Kvantifikované výroky. Výrokové formy. Logické úlohy. Ve školské matematice, ale i běžně v různých životních situacích se používají vyjádření typu všichni, ne všichni, někdo, nikdo, žádný, každý, kterýkoliv, některý, aspoň jeden apod., která vedle číslovek také vyjadřují počet nebo množství – jsou to tzv. kvantifikátory (v širším smyslu). V logice vystačíme se dvěma kvantifikátory: Obecný kvantifikátor ( x – „pro každé x platí, že …“) Existenční kvantifikátor ( x – „existuje aspoň jedno x …, pro které platí, že …“) Negace kvantifikovaných výroků. Není pravda, že všichni jsou tady. -- Aspoň jeden tady není. Není pravda, že si všichni umyli ruce. – Aspoň jeden si neumyl ruce. Není pravda, že někdo neumí zpívat. -- Každý umí zpívat. Není pravda, že někdo tady umí hrát na kytaru. – Nikdo (každý) tady neumí hrát na kytaru. Výrokové formy. Sdělení, v nichž se vyskytuje jedna nebo více proměnných. V případě, že za proměnné dosadíme z tzv. definičního oboru výrokové formy, dostaneme z ní výrok. Obvykle nás zajímá obor pravdivosti výrokové formy, tj. množina prvků, pro něž dostaneme z výrokové formy pravdivý výrok. Příklady: Žák X dnes chybí. Pan/í ………… , nar. ……………… se zúčastnil ………………. . x + 10 13 (Obor pravdivosti závisí na tom, jak je určen definiční obor) Z výrokové formy můžeme také dostat výrok, vážeme-li všechny proměnné pomocí kvantifikátorů: obecného nebo existenčního . Např. x N: x + 10 13 (Pro každé přirozené číslo x je ...) je nepravdivý výrok x N: x + 10 13 (Existuje přirozené číslo x takové, že ...) je pravdivý výrok. Úroveň abstraktního myšlení dětí v předškolním i mladším školním věku je poměrně nízká. V případě uvažování nad pravdivostí tvrzení vycházejí ze svých osobních zkušeností, uvažují o pravdivosti konkrétní situace. Jde o to, aby o pravdivosti jednoduchých výroků dokázaly rozhodnout – hry: je pravda, není pravda. Jde zde o propedeutiku, kdy se učí postupně zpřesňovat svoje vyjadřování, učí se postupně argumentovat. Př. Je/není to pravda? Venku teď prší. V této místnosti je slon. Jedna a jedna jsou dvě. Dnes jsou tady všichni. Někdo ze třídy je nemocný. Aspoň jeden z vás nosí brýle. Nikdo si nezapomněl umýt ruce před obědem. Hry 1. Budíček: Děti mají skloněné hlavy – „spí“. Učitel říká různá tvrzení. Když vysloví nepravdivé tvrzení, zvednou hlavu – „probudí se“. 2. Letí – letí Učitel říká různá tvrzení. Je-li pravdivé, děti zvednou ruce nad hlavu, např. „Letí, letí, co má křídla, všechno letí. Vrabec letí.“ 3. Vytvořte příklady z běžného života, ve kterých je potřeba rozhodovat o pravdivosti. (ve formě výroků) 4. Ke zvolenému obrázku zformulujte jednoduché výroky, týkající se situace znázorněné na obrázku. (Cílem činnosti s dětmi je rozvíjení schopnosti rozhodovat o pravdivosti vyslovených tvrzení.) Užívání kvantifikátorů si děti osvojují také na úkolech : Ukliď všechny hračky do krabice. Postav ze všech žlutých kostek věž . Polož na lavici aspoň jednu žlutou kostku a aspoň dvě modré kostky. atd.