Státověda - obsah  1. Stát, vznik, funkce.  2. Státní moc, dělba, státní orgány.  3. Ústava, struktura a její funkce.  4. Parlament, struktura a působnost.  5. Vláda a její výkonné orgány.  6. Státní správa.  7. Samospráva a její orgány.  8. Volby, typy, charakteristika.  9. Politika, charakteristika.  10. Politické subjekty ( strany, hnutí, koalice ). Státověda Státověda přehled doporučené literatury  Filip, j., Svatoň, J.: Státověda. Wolters Kluwer, 2011, 400 s.  Klíma, K. a kol. Státověda. Plzeň, 2006.  Balík, Z.: Komunální politika. Grada, 2009, 250 s.  Ústava České republiky - č. 1/1993 Sb.  Zákon o obcích  Zákony o volbách: do parlamentu ČR, do Evropského parlamentu, do krajských a obecních zastupitelstev a volbě prezidenta. Státověda Státověda  Vymezení pojmu  Státověda - vědní obor, který se obecně věnuje studiu veřejné moci a mechanismům jejího uplatňování.  Předmětem studia státovědy jsou zákonitosti tvorby a uplatňování veřejné moci.  Subjekty uplatňování veřejné moci jsou především stát, instituce pro výkon samosprávy a jejich orgány.  Státověda ze tedy zabývá zejména státem, orgány veřejné moci a mechanismy uplatňování veřejné moci. Státověda Stát  Vymezení pojmu  Obecně politická forma organizace společnosti  Machiavelli - zavádí pojem "stát„. Stát je neutrální, neboť nezahrnuje myšlenku dobra ani zla. Jeho hlavním a jediným zájmem je rozšíření a udržení moci, kterou neudržuje řád, ale vojenská síla.  Hobbes definuje stát jako tzv. společenskou smlouvu mezi jednotlivcem a panovníkem. Dle jeho názoru král přejímá veškerou výkonnou, zákonodárnou a soudní moc, proti které není žádné odvolání.  Hegel stát chápe jako politickou jednotku určenou územím, obyvatelstvem a autonomní vládou. Příslušnost k tomuto státu je dána občanstvím. Státověda Stát  Podstatu státu tvoří  Státní území  Obyvatelstvo státu  Aparát státní moci  Povaha státu je podmíněna  Charakterem společnosti (obyvatelstvo, národ, občané, cizinci)  Charakterem státní moci (monarchistická, aristokratická, mocensky vyvážená a kontrolovatelná)  Charakterem uplatňování práva (samostatnost soudů, rovnost občanů před zákonem)  Charakterem péče o obecné blaho Státověda Funkce státu  Vnitřní Jsou zajištěny právním systémem státního útvaru a vykonávány byrokratickým aparátem.  Bezpečnostní – zajištění bezpečnosti občanů a jejich majetku a vnitřní zabezpečení fungování státu, jeho institucí a orgánů na území státu.  Třídně - potlačovatelská – chrání legitimní společenské vztahy.  Právní – zajištění respektování právního řádu ve všech oblastech činnosti společnosti a také práv a svobod občanů.  Ekonomická – stanovení podmínek pro fungování ekonomiky a jejich garance.  Sociální – zajištění nemocných a starých občanů a těch, kteří ztratili prostředky obživy.  Kulturní – péče o kulturní dědictví, rozvoj vzdělanosti ( školství a vědy), hmotné a duchovní kultury a výchovy. Státověda Funkce státu  Vnější  V mezistátních vztazích řeší:  Zajištění vztahů s dalšími státy ( diplomacie),  Regulaci zahraničního obchodu ( stanovení podmínek a okolností pro zahraniční obchodní vztahy),  Obranu území před případným napadením, zapojení státu do boje o světový mír a mezinárodní bezpečnost. Státověda Vývoj funkcí státu Funkce státu se v návaznosti na vývoj společnosti mění.  Příkladem je dříve uznávaný nástroj politiky státu vést útočnou válku v zájmu rozšiřování svého vlivu a území.  V současnosti je výše uvedené pojetí vyloučeno.  Nově se naopak objevují úkoly státu v oblasti ochrany životního prostředí.  Proměňují se vlivy mezinárodního charakteru. Nadnárodní organizace jako Evropská unie uplatňuje veřejnou moc bez souhlasu členských států. Státověda Vývoj znaků moderního státu  Postupná koncentrace původní roztříštěné moci feudálů do rukou panovníka (centralizace moci),  Transformace moci mezi státní orgány – legislativa, exekutiva …,  Stát přestává být panovníkovým majetkem a soustřeďuje moc,  Odstraňuje výsady šlechty, univerzit, církve …,  Stát se odděluje od církve, není založen na náboženství ale na výkonu státní moci podle práva,  Utváří se princip státní suverenity (J. Bodin) a základy mezinárodního práva. Státověda Státní aparát, území a obyvatelstvo  Státní aparát je utvářen hierarchicky uspořádanými správními orgány jejichž chod zajišťuje nový stav – úřednictvo. Vzniká profesionální armáda, policie, soudy a pro chod státu se pravidelně vybírají daně.  Státní území je vymezeno pevnou státní hranicí. Toto by dříve ani nebylo možné vzhledem k předchozí absenci přesných měřických a kartografických metod.  Utváří se vztah mezi jedincem a státem – občanství. Při vzrůstajícím počtu a mobilitě obyvatel od 18. století (rušení nevolnictví) zaručuje stát svým občanům základní práva a svobody. Státověda Státní moc Vyznačuje se politicko-právními charakteristikami.  Politický charakter vypovídá o míře demokracie.  Organizace státu – státní mechanismus – institucionálně zajišťuje výkon státní moci a zajišťuje státní suverenitu.  