1 Možnosti implementace prevence cerebro a kardiovaskulárních onemocnění do výuky základních škol a gymnázií Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, klíčové kompetence, možnosti implementace Z klíčových kompetencí vztahujících se k problematice první pomoci jsme vybrali následující: Kompetence k učení  vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení i v praktickém životě  operuje s obecně užívanými termíny, uvádí věci do souvislostí Kompetence k řešení problémů  vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, promyslí a naplánuje způsob řešení problému a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností  vyhledá informace vhodné k řešení problému, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému  samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení, užívá při řešení problémů logické postupy  ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací  kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí Kompetence komunikativní  v ústním projevu se vyjadřuje výstižně, souvisle a kultivovaně  naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje  využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem  využívá získané komunikativní dovednosti ke kvalitní spolupráci s ostatními lidmi Kompetence sociální a personální  účinně spolupracuje  v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá  chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu  ovládá a řídí svoje jednání a chování 2 Kompetence občanské  je schopen vcítit se do situací ostatních lidí  je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu  rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka Kompetence pracovní  používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla  přistupuje k výsledkům pracovní i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých 3 Problematika je v RVP ZV obsaženo především ve vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a Člověk a svět práce. Člověk a zdraví Vzdělávací oblast Člověk a zdraví přináší základní podněty pro ovlivňování zdraví (poznatky, činnosti, způsoby chování), s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat ve svém životě. Při realizaci této vzdělávací oblasti je třeba klást důraz především na praktické dovednosti a jejich aplikace v modelových situacích i v každodenním životě školy. Vzdělávání musí být silně ovlivněno kladným osobním příkladem učitele. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví je vymezena a realizována v souladu s věkem žáků ve vzdělávacích oborech Výchova ke zdraví a Tělesná výchova, do níž je zahrnuta i zdravotní tělesná výchova. Cílové zaměření vzdělávací oblasti Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:  poznávání zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty  poznávání člověka jako biologického jedince závislého v jednotlivých etapách života na způsobu vlastního jednání a rozhodování, na úrovni mezilidských vztahů i na kvalitě prostředí  získávání základní orientace v názorech na to, co je zdravé a co může zdraví prospět, i na to, co zdraví ohrožuje a poškozuje  využívání osvojených preventivních postupů pro ovlivňování zdraví v denním režimu, k upevňování způsobů rozhodování a jednání v souladu s aktivní podporou zdraví v každé životní situaci i k poznávání a využívání míst souvisejících s preventivní ochranou zdraví  propojování činností a jednání souvisejících se zdravím a zdravými mezilidskými vztahy, se základními etickými a morálními postoji, s volním úsilím atd.  aktivnímu zapojování do činností podporujících zdraví a do propagace zdravotně prospěšných činností ve škole i v obci Výchova ke zdraví Očekávané výstupy pro 2. stupeň Žák  respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery (pozitivní komunikace a kooperace)  posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví  usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví  uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc  projevuje odpovědný vztah k sobě samému 4  v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým Učivo  vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity  ochrana před přenosnými i nepřenosnými chorobami, chronickým onemocněním a úrazy (bezpečné způsoby chování), odpovědné chování v situacích život ohrožujících stavů  bezpečné chování (pohyb v rizikovém prostředí), přítomnost v krizových situacích  dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví (ochrana zdraví při různých činnostech)  podpora zdraví a její formy (odpovědnost jedince za zdraví)  sebepoznání  seberegulace a sebeorganizace činností a chování (cvičení sebereflexe, sebekontroly, sebeovládání a zvládání problémových