Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie 6 Komunikace Komunikace. Komunikační schopnosti, druhy komunikace. Význam komunikace v životě člověka. Etapy komunikace.  Z lat. communicatio = sdělování, přenos  Komunikace = výměna informací  Jedna z nejdůležitějších lidských vlastností  Obecně lidská schopnost užívat výrazových prostředků k vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů (Klenková)  Schopnost řečové komunikace = schopnost vědomě používat jazyka jako složitý komunikační systém znaků a symbolů ve všech formách (Lechta) ZÁKLAD KOMUNIKACE  Základ komunikace tvoří 4 stavební prvky, které se navzájem ovlivňují: 1) Komunikátor – zdroj informace, osoba sdělující něco nového 2) Komunikant – příjemce informace, který na ni nějakým způsobem reaguje 3) Komuniké – nová informace, obsah sdělení 4) Komunikační kanál – nezbytná podmínka úspěšné výměny informace, aby si obě strany rozuměly, musí používat předem dohodnutý kanál DRUHY KOMUNIKACE  Komunikace verbální – mluvená nebo psaná forma řeči  Komunikace neverbální – fylogeneticky i ontogeneticky nejstarší, má vysokou výpovědní hodnotu; patří sem: pohled, mimika, gestika, haptika, kinetika, posturika, proxemika, chronemika, úprava zevnějšku  Komunikace činem – z historického pohledu prvotní; doprovázena komunikací neverbální Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie VÝZNAM KOMUNIKACE 1. Rozvoj vnitřní řeči a myšlení 2. Rozvoj sociálních vztahů 3. Získávání a předávání informací 4. Vzdělávání 5. Rozvoj člověka jako společenské bytosti PODMÍNKY SPRÁVNÉHO VÝVOJE ŘEČI A. Vnitřní o vrozené předpoklady o zdravý sluch, zrak, mluvní orgány o fyzický, duševní, intelektový vývoj A. Vnější o prostředí a výchova o množství a přiměřenost podnětů o správný řečový vzor ETAPY KOMUNIKACE o Podněty – prostředí stimuluje k řeči (správný mluvní vzor) o Receptory – dálkové analyzátory (oko + ucho) přijímají podněty z okolí o Dostředivé dráhy v mozku – vedou podněty do mozkové kůry o Centrální část – do určité míry zachytí a zpracuje informace (dle intelektu) o Pyramidová centra (motorická korová) – koordinují výkon řeči o Efektory – mluvidla – umožní řečový projev o Společenské prostředí – přijímá řečový projev (pozitivně x negativně) o Adekvátní reakce na řeč – má komunikační význam Mgr. Barbora Ilgnerová Jaro 2017 Základy speciální pedagogiky logopedie