Výrazná změna orientace státní moci v uplynulých 100 letech. Počátkem 20. st. panoval názor, že státní moc nemusí respektovat práva jedince jestliže se jedná o státní účel. Současné pojetí naopak akcentuje postavení a práva jedince. Státověda Dělba státní moci Podle nezávislosti a převažující činnosti se státní orgány člení na:  Parlamentní (zákonodárné).  Exekutivní (výkonné) – hlava státu, vláda a orgány státní správy.  Ochrany práva (soudní) – soudy a ombudsmani (státní zastupitelství bývá někdy řazeno mezi orgány výkonné). Státověda Státní orgány  Parlamenty – zastupitelský charakter  Hlavy státu – jejich postavení a činnost závisí na formě vlády (patří mezi nejvyšší státní orgány)  Vlády – řídí státní politiku a zodpovídají za výkon státní správy, mají normotvornou pravomoc.  Ministerstva a ústřední orgány státní správy - Národní bezpečnostní úřad, Český statistický úřad Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Správa státních hmotných rezerv  Územní orgány státní správy  Soudy, místní zastupitelství, ombudsman Státověda Charakteristika státu Charakteristické rysy moderního státu:  Právní stát – zákon stanovuje pravidla chování státních orgánů jako ochranu před libovůlí státních orgánů. Vymezuje působnost a pravomoci státních orgánů. Soudnictví je nezávislé.  Demokratický stát – zajišťuje vliv lidu na státní moc a vládu ve státě.  Sociální stát – usiluje o zmírňování rozdílů vyplývajících z napětí mezi svobodou ve společnosti a sociálními potřebami obyvatel – minimální příjem, sociální politika … Státověda Ústava  Ústava jako projev moderního státu  Psané dokumenty „základního práva“ se objevují od 17. st.: 1634 - Švédsko, 1653 - Anglie.  Vznikají i jako analogie k přírodovědnému pokroku – racionální přístup se uplatňuje i ve společenských vědách a ústava vyjadřuje uplatnění společenských zákonitostí.  Funkce ústavy jako společenské smlouvy samotných občanů, kteří si ji sami schvalují.  Dělba moci pro institucionální záruku svobody jednotlivce Státověda Ústava  Funkce ústavy  Ústava reguluje základní vztahy ve společnosti.  Právní – základní zákon zajišťující fungování státní moci a ochranu práv a svobod jedince.  Politická – stanovuje základní pravidla politického boje o moc ve státě.  Ideologická – vyjadřuje charakter a zaměření dané společnosti.  Kulturní – odráží obecnou kulturu a povahu národa, projevuje se v právní a politické kultuře. Státověda Ústava  Ústavy Československé a České republiky  Prozatímní ústava (1918 -1920) přijata Národním výborem československým  Ústavní listina Československé republiky (1920 -1948) přijata Národním shromážděním československým.  Ústava Československé republiky (1948 - 1960) přijata Ústavodárným národním shromážděním.  Ústava Československé socialistické republiky (1960 - 1993) přijata Národním shromážděním, významně změněna 1968 ústavním zákonem o československé federaci.  Ústava České republiky (1993 - ) přijata Českou národní radou Státověda Ústava  Ústava České republiky  Preambule  Hl.1. Základní ustanovení (včetně odkazu na Listinu základních práv a svobod)  Hl.2. Moc zákonodárná  Hl.3. Moc výkonná  Hl.4. Moc soudní  Hl.5. Nejvyšší kontrolní úřad  Hl.6. Česká národní banka  Hl.7. Územní samospráva  Hl.8. Přechodná a závěrečná ustanovení Státověda Ústava  Ústava České republiky - Preambule My, občané České republiky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku, jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství, odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu, prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto Ústavu České republiky Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava první, základní ustanovení  ČR je svrchovaný a demokratický právní stát, který dodržuje mezinárodní závazky.  Lid je zdrojem státní moci, která slouží všem občanům prostřednictvím orgánů moci. Občan může činit, co není zákonem zakázáno.  Politický systém je volnou soutěží politických stran na demokratických principech. Politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny a dbají na ochranu menšin.  Součástí ústavního pořádku je Listina základních práv a svobod.  Je zaručena samospráva územních samosprávných celků.  Stanoví-li ratifikovaná mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se smlouva. Mezinárodní smlouva může přenést některé pravomoci na mezinárodní instituci. Vláda informuje Parlament o závazcích vyplývajících z těchto smluv.  Hranice může změnit jen ústavní zákon. Hlavním městem je Praha. Vyjmenovává státní symboly. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava druhá, moc zákonodárná  Zákonodárná moc náleží dvojkomorovému Parlamentu – Poslanecké sněmovně (200 na 4 roky) a Senátu (81 na 6 let).  Volby do PS podle poměrného zastoupení, do S podle většinového systému.  Mandát zaniká, nesložením platného slibu, uplynutím voleb. období,  vzdáním se mandátu, ztrátou volitelnosti, rozpuštěním PS (jen u poslanců) a neslučitelností s funkcí prezidenta, soudce či jiné dle zákona.  