5. 11. 2018 1 Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) Komunikace  Přijímání a výměna informací, sdělování myšlenek, citů  Komunikace jako základní potřeba  K. jako podmínka pro vývoj člověka (duševní schopnosti, emoce chování)  Verbální způsob komunikace  Nonverbální způsob komunikace AAK – vymezení pojmů  AAK kompenzuje k. poruchy  osob s částečně či úplně znemožněnou verbální komunikací  podpora dorozumění, komunikace, vyjádření pocitů, přání…  Augmentativní k. – podpora již existujících schopností a dovedností, které jsou nedostatečné  Alternativní k. – náhrada mluvené řeči Oblasti obtíží i osoby s postižením  Závažná postižení mluvené řeči nebo její chybění  Narušení pohybu – narušení mimiky, gestikulace  Problémy se slovní zásobou  Problémy s neverbální složkou – produkce, porozumění  … … … Neverbální způsoby komunikace  Pohled  Mimika  Kinezika  Fyzické postoje  Gestika  Haptika  Proxemika  Prostředí Hlediska pro volbu AAK  Diagnostika řečových schopností jedince  Zjišťujeme:  stupeň porozumění signálům nonverbální komunikace  stupeň porozumění řeči  současné způsoby komunikace  schopnost vyjadřovat souhlas a nesouhlas, rozumění symbolům a případné čtenářské dovednosti 5. 11. 2018 2 Hlediska pro volbu AAK  Zjišťujeme:  úroveň hrubé a jemné motoriky  motivaci ke komunikaci a schopnost dorozumět se  sociální dovednosti, vztahy k vrstevníkům, chování, emoční projevy  kognitivní a senzorické schopnosti, sociální prostředí klienta, způsob trávení času, možnosti podpory… Komunikační systémy Makaton  Margaret Walker a tým  Jazykový program, poskytuje základní prostředky komunikace  Manuální znaky (základ 350 znaků) doplněné mluvenou řečí a symboly  Znaky zejména ze znakového jazyka  Vztah k všednímu dni, jednoduchost  Složení individuální Piktogramy  Zjednodušené zobrazení skutečnosti (předměty, činnosti, pocity)  Možno použít obrázky či fotky  Snadno srozumitelné  Možnost skládat věty či vytvářet program dne 5. 11. 2018 3 Kde se můžeme v běžném životě setkat s piktogramy? Piktogramy v běžném životě 5. 11. 2018 4 Bliss  Charles Bliss  Jednoduché obrázky místo slov (inspirace čínskými znaky)  Původně porozumění mezi národy, později úprava pro nemluvící osoby  Základní slovník + další kombinace  Adaptace pro jedince s omezenými pohybovými funkcemi (pomůcky) Blissymbolics Communication International (Sweden) http://www.blissymbolics.or g/index.php 5. 11. 2018 5 Facilitovaná komunikace  Rosemary Crossley (70.-80.léta)  Fyzická podpora ruky postiženého  Ruka, zápěstí, paže  Působení protitlaku  Cílem – omezit podporu facilitátora na nejmenší míru  Argumenty pro i proti Facilitovaná komunikace  Kayla's Voice...empowering people with autism (3:50) Sociální čtení + sociální učení „…je chápáno jako poznávání, interpretace a přiměřené reagování na zraková znamení a symboly, piktogramy, slova a skupiny slov, které se často objevují v okolním prostředí nebo v širším kontextu, aniž by byly využívány čtecí technické dovednosti“ Kubová (in Valenta, Müller 2003) Sociální čtení  U jedinců s mentálním postižením a s více vadami  Poznávání na základě zrakového poznání symbolů, piktogramů, slov  Bez čtecích dovedností  3 fáze:  Soubor obrázků a textů  Slova ve vztahu k piktogramům  Skupina slov ve vztahu k piktogramům Další komunikační pomůcky  Komunikační pomůcky s hlasovým výstupem  Využití počítačové techniky  počítačové programy  myš  klávesnice, doteková obrazovka  ovládání počítače hlasem Problémy u jedinců s autismem  Kvalitativně jiné než u MR či afázie  Řeč vážně narušena, schopnost mluvit ale zachována  Chápání významu komunikace chybí  Cíle rozvoje/výuky  Jak komunikovat  Proč komunikovat  Volba vhodné formy 5. 11. 2018 6 Výběr způsobu komunikace  Volba alternativních způsobů náročná  Chybí vhodný komunikační systém  Nápadné chování  Komunikace na úrovni abstraktního myšlení dítěte (klienta)  Vedle mluveného slova další formy  Komunikace vede k nezávislosti Formy komunikace (1)  Řeč  nejvyšší forma komunikace  abstraktní a pomíjivá  Gesta  problémy u vyjadřování emocí, citů  gesta symbolická  použití znakového jazyka jen omezeně možné (kognitivní nároky, napodobování…) Formy komunikace (2)  Komunikace s vizuální podporou  Velmi konkrétní  Fotografie, obrázky, piktogramy…  Jednoznačnost, vazba na realitu  Výhody  Obrázky pochopitelné pro každého  Menší kognitivní nároky  Není pomíjivá, trvalost  Jednoznačnost Další prostředky komunikace Příklady z praxe Komunikační tabulka, sešit… 5. 11. 2018 7 Komunikační pas pro člověka s těžkou poruchou komunikace ►Co je podle Vašeho názoru důležité, aby lékaři a zdravotníci o člověku věděli (přes ošetřením, před pobytem ve zdrav. zařízení)? Duální senzorické postižení Helen Keller  Helen Keller Speaks out (3:09)  Jaké formy komunikace jste zaznamenali? Helen Keller  Speech (9:03)  The Miracle Worker (1962) - Water Scene (6:11)  Komunikace s hluchoslepými (Lorm) - text:  Tadoma + další (1:03): How Helen learned talking (3:09) 5. 11. 2018 8 Další prostředky komunikace  Znakový jazyk  Braillovo písmo  Prstová abeceda – daktylotika  Znakování ruku v ruce  Lormova abeceda  TADOMA, tactiling  Komunikační tabulky Dělení AAK  podle způsobu přenosu informace:  statické  dynamické  podle druhu senzorického kanálu, jenž zprostředkovává poskytovanou informaci  podle využitelnosti speciálních pomůcek Dělení AAK  podle způsobu přenosu informace  podle druhu senzorického kanálu, jenž zprostředkovává poskytovanou informaci:  akusticko-taktilní (pohybově-dotyková komunikace…)  optické (mimicko-gestikulační komunikace…)  opticko-akustické a vibrační systémy (orální komunikace, elektroakustická, vibrační zařízení…)  podle využitelnosti speciálních pomůcek Dělení AAK  podle způsobu přenosu informace  podle druhu senzorického kanálu, jenž zprostředkovává poskytovanou informaci  podle využitelnosti speciálních pomůcek:  bez pomůcek  s pomůckami  jiné typy Dělení AAK  podle způsobu přenosu informace:  statické  dynamické  podle druhu senzorického kanálu, jenž zprostředkovává poskytovanou informaci:  akusticko-taktilní (pohybově-dotyková komunikace…)  optické (mimicko-gestikulační komunikace…)  opticko-akustické a vibrační systémy (orální komunikace, elektroakustická, vibrační zařízení…)  podle využitelnosti speciálních pomůcek:  bez pomůcek  s pomůckami  jiné typy