situací)  mezilidské vztahy, komunikace a kooperace (empatie), aktivní naslouchání, dialog, efektivní a asertivní komunikace a kooperace v různých situacích  morální rozvoj (cvičení zaujímání hodnotových postojů a rozhodovacích dovedností), dovednosti pro řešení problémů v mezilidských vztazích; pomáhající a prosociální chování Tělesná výchova Očekávané výstupy pro 2. stupeň Žák  uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu Učivo  hygiena a bezpečnost při pohybových činnostech – v nestandardním prostředí, první pomoc při TV a sportu v různém prostředí a klimatických podmínkách 5 Problematiku prevence cerebro–kardiovaskulárních onemocnění a první pomoci při nich, lze, dle našeho názoru, vztáhnout na všechny vzdělávací oblasti. Jedná se např.: Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a literatura Očekávané výstupy Žák  respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru  seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh  čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas  rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává  vede správně dialog, telefonický rozhovor  dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci Učivo  čtení – věcné čtení (čtení jako zdroj informací, čtení vyhledávací, klíčová slova)  naslouchání – praktické naslouchání (vyjádření kontaktu s partnerem, výchova k empatii) věcné naslouchání (pozorné, soustředěné, aktivní – zaznamenat slyšené, reagovat otázkami)  mluvený projev – vyjadřování závislé na komunikační situaci; pozdrav, oslovení, prosba, zahájení a ukončení dialogu, střídání rolí mluvčího a posluchače  slovní zásoba a tvoření slov – slova a pojmy, význam slov, stavba slova  tvořivé činnosti s literárním textem - vytváření vlastních textů, vlastní výtvarný doprovod k literárním textům  základy literární teorie a historie- literatura umělecká a věcná (populárně-naučná, literatura faktu, publicistické žánry) Možné implementace  příručka první pomoci jako povinná četba – lze využít například materiály pro děti od ČČK, práce s textem  nácvik naslouchání – situace: komunikace zraněný – zachránce (zachránce naslouchá zraněnému), zachránce – dispečer (scénky, zachránce naslouchá dispečerovi), naslouchání učiteli – vysvětlování, zadávání úkolů  mluvený projev – nácvik aktivace IZS (telefonování), rozhovor zraněný – zachránce, rozhovor zachránce-dispečer  vypravování – Co se stalo? Jak ses zachoval?  využití fotografií, videa, filmu – situace PP – mimojazykové prostředky (mimika a gesta postižených a zachránců) – lze využít obrázky v příručkách první pomoci  využití klíčových slov PP – jejich význam, stavba slova, slovní druhy  referát – mluvený projev: témata prevence CMP a IM a PP  vytvoření časopisu/příručky/knihy o CMP, IM a PP 6 Cizí jazyk Očekávané výstupy Žák  rozumí jednoduchým pokynům a větám, adekvátně na ně reaguje  rozumí obsahu a smyslu jednoduchých autentických materiálů (časopisy, obrazové a poslechové materiály) a využívá je při své práci  používá dvojjazyčný slovník  se aktivně zapojí do jednoduché konverzace, pozdraví a rozloučí se s dospělým i kamarádem, poskytne požadovanou informaci  rozumí obsahu autentických materiálů s využitím vizuální opory  rozumí jednoduché a zřetelně vyslovované promluvě a konverzaci  vyžádá jednoduchou informaci  se jednoduchým způsobem domluví v běžných každodenních situacích Učivo  pravidla komunikace v běžných každodenních situacích – pozdrav, představení  jednoduchá sdělení – oslovení, reakce na oslovení, pozdrav, prosba, žádost, žádost o pomoc, službu, informaci  slovní zásoba  základní vztahy – existenciální (Kdo?), prostorové (Kde? Kam?), časové (Kdy?), kvalitativní (Jaký? Který? Jak?), kvantitativní (Kolik?) Možné implementace  práce s literaturou – příručka k problematice v originále, práce s textem – slovní zásoba, četba, stavba věty  nácvik situací – nácvik telefonování s dispečerem, rozhovor s postiženým – zjistit, co se stalo, jak se cítí, nácvik situací první pomoci – komunikace se spoluzachráncem Matematika a její aplikace Očekávané výstupy Žák  provádění rozboru problému a plánu řešení, odhadování výsledků, volbě správného postupu k vyřešení problému  rozvíjení spolupráce při řešení problémových úloh  rozvíjení důvěry ve vlastní schopnosti  rozvíjení soustavné sebekontroly při každém kroku v postupu řešení  rozvíjení systematičnosti a přesnosti  orientuje se v čase 7 Učivo  prostorová představivost  poměr – měřítko  procenta – procento  závislosti a data – práce s nákresy, schématy, diagramy, grafy, tabulky Možné implementace  situace PP – nácvik - odhady vzdálenosti, orientace v prostoru a čase, algoritmus postupu  procenta