Poslance ani senátory nelze trestně stíhat za jejich projevy a hlasování v Parlamentu.  PS může zřizovat vyšetřovací komise a jako své orgány výbory a komise.  Při rozpuštění PS může Senát přijímat zákonná opatření. Jsou dočasná, pokud je nová PS neschválí na své první schůzi.  Komory Parlamentu jsou usnášeníschopné při třetinové účasti. Pro schválení bezpečnostních opatření (např. válečný stav nebo vojenské mise) je zapotřebí třípětinové většiny. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava druhá, moc zákonodárná  Návrhy zákonů PS může podat poslanec, skupina poslanců, Senát, vláda a zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku.  Parlament rozhoduje o vyhlášení válečného stavu a vybraných obraných a záchranných aktivitách.  Vláda rozhoduje o průjezdu nebo přeletu cizích vojenských sil přes ČR a jejich účasti na vojenských cvičeních v ČR.  Návrh zákon schváleného PS je postoupen Senátu, který jej schválí, zamítne nebo pozměněné vrátí.  O Senátem nepřijatém zákonu hlasuje PS a schválen je nadpoloviční většinou všech poslanců. Pozměněný návrh je buď schválen, nebo je hlasováno o původním návrhu – nadpoloviční většina všech poslanců.  Prezident má právo vrátit přijatý zákon (ne zákon ústavní). PS může nadpoloviční většinou vrácený zákon schválit.  Přijatý zákon podepisuje prezident, předseda PS a předseda vlády a v platnost vstupuje jeho vyhlášením. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava třetí, moc výkonná - prezident  Je hlavou státu, je volen v přímých volbách na 5 let a není z výkonu funkce odpovědný.  Pokud není zvolen v prvním kole nadpoloviční většinou, pak do druhého kola postupují dva nejúspěšnější kandidáti – zvolen je kandidát s nejvyšším počtem hlasů.  Návrh na prezidenta podává nejméně 10 senátorů, 20 poslanců nebo peticí 50 tis. občanů ČR  Prezidentem může být občan volitelný do Senátu a to max. dvakrát za sebou.  Prezident jmenuje a odvolává předsedu a členy vlády a odvolává vládu. Jmenuje soudce, členy Bankovní rady ČNB, prezidenta NKÚ, generály.  Je vrchním velitelem ozbrojených sil. Má právo vracet zákony a odpouštět či zmírňovat soudní tresty. Uděluje státní vyznamenání.  Zastupuje stát navenek, pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí.  Má právo účastnit se a vystupovat na schůzích PS a Senátu.  Nelze jej trestně stíhat. Senát může dát ústavní žalobu pro velezradu a hrubé porušení ústavy. Ústavní soud ho může zbavit vykonávat prezidentský úřad. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava třetí, moc výkonná - vláda  Je vrcholným orgánem výkonné moci – předseda, místopředsedové, ministři.  Prezident jmenuje předsedu a na jeho návrh členy vlády. Do 30 dnů od jmenování žádá PS o důvěru. Jestliže důvěru nezíská, proces se opakuje.  Vláda může požádat PS o vyslovení důvěry.  PS může vládě vyslovit nedůvěru – návrh podává min. 50 poslanců.  Po nevyslovení důvěry nebo vyslovení nedůvěry podá vláda demisi.  K přijetí usnesení vlády je zapotřebí nadpoloviční většiny všech členů.  Předseda organizuje činnost vlády, řídí schůze, vystupuje jejím jménem.  Vláda je oprávněna k provedení zákona vydávat nařízení.  Ministerstva a správní úřady lze zřídit pouze zákonem. Společně s orgány územní samosprávy mohou v mezích zákona vydávat právní předpisy. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava čtvrtá, moc soudní  Je vykonávána nezávislými soudy a nezávislými soudci.  Ústavní soud – 15 soudců jmenovaných prezidentem na 10 let. Bez souhlasu Senátu nesmí být trestně stíháni.  Ústavní soud rozhoduje:  o zrušení zákonů a právních předpisů, jsou-li v rozporu s ústavním pořádkem nebo zákonem,  stížnosti samosprávných orgánů proti nezákonnému zásahu státu,  o ústavní stížnosti proti zásahu veřejné moci do základních práv a svobod,  o ústavní žalobě Senátu proti prezidentu,  o některých opatřeních k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu,  ve sporech o kompetencích státních orgánů a orgánů územní samosprávy,  o souladu mezinárodní smlouvy s ústavním pořádkem před ratifikací, do rozhodnutí nemůže být smlouva ratifikována.  Soudci ÚS jsou vázáni pouze ústavním pořádkem. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava čtvrtá, moc soudní  Soudy  Poskytují ochranu právům a jenom soudy rozhodují o vině a trestu.  Jsou tvořeny: okresními, krajskými a vrchními soudy, Nejvyšším správním soudem a Nejvyšším soudem.  Vrcholným soudním orgánem je Nejvyšší soud, kromě případů v kompetenci Ústavního soudu nebo Nejvyššího správního soudu.  Soudce má právnické vzdělání a jmenuje ho prezident.  Soudci rozhodují v senátu nebo jako samosoudci.  Zákon stanoví kdy se rozhodování účastní i další občané.  Účastníci řízení mají před soudem stejná práva.  Jednání před soudem je ústní a veřejné. Vyhlášení rozsudku je veřejné. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava pátá, Nejvyšší kontrolní úřad  Je nejvyšší a nezávislý kontrolní orgán dohlížející na hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu.  Prezidenta a viceprezidenta NKÚ jmenuje prezident.  Působnost, struktura a další je stanoveno zákonem. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava šestá, Česká národní banka  Je ústřední bankou státu.  Hlavním jejím cílem je cenová stabilita. Do její činnosti lze zasahovat pouze na základě zákona.  Působnost, postavení a další je stanoveno zákonem. Státověda Ústava  Ústava České republiky – Hlava sedmá, Územní samospráva  Česká republika je členěna na obce – základní územní samosprávné celky, a na kraje – vyšší územní samosprávné celky  Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávné celky lze jen ústavním zákonem.  Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem.  Obce a kraje jsou veřejné korporace s vlastním majetkem a hospodařením, spravují je zastupitelstva.  Členové zastupitelstva jsou voleni v tajných volbách a funkční období je čtyřleté.  Zastupitelstva mohou vydávat obecně závazné vyhlášky. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod Právní zakotvení má zvláštní status – je součástí ústavního pořádku, ale není přímo součástí textu ústavy.  Hl.1. Obecná ustanovení  Hl.2. Lidská práva a základní svobody  Hl.3. Práva národnostních a etnických menšin  Hl.4. Hospodářská, sociální a kulturní práva  Hl.5. Právo na soudní a jinou právní ochranu  Hl.6. Ustanovení společná Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod, Hl. první, Obecná ustanovení  Základní lidská práva a svobody jsou zaručeny.  Demokratický stát se nesmí vázat na ideologie ani náboženství.  Co není zákonem zakázáno, je povoleno.  Základní práva a svobody jsou zaručeny bez ohledu na rasu, náboženství, pohlaví, politické smýšlení, původ, majetek aj.  Nikomu nesmí být způsobena újma na právech pro uplatňování jeho základních práv a svobod. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody  Právo na život a jeho ochranu před narozením.  Trest smrti je nepřípustný.  Nedotknutelnost osoby, její svobody a soukromí.  Pouze zákonné důvody umožňují osobu stíhat nebo zbavit svobody.  Zadržená osoba musí být do 48 hodin propuštěna nebo předána soudu.  Soud musí do 24 hodin rozhodnout o propuštění nebo vazbě. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody  Právo na lidskou důstojnost a ochranu jména a osobních údajů.  Právo na ochranu soukromého a rodinného života.  Právo na majetek a dědění.  Vlastnictví nesmí být zneužito.  Daně a poplatky stanoví jen zákon. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody  Obydlí je nedotknutelné. Prohlídka jen na příkaz soudce, zásahy pouze na ochranu života, zdraví a ohrožení veřejné bezpečnosti.  Zaručeno je listovní tajemství a tajemství zpráv telefonických, telegrafických aj.  Je zaručena svoboda pohybu a pobytu. Nikdo nemůže být nucen opustit území republiky. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody  Zaručena je svoboda myšlení a náboženského vyznání, vědecké a umělecké tvorby.  Nikdo nemůže být nucen k výkonu vojenské služby, pokud je to v rozporu se svědomím nebo náboženstvím.  Právo svobodně projevovat své náboženství.  Zákon stanoví podmínky vyučování náboženství na státních školách.  Zákon může tato práva omezit z důvodu ochrany veřejné bezpečnosti, zdraví a práv a svobod druhých. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod - Hlava druhá, Lidská práva a základní svobody  Je zaručeno právo svobody projevu a na informace.  Každý může své názory vyjadřovat svobodně.  Cenzura je nepřípustná.  Je zaručeno petiční právo – žádosti, stížnosti a návrhy orgánům státu a samosprávy.  Shromažďovací právo.  Právo na svobodné sdružování včetně politických stran a hnutí.  Právo podílet se na správě veřejných věcí přímo nebo prostřednictvím volených zástupců.  Právo na rovný přístup k voleným a jiným veřejným funkcím. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod – Hlava třetí, Práva národnostních a etnických menšin  Příslušnost k národnostní či etnické skupině nesmí být na újmu.  Je zaručen všestranný rozvoj – kulturní, jazykový, národnostní.  Dle zákona je umožněno vzdělávání ve vlastním jazyku.  Právo spolupodílet se na řešení věcí týkajících se těchto menšin. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod – Hlava čtvrtá, Hospodářská, sociální a kulturní práva  Svoboda volby povolání a podnikání.  Právo na přiměřené hmotné zabezpečení pro občany, kteří ne vlastní vinou nemohou získávat prostředky na své životní potřeby.  Odborové organizace vznikají nezávisle na státu, nesmí se omezovat nebo zvýhodňovat některé.  Právo na stávku nemají soudci a příslušníci ozbrojených složek.  Právo na spravedlivou mzdu a uspokojivé pracovní podmínky.  Zvýšená ochrana pro ženy, mladistvé a zdravotně postižené. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod – Hlava čtvrtá, Hospodářská, sociální a kulturní práva  Právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a v nemoci.  