Členění geografických disciplínČlenění geografických disciplín ►►KartografieKartografie –– samostatná vědní disciplínasamostatná vědní disciplína ►►Fyzická geografieFyzická geografie ►►Socioekonomická geografieSocioekonomická geografie ►►Regionální geografieRegionální geografie Didaktika geografieDidaktika geografie ? Obecná didaktika Ped. psychologie Věd.disc iplína Oborová didaktika Školní praxe Vývoj didaktiky geografieVývoj didaktiky geografie „Metodika vyučování zeměpisu je věda o vyučování„Metodika vyučování zeměpisu je věda o vyučování zeměpisu, která se zabývá veškerými problémy, které sezeměpisu, která se zabývá veškerými problémy, které se týkají vyučování zeměpisu.“ (týkají vyučování zeměpisu.“ (J.JankaJ.Janka, 1965), 1965) „Teorie vyučování zeměpisu je vědecká pedagogická„Teorie vyučování zeměpisu je vědecká pedagogická disciplína, která studuje zákonitosti vyučovacího procesu vdisciplína, která studuje zákonitosti vyučovacího procesu v zeměpise, a to s ohledem na osobnost žáka, na danézeměpise, a to s ohledem na osobnost žáka, na dané prostředí a v souladu se specifikou geografie jako vědníhoprostředí a v souladu se specifikou geografie jako vědního oboru.“ (oboru.“ (OO.Tichý 1970, J..Tichý 1970, J. ŠupkaŠupka 1971)1971) „Didaktika geografie je věda, která studuje proces formování„Didaktika geografie je věda, která studuje proces formování osobnosti žáků a studentů ve výchovně vzdělávací práciosobnosti žáků a studentů ve výchovně vzdělávací práci školy na základě geografického poznání.“ (školy na základě geografického poznání.“ (AA..WahlaWahla ––jednajedna z verzí, 1980)z verzí, 1980) Co je předmětem zájmu DG ?Co je předmětem zájmu DG ? Kde se vzala?Kde se vzala? Jednotlivá období výuky geografie v našich zemích :Jednotlivá období výuky geografie v našich zemích : První období: 1809První období: 1809 –– 18591859 Druhé období: 1860Druhé období: 1860 –– 19181918 Třetí období: 1919Třetí období: 1919 –– 19471947 Čtvrté období: 1948Čtvrté období: 1948 –– 19891989 Páté období: 1990Páté období: 1990 –– 19991999 Šesté období: 2000Šesté období: 2000 –– současnostsoučasnost Toto dělení je jen účelové a podle dějin pedagogiky by se dalo dělitToto dělení je jen účelové a podle dějin pedagogiky by se dalo dělit na více období, které by odpovídaly např. jednotlivým školskýmna více období, které by odpovídaly např. jednotlivým školským reformám.reformám. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? V českých a slovenských zemích se datuje zavedení vyučovacíhoV českých a slovenských zemích se datuje zavedení vyučovacího předmětu zeměpis od roku 1809.předmětu zeměpis od roku 1809. Nejprve na gymnáziích a živnostenskoNejprve na gymnáziích a živnostensko--obchodních školách, později i naobchodních školách, později i na školách všeobecných.školách všeobecných. Výuka zeměpisu a pojetí osnov je označováno jako statické. Jednalo seVýuka zeměpisu a pojetí osnov je označováno jako statické. Jednalo se především o přehledy a seznamy zemí, hor, řek, měst, panovníků,především o přehledy a seznamy zemí, hor, řek, měst, panovníků, významných míst a bitev. Byl zde velmi patrný vliv dějepisu.významných míst a bitev. Byl zde velmi patrný vliv dějepisu. Se zavedením výuky zeměpisu se objevili také první autoři učebnic, kteříSe zavedením výuky zeměpisu se objevili také první autoři učebnic, kteří se také podíleli na tom, co učit.se také podíleli na tom, co učit. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Představitelé prvního období:Představitelé prvního období: K.S. AmerlingK.S. Amerling –– využití místní krajinyvyužití místní krajiny –– „Učitel má shromažďovat dostupné„Učitel má shromažďovat dostupné přírodniny svého okolí a vytvářet přírodovědné sbírky…“přírodniny svého okolí a vytvářet přírodovědné sbírky…“ K.V. ZapK.V. Zap –– Zeměpis Čech, Moravy a Slezska, podíl na Merklasově atlasu.Zeměpis Čech, Moravy a Slezska, podíl na Merklasově atlasu. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? V tomto období působili i první metodikové, jako byli např. F. Lepař a A.V tomto období působili i první metodikové, jako byli např. F. Lepař a A. Tille.Tille. F. LepařF. Lepař –– Metodika zeměpisu (1886)Metodika zeměpisu (1886) –– význam pomůcek pro výuku,význam pomůcek pro výuku, vycházky do okolí atd.vycházky do okolí atd. A. TilleA. Tille –– vysvětlování učiva o světě by mělo navazovat na učivo o vlasti.vysvětlování učiva o světě by mělo navazovat na učivo o vlasti. R. 1869R. 1869 –– reforma Exnerreforma Exner--BonitzovaBonitzova –– zařazení zeměpisu do školzařazení zeměpisu do škol obecných.obecných. 90. léta a přelom století90. léta a přelom století –– Kl. DavidKl. David –– metodikametodika –– Jak vyučovati zeměpisuJak vyučovati zeměpisu s oporou nových čítanek. Uspořádání učivas oporou nových čítanek. Uspořádání učiva –– dom. krajdom. kraj –– vlastvlast –– EvropaEvropa –– svět.svět. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Normální učební osnovy z roku 1885.Normální učební osnovy z roku 1885. Vychází také mnoho doprovodných materiálůVychází také mnoho doprovodných materiálů –– zeměpisné čítanky,zeměpisné čítanky, příručky pro výuku zeměpisu.příručky pro výuku zeměpisu. Působí zde další učitelé a metodici: S. Nikolau (středoškolské učebnice,Působí zde další učitelé a metodici: S. Nikolau (středoškolské učebnice, časopis !Širým světem“), J. Harapat (čtyřdílné rozpravy zeměpisné) ačasopis !Širým světem“), J. Harapat (čtyřdílné rozpravy zeměpisné) a F. Machát (Ilustrovaný zeměpis všech dílů světa a podíl na redigováníF. Machát (Ilustrovaný zeměpis všech dílů světa a podíl na redigování Atlasů spolu s J. Brumclíkem).Atlasů spolu s J. Brumclíkem). Výuka zeměpisu měla stále popisný ráz, i když metodiky byly hodněVýuka zeměpisu měla stále popisný ráz, i když metodiky byly hodně pokrokové.pokrokové. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Třetí období začíná vznikem samostatné Československé republiky.Třetí období začíná vznikem samostatné Československé republiky. Jedním z velkých úkolů nejenom zeměpisu bylo, aby si lidé uvědomiliJedním z velkých úkolů nejenom zeměpisu bylo, aby si lidé uvědomili svoji samostatnost se všemi jejími důsledky.svoji samostatnost se všemi jejími důsledky. Kl. David vydává první poválečnou metodiku zeměpisu. Na výuku začínajíKl. David vydává první poválečnou metodiku zeměpisu. Na výuku začínají působit i odkazy reformní pedagogiky.působit i odkazy reformní pedagogiky. F. Dejmek propagoval projektovou metodu, daltonský plán a činnou školu.F. Dejmek propagoval projektovou metodu, daltonský plán a činnou školu. Vydal učebnice pro 6.Vydal učebnice pro 6.--8. ročník podle nových osnov.8. ročník podle nových osnov. Ve dvacátých letech začala práce na nových osnovách. Vyšly v roce 1933Ve dvacátých letech začala práce na nových osnovách. Vyšly v roce 1933 jako „Normální učební osnovy“. V tomto období pracovalo také stále vícejako „Normální učební osnovy“. V tomto období pracovalo také stále více učitelů na příručkách pro zeměpis, učebnicích atd.učitelů na příručkách pro zeměpis, učebnicích atd. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Normální učební osnovyNormální učební osnovy 6. roč. Domov a jeho přírodní a zeměpisná oblast. Čs. republika se6. roč. Domov a jeho přírodní a zeměpisná oblast. Čs. republika se zvláštním zřetelem k rodné zemi. Základy fyzického zeměpisu. Ročnízvláštním zřetelem k rodné zemi. Základy fyzického zeměpisu. Roční pohyb Země, kalendář, čtvero ročních období. 2 h týdněpohyb Země, kalendář, čtvero ročních období. 2 h týdně 7. roč. Speciální mapa domácího kraje. Evropa. Země jako hvězda. Slunce7. roč. Speciální mapa domácího kraje. Evropa. Země jako hvězda. Slunce a Sluneční soustava. 