Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání — CERMAT Jeruzalémská 957/12, 110 00 Praha 1, tel.: +420 224 507 507 www.cermat.cz, www.novamaturita.cz 1 Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Kategorie sluchové postižení (SP), skupiny 2 a specifické poruchy učení a ostatní (SPUO), skupiny 2 a 3, Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 2 1. Didaktický test Příklady úprav didaktických úloh v didaktických testech pro žáky s SP (sk. 2) a SPUO): Český jazyk a literatura – základní úroveň Původní úloha (multiple-choice): 2 body 2 Ve které z následujících vět je chyba v psaní velkých písmen? A) Mezi největší znečišťovatele životního prostředí v severních Čechách patří teplárny. B) O zlepšení ovzduší v Moravskoslezském kraji se nejvíce zasloužila hranická cementárna. C) Do pošumavských lesů, zejména na Vimpersko a Prachaticko, se v posledních letech vrátily některé druhy ptáků. D) Lidé žijící v Českém ráji jsou do značné míry závislí na přílivu Německých, Holandských a dalších zahraničních turistů. Upravená úloha SP a SPUO: Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 3 Původní úloha (multiple-choice, dichotomická): VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 14−15 Chinaski a No Name hráli v Olomouci ve vlaku Neobvyklý koncert mohli zažít fanoušci kapel Chinaski a No Name ve čtvrtek v Olomouci. Zastavil tam vlak, který vezl obě populární kapely z Košic do Prahy. Ty cestou přes Moravu pokřtily nové desky a od Přerova už hrály cestujícím své starší i nové hity. Ve vlaku Košičan směřujícím do Prahy byl na jeho konci ve čtvrtek zařazen speciálně upravený koncertový vůz. Vlak během dopoledne projel napříč Slovenskem a krátce po půl druhé odpoledne dorazil se zpožděním do Hranic. Frontman skupiny Chinaski při průjezdu Lipníkem nad Bečvou míchal speciální nápoj z Dunaje, Váhu, Hornádu, Vltavy, Labe a Moravy. Nedaleko zastávky v Oseku nad Bečvou bylo pak za přítomnosti desítek fanoušků obou kapel nové CD slavnostně pokřtěno. V Přerově pak obě kapely postupně začaly hrát. Zazněla řada známých písní, přičemž v podání Chinaski nechyběla ani „Klára“ v němčině. Zpívat a hrát nepřestali, ani když vlak zastavil v Olomouci, kde na něj čekalo několik dalších fanoušků. (Vzhledem k povaze úloh není zdroj výchozího textu uveden.) 2 body 14 Která z následujících možností je nejbližší významu slova frontman ve výchozím textu? A) mluvčí kapely B) propagátor kapely C) největší fanoušek kapely D) vedoucí hudebník kapely max. 3 body 15 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda odpovídá výchozímu textu (ANO), či nikoli (NE): A N 15.1 Vlak přijel na hranice se zpožděním. 15.2 V průběhu koncertu zazněla i zpívaná němčina. 15.3 Frontman skupiny Chinaski během jízdy míchal nápoje. 15.4 Kapely Chinaski a No Name pokřtily své desky ještě před Přerovem. Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 4 Upravená úloha SP a SPUO: Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 5 Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 6 Český jazyk a literatura – vyšší úroveň: Původní úloha: 3 body 21 Seřaďte jednotlivé odstavce (A–F) za sebou tak, aby byla dodržena textová návaznost: A) „Jen mi ji prozraď,“ řekl slavík, „já se nebojím.“ B) „Jedna možnost je,“ odpověděl keř, „ale je tak hrůzná, že nemám odvahu ti ji prozradit.“ C) I letěl slavík k růžovému keři, který obrůstal staré sluneční hodiny. „Dej mi červenou růži,“ prosil, „a já ti zazpívám svou nejlíbeznější píseň.“ D) I letěl slavík k růžovému keři, který rostl pod studentovým oknem. „Dej mi červenou růži,“ prosil, „a já ti zazpívám svou nejlíbeznější píseň.“ Ale keř zavrtěl hlavou. E) Ale keř zavrtěl hlavou. „Já mám růže žluté,“ odpověděl, "žluté jako vlasy mořské panny, co sedí na jantarovém trůně, žlutější než narcis, co kvete na louce, než přijde sekáč s kosou. Ale zaleť si k mému bratrovi, co roste pod studentovým oknem, ten ti možná dá, co potřebuješ.