postižení nervové soustavy, srdce  poměry v resuscitaci  práce s grafy, tabulky – vztahující se k problému (kolik postižených CMP je zachráněno/zemře, v závislosti na čase, rozsahu postižení)  nákresy a schémata  využití slovních úloh Informační a komunikační technologie Očekávané výstupy Žák  při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty  zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě Učivo  základní způsoby komunikace (telefonování)  metody a nástroje vyhledávání informací  prezentace informací (webové stránky, prezentační programy, multimédia) Možné implementace  vyhledávání informací o prevenci a PP u CMP a IM – webové stránky s PP  tvorba prezentací s danou problematikou  tvorba webových stránek s danou problematikou  vytvoření časopisu/příručky/knihy k dané problematice 8 Člověk a společnost Vzdělávací oblast Člověk a společnost zahrnuje vzdělávací obory Dějepis a Výchova k občanství. Očekávané výstupy Žák  zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti, jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení  uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích  posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů  objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování  posoudí vliv osobních vlastností na překonávání překážek  dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování Učivo  naše obec, region, kraj – důležité instituce  lidská setkání – lidská solidarita, pomoc lidem v nouzi, potřební lidé ve společnosti  vztahy mezi lidmi – mezilidská komunikace  zásady lidského soužití – morálka a mravnost, pravidla chování; výhody spolupráce lidí  vnitřní svět člověka – vnímání, prožívání, systém osobních hodnot  právní řád České republiky – právní norma, předpis  protiprávní jednání – druhy a postihy protiprávního jednání, trestní postižitelnost; porušování předpisů v silničním provozu Možné implementace  zdůraznění morální a právní povinnosti poskytnout první pomoc  význam spolupráce a solidarity  vhodná komunikace v krizových situacích  situace první pomoci využít k diagnostice prožívání, vlastností, předsudků, strachů, využít např. modelové situace – první pomoc poskytovaná kamarádovi a bezdomovci  povinnost poskytnout první pomoc, trest za neposkytnutí PP 9 Člověk a příroda Vzdělávací obory vzdělávací oblasti Člověk a příroda, jimiž jsou Fyzika, Chemie, Přírodopis a Zeměpis. Očekávané výstupy Žák  změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa  využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů  změří elektrický proud a napětí  rozliší nejjednodušší uhlovodíky, uvede jejich zdroje, vlastnosti a použití  využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh  aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe  orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na zdraví člověka  určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy  vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu  ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu  aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny Učivo  měřené veličiny – délka, objem, hmotnost, teplota a její změna, čas  tlaková síla a tlak – vztah mezi tlakovou silou, tlakem a obsahem plochy, na niž síla působí  třecí síla – smykové tření, ovlivňování velikosti třecí síly v praxi  hydrostatický a atmosférický tlak – souvislost mezi hydrostatickým tlakem, hloubkou a hustotou kapaliny; souvislost atmosférického tlaku s některými procesy v atmosféře  formy energie  elektrické a magnetické pole – elektrická a magnetická síla; tepelné účinky elektrického proudu; bezpečné chování při práci s elektrickými přístroji a zařízeními  vlastnosti látek – tepelná a elektrická vodivost  deriváty uhlovodíků – alkoholy  přírodní látky – zdroje, vlastnosti a příklady funkcí sacharidů v lidském těle  léčiva a návykové látky  anatomie a fyziologie – stavba a funkce jednotlivých částí lidského těla  nemoci, úrazy a prevence – příčiny, příznaky, praktické zásady a postupy při léčení běžných nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy  cvičení a pozorování v terénu místní krajiny, geografické exkurze – orientační body, určování hlavních a vedlejších světových stran, pohyb podle mapy a azimutu, odhad vzdáleností a výšek objektů v terénu 10 Možné implementace  využití různých fyzikálních procesů, veličin, zákonů při zranění a první pomoci – měření krevního tlaku, krvácení, využívání různých druhů polohování (polosed, protišoková poloha)  princip masáže srdce a umělého dýchání  funkce kyslíku a cukru v těle  první pomoc u poškození jednotlivých orgánových soustav  orientace v přírodě  využití orientačních bodů při