Úkoly jazykové výchovy Dílčí vzdělávací cíle (co pedagog u dítěte podporuje) - rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování); - rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu; - osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení a psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické). Vzdělávací nabídka (co pedagog dítěti nabízí) - společné diskuse, rozhovory, individuální a skupinová konverzace (vyprávění zážitků, příběhů, vyprávění podle skutečnosti i podle obrazového materiálu, podle vlastní fantazie, sdělování slyšeného druhým apod.); - samostatný slovní projev na určité téma; - poslech čtených či vyprávěných pohádek, příběhů, sledování filmových a divadelních pohádek a příběhů; - vypravování toho, co dítě slyšelo nebo zhlédlo; - prohlížení a „čtení“ knížek; - činnosti a příležitosti seznamující děti s různými sdělovacími prostředky (noviny, časopisy, knihy); Očekávané výstupy (co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže) - pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno; - vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění, úsudky ve vhodně zformulovaných větách; - porozumět slyšenému (zachytit hlavní myšlenku příběhu, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách); - formulovat otázky, odpovídat na otázky, hodnotit slovní výkony a slovně reagovat; - sledovat a vyprávět pohádku, příběh; - projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu; Rizika (co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga) - prostředí komunikačně chudé, omezující běžnou komunikaci mezi dětmi a dospělými; - málo příležitostí k samostatným řečovým projevům dítěte; - špatný jazykový vzor; - nedostatečná pozornost k rozvoji dovedností předcházejících čtení (a psaní); - omezený přístup ke knížkám.