ŠKOLNÍ A TŘÍDNÍ PROSTŘEDÍ lZákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) l lVyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky – novela 2012 l lVyhláška 410/2005 Sb O hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých. l lRVP pro ZV (cíle a klíčové kompetence) + ŠVP (podmínky pro naplnění cílů a klíč.komp.) l l ŠKOLSKÝ ZÁKON § 2 Zásady a cíle vzdělávání b) zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce f) zdokonalování procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod, (6) Podpůrná opatření I-V, úprava organizace, obsahu, forem, metod…. Jaké mohou být speciální vzdělávací potřeby? § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů (1)Školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů. Jak? § 26 Vyučovací hodina (1) Vyučovací hodina v základním vzdělávání trvá 45 minut. V odůvodněných případech lze vyučovací hodiny dělit a spojovat. Kdy to má smysl? (2) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání stanoví počet povinných vyučovacích hodin, a to v prvním a druhém ročníku nejvýše 22 povinných vyučovacích hodin, ve třetím až pátém ročníku nejvýše 26 povinných vyučovacích hodin. § 27 Učebnice, učební texty, školní potřeby (3) Žákům základních škol a dětem zařazeným do přípravných tříd (§ 47) jsou bezplatně poskytovány učebnice a učební texty uvedené v seznamu podle odstavce 1(schvalovací doložka MŠMT). Žáci prvního ročníku základního vzdělávání a děti zařazené do přípravných tříd tyto učebnice a učební texty nevracejí, žáci ostatních ročníků základního vzdělávání jsou povinni učebnice a učební texty vrátit nejpozději do konce příslušného školního roku. § 41 Individuální vzdělávání (1) O povolení individuálního vzdělávání žáka rozhoduje ředitel školy, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka. Součástí žádosti je popis prostorového a materiálně technického zabezpečení vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka. Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky – novela 2012 § 1 (1) Vyučování začíná zpravidla v 8 hodin, nesmí však začínat dříve než v 7 hodin. Vyučování musí být ukončeno nejpozději do 17 hodin. (2) Ředitel základní školy umožní žákům vstup do budovy školy nejméně 20 minut před začátkem dopoledního vyučování a o přestávce mezi dopoledním a odpoledním vyučováním. (3) Žáci mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin a v odpoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin. (5) Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou nejméně 10 min. Během dopoledního vyučování, zpravidla po druhé vyučovací hodině, se zařazuje alespoň jedna přestávka v délce nejméně 15 minut. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá nejméně 50 minut. V případech hodných zvláštního zřetele lze zkrátit některé desetiminutové přestávky na nejméně 5 minut a přestávku mezi dopoledním a odpoledním vyučováním na nejméně 30 minut. Při zkracování přestávek ředitel školy přihlédne k základním fyziologickým potřebám žáků. Od školního roku 2017/2018 je znovu povinná plavecká výuka v rozsahu nejméně 40 vyučovacích hodin celkem během prvního stupně. Bezpečnost a ochranu zdraví žáků mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje škola svými zaměstnanci, vždy však nejméně jedním pedagogickým pracovníkem. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25 žáků. Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, kdy místem pro shromáždění žáků není místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, se zajišťuje bezpečnost a ochrana zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce škola oznámí nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků. Počty žáků ve školách a třídách Průměr žáků na třídu 1 třída prvního stupně má nejméně 10 2 třídy prvního stupně má nejméně 12 3 třídy prvního stupně má nejméně 14 4 a víc tříd prvního stupně má nejméně 15 Ostatní mají nejméně 17 (7) Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30, cizí jazyk 24. (+,- 4 žáci, pokud rozhodne zřizovatel, odpovídá hygienickým požadavkům a dofinancuje) Prostory - hygiena -Učebna – nejméně 1,62 m2 na žáka -Odborné pracovny, počítačové a jazykové učebny – 2m2 -Pro žáky se zdravotním postižením musí být ve školách uskutečňujících vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami zajištěny podmínky podle druhu jejich zdravotního postižení. V učebnách musí být vytvořeny relaxační koutky s odpovídajícím vybavením umístěné mimo prostor lavic. - V místnosti, kde je použito přirozené větrání okny, musí být okna zajištěna proti rozbití v důsledku průvanu. Ovládání ventilačních otvorů musí být dosažitelné z podlahy. -Při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených k pobytu dětí a žáků ve třech po sobě následujících dnech pod 18 °C, ne však méně než 16 °C, nebo při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom dni pod 16 °C musí být provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání zastaven. - PROSTORY A JEJICH VYUŽITÍ Co by mě mělo zajímat před zahájením školního roku? Třída – místnost a) velikost , počet lavic, typ lavic, rozmístění lavic upřednostňovaná forma vzdělávání b) umístění mého pracoviště – stolku, vybavení (počítač, tiskárna) c) plocha k prezentaci a podpoře výuky d) umístění třídy (možnost využití chodeb, jiných prostor…) Možnosti ve škole a v jejím okolí a)Odborné učebny b)Možnosti vycházek, …. E:\Jana\Brusel\Fotky\2010-11\prostředí školy\DSCN1281.jpg E:\Jana\Brusel\Fotky\2010-11\prostředí školy\DSCN1282.jpg E:\Jana\Brusel\Fotky\20092010\Škola 2.-3. ročník\Vyučování\P9040647.JPG E:\Jana\Brusel\Fotky\20092010\nová třída + květinářství\P1010101.JPG Pravidla školy, třídy? Kázeň? E:\Jana\Brusel\Fotky\2010-11\třída\práce ve třídě 009.jpg E:\Jana\Brusel\Fotky\2010-11\Fotky\Práce žáků\PICT0008.JPG E:\Jana\Brusel\Fotky\2010-11\třída\práce ve třídě 007.jpg E:\Jana\Brusel\Fotky\2010-11\prostředí školy\prezentace 118.jpg E:\Jana\Brusel\Fotky\2010-11\škola\snímek 064.jpg C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080447.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080448.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\P9100285 – kopie.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA010389.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080442.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080429.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080430.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080432.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080433.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080440.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080437.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080438.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080434.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080436.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080437.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080439.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080441.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080444.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080445.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080446.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080447.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080449.JPG C:\Users\compaq\Desktop\MU\Fotky - prostředí pro učení\100OLYMP\PA080450.JPG http://www.borovice.cz/image/19374/klubovna-os-halahoj.jpg Přemýšlejte, jak budete učit děti: - samostatnosti v běžných školních situacích - zodpovědnosti za věci, vztahy i činy - schopnosti se domluvit - schopnosti spolupracovat - řešit problém -