Cvičení z kombinatoriky Princip inkluze a exkluze 26. 11. 2018 MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Princip inkluze a exkluze MA2BP_CK0M 8. cvičení 26. 11. 2018 Princip inkluze a exkluze Princip inkluze a exkluze Princip inkluze a exkluze Princip inkluze a exkluze MA2BP_CK0M 8. cvičení 26. 11. 2018 Princip inkluze a exkluze MA2BP_CK0M 8. cvičení 26. 11. 2018 Princip inkluze a exkluze au eu c a + b + c +1/4 n e n c dne dne - en c r Princip inkluze a exkluze 1 Nechť M1,M2,. .., Mk jsou konečné množiny. Pak platí: | Mi U M2 U • • • UA4| = |Mi| + |M2| + --- + |A4| -|Mi n M2\ - |Mi n M3|----- ■ IMfc.inM/,1 + Mi n M2 n M3| H-----h |Mfc_2 n Mfc_i n M/d +(-i)/(+1|MinM2n---nM/<| MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Princip inkluze a exkluze au eu c a + b + c +1/4 n e n c dne dne - en c r Princip inkluze a exkluze 1 Nechť M1,M2,. .., Mk jsou konečné množiny. Pak platí: | Mi U M2 U • • • UA4| = |Mi| + |M2| + --- + |A4| -|Mi n M2| - \Mx n M3|-----|Mfc_i n Mk\ + Mi n M2 n M3| h-----h |Mfc_2 n Mfc_i n Mfc| +(-i)/(+1|MinM2n---nM/<| (-i)r+1 Myi n Mh n • • • n Mjr í/'lvJr}C{l,...,/c} MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 MA2BP_CK0M 8. cvičení 26. 11. 2018 H Určete počet všech přesmyček daného slova takových, v nichž žádné stejné hlásky neleží vedle sebe. a) BONBON MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Určete počet všech přesmyček daného slova takových, v nichž žádné stejné hlásky neleží vedle sebe. a) BONBON fí-3^+3f -3! =30 5! 4! MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Příklady Určete počet všech přesmyček daného slova takových, v nichž žádné stejné hlásky neleží vedle sebe. a) BONBON [§ - 3§ + 3f - 3! = 30 b) KOMBINATORIKA Určete počet čísel nesoudělných s číslem a) 100 b) 350 Dokažte, že zpráva o jednom ročníku jisté ZŠ je chybná (vymyšlená?) Do 6. ročníku chodí 45 žáků, z toho 30 chlapců. 30 žáků 6. ročníku má dobrý prospěch, z toho je 16 chlapců. Sportu se věnuje 28 žáků, z toho 18 chlapců, resp. 17 žáků, kteří mají dobrý prospěch. 15 chlapců, kteří sportují, má dobrý prospěch. MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Příklady Určete počet všech přesmyček daného slova takových, v nichž žádné stejné hlásky neleží vedle sebe. a) BONBON [§ - 3§ + 3f - 3! = 30 b) KOMBINATORIKA Určete počet čísel nesoudělných s číslem a) 100 b) 350 Dokažte, že zpráva o jednom ročníku jisté ZŠ je chybná (vymyšlená?) Do 6. ročníku chodí 45 žáků, z toho 30 chlapců. 30 žáků 6. ročníku má dobrý prospěch, z toho je 16 chlapců. Sportu se věnuje 28 žáků, z toho 18 chlapců, resp. 17 žáků, kteří mají dobrý prospěch. 15 chlapců, kteří sportují, má dobrý prospěch. Nápověda: Zaměřte se na dívky. Kolik z nich má dobrý prospěch, kolik jich sportuje a pro koli platí oboje? Jsou ty údaje v pořádku? MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Příklady Určete počet všech přesmyček daného slova takových, v nichž žádné stejné hlásky neleží vedle sebe. a) BONBON r6! o5! 1 o4! b) KOMBINATORIKA Určete počet čísel nesoudělných s číslem 13! 16 § -3§+3f -3! =30 -4 12 + 6^-4 8 -r u 4 2 10! + 9! a) 100 [100 - 50 - 20 + 10] b) 350 [350 - 175 - 70 - 50 + 35 + 25 + 10 - 5] Dokažte, že zpráva o jednom ročníku jisté ZŠ je chybná (vymyšlená?): Do 6. ročníku chodí 45 žáků, z toho 30 chlapců. 30 žáků 6. ročníku má dobrý prospěch, z toho je 16 chlapců. Sportu se věnuje 28 žáků, z toho 18 chlapců, resp. 17 žáků, kteří mají dobrý prospěch. 15 chlapců, kteří sportují, má dobrý prospěch. [dívky: |P+|S|-|PnS| =22??] Nápověda: Zaměřte se na dívky. Kolik z nich má dobrý prospěch, kolik jich sportuje a pro koli platí oboje? Jsou ty údaje v pořádku? MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Příklady pro pokročilé MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Příklady pro pokročilé H Kolik tlumočníků je zaměstnáno v tlumočnické agentuře, víme-li, že 36 jich umí anglicky, 32 německy, 31 rusky, 30 francouzsky, 28 polsky, 26 španělsky, přičemž 53 z nich zná více než jeden z uvedených jazyků, 24 tlumočníků zná alespoň tři jazyky, 9 alespoň čtyři jazyky, 3 alespoň pět a 1 všech šest jazyků. Kolika způsoby se může posadit v kině n manželských párů do poslední řady, kde je 2n míst, tak, aby žádný manželský pár neseděl vedle sebe? MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Příklady pro pokročilé Kolik tlumočníků je zaměstnáno v tlumočnické agentuře, víme-li, že 36 jich umí anglicky, 32 německy, 31 rusky, 30 francouzsky, 28 polsky, 26 španělsky, přičemž 53 z nich zná více než jeden z uvedených jazyků, 24 tlumočníků zná alespoň tři jazyky, 9 alespoň čtyři jazyky, 3 alespoň pět a 1 všech šest jazyků. Nápověda: Číselné údaje pro více jazyků nejsou součtem ale sjednocením. Kolik tlumočníků umí 5 jazyků (tj. jaké je sjednocení)? A jak vypadá součet, tj. číslo >4n/vn/?nFnP| + |>4n/vn/?nFnS| + -- - + |A/n/?nFnPnS|I které se použije ve vzorci pro inkluzi a exkluzi? Kolika způsoby se může posadit v kině n manželských párů do poslední řady, kde je 2n míst, tak, aby žádný manželský pár neseděl vedle sebe? MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018 Příklady pro pokročilé H Kolik tlumočníků je zaměstnáno v tlumočnické agentuře, víme-li, že 36 jich umí anglicky, 32 německy, 31 rusky, 30 francouzsky, 28 polsky, 26 španělsky, přičemž 53 z nich zná více než jeden z uvedených jazyků, 24 tlumočníků zná alespoň tři jazyky, 9 alespoň čtyři jazyky, 3 alespoň pět a 1 všech šest jazyků. [93] Nápověda: Číselné údaje pro více jazyků nejsou součtem ale sjednocením. Kolik tlumočníků umí 5 jazyků (tj. jaké je sjednocení)? A jak vypadá součet, tj. číslo >4n/vn/?nFnP| + |>4n/vn/?nFnS| + -- - + |A/n/?nFnPnS|I které se použije ve vzorci pro inkluzi a exkluzi? Kolika způsoby se může posadit v kině n manželských párů do poslední řady, kde je 2n míst, tak, aby žádný manželský pár neseděl vedle sebe? MA2BP_CKOM 8. cvičení 26. 11. 2018