RINOLALIE A PALATOLALIE KEREKRÉTIOVÁ, A. (2008). VELOFARYNGÁLNÍ DYSFUNKCE A PALATOLALIE. PRAHA: GRADA. KEREKRÉTIOVÁ, A. DIAGNOSTIKA PORUCH ZVUKU ŘEČI. IN LECHTA, V. (2003). DIAGNOSTIKA NARUŠENÉ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI. PRAHA: PORTÁL. KEREKRÉTIOVÁ, A. TERAPIE PALATOLALIE A VELOFARYNGEÁLNÍ DYSFUNKCE. IN LECHTA, V. (2003). TERAPIE NARUŠENÉ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI. PRAHA: PORTÁL. KLENKOVÁ, J. (2006). LOGOPEDIE. PRAHA: GRADA. REZONANCE • fyzikální jev – klíčový význam pro akustickou skladbu hlásek: - samohlásek – tónů - souhlásek – šumů • rezonanční dutiny – specifické zabarvení základního hrtanového tónu • vyvážený poměr mezi oralitou a nazalitou ÚVOD  nosovost – fyziologický jev  různá míra projevu v mluvené řeči  český jazyk – m, n, ň a skupina -ng M N Ň VELOFARYNGEÁLNÍ MECHANISMUS  regulace přenosu zvukové energie do nosní a ústní dutiny při řeči  koordinovaná, rychlá a kompletní funkčnost  https://www.youtube.com/watch?v=pNcV6yAfq-g (VFZ při polykání)  https://www.youtube.com/watch?v=J3TwTb-T044 VELOFARYNGEÁLNÍ ZÁVĚR (VFZ)  všechny struktury patra, hltanu a bezprostředního okolí, které se podílejí na zabezpečení jeho funkcí  pohyb měkkého patra  pohyb zadní a laterálních stěn hltanu  nutné pro řeč, barvu hlasu, hlas mluvní i zpěvní, pískání, polykání, foukání a sání TVRDÉ A MĚKKÉ PATRO HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA#/MEDIA/FILE:PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA_-_ANIMATION01.GIF HTTPS://EN.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA#/MEDIA/FILE:PALATINE_PROCESS_OF_MAXILLA_-_ANIMATION02.GIF TVRDÉ PATRO tvořeno kostí – výběžky horní čelisti, pravá a levá kost patrová MĚKKÉ PATRO  svalové struktury  napínače a zvedače  závěr mezi ústní a nosní dutinou  zapojení svalů hltanu FUNKCE UVEDENÝCH STRUKTUR  primární funkce  respirační a polykací  sekundární funkce  řečová RINOLALIE  narušení komunikační schopnosti, které postihuje zvuk řeči i artikulaci  míra nosní rezonance závisí na síle patrohltanového (velofaryngeálního) závěru a na prostornosti rezonančních dutin DĚLENÍ RINOLALIE -TERMINOLOGIE hyponazalita  huhňavost uzavřená  rhinophonia clausa  hyporinolalie hypernazalita  huhňavost otevřená  rhinophonia aperta  hyperrinolalie smíšená forma  rhinophonia mixta HYPERNAZALITA  patologicky zvýšená nosovost ETIOLOGIE Organické příčiny - vrozené - získané Funkční příčiny ETIOLOGIE - PŘÍČINY ORGANICKÉ vrozené  rozštěpyTP a MP  submukózní rozštěp patra  vrozeně zkrácené patro  nedostatečný vývoj svalstva MP  nepravidelný vývoj svalstva MP ETIOLOGIE – PŘÍČINY ORGANICKÉ  získané  centrální obrny  periferní obrny  obrny měkkého patra po CMP  dále po operacích a nádorových onemocněních PŘÍČINY FUNKČNÍ  snížená činnost svalstvaVFZ při dlouhodobém onemocnění a oslabení  hysterie a neurózy  mentální postižení  sluchové postižení  návyk – po adenotomii a tonzilektomii  důsledek nesprávného mluvního vzoru HYPORINOLALIE  patologicky snížená nosovost  omezení nebo zmenšením prostornosti rezonančních dutin  omezené dýchání nosem s následným dýcháním ústy  poruchy čichu ETIOLOGIE Organické příčiny - vrozené - získané Funkční příčiny ETIOLOGIE – PŘÍČINY ORGANICKÉ vrozené  úzké nosní průduchy  deformace obličeje  vybočená nosní přepážka ETIOLOGIE – PŘÍČINY ORGANICKÉ získané  zduření nosní sliznice při akutní nebo chronické rýmě  nádory  cysty  polypy  hypertrofie nosní mandle PŘÍČINY FUNKČNÍ  poruchy svalstva vela způsobující zvýšenou činnost a síluVFZ SMÍŠENÁ RINOLALIE  kombinace hypernazality a hyponazality  velofaryngeální závěr je nedostatečný  zároveň je překážka v nosní nebo nosohltanové dutině SYMPTOMATOLOGIE RINOLALIE  změny ve zvuku řeči  patologickou změnu rezonance zaregistruje na první poslech i laik HYPERRINOLALIE  porušena schopnost korektní artikulace většiny nebo všech hlásek – v závislosti nedostatečnostiVFZ  narušení v artikulaci:  vokály I a U  sykavky  explozivy  vibranty  kompenzační mechanismy – souhyby mimického svalstva HYPORINOLALIE  projevuje se sníženou nosovostí  narušení nosových hlásek  tlumený zvuk samohlásek (U, O)  zvuk je nejméně porušen u slov obsahujících hlásky s minimální nosovostí  dýchání ústy  typický výraz obličeje ADENOIDNÍVEGETACE SMÍŠENÁ FORMA  symptomy jsou dány konkrétní kombinací  narušeny explozivy, samohlásky, sykavky a nosovky DIAGNOSTIKA  Orofaciální oblast – inspekce  Anamnestický rozhovor  Analýza výsledků odborných vyšetření DIAGNOSTIKA Mezioborová spolupráce  Analýza odborných vyšetření – ORL, foniatrie  Objektivní metody – přístrojová vyšetření  příklady:  manometrická zkouška  spirometrická zkouška  velofaryngometrie  videofluoroskopie  endoskopie  elektromyografie  aerodynamická analýza  PŘÍKLADY ORIENTAČNÍCH ZKOUŠEK  Gutzmannova A-I zkouška, Czermakova zkouška  Využití běžných postupů a aktivit  nafouknutí tváří  pískání, foukání, chrápání  pití brčkem  schopnost udržet vzduch v ústech + uvolnění ústy/nosem  Artikulační zkoušky TERAPIE  hyponazalita  zahájení logopedické terapie po lékařském ošetření  po odstranění primární příčiny  operativní zákrok, léčba  nácvik správné artikulace nosovek a jejich užití ve slabikách, slovech a spontánním projevu  trénink dýchání nosem HYPERNAZALITA  cvičení na zlepšení směru výdechového proudu  usměrňování proudu vzduchu, zvyšování orality  cvičení ke zlepšení rezonance – zlepšení činnosti velofaryngeálního závěru  snížení výdechového proudu nosem – zvyšování orality na úkor nazality PALATOLALIE PALATOLALIE  NKS, jejíž příčinou jsou orofaciální rozštěpy  https://www.youtube.com/watch?v=wFY_KPFS3LA (bbc) OROFACIÁLNÍ ROZŠTĚP  porušení vývoje střední části obličeje  primární patro – ret a alveolární výběžek  sekundární patro – tvrdé a měkké patro  vznikají ve 4. – 9. týdnu nitroděložního vývoje VZNIK ROZŠTĚPU  opoždění horizontalizace patrových desek, které se zakládají původně vertikálně  dislokace, defekt nebo i chybění měkkých i kostních částí tkání ROZDĚLENÍ PŘÍČIN ROZŠTĚPŮ Vnitřní Dědičnost 20-40% Vnější Prenatální infekce Fyzikální vlivy Mateřské vlivy Chemické vlivy TORCH Toxoplazmóza Rubeola Cytomegalovirus Herpetické infekce Mechanické poškození - úrazy Snížené množství plodové vody Radioaktivní a RTG záření Věk matky nad 38 let Porucha látkové výměny matky Nepřiměřená výživa a vitaminóza Diabetes mellitus matky Epilepsie u matky Toxiny Drogy Alkohol Léky Nadbytek vitaminu A KLASIFIKACE ROZŠTĚPŮ  dělení podle Buriana  rozštěp rtu  rozštěp rtu a dásní  rozštěp rtu, dásní a patra DRUHY OROFACIÁLNÍCH ROZŠTĚPŮ rozštěp primárního patra  jednostranně nebo oboustranně horní ret a alveolární výběžek až po foramen incisivum  pravostranný, levostranný, oboustranný  současně může postihnout i filtrum  růst zubů  deformace nosu DRUHY OROFACIÁLNÍCH ROZŠTĚPŮ rozštěp sekundárního patra  různá míra zásahu tvrdého, měkkého patra  dochází k zatékání tekutiny do nosohltanu a dutiny nosní SUBMUKÓZNÍ ROZŠTĚP  podslizniční rozštěp  specifické změny na zadním okraji MP DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCHVAD- SHRNUTÍ  Narušení vitálních funkcí  Myofunkční obtíže  Zánětlivá onemocnění  Narušení růstu horní čelisti DŮSLEDKY ROZŠTĚPOVÝCHVAD - SHRNUTÍ  Poruchy rezonance  Poruchy artikulace – srozumitelnost projevu  Poruchy hlasu  Poruchy sluchu  Narušený vývoj řeči  Narušené koverbální chování DIAGNOSTICKÉ POSTUPY  mezioborová spolupráce  Foniatrie  přístrojová vyšetření (viz výše) TERAPIE A KOMPLEXNÍ PÉČE  interdisciplinární přístup  neonatologie  pediatrie  plastická chirurgie  specializovaný anesteziolog  ortodoncie  stomatologie  stomatochirurgie  foniatrie  logopedie  psychologie, psychiatrie  genetika  spolupráce i s dalšími obory  dětská kardiologie a kardiochirurgie LOGOPEDICKÁ PÉČE  1. fáze – spolupráce s rodiči  podpora v rozvoji komunikační schopnosti  motivace a sledování změn ve vývoji  důležitost správného mluvního vzoru  minimalizace rozvoje atypických řečových realizací LOGOPEDICKÁ TERAPIE  individuální přístup  aktivní spolupráce dítěte a logopeda (3 roky – dle možností)  zahájení intervence po chirurgickém zákroku – dle doporučení (6 týdnů)  aktivní účast rodičů  postup v souladu s dalšími chirurgickými zákroky  skupinová a individuální forma ZAMĚŘENÍ LOGOPEDICKÉ TERAPIE  korekce rezonance  korekce artikulace  průpravná cvičení zaměřená na posílení patrohltanového závěru  masáže