Základní přístupy v psychologii Základy psychologie 2. přednáška PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. Paradigmata v psychologii n W. Stern rozlišil dvě základní paradigmata v psych. osobnosti: n n Nomotetické (generalizující) – snaží se formulovat obecné principy a zákony, vystihuje to, co je společné všem lidem, ztrácí se zřetel k individualitě. n Kvantitativní výzkum n n Idiografické (individualizující) – snaží se popsat jedince, vystihnout jedinečné. n Kvalitativní výzkum n n Cvičení – vymyslet příklady nomotetických a idiografických tvrzení, které popisují lidské chování, jednání, prožívání. •Folková psychologie •= laická, lidová psychologie, implicitní psychologické teorie • •Východiska folkové psychologie: • Člověk disponuje značným množstvím sdílených znalostí o světě, • které mu umožňují anticipovat události a být v interakci • s druhými lidmi. • Lidé mají obecně tendenci hledat a nacházet kauzalitu ve vztazích • mezi prvky událostí. • •Souvisí s tzv. common sense = zdravým rozumem, laickým, selským •rozumem. Do laického rozumu patří naše implicitní znalosti, vědomosti •o jednotlivých oblastech světa a života (různé obory – fyzika, •chemie…psychologie). • •Common sense •Bezprostřední, nevědecké, přirozené poznání světa • •Předpoklad o sdílení stejného CS • •V komunikace obvykle latentně přítomno, nesděluje se, neřeší • •V novodobé filozofii se objevuje u Husserla – zkoumání přirozeného světa „Lebenswelt“ x vědecká abstrakce • •CS je reálný=založený na hmotných objektech a holistický=propojenost všech běžných pojmů •Folková psychologie •Jak se vytváří vědomosti laické psychologie? • pozorování chování druhých lidí • pozorování vlastního chování a prožívání • zobecnění postřehů o lidském chování • zobecnění postřehů o vlastnostech osobnosti a o lidské psychice •Popularizace poznatků vědecké psychologie ovlivňuje •vývoj folkové psychologie!!! Cvičení n Pokuste se ve skupinkách vymyslet několik rozdílů mezi vědeckou a folkovou psychologií. Co je to zásadní, v čem se liší? Folková x vědecká psychologie nZabývá se jen tím, co je nutné nebo naléhavé pro život společnosti nMentální logika – promítání mimoracionálních postupů do zpracování informací nBěžný jazyk, pojmy se nedefinují nIdiografická nNormativně zabarvená nSingularismus – rozpory mezi poznatky se nelibě nesou nVšestranné systematické studium předmětu bádání nPostupy, jejich norma je dána formální logikou nPřesné vymezení pojmů, definice nNomotetická nNehodnotící nPluralistická •Psychoanalýza, neopsychoanalýza •Sigmund Freud •Vědomí x předvědomí x nevědomí • •Struktura osobnosti • ID – je iracionální, princip slasti • EGO – je racionální, princip reality • SUPEREGO – princip dokonalosti • •Intrapersonální konflikty • id versus ego, id versus superego, ego versus superego • •Obranné mechanismy – slouží pro ochranu ega před myšlenkami, •které jsou zraňující, úzkost vyvolávající. •Vytěsnění, sublimace, regrese, fixace… • •C. G. Jung, A. Adler, K. Horneyová, H. S. Sullivan, E. Fromm, •E. Erikson, … • Behaviorismus, neobehaviorismus nOtec behaviorismu J. B. Watson n n „…Dejte mi tucet zdravých dobře rostlých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z každého z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, právníka, umělce, vedoucího prodejny, ba dokonce i žebráka a zloděje, bez zřetele k jeho vlohám, sklonům, tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků…“ •Behaviorismus, neobehaviorismus •Důraz na chování, viditelné projevy organismu. •Reakce (jednání) člověka je funkcí prostředí (stimulu) a osobnosti (black box). • •Ivan P. Pavlov •Teorie klasického podmiňování – nepodmíněný x podmíněný podnět. • •Clark L. Hull, B. F. Skinner •Rozvíjeli teorii podmiňování, zamýšleli se nad zamezením vyhasnutí podmíněné •odezvy. • •John Dollard, Neal E. Miller •Zabývali se procesem učení, vymezovali jeho složky. • •Humanistická psychologie •Abraham Maslow, Carl R. Rogers •Opozice vůči behaviorismu i proti „pudovým“ silám psychoanalýzy. •Zdůraznění svobody a individuality. •Optimistický pohled na organismu, může být moudřejší než vědomí. •Vůle k seberealizaci, mohou jí být postaveny překážky. • •Sebepojetí – názor člověka na sebe sama (pozitivní, zhodnocující •nebo negativní, znehodnocující). Je formováno rodiči a dalšími významnými •osobami. •Nepodmíněné kladné přijetí, upozorňování na chyby v chování x na chyby •v člověku. • •Kongruence – shoda mezi prožitky přítomnými v organismu a tím, jak jsou •symbolizovány v já. Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Názor na lidskou povahu nPsychoanalýza n negativní n nBehaviorismus n neutrální n nHumanistická psychologie n pozitivní Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Je chování svobodné nebo determinované? nPsychoanalýza n determinované n nBehaviorismus n determinované n nHumanistická psychologie n svobodná volba n Základní motivy nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Základní motivy nPsychoanalýza n sex a agrese n nBehaviorismus n popudy různého druhu n nHumanistická psychologie n sebeaktualizace n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Struktura osobnosti nPsychoanalýza n id, ego, super ego n nBehaviorismus n zvyky n nHumanistická psychologie n self (jáství) n Role nevědomí nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Role nevědomí nPsychoanalýza n maximalizovaná n nBehaviorismus n prakticky neexistující n nHumanistická psychologie n minimalizovaná n Vývojový důraz nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Vývojový důraz nPsychoanalýza n psychosexuální stádia n nBehaviorismus n kritické situace, učení – identifikace a imitace n nHumanistická psychologie n vývoj obrazu sebe sama n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n n nBehaviorismus n n nHumanistická psychologie n n Bariéry osobního růstu nPsychoanalýza n nevědomé konflikty, fixace n nBehaviorismus n maladaptivní zvyky, patologické prostředí n nHumanistická psychologie n podmínky hodnoty, inkongruence n