3 h týdněa Sluneční soustava. 3 h týdně 8. roč. Speciální mapa domácího kraje. Jízdní řád. Evropa (pokračování).8. roč. Speciální mapa domácího kraje. Jízdní řád. Evropa (pokračování). Celkový obraz Evropy. Postavení ČSR, styky národohospodářské aCelkový obraz Evropy. Postavení ČSR, styky národohospodářské a kulturní. Asie, Austrálie s Oceánií. Kraje polární. Patero dílů světa, hvězdykulturní. Asie, Austrálie s Oceánií. Kraje polární. Patero dílů světa, hvězdy a vesmír.a vesmír. 3 h týdně3 h týdně Křivánek,J. 1930Křivánek,J. 1930 Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Významná osobnost této doby: Kamila SpalováVýznamná osobnost této doby: Kamila Spalová Je autorkou metodiky zeměpisuJe autorkou metodiky zeměpisu –– 19261926 –– 36 vyšla třikrát. Psala také36 vyšla třikrát. Psala také učebnice. Do výuky zeměpisu se dostává také hospodářský zeměpis.učebnice. Do výuky zeměpisu se dostává také hospodářský zeměpis. „Zeměpis prací tvořivou“„Zeměpis prací tvořivou“ –– je to učebnice a první část tvoří metodika.je to učebnice a první část tvoří metodika. Metoda činné školy vyžaduje od žáků samostatnou práci, při které budouMetoda činné školy vyžaduje od žáků samostatnou práci, při které budou používat nejen knihu, ale také mapu, vlastní pozorování a na tomtopoužívat nejen knihu, ale také mapu, vlastní pozorování a na tomto základě hledat odpovědi na zadané úkoly.základě hledat odpovědi na zadané úkoly. Geografická věda začala v té době řešit problém přírody a člověkaGeografická věda začala v té době řešit problém přírody a člověka –– jejichjejich vzájemný vztahvzájemný vztah –– tuto úroveň se snažila Spalová dostat do škol.tuto úroveň se snažila Spalová dostat do škol. žák společnost věda učební osnovy Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Koncept učebních osnov vychází z potřeb žáka, zohledňuje nárokyKoncept učebních osnov vychází z potřeb žáka, zohledňuje nároky společnosti a spolu s vědeckými poznatky jsou transformovány do obsahuspolečnosti a spolu s vědeckými poznatky jsou transformovány do obsahu a metod předmětu jež zpětně působí na žáka.a metod předmětu jež zpětně působí na žáka. Spalová se dále ve své metodice zabývá i činností učitele, plánovánímSpalová se dále ve své metodice zabývá i činností učitele, plánováním Výuky, využíváním dalších zdrojů pro výukuVýuky, využíváním dalších zdrojů pro výuku –– časopisy atd.časopisy atd. Další podnětyDalší podněty –– J. HanusJ. Hanus –– M. DrástováM. Drástová –– pracovní sešity.pracovní sešity. N. HradilováN. Hradilová –– B. UherB. Uher –– učebnice Zlínských pokusných škol.učebnice Zlínských pokusných škol. Projevoval se velký vliv americké pedagogické školy.Projevoval se velký vliv americké pedagogické školy. Do tohoto období spadá i 2. sv. válka.Do tohoto období spadá i 2. sv. válka. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Čtvrté obdobíČtvrté období Zásadní změna v českém školství začala vydáním nového školskéhoZásadní změna v českém školství začala vydáním nového školského zákona ze dne 21.4. 1948.zákona ze dne 21.4. 1948. Mezi nejdůležitější úkoly zeměpisu patřila láska k vlasti. Přátelství seMezi nejdůležitější úkoly zeměpisu patřila láska k vlasti. Přátelství se Sovětským svazem a ostatními zeměmi „tábora míru“.Sovětským svazem a ostatními zeměmi „tábora míru“. Při tvorbě osnov se uplatňovaly zejména nároky společnosti a stávajícíPři tvorbě osnov se uplatňovaly zejména nároky společnosti a stávající ideologie.ideologie. Učební osnovyUčební osnovy 6. roč. základy mat. zeměpisu, fyzický zeměpis, přehled dílů světa, ČSR a6. roč. základy mat. zeměpisu, fyzický zeměpis, přehled dílů světa, ČSR a přírodní oblasti.přírodní oblasti. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? 