Kognitivní přístup v psychologii Základy psychologie 3. přednáška PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. Nevyžádané rady k absolvování kurzu •Kombinace přednášek, seminářů a samostudia §Přednáška – vodítko, osnova, ukazatel hloubky §Seminář – vyzkoušet si, propojit, uvažovat •Porozumět věcem v kontextu •co to znamená? •kde jsem se s tím už setkal? •souvisí to s něčím, co znám? •je to zcela nové? •Materiály v ISu - prezentace, seznam probraných pojmů a témat •Literatura povinná a doporučená, e-learningový kurz ve studijních materiálech (některá témata) •Obezřetně s internetem; wikipedie; doporučené stránky v studijních materiálech, ověřování a triangulace •Vyvarovat se - výtahů z druhé a další ruky, hesel a definic bez kontextu. Psychologie •Kognitivní psychologie – historické zdroje • •Základní otázka: Jak si lidé vytvářejí modely světa, ve kterém žijí •Hledání vztahu mezi vnitřním a vnějším světem •Hledání pravidla, na základě kterého se vytváří individuální obraz světa – řídí, ovlivňuje veškeré aktivity organismu • •cognoscere = vědět, znát •kognitivní = poznávací • •Asocianizmus, gestaltismus •Behaviorizmus (S-R; J.B. Watson) • •E.C. Tolman (neobehaviorizmus: S-O-R, kognitivní mapy) •Od 50. let – „kognitivní obrat“ – zaměření na střední článek „O“ •- inspirace informatikou, kybernetikou, umělou inteligencí, lingvistikou, … •Témata kognitivní psychologie •čití •vnímání •paměť, mentální reprezentace •Myšlení, rozhodování, řešení problémů •pozornost •vzestupné •procesy •(datově •řízené) •sestupné •procesy •(pojmově •řízené) •základní myšlenka: lidské poznávání je zpracování informací – informační paradigma, • lidský poznávací aparát jako počítačový procesor – počítačová • metafora •ARCHITEKTURA POZNÁVACÍHO APARÁTU George Kelly (1905-1967) •Poznávací procesy jsou důležitým rysem lidské psychiky, determinují fungování člověka •Analogie člověk–vědec – oba mohou dospět k správným závěrům, oba se mohou mýlit (srov. laická x vědecká psychologie) •Snaha pochopit, tlumočit, anticipovat a řídit svůj osobní svět •Člověk vytváří osobní konstrukty (často se uvažuje o verbálních, jsou ale i neverbální) •Pochopíme-li osobní konstrukty daného jedince, můžeme vysvětlit a úspěšně předvídat jeho chování •Propojení kognitivní psychologie a konstruktivistického přístupu •LIT: The Psychology of Personal Construct George Kelly Filozofická východiska •Objektivní realita existuje, ale různí lidé ji percipují různým způsobem •Teorie konstruktů hledá způsob, jak lidé percipují a interpretují své životní zkušenosti (aby porozuměli životu) •Realita je to, co chápeme (konstruujeme) jako realitu •Teorii alternativních konstruktů zakládá na spojení svobody a determinismu •Determinismus a svoboda jsou neoddělitelné Člověk jako vědec •Člověk si stejně jako vědec vytváří své pracovní hypotézy o realitě •Pomocí těchto hypotéz se pak snaží anticipovat a řídit životní události •Pohled na všechny osoby jako na vědce vede k významným důsledkům •Lidé jsou orientováni spíše na budoucí, než na minulé či současné události jejich života •Lidé se vyznačují tendencí i schopností spíše prostředí aktivně zpracovávat, než na ně pasivně odpovídat •Pro život člověka je příznačné neustálé úsilí dávat hmotnému světu zkušeností smysl •Tato životní kvalita mu umožňuje vytvářet svůj vlastní osud Jak konstrukty odhalit dle Kellyho – REP test •Autor teorie PCP (personal construct psychology) v 50. letech 20. st. •Aplikace v psychoterapii i ve školství •Test repertoáru konstruktů rolí •Primárně určeno ke zmapování interpersonálního světa •Seznam významných osob •Porovnání dvojic v trojici •Konstrukt x kontrast • Rep Grid Biologický základ psychologie •Velké téma k samostudiu •Probrat a pochopit podtémata: •Nervová soustava a její části •Organizace nervového systému •Struktura mozku, zobrazovací metody •Mozkové hemisféry a jejich specializace, asymetrie mozku •Autonomní nervový systém •Endokrinní systém •Genetika, základní princip a vliv na chování člověka •Používat adekvátní vědeckou terminologii k daným tématům