Právo na ochranu zdraví – zejména pro těhotné ženy a mladistvé.  Děti mají právo na rodičovskou péči.  Právo na vzdělání, povinná školní docházka.  Bezplatné vzdělání na základních, středních školách a vysokých školách.  Právo na příznivé životní prostředí a na informace o stavu ŽP. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod – Hlava pátá, Právo na soudní a jinou právní ochranu.  Každý se může domáhat svého práva u soudu.  Právo na náhradu škody způsobené nezákonným rozhodnutím soudu či státního orgánu.  Právo odepřít výpověď hrozí-li trestní stíhání sobě nebo osobě blízké.  Právo na právní pomoc a na tlumočníka.  Právo na veřejné projednání a možnost vyjádřit se k důkazům. Státověda Ústava  Listina základních práv a svobod – Hlava pátá, Právo na soudní a jinou právní ochranu.  Jen zákon stanoví co je trestným činem a jaký trest lze uložit.  Jen soud rozhoduje o vině a trestu.  Každý je považován za nevinného, pokud nebyl pravomocně odsouzen.  Každý má právo na přípravu obhajoby a obhájce.  Právo obžalovaného odepřít výpověď. Státověda Formy vlády  Formy vlády podle hlavy státu - monarchie  Stále čtyři desítky států uplatňují monarchii.  Absolutistická – dnes již minimálně. Veškerá moc zákonodárná, výkonná i soudní je soustředěna v osobě panovníka. Ten stojí „nad“ zákonem (Saudská Arábie, Omán, Brunei). Zvláštní pozici má Vatikán, kde monarcha je volen.  Konstituční – dnes nejrozšířenější. Panovník je formálním představitelem státu. Výkonnou moc má vláda zodpovědná parlamentu. Hlavní roli mají politické strany. Státověda Formy vlády  Formy vlády - republika  V současnosti nejčastější forma vlády  Parlamentní a prezidentská forma – vyjadřuje zejména závislost, resp. nezávislost moci vládní a výkonné.  V parlamentní formě závisí vláda na důvěře parlamentu a odpovídá mu za výkon funkce. Odpovědnost selektivní (jednotliví ministři) Slovensko, Chorvatsko, nebo kolektivní, kde vláda padá po vyslovení nedůvěry jako celek – ČR.  V některých zemích je nedůvěra vyslovena kancléři (SRN, Maďarsko), pak Spolkový sněm většinou hlasů volí nového kancléře. Státověda Formy vlády  Formy vlády podle hlavy státu - republika  Prezidentská forma vlády – výkonná složka, jejíž hlavou je prezident, je volena. Stanovisko prezidenta je rozhodující. Nezávisí tedy na rozložení politických sil v parlamentu. Prezident a legislativa jsou na sobě nezávislí. V parlamentním systému je funkce prezidenta spíše formální.  Přechodné systémy prezidentsko-parlamentní (Rumunsko, Srbsko, Ukrajina, Rusko). Prezident předsedá vládě, určuje politiku státu. Není odpovědný parlamentu. Státověda Formy vlády  Formy vlády podle původu moci  Autokracie  Absolutismus – výsadní postavení panovníka, centralizace politické a hospodářské moci, armáda, správní aparát.  Diktatura – autoritativní uchopení moci jednotlivcem či úzkou skupinou.  Totalitarismus – na bázi prosazování politické ideologie.  Demokracie  Zastupitelská  Přímá Státověda Parlament  Hodnoty a principy  Uplatnění principu většiny.  Všeobecné a rovné svobodné právo a svobodné volby.  Parlament jako reprezentace lidu (reprezentativní a politicky vázaný mandát)  Pluralita politických, ekonomických a sociálních zájmů  Pluralita názorů je vyjadřována politickými stranami. Státověda Parlament  Složení Počet poslanců – pevný nebo pohyblivý (např. jeden poslanec na 50 tis. voličů).  Faktory ovlivňující složení:  Federativní  Národnostní  Pohlaví  Rotace  Věk  Vzdělání  Struktura  Jednokomorové parlamenty převládají  Dvoukomorové zejména ve federativních státech Státověda Parlament Působnost  Ústavodárná  Zákonodárná  Iniciativně politická – jednání o vnitřní a zahraniční politice  Kontrolní – ústavnost a zákonnost, rozpočet, dotazy, interpelace.  Vnitřní – jednací řád, vydávání poslanců k trestnímu stíhání, finance.  Pravidla činnosti  Svolávání schůzí, zahájení, kvorum.  Jednání, hlasování a zápisy.  Postup přijednání o důvěře vládě. Státověda Parlament Práva poslance  Být volen do orgánů parlamentu  Vystupovat v parlamentu  Aktivní účast na jednání orgánů, kde není členem  Požadovat informace od orgánů státní správy a vlády  Klást otázky vládě  Vytvářet poslanecké kluby či frakce  Na poslaneckou imunitu  Na materiální zabezpečení Povinnosti poslance  účastnit se jednání sněmovny a sněmovních orgánů  Mluvit k věci a dodržovat pořádek Státověda Tvorba zákona Způsob stanovení obsahu zákona  Vládnoucí třída bez omezení určuje, co je právem, tedy co je v jejím zájmu – marxistické pojetí práva.  Nejedná se o tvorbu, ale o nalézání práva podle přirozených (rozumových, božích) zákonů, zjistitelných rozumem nadanými lidmi – Hobbes.  Prakticky se postupuje mezi dvěma výše uvedenými krajnostmi Státověda Tvorba zákona Příprava zákona – 2 etapy  Legislativní záměr – potřeba právní úpravy – záměr zpracovat návrh zákona.  Většina návrhů zákonů vzniká v rezortech, následuje mezirezortní připomínkování a výsledek projedná vláda.  