7. roč.7. roč. –– mimoevropské státy světa a Evropa.mimoevropské státy světa a Evropa. 8. roč.8. roč. –– hospodářský zeměpishospodářský zeměpis Opět zde zavládla přemíra politickoOpět zde zavládla přemíra politicko--hospodářské faktografie.hospodářské faktografie. Reforma 1953Reforma 1953 –– osmiletá a jedenáctiletá škola. Polovina 50. letosmiletá a jedenáctiletá škola. Polovina 50. let –– vznikvznik didaktiky geografiedidaktiky geografie –– zakladatelézakladatelé –– O. Tichý, J. Janka.O. Tichý, J. Janka. 60. léta60. léta –– návrat k základní devítileté škole.návrat k základní devítileté škole. 70. léta70. léta -- „Projekt dalšího rozvoje výchovně vzdělávací soustavy“„Projekt dalšího rozvoje výchovně vzdělávací soustavy“ Tvorba učebnicTvorba učebnic –– prozatímní učebniceprozatímní učebnice –– specifický vzorek ověřováníspecifický vzorek ověřování reformy.reformy. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? 5. roč.5. roč. –– Úvod do zeměpisu. Obecný fyzický zeměpis. Zeměpis světadílů aÚvod do zeměpisu. Obecný fyzický zeměpis. Zeměpis světadílů a Oceánů (Afrika, Indický oceán, Austrálie, Tichý oceán a Oceánie,Oceánů (Afrika, Indický oceán, Austrálie, Tichý oceán a Oceánie, Austrálie).Austrálie). 6. roč. Zeměpis světadílů a oceánů (Amerika, Atlantský a Severní ledový6. roč. Zeměpis světadílů a oceánů (Amerika, Atlantský a Severní ledový Oceán), Evropa a Asie bez SSSR.Oceán), Evropa a Asie bez SSSR. 7. roč. SSSR. Politické rozdělení světa. Obecná socioekonomická7. roč. SSSR. Politické rozdělení světa. Obecná socioekonomická geografie. Krajina a životní prostředí. Globální problémy lidstva.geografie. Krajina a životní prostředí. Globální problémy lidstva. 8. ČSFR.8. ČSFR. 9. Úvod do vyučování. Místní region a jeho postavení v ČSFR. Postavení9. Úvod do vyučování. Místní region a jeho postavení v ČSFR. Postavení ČSFR v Evropě. Přehled světa.ČSFR v Evropě. Přehled světa. Osobnosti didaktiky geografie: J. Turkota, J. Machyček, M. Papík, J.Osobnosti didaktiky geografie: J. Turkota, J. Machyček, M. Papík, J. Šupka, H. Kuhnlová, F. Brabec, A. Wahla,Šupka, H. Kuhnlová, F. Brabec, A. Wahla, Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Páté obdobíPáté období –– 90. léta 20. století90. léta 20. století Vyznačují se rozpadem jednotné školy a snahou o alternativní výuku. ToVyznačují se rozpadem jednotné školy a snahou o alternativní výuku. To vše je provázeno uvolněním trhu s učebnicemi a jejich tvorbou různýmivše je provázeno uvolněním trhu s učebnicemi a jejich tvorbou různými nakladatelstvími a autorskými kolektivy.nakladatelstvími a autorskými kolektivy. Vznikají tři programy Základní škola, Obecná škola a Národní škola. VedleVznikají tři programy Základní škola, Obecná škola a Národní škola. Vedle nich jsou povoleny alternativní školynich jsou povoleny alternativní školy –– Daltonský plán a Waldorfská škola.Daltonský plán a Waldorfská škola. Nastává ústup a krize oborových didaktik.Nastává ústup a krize oborových didaktik. Až koncem 90. let nastává změna v podobě diskuse nad zaměřením školyAž koncem 90. let nastává změna v podobě diskuse nad zaměřením školy v nových podmínkách.v nových podmínkách. Proč učit geografii a didaktiku geografie?Proč učit geografii a didaktiku geografie? Šesté období, ve kterém se nacházíme je v duchu zaváděníŠesté období, ve kterém se nacházíme je v duchu zavádění a ověřovánía ověřování Rámcového vzdělávacíhoRámcového vzdělávacího programu.programu. Všechny tyto snahy však provází množství nedostatků, zaviněnýchVšechny tyto snahy však provází množství nedostatků, zaviněných především absencí cíleného výzkumu.především absencí cíleného výzkumu. Oborové didaktiky dostávají naOborové didaktiky dostávají na PdFPdF MU šanci v podobě doktorského studiaMU šanci v podobě doktorského studia v rámci pedagogiky.v rámci pedagogiky.