Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 Socializace osob se sluchovým postižením Osobnost jedince  zahrnuje celek psychických jevů  biologické faktory - psychické jevy jsou zakotveny v organismu a jsou projevem činnosti nervové soustavy → jedinečnost psychiky určitého jedince - genetická výbava jedince - ovlivňuje řadu podstatných charakteristik psychiky - celkový tělesný vzhled jedince  faktory sociální - člověk se jako skutečně lidská bytost vyvíjí až právě v kontaktu s ostatními lidmi  další podstatný faktor - vlastní aktivita člověka, jeho reakce na okolní svět, na vztahy, jeho vlastní činnost vyvolávající odezvu okolí, jeho prožívání vlastní činnosti i toho, jak na ni okolí reaguje Sluchové postižení - stejně tak jakýkoliv jiný defekt nepostihuje jen určitý orgánový defekt, ale ovlivňuje celou osobnost postiženého a vytváří specifickou sociální situaci. prostředí  podněty pro rozvoj jedince se SP  zajištění co možná nejvíce příležitostí k získání potřebných zkušeností  ne vždy připraveno na to, že se bude muset postarat o takového jedince a nedokáže se s tím jen tak vyrovnat.  reakce rodičů na postižení dítěte rodina  zásadní vliv na vývoj a formování osobnosti dítěte  podněty – kvantitativně a kvalitativně vhodné či nevhodné  určuje především : - předpoklady vývoje osobnosti dítěte, - první zkušenosti, které dítě prožívá, ovlivňující budování jeho vlastní identity a zásadním způsobem determinující interpretaci všech dalších sociálních zkušeností, se kterými se v budoucnu setká. Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 dítě - vytváří si obraz o sobě samém a na základě toho vytváří i vztahy se svým sociálním prostředím kvalitní pomoc odborníků kamarádi, spolužáci, učitelé, vychovatelé, širší příbuzenstvo, … Míra odlišnosti jedinců se sluchovým postižením v psychologické oblasti  závislá na: a) závažnosti sluchového postižení (druhu a rozsahu sluchové vady) b) době vzniku SP c) včasném diagnostikování vady d) specializované komplexní péči e) sociálních podmínkách vývoje (tzn. na prostředí, v němž dítě vyrůstá a na těch, které toto prostředí utváří) f) přítomnosti či nepřítomnosti přidruženého postižení g) zájmu samotného jedince se SP h) volbě komunikačního prostředku Míra dosažených komunikačních kompetencí  rozsah podnětů, které lze aktuálně vnímat a zároveň mají informační význam, je mnohem menší než u slyšících.  omezení možnosti vnímat nebo rozlišovat zvukové podněty a chápat jejich význam se projeví potížemi v oblasti osvojení a využití orální řeči.  neslyšící a jedinci s těžkým sluchovým postižením užívají zpravidla jiný komunikační systém než řeč, který vyhovuje jejich možnostem a potřebám.  podnětová deprivace  komunikační bariéra  u jedinců se sluchovým postižením - neprobíhá v plném rozsahu proces zvnitřňování komplexu norem v podobě verbálně sdělených požadavků, příkazů a hodnocení jejich plnění, pomocí kterých se běžně rozvíjí schopnost sebeovládání, nedochází u nich k dostatečné fixaci všech běžných forem chování. - projeví se to chyběním pocitů studu nebo viny - často si ani neuvědomují zodpovědnost za své jednání. Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 Aspekty ovlivňující vývoj osob se sluchovým postižením a) společenské postoje a předsudky b) sebepojetí sluchově postižených c) zvláštní podmínky a efekty socializace Sociální a emocionální chování jedinců se sluchovým postižením a jejich osobnost (možné, ale ne vždy přítomné!!!)  zvýšená agresivita  impulzivní chování  citová deprivace  povrchnost  ulpívání na konkrétních věcech a současnosti  egocentrismus  neschopnost empatie  apatie  rezignovanost  slabá fantazie  nesamostatnost  sebepřeceňování  rigidita  sugestibilita  nedostatek sebedůvěry  sociální nezralost, atd. Socializace:  celoživotní proces, v jehož průběhu si jedinec osvojuje specificky lidské formy chování a jednání, jazyk, poznatky, hodnoty, kulturu a začleňuje se do společnosti.  realizuje se hlavně sociálním učením, sociální komunikací a interakcí, i nátlakem  člení se do tří etap: 1. etapa, v níž se dítě identifikuje s matkou a nachází tak stabilitu vztahů ve společnosti; 2. etapa, v níž se dítě snaží osamostatnit, najít si své místo v síti sociálních vztahů a v níž se vytváří základ vlastností jedince a jeho hodnot; 3. etapa, v níž se dítě začleňuje do širších sociálních vztahů a systémů sociálních rolí, které již nejsou vymezeny pouze životem v rodině, ale vstupem dítěte do dalších sociálních skupin.  odehrává se především v rodině, ve skupině vrstevníků a přátel, ve škole, prostřednictvím masmédií a práce. Rodina – základní činitel socializace Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 1) rodina předává určitou soustavu hodnot a cílů 2) rodina je zdroj různých projevů chování a variant sociálního chování na verbální i neverbální úrovni 3) role dítěte 4) rodina má ve vztahu k chování i prožívání dítěte regulační funkci (získávání zkušenosti, že chování má svá pravidla, normy a ty je třeba dodržovat. Regulační význam odměna – pozitivní, trest – negativní zpětná vazba) Socializace ve škole - má specifickou podobu. - žáci se musí přizpůsobovat podmínkám institucionalizované výchovy a vzdělání, naplánovanému kurikulu i požadavkům učitelů, což některým žákům přináší problémy a klade nároky na profesionalitu i lidské vlastnosti učitelů. - nedostatky v procesu socializace, ať již způsobené vrozeními dispozicemi nebo vlivem prostředí, se odrážejí v deviantním chování jedince, kterého je nutno pomocí resocializace, např. pomocí výchovných a vzdělávacích programů, individuální péče, vězení aj., včlenit do společnosti. Socializace dětí se sluchovým postižením  společnost je jeden z činitelů ovlivňující psychický vývoj dítěte - postupné začleňování do společnosti.  prostřednictvím sociálního učení si jedinec osvojuje žádoucí normy a role, případně získává nové.  interakce mezi jedincem a společností  získávání specificky lidských variant chování a prožívání (systém hodnot, norem a rolí, schopnost komunikace, autoregulaci vlastního chován) - odchylka v charakteristických rysech působení společnosti, zejména v rodině. - odchylka v psychických i somatických dispozic jedince. - patologické vlastnosti obou složek se vzájemně ovlivňují. Role dítěte s postižením – komplex očekávaného chování (odlišností a nedostatků) vychází z hodnotícího stereotypu (souhrn vlastností a projevů postižených). Stereotyp nediferencuje individuální rozdíly (nepřesný). Přesto ovlivňuje chování laické veřejnosti. Vývoj socializace jedinců se sluchovým postižením Novorozenecké období: - dítě je od počátku aktivním činitelem a ne pouze pasivním příjemcem podnětů z prostředí. - rozdíly v chování novorozenců modifikují motivaci a chování dospělého (není-li odezva, rodič není motivován k vzájemné interakci, příp. ne tolik, kolik je třeba) Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 Kojenecké období: - rozvíjejí se primární sociální vztahy a interakce v rodině. - v 1. roce je socializace závislá zejména na aktivitě dospělé osoby – matky. - změny v socializačním procesu závisejí na typu postižení - u dětí s těžkým sluchovým postižením a u dětí neslyšících – období napodobivého žvatlání Období batolete: - dochází osamostatňování a k potřebě širších sociálních kontaktů. - četnost a kvalita kontaktu, zralost