Vláda má zákonodárnou iniciativu a předkládá parlamentu zákon ke schválení.  Návrh zákona může být podán poslanci, obvykle vytvořen v orgánech parlamentu. Státověda Tvorba zákona  Zákonodárný proces má 4 stádia.  Zákonodárná iniciativa – obvykle v prezidentské formě vlády nemůže předkládat návrh zákona exekutiva, v parlamentní nemůže parlament jako celek.  Projednání návrhu zákona – systém několika čtení. Složitější ve dvoukomorových parlamentech – souhlas obou komor.  Konečné hlasování o návrhu zákona podle zásady většiny.  Vyhlášení zákona Státověda Tvorba zákona  Časové údaje významné pro existenci zákona  Den schválení – den úspěšného ukončení hlasování o návrhu.  Den platnosti – den zveřejnění zákona v úřední sbírce.  Den účinnosti – od kdy lze zákon aplikovat. Např. platí-li zákon pro právní vztahy před dnem platnosti se označuje jako retroaktivní. Státověda Hlava státu Nejvyšší představitel státu a jeden z nejvyšších státních orgánů  V monarchii:  V řadě moderních států se zachovala monarchistická hlava státu – VB, Dánsko, Švédsko, Norsko, Benelux, Španělsko, Japonsko.  Postavení panovníka blížící se absolutistické monarchii – Saudská Arábie a další. Státověda Hlava státu V republice:  Nejvyšší představitel státu s některými exekutivními funkcemi  Nejčastěji má označení prezident – státní, federální, spolkový.  Je volen buď přímo (Francie, Rusko, ČR) či prostřednictvím volitelů (USA). Dále parlamentem (Švýcarsko) nebo shromážděním zástupců parlamentu a delegátů z jednotlivých zemí či regionů (SRN, Itálie).  Délka mandátu nejčastěji 4 nebo 5 let. Výjimky – Itálie 7 let, Švýcarsko 1 rok.  Omezení věková – např. 35 let v USA, ČR 40, Itálie 50. Státověda Hlava státu Nejčastější pravomoci:  Zastupování státu navenek  Sjednávání a ratifikace mezinárodních smluv  Vrchní velitel ozbrojených sil  Jmenování diplomatických zástupců  Právo vrátit návrhy zákonů  Jmenování a odvolávání předsedy vlády, ministrů, soudců apod.  Aktivní účast na jednání vlády  Udělování amnestie Státověda Hlava státu Postavení v různých formách vlády:  Prezidentská forma vlády – prezident vládne, předsedá vládě (kabinetu). Členové vlády disponují jen takovou pravomocí, kterou jim prezident v přenesené působnosti umožní. Řídí zahraniční politiku, v USA předkládá zprávu o stavu Unie.  V parlamentní formě vlády je postavení spíše formální – může ale rozpouštět parlament, vetovat zákony, parlamentní souhlas – důvěru s jmenovanou vládou.  V přechodné formě – neoprezidentský systém, řídí výkonnou moc např. prostřednictvím ministerské rady, navrhuje případné nov=é projednání zákona, ve stavu ohrožení disponuje mimořádnými pravomocemi. Státověda Vláda Vláda (rada ministrů, kabinet ministrů) patří mezi kolegiální nejvyšší státní orgány. Způsoby ustavení vlády:  Monarchie – v absolutistické je panovník neomezen ve výběru členů vlády, v konstituční respektuje politické síly.  Prezidentská republika – členové kabinetu jsou jmenování prezidentem.  Parlamentní republika – prezident jmenuje předsedu vlády, na jeho návrh jmenuje ministry. Státověda Vláda Typy vlády:  Vláda s rezortním systémem – v čele je ministerský předseda. Vláda má řídící a koordinační funkce. Předseda zprostředkovává v případě nutnosti dohodu mezi ministry – ČR, Rakousko.  Vláda s prvním ministrem (premiérem) – premiér má silné postavení (VB) je předsedou nejsilnější politické strany v Dolní sněmovně. Obdobné postavení má kancléř v SRN. Určuje základní směry politiky a řídí činnost vlády.  Vláda –výbor. Švýcarská spolková rada – parlament ji nemůže v celém funkčním období vyslovit nedůvěru. Rozhodnutí jsou činěna vládní většinou. Každoročně se mění prezident.  Monokratická vláda – prezident USA je nejvyšší představitel exekutivy, vláda má poradní charakter, prezident, pokud nestanoví jinak, rozhoduje sám. Státověda Vláda Vykonávané funkce:  Stanovování cílů státní politiky  Koordinování činnosti státního aparátu  Informování a komunikace - zejména vůči parlamentu  Kontrola a dozor  Rozhodování a nařizování jako součást řídících činností  Reprezentace Státověda Veřejná správa Veřejná moc vykonávaná mimo zákonodárnou a soudní moc je prováděna jako „veřejná správa“ Zahrnuje:  Orgány státní správy – vládní a ostatní orgány státní správy  Orgány veřejnoprávních korporací – orgány územních veřejnoprávních korporací ale také zájmových (profesních) veřejnoprávních korporací. Tyto orgány vykonávají část výkonu veřejné správy  Společným znakem obou druhů orgánů je výkon veřejné moci. Hovoříme o nich také jako o správních orgánech, resp. úřadech. Státověda Veřejná správa Typy obecních zřízení (podle Balík, S. 2009)  Plná samospráva– veškerá veřejná správa v území (obcích) je vykonávána jako samospráva. Je pod kontrolou parlamentu. Označován jako anglický.  Oddělená státní správa a samospráva – v území existuje jak zvláštní orgán státní, tak i samosprávný. Označován jako francouzský.  