“ F) „Já mám červené růže,“ odpověděl, „červené jako holubí nožky, červenější než ohromné vějíře korálů, co se vlní a vlní v podmořských jeskyních. Ale zima mi zmrazila cévy, mráz mi spálil poupata a bouře mi polámala větve, takže letos žádné růže mít nebudu.“ „Já potřebuji jen jednu červenou růži,“ pravil slavík. „Jednu jedinou červenou růži! Copak není vůbec žádná možnost, jak ji získat?“ (O. Wilde, Slavík a růže) 21.1 _____ 21.2 _____ 21.3 _____ 21.4 _____ 21.5 _____ 21.6 _____ Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 7 Pokračování na další straně. Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 8 Upravená úloha SP a SPUO: Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 9 Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 10 Matematika – základní úroveň Původní úloha: VÝCHOZÍ TEXT A OBRÁZEK K ÚLOZE 9 Vzor na dlaždici tvoří čtyři shodné obdélníky a čtverec uprostřed. Obvod každého z obdélníků je 3 cm. (CERMAT) max. 2 body 9.1 Jaký je obvod celé dlaždice ( ? 9.1 Jaký je obsah dlaždice ( )? Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 11 Upravená úloha SP a SPUO: Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 12 Původní úloha: VÝCHOZÍ TEXT A TABULKA K ÚLOZE 13 Celkem obyvatel města odpovědělo v referendu na otázku, má-li radnice i nadále podporovat provoz kina a divadla. Jejich odpovědi jsou zaznamenány v následující tabulce. podporovat divadlo nepodporovat divadlo podporovat ino nepodporovat kino (CERMAT) max. 3 body 13 Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (ANO), či nikoli (NE): A N 13.1 Celkem účastníků referenda odmítá jak podporu kina, tak i divadla. 13.2 Podpora provozu kina má dvakrát více příznivců než podpora provozu divadla. 13.3 Necelých % účastníků referenda nechce podporovat provoz kina. 13.4 Asi % účastníků referenda by rádo podpořilo pouze jeden z obou provozů. Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 13 Upravená úloha SP a SPUO: Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 14 Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 15 Anglický jazyk – základní úroveň Sluchově postižení žáci zařazení ve všech skupinách PUP MZ nekonají poslech v rámci didaktického testu z cizího jazyka. Proto je část náležící poslechu vyjmuta z testového sešitu i záznamového archu. Didaktický test pro tyto žáky začíná čtením a jazykovou kompetencí. Původní úloha: POSLECH 1. ČÁST ÚLOHY 1–4 4 body/1 bod Uslyšíte čtyři krátké nahrávky. Nejprve uslyšíte otázku a poté vyslechnete nahrávku. Na základě vyslechnutých nahrávek vyberte k úlohám 1–4 vždy jeden správný obrázek A–C. 1 How will the woman travel home? A) B) C) Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 16 Upravená úloha SPUO: A) B) C) Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 17 Anglický jazyk – vyšší úroveň Původní úloha: PART TEN QUESTIONS 72–81 10 points/1 point Read the article about laziness. For questions 72–81, use the word given in capitals at the end of the line to form a word that fits in the space in the same line. There is one example (0) at the beginning of the text. How to Stop Being Ridiculously Lazy A little (0) laziness exists in all of us. Some of us let it get the better of us more often than we should. It is (72) _____________ easier to do nothing than to do something! (73) _____________ during weekends and holidays! Laziness not only affects the body, it also affects the mind, so it is important for yourself as a whole to be (74) _____________. You will find that it is much more fun to accomplish something than to sit around doing nothing. Start by creating a sense of routine. Set the alarm clock for a time when you would (75) _____________ have to go to work or school. Take a shower and