aktivaci IZS  transport v přírodě 11 Umění a kultura V etapě základního vzdělávání je oblast Umění a kultura zastoupena vzdělávacími obory Hudební výchova a Výtvarná výchova. Očekávané výstupy pro 2. stupeň Žák  vybírá, vytváří a pojmenovává co nejširší škálu prvků vizuálně obrazných vyjádření a jejich vztahů; uplatňuje je pro vyjádření vlastních zkušeností, vjemů, představ a poznatků; variuje různé vlastnosti prvků a jejich vztahů pro získání osobitých výsledků  užívá prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích – počítačová grafika, fotografie, video, animace  vybírá, kombinuje a vytváří prostředky pro vlastní osobité vyjádření; porovnává a hodnotí jeho účinky s účinky již existujících i běžně užívaných vizuálně obrazných vyjádření Učivo  hudební rytmus  kvality tónů – délka, síla, barva, výška  smyslové účinky vizuálně obrazných vyjádření – fotografie, film, tiskoviny, televize, elektronická média, reklama  typy vizuálně obrazných vyjádření – comics, fotografie, reklama  prostředky pro vyjádření emocí, pocitů, nálad, fantazie, představ a osobních zkušeností – manipulace s objekty, pohyb těla  typy vizuálně obrazných vyjádření – ilustrace textů, comics, fotografie, reklama Možné implementace  nácvik tempa, rytmizace – pro nácvik rytmu masáže srdce  tvorba příručky první pomoci – zpracovat text a ilustrovat  využití obrazů v příručkách a nástěnných mapách FAST  tvorba plakátů s problematikou první pomoci – využití různých materiálů a barev  vymyšlení písně s problematikou FAST, prevence  tvorba comicsu s problematikou FAST  využití fotografie z novin a časopisů s problematikou prevence CMP a IM, PP  reklama – propagace účasti na kurzu první pomoci, problematiky FAST  výroba pomůcek – záložky do knih, tabulky s postupy PP pro mladší spolužáky 12 Doplňující vzdělávací obor Dramatická výchova Očekávané výstupy pro 2. stupeň Žák  uplatňuje kultivovaný mluvený projev  propojuje somatické dovednosti při verbálním a neverbálním vyjádření, na příkladech doloží souvislosti mezi prožitkem a jednáním u sebe i druhých  prozkoumává témata z více úhlů pohledu a pojmenovává hlavní téma a konflikt; uvědomuje si analogie mezi fiktivní situací a realitou  přistupuje k dramatické a inscenační tvorbě jako ke společnému tvůrčímu procesu, ve kterém přijímá a plní své úkoly Učivo  psychosomatické dovednosti – verbální a neverbální komunikace  herní dovednosti – vstup do role  sociálně komunikační dovednosti – spolupráce, komunikace v běžných životních situacích, v herních situacích  náměty a témata v dramatických situacích – jejich nalézání a vyjadřování  dramatická situace, příběh – řazení situací v časové následnosti  základní stavební prvky dramatu – situace, postava, konflikt  konflikt jako základ dramatické situace – řešení konfliktu jednáním postav  základní stavební prvky dramatu – situace, postava, konflikt, téma, vrchol, gradace Možné implementace  dramatická výchova je ideální obor, ve kterém jde využít dramatizaci a různé situace první pomoci – PP u CMP nebo IM; žáci a studenti si vyzkouší roli postiženého i zachránce, prožijí pocity spojené s rolí – postižený, zachránce, reflektují pocity, vědomosti a dovednosti 13 Průřezová témata Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání. Škola musí do vzdělávání na 1. stupni i na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP ZV. V etapě základního vzdělávání jsou vymezena tato průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova. Osobnostní a sociální výchova Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova v základním vzdělávání akcentuje formativní prvky, orientuje se na subjekt i objekt, je praktické a má každodenní využití v běžném životě; umožňuje žákovi utvářet praktické životní dovednosti. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:  vede k porozumění sobě samému a druhým, napomáhá k zvládání vlastního chování, rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace, utváří a rozvíjí základní dovednosti pro spolupráci, umožňuje získat základní sociální dovednosti pro řešení složitých situací (např. konfliktů) V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:  vede k uvědomování si hodnoty spolupráce a pomoci; vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů; přispívá k uvědomování mravních rozměrů různých způsobů lidského chování Všechna témata se uskutečňují prakticky, prostřednictvím vhodných her, cvičení, modelových situací a příslušných diskusí.  