osobnosti dítěte (schopnost odpoutat se od matky) - učí se chápat rozdíly v projevech lidí a diferencovat role. - postupná diferenciace odlišných sociálních rolí se rozvíjí paralelně s vývojem pojetí vlastní role a postavení v rodině. - osamostatňování (ze strany matky může být překážkou strach, úzkost, neinformovanost, kompenzace pocitů viny,…) - důležitým socializačním mezníkem je osvojení jazyka - důležitá je schopnost empatie u matky, její vlastní city, prožitky i postoje a vyrovnanost. Pocity napětí, úzkosti a obavy brání a zkreslují pohled na svět, přenáší se to i na dítě. Období předškolního věku: - sociální aktivita omezena často na okruh široké rodiny, na prostředí mateřské školy. - opoždění v oblasti socializace bývá do značné míry sekundární – spojeno s nevhodnými způsoby výchovy (nedostatek příležitosti k sociálnímu učení). - důležitá schopnost běžné komunikace, možnost spontánního a rychlého porozumění obsahu sdělení. - důležité pochopení životních pravidel a řádu a jejich respektování. Přijetí a zvnitřnění těchto norem je zřejmé z pocitů viny pokud je dítě nerespektuje. - nedostatek vzájemného kontaktu a chybění integrační tendence v předškolním věku omezují i pozdější adaptační možnosti - osvojení sociálních rolí závisí na rozšiřování sociálních kontaktů dítěte, jeho zkušenosti s různým prostředí a posléze schopnosti s určitým, žádoucím způsobem chovat. - předškolní děti ovládají svoji roli v rodině, popřípadě v MŠ nebo mezi vrstevníky. - dítě by mělo zaujímat postavení ve skupině a ve vztazích ve skupině se začíná uplatňovat spolupráce i soupeřivost. - zařazení do běžné MŠ znamená větší přiblížení normálnímu prostředí, musí však být dobře připravena, jinak může vyvolávat strach i úzkost a posilovat tak obranné tendence. Období školního věku: - nástup do školy je v životě dítěte i jeho rodičů významným sociálním mezníkem. - předpokladem zvládnutí tohoto období je dosažení určité úrovně socializačního vývoje, kdy dítě diferencuje roli učitele jako autority a role spolužáků na stejné statutární úrovni. - role žáka je typická zařazením do skupiny, kde dítě ztrácí privilegované postavení. Z toho vyplývají normy chování, které je nutné respektovat. - komunikační dovednosti dítěte Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 - v průběhu školního věku se stabilizují sociální normy, což souvisí s rozvojem myšlení. Chápání pojmu času a schopnosti odpoutat se z vazby na jednu situaci, pojem trvalosti a chápání příčinnosti ve vztahu k vlastnímu jednání a následkům. - zařazení do internátu znamená omezení vlivu rodiny, ztrátu citových kontaktů i známého prostředí. Modelem sociálního chování jsou prakticky pouze pedagogové. - ve školním věku se v závislosti na zkušenostech rozšiřuje a diferencuje soubor sociálních rolí. - pokud postižené dítě žije v internátní škole, vytváří se zde hlediska socializačního vývoje odlišná situace než u dětí, které zůstaly v rodině. Spolužáci tráví společně mnohem více času než je obvyklé a vytvářejí se zde vztahy, které mnohdy přetrvávají i dobu školní docházky. - sociální vztahy s vrstevníky se značně liší od zkušeností intaktních dětí, žijících v rodině. Dítě s postižením má příležitost k navázání kontaktu vesměs také jen s dětmi s postižením. Kontakty se zdravými vrstevníky v místě bydliště bývají omezené. život v internátní škole lze považovat za určitou formu izolace - pokud není běžná škola dostatečně připravena pro integraci dítěte se sluchovým postižením, ani zde by nepředstavovala správné řešení. - dovednosti sociální interakce se ve školní věku rozvíjejí vlivem mnoha faktorů, z nichž je velmi podstatné speciální pedagogické