Hry pro jazykovou výchovu Procvičování výslovnosti 1. Hry pro ohebné jazýčky Havlan a vlána Havlan kláká: „Doblé láno, jak se máte, kmotlo vláno, klá, klá, klá?“ Vlána kláká: „Doblá zpláva, Laduju se, že jsem zdláva, klá, klá, klá!“ Představte si, že malý Roman neumí říkat R. Zkusíte to po něm opravit? Však on se to R naučí, uvidíte! Tere u jetere Stojí tere u jetere, vyběhlo si na rouku, uviděro vedre jedre verkou bedru v krobouku. Stojí tere u jetere, uvidělo jerena, jak se rekro, tak se rekro, schovaro se do sena. Sláva, Roman už umí říkat R! A tak ho teď říká i tam, kde žádné R být nemá. Ale vy to po něm hravě opravíte, že ano? 2. Hádanky (zvířátka) Přede, přede, mhouří víčka, K snídani má misku mlíčka. Kdo je to? Strká sosák do medu, Bzučí sladkou koledu. Kdo je to? Když se vydá k sousedům Na zádech si nese dům. Kdo je to? Má rezavý kožíšek, ráda šplhá do výšek. Chcete se s ní kamarádit? Tak jí hoďte oříšek. Kdo je to? Nemotora skoro slepý, hlína se mu na nos lepí. Pracuje i v neděli, razí v zemi tunely. Kdo je to? Hádanky jsou zaměřeny na správnou výslovnost a artikulaci. 3. Co je na obrázku špatně? (didaktické obrázky, např.: pán „vede“ pejska na vodítku, ale pejsek je vzduchu jako nafukovací balónek; klec s kanárkem vzhůru nohama; sněhulák stojí na pláži u moře; schody vedou k domu bez dveří aj.) 4. Obrázková osnova a) seřazení obrázků podle děje známé pohádky b) poslední obrázek chybí (jak by mohl příběh skončit) c) kam zařadíme obrázek, který vypadl aj. Samozřejmostí je nácvik říkadel, písniček, básniček a práce s frazeologií (přirovnání, rčení, přísloví, pořekadla). Náměty na didaktické hry Jedeme, jedeme … Vláček jede, vláček houká, do kopce se zvolna souká. Přednosta nám salutuje, vláček brzdí, zastavuje. Didaktická hra 1 Jedeme, jedeme Ke každému stolečku dáme tolik obrázků (např. zvířata, ptáky, květiny, dopravní prostředky atd.), kolik je u něj dětí. Děti sedí a každé z nich má položené ruce na obrázku, který je položen prázdnou stranou nahoru. Učitel říká: pojedeme do ZOO a budeme různá zvířátka. Pozor, náš vlak (autobus) vyjíždí – JEDEME! Na tento povel si děti začnou posunovat obrázky zleva doprava, znázorňují pohyb při jízdě. Na povel ZASTAVIT všichni obrázky obrátí a každé z nich pojmenuje zvíře na obrázku (mohou o zvířátku také něco povědět, vybavit si nějako zkušenost, říct, jak vypadá apod.). Záleží na tom, jaký cíl si stanovíme. Toto opakujeme, až se všechny děti vystřídají. Pokud má někdo obrázek stejný, nesmí už opakovat to, co řekl. Při posunování říkáme výše uvedenou básničku. Didaktická hra 2 Jaká může být Děti odpovídají na otázky učitelky, např. jaká může být maminka, pejsek, opice, květina apod. Odpovídají přídavnými jmény: hodná (maminka), milý (pejsek), drzá (opice), voňavá (květina) aj. Snažíme se o to, aby děti vymyslely přídavných jmen co nejvíc a aby neříkaly pouze velká, malá.