rozvoj schopností poznávání – cvičení dovedností řešení problémů  sebepoznání a sebepojetí – moje tělo, moje psychika (postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; moje vztahy k druhým lidem  seberegulace a sebeorganizace – cvičení sebekontroly, sebeovládání – regulace vlastního jednání i prožívání, vůle  psychohygiena – dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích  kreativita – cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti)  mezilidské vztahy – empatie a pohled na svět očima druhého, podpora, pomoc  komunikace – řeč těla, řeč zvuků a slov, řeč lidských skutků; cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; dovednosti pro sdělování verbální i neverbální, dialog (vedení dialogu, jeho pravidla a řízení, typy dialogů); komunikace v různých situacích, efektivní strategie – 14 asertivní komunikace, dovednosti komunikační obrany proti agresi, otevřená a pozitivní komunikace  kooperace a kompetice – rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci, rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny)  řešení problémů a rozhodovací dovednosti – dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů  hodnoty, postoje, praktická etika – analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí, vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost  pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne Možné implementace Průřezové téma „Osobnostní a sociální výchova“ je ideálním předmětem, ve kterém lze se žáky diskutovat o etických a morálních aspektech poskytování první pomoci. Rozvoj komunikačních kompetencí a spolupráce jsou klíčové v poskytování první pomoci, proto je důležité tyto dovednosti neustále aktivně a vědomě rozvíjet. Je nutné vést žáky k tomu, že někdy je nutné převzít vedoucí funkci a někdy se podřídit a neprosazovat se – v první pomoci je důležitá role zachránce, který převezme vůdčí roli a také spoluzachránců, kteří jsou schopni spolupráce a aktivního naslouchání. Výchova demokratického občana Průřezové téma v obecné rovině představuje syntézu hodnot, a to spravedlnosti, tolerance a odpovědnosti, v konkrétní rovině pak především rozvoj kritického myšlení, vědomí svých práv a povinností. Výchova demokratického občana má vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:  vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti; umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků; rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, dialogické schopnosti a dovednosti; prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:  vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě; vychovává k úctě k zákonu; učí sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti, přispívá k utváření hodnot, jako je solidarita a odpovědnost; motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat; vede k asertivnímu jednání Tematické okruhy průřezového tématu jsou zaměřeny na utváření a rozvíjení demokratických vědomostí, dovedností a postojů potřebných pro aktivní účast žáků, budoucích dospělých občanů, v životě v demokratické společnosti. Při jejich realizaci je užitečné vycházet z reálných životních situací a doporučené obsahy tematických okruhů co nejvíce vztahovat k životní zkušenosti žáků. 15 Občanská společnost a škola – způsoby uplatňování hodnot v každodenním životě školy  občan, občanská společnost a stát – občan jako odpovědný člen společnosti (jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku) Možné implementace  V rámci průřezového tématu by měl pedagog žákům zdůraznit povinnost každého občana poskytnout první pomoc. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Podstatnou součástí evropské dimenze je výchova budoucích evropských občanů jako zodpovědných a tvořivých osobností. Podporuje ve vědomí a jednání žáků tradiční evropské hodnoty, k nimž patří humanismus, morálka, uplatňování práva a osobní zodpovědnost spolu s racionálním uvažováním, kritickým myšlením a tvořivostí. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:  rozšiřuje a prohlubuje dovednosti potřebné pro orientaci v evropském prostředí, seberealizaci a řešení reálných situací v otevřeném evropském prostoru; vede k poznání a pochopení života a díla významných Evropanů a iniciuje zájem žáků o osobnostní vzory; rozvíjí schopnost racionálně uvažovat, projevovat a korigovat emocionální zaujetí v situacích motivujících k setkávání, srovnávání a hledání společných evropských perspektiv V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:  pomáhá překonávat stereotypy a předsudky; podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám; upevňuje osvojování vzorců chování evropského občana a smysl pro zodpovědnost Tematické okruhy průřezového tématu podněcují zájem žáků o Evropu a svět a zprostředkovávají jim poznání, že Evropa a svět jsou místem, v němž se lidé setkávají, společně řeší problémy a utvářejí svůj život.  