad klady a zápory antikoncepce. § Pohlavní styk o s tématem antikoncepčních metod velmi úzce souvisí pohlavní styk o jak jsme si již na začátku řekli – antikoncepce chrání při pohlavním styku před nežádoucím otěhotněním o V kolika letech si myslíte, že v ČR může dojít k prvnímu pohlavnímu styku? požadovaná odpověď: v 15 letech o pohlavní styk (sex, soulož) = vložení ztopořeného penisu muže do vaginy ženy o důležité pojmy: § erekce – ztopoření (vzpřímení) penisu § ejakulace – vystříknutí spermatu (ejakulátu) § masturbace – pohlavní sebeukájení; sexuální vzrušování pohlavních orgánů muže a ženy § předehra – začátek pohlavního styku; cílem je navodit sexuální vzrušení o rizika spojená s pohlavním stykem § nechtěné těhotenství a následný potrat § pohlavně přenosné nemoci → při pohlavním styku s neznámou osobou použij vždy kondom!! § střídání partnerů (promiskuita) – rizikový faktor pro rakovinu děložního čípku § osobnostní nezralost · Fixace § Žáci dostanou do dvojice lístečky (viz praktická příprava na hodinu), které musí na základě předchozího výkladu učitele správně rozřadit – podle spolehlivosti (dle spolehlivosti od nejbezpečnější po nejméně spolehlivou). § Učitel obchází lavice a kontroluje, jak žáci pracují a případně odpovídá na individuální dotazy. · Aplikace § Učitel rozdá žákům prezervativy, vysvětlí jeho používání a následnou aplikaci. § Žáci se pomocí modulu pro navlékání mužského kondomu naučí nasazovat prezervativ. Závěr · Zopakování probrané látky § Shrnutí nejdůležitějších informací, které by si žáci měli z této hodiny odnést. § Jaká jsou rizika při špatné manipulaci s prezervativem? § Čemu zabraňuje hormonální antikoncepce? § Čemu by se měla vyvarovat žena při užívání hormonální antikoncepce? · Zhodnocení hodiny, rozloučení Praktická příprava na hodinu (práce ve dvojici) Ovál: metoda chemická Ovál: metoda bariérová Ovál: metoda hormonální Ovál: metoda přirozená vyžaduje vysokou míru sebeovládání udělá spermiím překážku v pochvě ženy Zaoblený obdélník: výpočet neplodných dnů Zaoblený obdélník: měření bazální teploty Zaoblený obdélník: pilulky Zaoblený obdélník: spermicidní gel Zaoblený obdélník: pesar Zaoblený obdélník: kondom ochromuje pohyb spermií brání dozrávání vajíček ve vaječnících Příloha č. 1 Každý žák obdrží vytištěnou tabulku, kterou si nalepí do sešitu. Pod tabulku si napíše vysvětlení pojmu antikoncepce a její klady a zápory. Žák si napíše stručný zápis o pohlavním styku. Metoda antikoncepce Popis metody Zástupce Bariérová metoda s použitím ochranného prostředku, který zabrání setkání vajíčka se spermií kondom, pesar, femidon (ženský kondom), nitroděložní tělísko Chemická metoda, která zpomaluje pohyblivost spermií a zkracuje jejích životnost spermicidní krém (gel) Hormonální metoda, která brání dozrávání vajíčka ve vaječnících pilulky (gestagenní, kombinované, postkoitální – Postinor) Přirozená metoda bez použití ochranných prostředků měření bazální teploty, výpočet neplodných dnů, hlenová metoda, přerušovaná soulož Antikoncepce - slouží jako ochrana před nežádoucím otěhotněním, tzn. že zabraňuje splynutí ženské pohlavní buňky (vajíčko) a mužské pohlavní buňky (spermie) při pohlavním styku Pohlavní styk - vložení ztopořeného penisu do vaginy ženy - v ČR první pohlavní styk nejdříve v 15 letech - erekce – ztopoření (vzpřímení) penisu - ejakulace – vystříknutí spermatu (ejakulátu) - masturbace – pohlavní sebeukájení; sexuální vzrušování pohlavních orgánů muže a ženy - předehra – začátek pohlavního styku; cílem je navodit sexuální vzrušení - rizika spojená s pohlavním stykem § nechtěné těhotenství a následný potrat § pohlavně přenosné nemoci → při pohlavním styku s neznámou osobou použij vždy kondom!! § střídání partnerů (promiskuita) – rizikový faktor pro rakovinu děložního čípku § osobnostní nezralost Použité zdroje KABÍČEK, Pavel, Ladislav CSÉMY a Jana HAMANOVÁ. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4. MACHOVÁ, Jitka a Jana HAMANOVÁ. Reprodukční zdraví v dospívání. Praha: H & H, 2002. ISBN 80-86022-94-3. Anatomie a fyziologie reprodukčních orgánů, menstruace - ppt stáhnout. SlidePlayer - Nahrávejte a Sdílejte své PowerPoint prezentace [online]. Copyright © 2018 SlidePlayer.cz Inc. [cit. 17.01.2018]. Dostupné z: http://slideplayer.cz/slide/6077801/release/woothee