Didaktika mladšího školního věku – didaktika matematiky RNDr. Růžena Blažková, CSc. Katedra matematiky PdF MU 1. Dyskalkulie a její projevy. Klasifikace dyskalkulie. Vliv dalších poruch učení na úspěšnost v matematice. Další příčiny poruch učení v matematice. Zásady reedukačních a kompenzačních postupů. 2. Vytváření pojmu přirozeného čísla v předškolním a mladším školním věku. Postupný proces abstrakce. Podpůrné prostředky – manipulativní činnost, výtvarné a literární vyjádření (uplatnění pohádek a básniček), konstruktivistické přístupy. Uspořádání přirozených čísel, porovnávání. 3. Zápis čísla v poziční desítkové soustavě, pochopení zápisu čísla, řádu číslice. Zápis čísel s nulami. Podpůrné pomůcky, využití grafického znázornění a kombinatorických úloh. 4. Podstata a vyvození operací sčítání a odčítání přirozených čísel. Zvládnutí pamětného sčítání a odčítání, algoritmy písemných operací. Nejčastější poruchy a jejich náprava. 5. Podstata a vyvození operací násobení a dělení přirozených čísel. Pamětné spoje, algoritmy písemných operací. Dělení se zbytkem. Příčiny poruch. 6. Propedeutika pojmů zlomek a desetinné číslo. Praktické využití. 7. Problematika řešení slovních úloh. Úlohy aplikační, projekty. Nejčastější problémy. 8. Rozvoj geometrické a prostorové představivosti. Základní geometrické pojmy. Vytváření dovedností – modelování, rýsování, početní geometrie. 9. Přístupy k hodnocení a klasifikaci žáků s poruchami učení. Problematika zkoušení ústního a písemného. Základní dokumenty. 10. RVP pro vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení. Individuální plán pro žáky s diagnostikovanou dyskalkulií. 11. Didaktická hra v matematice a její využití k reedukaci dyskalkulie. 12. Systém pomůcek pro práci s dyskalkuliky. 13. Inkluzivní vzdělávání žáků Literatura 1. Babtie,P., Emerson,J. (2018). Dítě s dyskalkulií na základní škole.Praha, Portál. 2. Blažková, R. (2017) Didaktika matematika se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno, Muni Pres. 3. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., Blažek, M. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 4. Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M (1992) Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně ZŠ. Brno: PF MU, učební text. 5. Blažková, R.: Matematická cvičení pro dyskalkuliky 1, 2. Stařeč, Infra 2013, 2014. 6. Blažková, R.: Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku. /Elportal/[online] . Brno: Masarykova univerzita, 2010. Dostupné z WWW: http//is.muni.cz/elportal/_id=893208. ISSn 1802-128X. 7. Hejný, M.,Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál 2001. 8. Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Praha: PdF UK, 1999. 9. Košč, L.: Vývin matematických schopností a jeho podnecovanie v predškolskom veku. Bratislava: VÚDP, 1986. 10. Košč, L.: Psychológia matematických schopností. Praha: SPN, 1972. 11. Novák, J.: Dyskalkulie – specifická porucha počítání. Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2000. 12. Simon, H.: Dyskalkulie. Praha: Portál, 2006 13. Zelinková, O.: Poruchy učení. Praha: Portál 2003 14. Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. 15. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. www.vuppraha.cz