Smíšená veřejná správa – na orgány územní samosprávy jsou přeneseny některé úkoly státní správy – v těch fungují jako státní správy řízené nadřízenými státními orgány. Označován jako německý. Státověda Veřejná správa Orgány státní správy  Ústřední orgány státní správy – ústřední a výkonný charakter, řídící pravomoc vůči podřízeným územním orgánům státní správy.  V jejich čele je buď ministr (člen vlády) nebo ředitel, předseda (není členem vlády).  Při ustavování vedoucích ústředních orgánů platí většinou jmenovací princip.  Kontrola – vyslovení důvěry či nedůvěry, interpelace a dotazy členů parlamentu, vyšetřovací výbory Státověda Veřejná správa Orgány státní správy  Struktura ministerstev  monokratický model, v čele je ministr či státní tajemník a spolu s náměstky či podsekretáři řídí výkon státní správy  kolegiální orgán, v čele je předseda s formálními pravomocemi, rozhoduje usnesení kolektivního grémia.  Rozhodování ministerstev:  řízení ministerstva a podřízených orgánů státní správy včetně orgánů samosprávy vykonávajících státní správu v přenesené působnosti,  rozhodování o záměrech a návrzích ministerstva,  obecně závazné právní předpisy jako projev nařizovací pravomoci ministerstev. Státověda Veřejná správa Územní orgány státní správy Zajišťují výkon státní správy v jednotlivých administrativně či jinak vymezených částech území státu. Jsou podřízenými orgány ústřednímu orgánu státní správy.  Místní a územní orgány státní správy – sledují územně-správní uspořádání (okres, kraj), mají obecnou působnost, ne však ve všech činnostech (jiné orgány státní správy či samospráva), v čele prefekt (departement - Fr. It.), oblastní prezident (SRN).  Územně dekoncentrované orgány státní správy - sledují územně-správní uspořádání, nemusí být zřízeny v každé jednotce, mají k ní specializovanou působnost ( policejní, daňová, finanční, ve VB hospodářsky plánovací..), jsou nezávislé na místních orgánech státní správy. Státověda Veřejná správa Samospráva Podílí se na výkonu části veřejné moci, která zbývá mimo moc státní. Je státem v příslušném rozsahu svěřena veřejnoprávním korporacím. Územní a zájmové korporace:  V České republice jsou územními veřejnoprávními korporacemi obce a kraje,  Jsou vymezeny územím nebo činností, které vykonávají,  Samospráva jako právnická osoba se soustavou samosprávných orgánů,  Mají vlastní hospodaření a rozpočet. Státověda Veřejná správa Územní samospráva Spravuje své (v ČR obecní či krajské) záležitosti a k tomu si zřizuje samosprávné orgány.  Samospráva vede k pluralitě moci – větší svoboda jedince.  Bez samosprávy nelze hovořit o plné demokracii a svobodné vládě.  Politická povaha je vyjádřením politického práva občanů na samosprávu.  Podporuje princip subsidiarity – veřejná správa co nejblíže občanům.  Stát není schopen zajišťovat výkon veřejné moci v celém území pouze prostřednictvím centrálních státních orgánů – přenáší část působnosti na územní samosprávu. Státověda Veřejná správa Územní samospráva Samostatná působnost a její omezení  Státní orgány a orgány krajů mohou do samostatné působnosti zasahovat, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem, který zákon stanoví.  Povinnosti ukládá obecně závaznou vyhláškou – k zabezpečení veřejného pořádku, k pořádání sportovních a kulturních podniků, k udržování čistoty ulic a veřejné zeleně apod. Státověda Veřejná správa Územní samospráva - obec Občan  Státní občan ČR  Trvalý pobyt v obci Právo  volit a být volen do ZO  hlasovat v místním referendu  vyjadřovat se na ZO  vyjadřovat se k rozpočtu, podávat návrhy, připomínky a podněty  má i vlastník nemovitosti v obci – s výjimkou volebního a hlasovacího práva Státověda Veřejná správa Územní samospráva - obec Území  Každá část území ČR je součástí některé obce  Obec má alespoň jedno katastrální území Sloučení  Dvě nebo více obcí se mohou dohodou sloučit  Rozhodují ZO případně po návrhu občané v referendu  Právním nástupce je obec, která nezaniká  Obdobně vzniká či zaniká městská část ve statutárním městě Státověda Veřejná správa Územní samospráva – samostatná působnost obce  Obec v samostatné působnosti pečuje v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů - bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku.  Vydává obecně závazné vyhlášky  Zakládá a zřizuje právnické osoby  Zřizuje obecní policii  Uděluje čestné občanství Státověda Veřejná správa Územní samospráva – samostatná působnost obce  Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně. Obec vede účetnictví  Majetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím.  Obec je povinna trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky  Záměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku obec zveřejní po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce Státověda Veřejná správa Územní samospráva – orgány obce  Zastupitelstvo obce:  Schvaluje zásady rozvoje obce  Volí starostu, místostarostu, zřizuje výbory ZO  Schvaluje rozpočet a závěrečný účet obce  Zřizuje příspěvkové organizace (školy) a obecní policii  Zakládá právnické osoby (komunální služby)  Deleguje a navrhuje zástupce obce do orgánů obchodních společností s účastí obce  Vydává obecně závazné vyhlášky a vyhlašuje místní referendum  Navrhuje a schvaluje změnu hranic obce a slučování obcí.  Rozhoduje o názvech ulic a částí obce  Uděluje čestná občanství a ceny obce  Má klíčové kompetence v majetkové oblasti Státověda Veřejná správa Územní samospráva – orgány obce  Rada obce (v obcích s více než s 15 zastupiteli):  Rozhoduje ve věcech obce jako jediného společníka obchodní spol.  Rozhoduje o zřizování odborů OÚ a počtu pracovníků OÚ  Připravuje návrhy pro jednání ZO a zabezpečuje plnění usnesení ZO  Projednává a řeší podněty zastupitelů a komisí  Zřizuje komise a jmenuje jejich členy  Rozhoduje o uzavírání nájemních a výpůjčních smluv Státověda Veřejná správa Územní samospráva – orgány obce  Starosta a místostarosta – je součástí obecní rady, spíše formální pozice  Jmenuje a odvolává tajemníka OÚ, ale se souhlasem ředitele krajského úřadu  Pokud není tajemník, pak vykonává funkci zaměstnavatele nejen vůči uvolněným zastupitelům, ale i vůči zaměstnancům OÚ  Zajišťuje spolupráci s policií při zabezpečování veřejného pořádku  Odpovídá za informování veřejnosti o činnosti obce  Může pozastavit výkon usnesení rady – rozhodnutí je pak na ZO Státověda Veřejná správa Územní samospráva – orgány obce  Obecní úřad a tajemník  OÚ tvoří starosta, tajemník, místostarosta, tajemník a zaměstnanci OÚ  Může se členit na odbory – určuje rada  Zajišťuje výkon přenesené působnosti  Plní úkoly uložené ZO, radou nebo starostou  Tajemník se účastní schůzí ZO s hlasem poradním.  Tajemník nesmí zastávat politické funkce. Státověda Veřejná správa Územní samospráva – orgány obce  Výbory ZO (povinně finanční a kontrolní) a komise rady (libovolně)  Finanční výbor kontroluje hospodaření s majetkem a financemi obce  Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení ZO a rady, dodržování právních předpisů ostatními výbory a OÚ na úseku samostatné působnosti.  V částech obce může být zřízen osadní výbor  Komise (dopravní, sociální, životního prostředí …) předkládají náměty radě. Zvláštní komisí je přestupková – jako zvláštní orgán ji může zřídit a jmenovat člena starosta. Státověda Volby  Do obecního zastupitelstva  Do krajského zastupitelstva  Do parlamentu ČR – poslanecké sněmovny a senátu  Prezidenta ČR  Do Evropského parlamentu Státověda Volby Volby  Vyhlašuje prezident (mimo volby prezidenta) nejpozději 90 dnů před jejich konáním.  Konají se obvykle ve dvou dnech – v pátek 14.00 – 22.00 a v sobotu 8.00 – 14.00 Právo volit  mají občané obce ve věku nejméně18 let dosažených v den voleb Volit nemůže  odsouzený ve výkonu trestu odnětí svobody (volby do zastupitelstev),  zbavený způsobilosti k právním úkonům Státověda Volby  Volební orgány  Státní volební komise,  Dle druhu voleb min. vnitra, zahraničí,  Český statistický úřad,  krajský úřad, Magistrát hlavního města Prahy,  obecní úřad, městský úřad,  starosta, primátor,  okrsková volební komise. Organizují a zajišťují průběh a vyhodnocení voleb Státověda Volby  Obecní úřad  zajišťuje volební místnosti pro okrskové volební komise,  zajišťuje vybavení a pracovní síly,  vede seznam voličů  řeší stížnosti a archivuje volební dokumentace od volebních komisí, Státověda Volby  Okrsková volební komise  dbá o pořádek ve volební místnosti,  zajišťuje a dozírá na průběh hlasování,  sčítá hlasy a vyhotovuje zápis o průběhu a výsledku hlasování  odevzdává volební dokumentaci obecnímu úřadu.  Člen volební komise  občan ČR, věk nejméně 18 let,  není kandidátem v dané obci,  je oprávněným voličem. Státověda Volby  Zásady hlasování před okrskovou volební komisí  volič hlasuje osobně,  pořadí je dáno příchodem do volební místnosti,  volič prokazuje totožnost a státní občanství,  volič, který není na seznamu a prokáže své právo hlasovat, bude dopsán a může volit  v prostoru pro úpravu lístků nesmí nikdo jiný být,  volič může ze závažných důvodů hlasovat mimo volební místnost – 2 členové volební komise s přenosnou schránkou Státověda Volby do zastupitelstva obce  Kandidátní listiny  podávají volební strany, 66 dnů před volbami  nezávislý kandidát nebo sdružení připojí petici s podpisy voličů podporujícími její kandidaturu,  petice obsahuje jméno, datum a místo narození, místo trvalého pobytu,  počet potřebných podpisů je dán velikostí obce, Státověda Volby do zastupitelstva obce  Kandidátní listiny  obsahují název zastupitelstva obce,  název volební strany,  jména, věk a povolání kandidátů,  jejich politickou příslušnost,  pořadí na kandidátní listině Státověda Volby do zastupitelstva obce  Hlasování  úprava hlasovacích lístků,  maximální počet volených odpovídá počtu členů zastupitelstva,  volič označí jeden politický subjekt,  křížkováním označuje preference kandidátů,  preference platí mimo označený politický subjekt Státověda