Inkluze jako sociální koncept Sociální vyloučení – jednotlivci/skupiny, vytěsňované na okraj společnosti, je jim omezován nebo zamezen přístup ke zdrojům, které jsou dostupné ostatním členům společnosti. Zdroje: zaměstnání, bydlení, sociální ochrana, zdravotní péče a vzdělání. Osoby v riziku soc. vyloučení... Speciální pedagogika Předmětem péče SP jsou osoby se zdravotním postižením, zdravotním eventuálně sociálním znevýhodněním, které potřebují podporu (spec. ped. přístup) v oblasti výchovy, vzdělávání, při pracovním a společenském uplatnění. Cílem SP je maximální rozvoj osobnosti jedince se znevýhodněním a dosažení maximálního stupně nezávislosti a socializace. Vývoj přístupu k OZP – změna chápání postižení dříve (WHO; MKN–10): kategorie postižení > speciální škola dnes ICF (Mezinárodní klasifikace funkční schopnosti, disability a zdraví): speciální vzdělávací potřeby žáka > individuální nabídka podpory Obr7 Inkluzivní vzdělávání Snaha o společnou edukaci žáků s postižením a bez něj. Snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedincům se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jejich potřebám. UNESCO – 1994 Salamanka > "Škola pro všechny" V hlavním vzdělávacím proudu vytvořeny podmínky pro všechny žáky. Děti jsou plně zapojeny v heterogenních skupinách (běžné třídy). Ve škole jsou vytvořeny podmínky pro optimální rozvoj vzdělávacího potenciálu, sociálních vztahů, osobnosti. Inkluzivní škola naplňuje všechny speciálněpedagogické potřeby každého žáka s postižením. Změna postavení učitelů > týmová spolupráce učitelel, speciálního pedagoga a asistenta pedagoga >> zvyšování role poradenských služeb, vzdělávání učitelů ve speciální pedagogice. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami je ten, který k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Inkluzivní didaktika respektuje: - rozdílnost žáků; - rozdílnost učebních procesů; - rozdílnost didaktických přístupů; - heterogenita tříd. Legislativa • Strategické dokumenty, prohlášení vlády (Bílá kniha) • Zákony (Školský zákon č. 561/2004 Sb.) • Nařízení vlády • Vyhlášky (27/2016 Sb. a 72/2005 Sb.) • Kurikulární dokumenty (RVP ZV: ČÁST D: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) Vyučování Vyučování a výchovná činnost ■ vznikly na základě potřeb společnosti Vyučovací proces = záměrné a cílevědomé navozování kvalitativních změn ve vědomostech, dovednostech a návycích. Didaktické zásady: ■ vědeckosti ■ individuálního přístupu ■ spojení teorie a praxe ■ uvědomělosti a aktivity ■ názornosti ■ posloupnosti ■ soustavnosti a trvalosti ■ přiměřenosti ■ zpětné vazby Organizační formy výuky: ■ hromadná (frontální) ■ skupinová x ■ kooperativní ■ párová ■ týmová ■ individuální x ■ individualizovaná ■ diferencovaná Učitel Učitel je odborník v oblasti vzdělávání, je garantem výchovně-vzdělávacího procesu ve třídě. Vytváří vzdělávací podmínky pro všechny žáky ve třídě, připravuje a koordinuje vzdělávací proces ve třídě, vede vzdělávání ve třídě. Učitel je hlavním tvůrcem IVP žáka se SVP, má zodpovědnost za jeho naplňování, úpravy a hodnocení, plánuje práci asistenta pedagoga v rámci vyučovacích hodin a přestávek, popřípadě ve spolupráci s asistentem pedagoga náplň dotváří, určuje způsoby zapojení žáka se SVP do výuky, míru školních nároků vzhledem k možnostem žáka a s nimi spojenou míru podpory, ve výuce koordinuje práci svou a asistenta pedagoga, spolupracuje s ním, reflektuje jeho postřehy, po skončení výuky hodnotí s asistentem pedagoga průběh vzdělávacího procesu. Možnosti podpory žáků se SVP Pro žáka podpůrná opatření v oblastech: 1. Organizace výuky 2. Modifikace metod a forem 3. Intervence 4. Pomůcky 5. Úpravy obsahu vzdělávání 6. Hodnocení 7. Příprava na výuku 8. Podpora zdravotní a sociální 9. Práce s třídním kolektivem 10. Úprava prostředí Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou Katalogy podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání ORGANIZAČNÍ PODMÍNKY VEDOUCÍ K NAPLNĚNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ: 1. Individuální vzdělávací plán 2. Plán pedagogické podpory (zpráva o poskytnuté pedagogické podpoře) 3. Případová konference 4. Krizový scénář 5. Uzpůsobení zkoušek při vstupu na střední školu a při jejím ukončování 6. Karta žáka PERSONÁLNÍ PODMÍNKY VEDOUCÍ K IMPLEMENTACI PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ: 1. Asistent pedagoga 2. Druhý učitel 3. Školní speciální pedagog 4. Školní psycholog 5. Koordinátor žákovského parlamentu 6. Komunikátor „škola – rodina“ 7. Sociální pedagog 8. Poradenský pracovník školského poradenského zařízení (SPC, PPP) 9. Přepisovatel mluveného slova 10. Instruktor prostorové orientace 11. Tlumočník českého znakového jazyka 12. Školní logoped Poradenská pomoc pro vyučující: Školní poradenské pracoviště = výchovný poradce a školní metodik prevence. (Poskytování poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním speciálním pedagogem.) Školské poradenské zařízení: - Pedagogicko psychologická poradna - Speciálně pedagogické centrum Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (přílohy 1. 2 a 3) Středisko výchovné péče Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních