Zkouška ze skladby (písemná část) Jméno a příjmení: Datum: Termín: 1. Korektura textu. Tisíce lidí vyjádřili tenkrát nesouhlas s režimem a proto se vydali do ulic. Ubíhal čas a přítel stále nepřicházel. Nemám co bych dodal, na podrobnosti se zeptejte příští týden. Zemi kde jsme se narodili a dům, ve kterém jsme vyrůstali musíme milovat. Hlavně, když na to budeš příště pamatovat. Spal jako by ho do vody hodil. „Neříkej sbohem“, odpověděla, „Ale na shledanou.“ Není kam jít. Okna byly zatemněny, nikdo už v domě nebyl. Nevím děti, jestli jste mi dobře porozuměli, zeptal se tamější starosta. Úspěšné dni našeho hokejového týmu skončili ziskem zlaté medaile. Štěně a kotě se honili po louce. Eva Nováková naše přední restaurátorka držela v ruce část svatováclavského pokladu. 2. Podtrhněte slova, která nejsou členy skladebních dvojic. To mrzne! A už nám běží závěrečná třetina zápasu. Koncertu duchovní hudby se zúčastnili zejména studenti. Objevili malý, ale vydatný zdroj energie. Asi mu přeskočilo. 3. Určete druhy následujících otázek. Budete skládat zkoušku teď, nebo až po Vánocích? _____________________ Jak se k tomu vyjádřit? _____________________ Mám jít nakoupit? _____________________ Že bych na to zapomněl? ______________________ Kde jste zaparkovali? ______________________ Kdo by tomu tenkrát věřil? ______________________ 4. Uveďte příklady, kdy je vztah mezi větnými členy vyjádřen: a) shodou: ______________________________________________ b) řízeností: ______________________________________________ c) přimykáním: _______________________________________________ 5. V následujících větách podtrhněte přísudky a určete jejich druh (slov. jednoduchý, slov. složený, jmen. se sponou, jmen. beze spony). V kanceláři jsem se zastavil až večer. ____________________ Nechceš se chvíli dívat na televizi? _____________________ Ten člověk musí být hluchý. _____________________ Otec už byl doma. _____________________ Dítě najednou začalo hlasitě plakat. ____________________ Letadlo bylo právě nad mořem. ____________________ 6. Určete, kterými větnými členy jsou podtržená slova. Děti ve třídě skákaly radostí. __________________ Gymnastka prudce švihla nohou. ___________________ Moře mělo v zálivu barvu modrých motýlích křídel. _________________ Na stole leželo několik červených jablek. _________________ Přítel se zdál tou zprávou dost zaskočený. _________________ 7. Znázorněte stavbu vět jednoduchých a graf popište. a) V první části se podrobně zabývám jednotlivými jevy lexikálního pravopisu. b) Ve čtvrtém ročníku základní školy musejí žáci zvládnout poznávání slovních druhů. 8. Určete druhy vedlejších vět (podtrhněte je vlnovkou) a poměr mezi hlavními větami. Snaha zvítězit nebyla taková, jak jsme očekávali. Kdo může utéci, utíká v létě z města ven. Buď je ucpaná tryska karburátoru, nebo je znečištěná svíčka. Třebaže venku pršelo, kamarádku jsem navštívila. Nepršelo, a tak nám zvadly všechny květiny. 9. Znázorněte graficky souvětí a popište ho. Vlaková souprava, jež měla osm vagonů, vjela do nádraží a dav lidí se vyhrnul na peron, který byl rázem plný lidí.