objevujeme Evropu a svět – život Evropanů a styl života v evropských rodinách; životní styl a vzdělávání mladých Evropanů  jsme Evropané – mezinárodní organizace a jejich přispění k řešení problémů dětí a mládeže Možné implementace  využít občanů- hrdinů– děti a dospělých z celého světa, kteří někoho zachránili  zdůraznit problematiku první pomoci u menšin (někdy strach, obava z nemocí, problém komunikace), každý je člověk a chce žít  zdraví jako celosvětová hodnota 16 Multikulturní výchova Průřezové téma Multikulturní výchova v základním vzdělávání umožňuje žákům seznamovat se s rozmanitostí různých kultur, jejich tradicemi a hodnotami. Multikulturní výchova se hluboce dotýká i mezilidských vztahů ve škole. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:  poskytuje žákům základní znalosti o různých etnických a kulturních skupinách žijících v české a evropské společnosti; učí žáky komunikovat a žít ve skupině s příslušníky odlišných sociokulturních skupin; učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy, uvědomovat si, že všechny etnické skupiny a všechny kultury jsou rovnocenné a žádná není nadřazena jiné V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:  pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným sociokulturním skupinám Tematické okruhy Multikulturní výchovy vycházejí z aktuální situace ve škole, reflektují aktuální dění v místě školy, současnou situaci ve společnosti.  kulturní diference – jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti  lidské vztahy – empatie, umět se vžít do role druhého; lidská solidarita  etnický původ – rovnocennost všech etnických skupin a kultur; odlišnost lidí, ale i jejich vzájemná rovnost  multikulturalita – význam užívání cizího jazyka jako nástroje dorozumění a celoživotního vzdělávání Možné implementace  vést žáky/studenty k tomu, že každý je především člověk, který v případě zranění (nemoci) trpí stejně jako já, má rodinu a kamarády, kteří si přejí, aby žil  zdůraznit význam znalosti cizího jazyka – pojedu do zahraničí – potřebuji pomoc Environmentální výchova Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:  přispívá k vnímání života jako nejvyšší hodnoty; přispívá k utváření zdravého životního stylu; vede k angažovanosti v řešení problémů spojených s ochranou životního prostředí; vede k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě 17 Environmentální výchova je členěna do tematických okruhů, které umožňují celistvé pochopení problematiky vztahů člověka k životnímu prostředí, k uvědomění si základních podmínek života a odpovědnosti současné generace za život v budoucnosti.  základní podmínky života – voda, ovzduší, půda, ekosystémy – ohrožování a ochrana ve světě a u nás  vztah člověka k prostředí – náš životní styl (způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém, prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví) Možné implementace  rozvoj odpovědnosti a angažovanosti, vnímavosti k přírodě – potažmo k lidem kolem  ekologické katastrofy a jejich dopad na člověka- ochrana člověka za mimořádných situací Mediální výchova Průřezové téma Mediální výchova v základním vzdělávání nabízí elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii. Média a komunikace představují velmi významný zdroj zkušeností, prožitků a poznatků pro stále větší okruh příjemců. Média se stávají důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na chování jedince a společnosti. Mediální výchova má vybavit žáka základní úrovní mediální gramotnosti. Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka V oblasti vědomostí, dovedností a schopností průřezové téma:  přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace; učí využívat potenciál médií jako zdroje informací V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:  vede k uvědomování si hodnoty vlastního života (zvláště volného času) a odpovědnosti za jeho naplnění Tematické okruhy průřezového tématu  kritické čtení a vnímání mediálních sdělení – chápání podstaty mediálního sdělení, zejména ve zpravodajství  tvorba mediálního sdělení – tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium; technologické možnosti a jejich omezení Možné implementace  využití internetu – projekt HOBIT, pořady s tématikou první pomoci: 155, 112, Než přijede záchranka, zpravodajství (zprávy o poskytnutí/neposkytnutí PP)  počítačová hra a hodnota lidského života  mediální kroužek – problematika první pomoci (anketa mezi občany), natočení dokumentu, reklamy Analýza učebnic dostupných pro výuku výchovy ke zdraví není téma prevence cerebrokardiovaskulárních onemocnění rozpracováno, někdy dokonce ani zmíněno.