působení např.logopedická péče. Období dospívání: - v socializaci se může odrazit i problémy změny prostředí. (např. přechod z domova do internátu nebo z jednoho internátního zařízení do jiného, popřípadě do jiného města.) - problém vyrovnání s vlastním handicapem, vědomí odlišnosti od ostatních. - intenzivně se vytváří vlastní identita Rozvoj sociálních vztahů ve školním prostředí  běžná škola x speciální škola Faktory ovlivňující volbu školského zařízení - zajištění rané intervence - rodina, … (očekávání rodičů) - zajištění kompenzačních pomůcek - kontakty s odbornými pracovníky - kontakty s komunitou Neslyšících - kontakty s přáteli, širší rodinou, s intaktní populací - spolupráce rodiny s odborníky - typ a stupeň sluchového postižení - věk dítěte, kdy začne navštěvovat daný typ školy - úroveň komunikačních schopností dítěte - kontakt s vrstevníky – intaktními x se SP - volnočasové aktivity - bydliště rodiny dítěte - zaměstnání rodičů a místo výkonu práce - škola – prostředí, pedagog, asistent pedagoga, spolužáci Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 Inkluze - výhody - nevýhody Speciální školy - výhody - nevýhody Charakteristika jednotlivých skupin osob se sluchovým postižením  nedoslýchaví  neslyšící  postlingválně nedoslýchaví dospělí  ohluchlí  jedinci s kochleárním implantátem Nedoslýchaví  rozmanitá skupina osob  pomocí sluchadel mohou vnímat mluvenou řeč a i když omezeně, tak mohou akustickou zpětnou vazbou kontrolovat řeč vlastní  největší vliv na vývoj nedoslýchavého mají časové faktory a spontánně působící podmínky sociálního vývoje  prelingválně n.  postlingválně n.  komunikace Neslyšící  ti, u kterých se „ v raném dětství (pre-, peri- nebo postnatálním věku) vyskytlo před ukončením osvojení hlasité řeči (tedy prelingválně) tak těžké postižení sluchu, že jeho funkční zdatnost je vysoce postižena až téměř k totálnímu omezení.“  hlavní roli hraje zrakový analyzátor podporovaný analyzátorem sluchovým  pro svůj vývoj potřebují odpovídající komunikační prostředek - ZJ  nutnost/vhodnost kontaktu s dospělým neslyšícím  komunikace Postlingválně nedoslýchaví dospělí Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018  od ohluchlých se liší tím, že v hlasité řečové komunikaci je možno podpořit schopnost využití zbytku sluchu, aby rozuměli  mluvenou řeč se naučili přirozenou cestou  nedoslýchavost získaná v mládí  komunikace Ohluchlí  děti, mladiství a dospělí lidé, u kterých totální nebo praktická hluchota nastala po ukončení spontánního osvojení řeči (tedy postlingválně)  ihned po ohluchnutí  připravit ohluchlého jedince na překonání psychické zátěže  hlavní problém - psychologický  možnost CI  komunikace Jedinci s kochleárním implantátem  ohluchlí s KI  neslyšící s KI Literatura: FREEMAN, R.D., CARBIN, C.F., BOESE, R.J. Tvé dítě neslyší? Průvodce pro všechny, kteří pečují o neslyšící děti. Praha : FRPSP, 1992 LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. ISBN 80-967180-8-8 POŽÁR, L. K osobnosti detí a mládeže s ťažkým sluchovým postihnutím. In Speciální pedagogika. Praha: UK, 1999, č.5. ISSN 1211-2720. ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha : Septima, 2006. ISBN 80-7216-232-2 Studijní materiál_specializace Surdopedie_jaro 2018 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80- 7178-802-3 Jan Průcha, Eliška Walterová, Jiří Mareš : Pedagogický slovník, Praha : Portál 2003, 322 s. , ISBN 80-7178-7728 Pavel Hartl, Helena Hartlová : Psychologický slovník, Praha : Portál 2000, 776 s., ISBN 80- 7178-303-X Marie Vágnerová, Zuzana Hadj-Moussová, Stanislav Štech : Psychologie handicapu, Karolinum : Praha 1999, 230 s., ISBN 80-7184-929-4