TEXTOVÁ LINGVISTIKA TEXT JAKO ZÁKLADNÍ JAZYKOVÁ JEDNOTKA •Zájem lingvistů se postupně přesunoval od hlásek (19. století) přes fonémy a morfémy (1. pol. 20. století) k větám (období po 2. světové válce). • •Za základní jednotky jazyka tehdy byly považovány stále větší celky. V 7. letech došlo ke změně – někteří lingvisté tvrdili, že za základní jednotku jazyka je třeba považovat text. TEXT JAKO ZÁKLADNÍ JAZYKOVÁ JEDNOTKA •Nabízelo se tvrzení, že většina vět je sama o sobě málo srozumitelných nebo dokonce zcela nesrozumitelné, pokud nevezmeme v úvahu kontext, tj. především věty předcházející, nebo také situační kontext (pragmatické faktory), nejčastěji však obojí. • •Na základě výše zmíněného vznikla nová disciplína, tzv. Textová lingvistika. Zpočátku byla velmi kritizována, během let však byly definovány nové pojmy a termíny, které svědčí o tom, že je existence této disciplíny oprávněná. PRAGMATICKÉ FAKTORY 1)Místo, čas a situace, ve které se výpověď realizuje 2)Předcházející kontext 3)Komunikační záměr mluvčího a jeho strategie 4)Posluchačovy znalosti mluvčího a tématu 5)Sociální podmínky a vztahy účastníků 6)Počet účastníků 7)Vzdálenost mezi účastníky 8)Způsob komunikace* SPOJITOST TEXTU •Všechny nové termíny, které vznikly, podporují tezi o určité organizaci či struktuře textu – neboli o vzájemné spojitosti, tj. formální i obsahové závislosti jednotlivých částí. •Text může být různě obsáhlý a může mít různou podobu, např.: -krátký telegram -dopis příteli -modlitba -pohádka na dobrou noc -vlastní životopis -maturitní zkouška -přednáška -novinový článek -návod… - • SPOJITOST TEXTU •Texty mohou být různě dlouhé, počínaje jedinou větou a konče románem. •Každý z nich (např. dopis nebo román) může mít rovněž různý rozsah. •V centru zájmu textové lingvistiky je ale především fakt, že se výstavba všech textů řídí určitými zákonitostmi, z nichž je potřeba uvést alespoň dvě nejdůležitější. SPOJITOST TEXTU •1) Na začátku příslušného textu i na jeho konci se objevuje pouze určitý typ vět, např.: -v pohádce: Byl jednou jeden král…., a zazvonil konec a pohádky je konec -V modlitbě: Otče náš,…Amen -V životopise: Narodil jsem se…, kde pracuji dodnes -Ve spontánním rozhovoru: Ahoj, tebe jsem už dlouho neviděl, jak se máš? Pozdravuj doma… SPOJITOST TEXTU •2) Obsah značného množství vět daného textu pochopíme pouze v souvislosti s jinými větami; pokud jsou vytrženy z kontextu, pak poskytují omezenou nebo vůbec žádnou informaci. •To všechno svědčí o tzv. spojitosti textu •Některé věty jsou bez kontextu nesrozumitelné, protože obsahují celou řadu tzv. deiktických prvků (on, jeho, tam, to, udělal), které odkazují na osoby, místa a činnosti popsané v předcházejících větách. •Např.: -ale on nedbal jeho rady a ohlédl se (pohádka) -tam jsem také absolvoval střední školu (životopis) -já být na jeho místě, tak jsem to udělal stejně (spontánní rozhovor) ZÁKLADNÍ POJMY A TERMÍNY TEXTOVÉ LINGVISTIKY 1)Makrostruktura 2)Koheze 3)Koherence 4)Anafora 5)Textový vzorec 6)Témata* •