SYNTAKTICKÉ POROVNÁNÍ RUSKÉHO A ČESKÉHO JAZYKA Nikol Rozsypálková, UČO 481899 Co to je syntax? ◦= větná skladba ◦Nauka o mluvnické a významové stavbě věty, o stavbě souvětí či souvislých textů ◦Zkoumá např. jednotlivé slovní druhy, skladební vztahy mezi jednotlivými větnými členy, větné vzorce a pravidla, slovosled, stavbu a pravidla souvětí, nepravidelnosti větné skladby,… ◦Klasická skladba: popis skladebních vztahů a větných členů ◦Valenční skladba: zájem o valenci (=schopnost především sloves na sebe vázat významově těsně určité výrazy; např. dítě spí) ◦Textová skladba: zkoumá syntaktické prostředky použité v textu ◦ ◦ ◦ ◦ Věta ◦Tvoří se ze slov a slovních spojení, je vyjádřením určité myšlenky a základní jednotkou syntaxe ◦Má stránku mluvnickou, významovou = vztahy mezi větnými členy, zvukovou = jako uzavřený zvukový celek a grafickou = na začátku velké písmeno a na konci interpunkční znaménko ◦ Syntax v ruském jazyce ◦Věta se skládá ze základních větných členů (podmětu a přísudku) nebo jen jednoho z nich (např. Началась весна. = Začalo jaro., Вечереет. = Táhne k večeru) ◦Podmět odpovídá na základní pádové otázky 1.pádu кто? (= kdo?) nebo что? (= co?), např. Установилась хорошая (что?) погода. ◦Přísudek odpovídá na otázky что делает предмет? (= co dělá předmět?) , что с ним происходит? (= co se s ním děje?) , что он такое? (= co je zač?) , кто он такой? (= co je zač?) aj.,např. Студенты (что делают?) занимаются в читальном зале. Syntax v ruském jazyce ◦Rozvíjející větné členy upřesňují základní větné členy ◦Předmět odpovídá na pádové otázky (kromě 1.pádu) a označuje objekt. Např. Учитель дал (кому?) мне задание. = Učitel dal (komu?) mě úkol. ◦Přívlastek odpovídá na otázky какой? (= jaký?) , чей? (= čí?). Např. У нас (какая?) новая машина. = Máme (jaké?) nové auto. ◦Příslovečné určení odpovídá na otázky как? (= jak?), каким образом? (= kterak?), где? (= kde?), куда? (= kam?), откуда? (= odkud?), зачем? (= za jakým účelem?), при каком условии? (= za jaké podmínky?), почему? (= proč?), отчего? (= proč?), как долго? (= jak dlouho?), когда? (= kdy?) a jiné. Např. (когда?) Сегодня я пойду в кино. = (kdy?) Dnes půjdu do kina. ◦ Syntax v ruském jazyce ◦Věta jednoduchá může být složena z: 1. podmětu a přísudku (Кругом лежит снег. = Kolem leží sníh.) 2. z podmětu (Зима. = Je zima.) 3. z přísudku (Вечереет. = Táhne k večeru.) ◦ ◦Souvětí dělíme na: 1. Souřadná, kdy jsou jednoduché věty významově rovnocenné; typické spojky и, a, но, да, однако, или, ни... ни..., apod. (Дождь кончился, и взошло солнце. = Přestalo pršet a vyšlo slunce). - spojky poměru slučovacího (и, да, ни… ни..., тожe,…) - spojky poměru vylučovacího (не то… не то..., или, или… или,…) - spojky poměru odporovacího (а, но, да, зато) ◦ Syntax v ruském jazyce ◦ 2. Podřadná má větu hlavní a na ní závislé věty vedlejší; typické spojky где, когда, почему, хотя, поэтому, который, с тех пор как, apod. Маша не хотела, чтобы её ждали. = Máša nechtěla, aby na ni čekali. - Druhy vět (přívlastkové - какой?, předmětná – pádové otázky, příslovečné: místní - г где?, куда?, откуда? ; časové - когда?, с какого времени?, до какого времени?; 3. Bezspojkové věty bez spojek nebo spojovacích výrazů. Např. Машина резко тронулась, мотор заворчал, все откинулись на сиденья. = Auto se prudce rozjelo, motor zavrčel a všichni se opřeli o sedadla. ◦ Syntax v ruském jazyce ◦Pořadí slov ve slovních spojeních: (Slovosled neutrální) Přídavné jméno před podstatným jménem (интересная выставка) Podmět před přísudkem (Брат читает.) Na začátku věty je přívlastek (místo, čas), poté přísudek a podmět (В городе есть театр.) Příslovce končící na -о, -е, předcházejí slovesu (хорошо танцует) Příslovce s předponou по- a příponou -ски následují po slovese (пишет по-русски) Podstatné jméno v jiném než prvním pádě následuje za slovesem (пришёл в класс) ◦Pořadí slov ve větě: (Slovosled neutrální) První podmět, poté přísudek (Сестра пишет.) Přívlastek na začátku věty (Зимой начались каникулы.) ◦ Syntax v českém jazyce ◦Základní větné členy jsou podmět a přísudek (dohromady základní stavební dvojice) ◦Rozvíjející větné členy: přívlastek, předmět, příslovečné určení (jako v rj) a doplněk (závislý na slovesu i podstatnému jménu (Dívky přišly samy.) ◦Věta jednoduchá: 1. Holá (obsahuje jen základní skladební dvojici – Jana se učí.) 2. Rozvitá (s rozvíjejícími větnými členy – Jana si hraje s Janem na hřišti.) ◦Souvětí: 1. Souřadná obsahuje minimálně 2 hlavní věty/řídící (libovolný počet vedlejších,které jsou závislé na větě řídící) – Jana spala a Jan cvičil. - spojky poměru slučovacího (a, i, ani, nebo, ani…ani, jednak,…) - spojky poměru vylučovacího (buď – nebo) - spojky poměru odporovacího (ale, avšak, však,…) Syntax v českém jazyce ◦ - spojky poměru stupňovacího (ba, i, ba dokonce,…) - spojky poměru příčinného (neboť, vždyť, totiž,…) - spojky poměru důsledkového (a tak, tak, tudíž, a proto, proto,…) 2. Podřadná – 1 věta hlavní a libovolný počet vět vedlejších - Jana spala, aby mohl Jan cvičit. Vedlejší věty mohou být podmětné, předmětné, přísudkové, přívlastkové, doplňkové, příslovečné místní/časové/způsobové/účelové/příčinné/přípustkové/podmínkové/ měrové. Syntax v českém jazyce Zdroje ◦https://russky.info/cs/grammar/syntax ◦http://ccestina.blogspot.com/2012/05/syntax.html ◦https://cesky-jazyk.okhelp.cz/gramatika/vetna-stavba.php ◦https://www.studuju.cz/latka-442 ◦https://www.diktatorek.cz/Scholasticus/Cesky-jazyk/Skladba/Souveti/Druhy-vedlejsich-vet-help.html ◦https://www.mojecestina.cz/article/2012092701-vetne-cleny-zakladni-prehled ◦http://www.ucirna.cz/cestina/skladba_vetne_cleny_doplnek.php ◦Pojmy z knihy: Jazyk a jazykověda – František Čermák