dress in something respectable because clothes can change your attitude immediately and make a good (76) _____________. Or how about going to the library and discovering something new? With all this free time on your hands, you might as well expand your brain for free! The sense of (77) _____________ and purpose is liberating and wonderful. Another (78) _____________ is to take up a hobby, whether it be starting a stamp (79) _____________ or hiking. If you do something for mere enjoyment, you will want to do it instead of wasting time doing nothing. Exercise is also a good (80) _____________, because exercising releases endorphins in the brain that can make you feel great. You will become addicted to feeling great and your (81) _____________ will greatly improve too! And always keep an open mind to new things. This will keep you from sitting at home in your ‘comfort zone’. (CERMAT) (0) LAZY (72) DOUBT (73) SPECIAL (74) PRODUCE (75) NORMAL (76) IMPRESS (77) SATISFY (78) POSSIBLE (79) COLLECT (80) SOLVE (81) APPEAR Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 18 Upravená úloha SP a SPUO: 1 Zdroj je na dalším řádku, aby byl oddělen od slov, která se mají doplňovat. Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 19 2. Písemná práce Příklady úprav zadání písemných prací pro žáky s SP-2 a SPUO: Německý jazyk – vyšší úroveň Původní zadání první části: 1. TEIL Max. 24 Punkte Die Redaktion einer deutschen Schülerzeitung hat ihre Leser aufgefordert, einen Artikel zum Thema „Hat der Ferienjob einen Sinn?“ zu schreiben. Das Thema hat Sie angesprochen und Sie haben sich entschieden auf den Aufruf zu reagieren. Schreiben Sie einen Artikel im Umfang von 210–240 Wörtern, in dem Sie:  die Möglichkeiten für Ferienjobs in Tschechien vorstellen;  Vorteile und Nachteile von Ferienjobs im Ausland erklären (mindestens zwei Vorteile und Nachteile anführen);  Ihre eigenen Erfahrungen (oder die Erfahrungen Ihrer Freunde) mit Ferienjobs beschreiben;  Ihre Stellung zu dem Thema Ferienjob zusammenfassen. Beachten Sie die formalen Kriterien dieser Textsorte. Upravené zadání pro SP a SPUO:     Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 20 Anglický jazyk – základní úroveň Původní zadání druhé části: 2. ČÁST max. 12 bodů Představte si následující situaci: Trávíte část letních prázdnin studiem anglického jazyka v Anglii a na nástěnce ve škole jste objevil/a následující inzerát: Nabídka vás zaujala a rozhodl/a jste se na ni reagovat. Napište e-mail na uvedenou e-mailovou adresu v rozsahu 60–70 slov, ve kterém:  uvedete, proč píšete;  zeptáte se alespoň na dvě informace, které jste se z inzerátu nedozvěděl/a;  požádáte o schůzku (kdy, kde apod.). Nezapomeňte na formální náležitosti daného typu textu. FOR SALE: A PAIR OF NEW INLINE ROLLER SKATES. PRICE: £ 60 IF YOU ARE INTERESTED, PLEASE CONTACT ME AT john.simons@hotmail.com Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 21 Upravené zadání pro SP a SPUO:    Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 22 Český jazyk a literatura – vyšší úroveň Původní zadání písemné práce: Zadání 1 Jsme silný, jak silný je lano, co k nebi nás poutá VÝCHOZÍ TEXT Co bylo, už není, všechno mý jmění jsem dávno rozfofroval, jsme silný, jak silný je lano, co k nebi nás poutá (…) (www.traband.net) Zpracování: vypravování zakončené výchozím textem Upravené zadání pro SP a SPUO: Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 23 Český jazyk a literatura – základní úroveň Původní zadání písemné práce: Zadání 1 V dopravních prostředcích držte emoce na uzdě VÝCHOZÍ OBRÁZEK (www.dpp.cz) Zpracování: referát pro žáky základních škol o zásadách chování v prostředcích městské hromadné dopravy Ukázky úloh upravených pro žáky s PUP MZ Specifické poruchy učení (SPUO), sluchové postižení (SP-2) 24 Upravené zadání pro SP a SPUO: